Vihjeitä dieselillä ajamiseen
Vihjeitä dieselillä ajamiseen
Kun tässä nyt ollaan siirtymässä Saab leiriin ja vieläpä diesel kerhoon, niin vihjaskaapa ikänsä bensakoneilla ajanutta autoilijaa diesel ajamisen "kikoista". Eli miten selviän esim. Suomen talvelta? Kovin ajankohtainen kysymys siis näillä pakkasilla. Naapurin dieselistä oli akku tänään tyhjentynyt, koska oli innostuksissaan pitänyt polttoainelämmitintä liian kauan päällä. Tekevälle sattuu siis...
Itse olen itselleni antanut ymmärtää että polttoainetankki olisi kovilla pakkasilla hyvä pitää aina täynnä ja polttoainesuodatin vaihdattaa ennen talvea. Onko mitään muuta käytännön jippoa? Vai onko sittenkään mitään olennaista eroa bensakoneilla ajamiseen?
Itse olen itselleni antanut ymmärtää että polttoainetankki olisi kovilla pakkasilla hyvä pitää aina täynnä ja polttoainesuodatin vaihdattaa ennen talvea. Onko mitään muuta käytännön jippoa? Vai onko sittenkään mitään olennaista eroa bensakoneilla ajamiseen?
MPT
Tosi hyviä pointteja. Eberiä kannattaa käyttää niin paljon kuin ajot huomioiden on järkevää - ainakin meidän autossa lohkis on tosi heikon tuntuinen eberiin verrattuna.Mimmi kirjoitti:Tankkaa talvilaatuista tai arktista dieseliä. Kesälaatu ei jaksa kulkea ohuita putkia pitkin näillä lämpötiloilla.
Minä starttaan pikkudieselin SIDin kertoessa "Check OK"-ilmoituksen tullessa näyttöön.
Eberin kanssa sitten kannattaa kurkkia akun kuntoa ja muistaa ajaa vähintään sama aika kuin eberi on ollut päällä, jotta akku lataantuu.
Starttauksen jälkeen annan kierrosten tasoittua (jos joutuu kylmänä starttaamaan) hetken aikaa ja vasta sitten painan kaasua. Meillä ei ole ollut mitään diesel-ongelmia auton kanssa, luja ja lämmin
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
En tiedä miten uuteen dieseliin olet siirtymässä mutta jos saapista on kyse niin oletan että tuote on 90-luvun paremmalta puolelta. Ellet sitten ole hommannu sitä jälkidieselöityä syöksysämpylää (1kpl löytyy suomesta).
Jaa juu, pitää varmaan jotain infoakin jakaa (ehkä). Itse olen pitänyt kaikki perusasiat kohdillaan niin on pärjätty ihan hyvin. Lähdetään niistä liikkeelle:
1# Kunnon akku talveksi. Kannattaa mainita akkuliikkeessä että kyseessä on dieselauto mikäli joutuu akkuostoksille. Saman malliperheen dieselit tarvitsevat yleensä enemmän virtaa käynnistykseen kuin vastaavat bensakoneiset (enemmän puristuksia ja hehkutus).
2# Hehkut oltava kunnossa (erityisesti kylmällä)! Tämä riippuu vähän moottorityypistä mutta joitakin koneita on vaikea saada edes kesällä käyntiin jos joku hehku ei toimi. Pääsääntöisesti esikammio ja pyörrekammiodieselit ovat kaikista herkimpiä jos hehku(t) ei toimi. Suorasuihkutusdieseleissä (traktoreissa, raskaassa kalustossa ja ns. nykyautoissa) ei ole niin väliä jos ei hehkuta mutta niissäkin on suotavaa hehkuttaa vähintään kylmällä.
Ota selvää moottorityypistä, hehkutuksen tarpeesta ja siitä onko siinä ylipäätään hehkuja (jos on ns.nykydieseli). Kannattaa pitää aina varalla hehkutulppa(ia) ja miettiä vähän etukäteen miten toimia jos joutuu vaihtamaan. Varman päälle ottava kaveri vaihtaa kaikki samalla kertaa kun yksi perseilee mutta se ei ole välttämätöntä.
3# Pakkasnesteet oikeassa blandiksessa (sama kuin bensa-autoissa).
4# Polttoaineen oltava oikean laatuista suhteessa vuodenaikaan. Dieseliä on kesälaatuna, talvilaatuna ja arktisena. Joku muu saa kaivaa tietoa tähän liittyen. Laatuja erottelevina yksikköinä on samepiste-Celsius aste (polttoaine alkaa sakkautumaan, vielä voi ajaa) ja jähmettymispiste-Celsius aste (polttoaine muuttuu hyytelömäiseksi).
5# Polttoaineen lisäaineistuksena talvella voi käyttää esim. Aspon Diesel 100:sta. Se on oikeastaan melkein pelkästään etanolia jossa on jotain voiteluaineita lisäksi. Sen tarkoituksena on laskea samepistettä ja jähmettymispistettä eli parantaa polttoaineen talviominaisuuksia. Lisäksi se sitoo tankkiin kertynyttä vettä polttoaineeseen ja edelleen poltettavaksi. Muuten tuota ei tarvi käyttää jos tankissa on jo kunnon talvilaatuista diesseliä, paitsi päästömittauksessa se alentaa hieman pakokaasupäästöjä
Uusissa dieseleissä (suorasuihkutus, korkeapaine) ei ole syytä käyttää mitään lisäaineita. Talvella ainoastaan Diesel 100 lienee ainoa lisäaineisitus tarvittaessa mutta neuvoisin silti varmistamaan ennen kuin tankkiin lorauttaa sitä.
Vanhoissa laitteissa voi omalla vastuulla polttaa muitakin lisäaineita. Niistä on vähän ristiriitaista tietoa tarjolla, joidenkin mielestä toimivat ja jotkut pitävät humpuukina. Esimerkiksi bensaa on käytetty dieselin seassa parantamassa talviominaisuuksia (sen väitetään olevan liian kuivaa voiteluominaisuuksiltaan), suuttimien puhdistusaineita on hyllyt väärällään ja jotkut laittavat 2tahtiöljyä (ruiskutuspumpun voitelua varten).
7# Polttoaineen suodattimet kannatta vaihtaa ennen talvea jotta niihin mahd. kerääntynyt vesi saadaan pois kierrosta. Joskus tämä ongelma saattaa esiintyä vasta tienpäällä kun ajoviima jäähdyttää suodattimen entisestään. Sama saattaa käydä tienpäällä jos on väärää pa-laatua tankissa.
8# Termostaatti kuntoon. Nykyään monet jotka ajavat uusilla cDi:llä sun muilla kuvittevat että on normaalia jos lämmöt nousevat hitaasti tai jäävät johonkin 60cels tienoille. Tämä selitetään usein sillä että nämähän ovat niin taloudellisia että hukkalämpöä ei synny. Väärin! Uusienkin dieseleiden normaali käyntilämpötila on siellä 70-90 celssiuksen välissä. Termari vaihtoon-> kabiini lämpenee nopeammin, kulutus laskee ja päästöt vähenevät.
9# Juu sitte vielä sen Eeberin kanssa kannattaa muistaa että se vie kans aika paljon akun virtaa (ohjauselektroniikka) joten ei kannata mitään neljää tuntia huudattaa ja ajaa ostamaan tupakkaa kilsan päähän ja takaisin. Voipi olla että semmosen reissun jälkeen ei enää riitä akussa potkua.
Siinäpä niitä mietteitä dieseltekniikasta.
Jaa juu, pitää varmaan jotain infoakin jakaa (ehkä). Itse olen pitänyt kaikki perusasiat kohdillaan niin on pärjätty ihan hyvin. Lähdetään niistä liikkeelle:
1# Kunnon akku talveksi. Kannattaa mainita akkuliikkeessä että kyseessä on dieselauto mikäli joutuu akkuostoksille. Saman malliperheen dieselit tarvitsevat yleensä enemmän virtaa käynnistykseen kuin vastaavat bensakoneiset (enemmän puristuksia ja hehkutus).
2# Hehkut oltava kunnossa (erityisesti kylmällä)! Tämä riippuu vähän moottorityypistä mutta joitakin koneita on vaikea saada edes kesällä käyntiin jos joku hehku ei toimi. Pääsääntöisesti esikammio ja pyörrekammiodieselit ovat kaikista herkimpiä jos hehku(t) ei toimi. Suorasuihkutusdieseleissä (traktoreissa, raskaassa kalustossa ja ns. nykyautoissa) ei ole niin väliä jos ei hehkuta mutta niissäkin on suotavaa hehkuttaa vähintään kylmällä.
Ota selvää moottorityypistä, hehkutuksen tarpeesta ja siitä onko siinä ylipäätään hehkuja (jos on ns.nykydieseli). Kannattaa pitää aina varalla hehkutulppa(ia) ja miettiä vähän etukäteen miten toimia jos joutuu vaihtamaan. Varman päälle ottava kaveri vaihtaa kaikki samalla kertaa kun yksi perseilee mutta se ei ole välttämätöntä.
3# Pakkasnesteet oikeassa blandiksessa (sama kuin bensa-autoissa).
4# Polttoaineen oltava oikean laatuista suhteessa vuodenaikaan. Dieseliä on kesälaatuna, talvilaatuna ja arktisena. Joku muu saa kaivaa tietoa tähän liittyen. Laatuja erottelevina yksikköinä on samepiste-Celsius aste (polttoaine alkaa sakkautumaan, vielä voi ajaa) ja jähmettymispiste-Celsius aste (polttoaine muuttuu hyytelömäiseksi).
5# Polttoaineen lisäaineistuksena talvella voi käyttää esim. Aspon Diesel 100:sta. Se on oikeastaan melkein pelkästään etanolia jossa on jotain voiteluaineita lisäksi. Sen tarkoituksena on laskea samepistettä ja jähmettymispistettä eli parantaa polttoaineen talviominaisuuksia. Lisäksi se sitoo tankkiin kertynyttä vettä polttoaineeseen ja edelleen poltettavaksi. Muuten tuota ei tarvi käyttää jos tankissa on jo kunnon talvilaatuista diesseliä, paitsi päästömittauksessa se alentaa hieman pakokaasupäästöjä
Uusissa dieseleissä (suorasuihkutus, korkeapaine) ei ole syytä käyttää mitään lisäaineita. Talvella ainoastaan Diesel 100 lienee ainoa lisäaineisitus tarvittaessa mutta neuvoisin silti varmistamaan ennen kuin tankkiin lorauttaa sitä.
Vanhoissa laitteissa voi omalla vastuulla polttaa muitakin lisäaineita. Niistä on vähän ristiriitaista tietoa tarjolla, joidenkin mielestä toimivat ja jotkut pitävät humpuukina. Esimerkiksi bensaa on käytetty dieselin seassa parantamassa talviominaisuuksia (sen väitetään olevan liian kuivaa voiteluominaisuuksiltaan), suuttimien puhdistusaineita on hyllyt väärällään ja jotkut laittavat 2tahtiöljyä (ruiskutuspumpun voitelua varten).
7# Polttoaineen suodattimet kannatta vaihtaa ennen talvea jotta niihin mahd. kerääntynyt vesi saadaan pois kierrosta. Joskus tämä ongelma saattaa esiintyä vasta tienpäällä kun ajoviima jäähdyttää suodattimen entisestään. Sama saattaa käydä tienpäällä jos on väärää pa-laatua tankissa.
8# Termostaatti kuntoon. Nykyään monet jotka ajavat uusilla cDi:llä sun muilla kuvittevat että on normaalia jos lämmöt nousevat hitaasti tai jäävät johonkin 60cels tienoille. Tämä selitetään usein sillä että nämähän ovat niin taloudellisia että hukkalämpöä ei synny. Väärin! Uusienkin dieseleiden normaali käyntilämpötila on siellä 70-90 celssiuksen välissä. Termari vaihtoon-> kabiini lämpenee nopeammin, kulutus laskee ja päästöt vähenevät.
9# Juu sitte vielä sen Eeberin kanssa kannattaa muistaa että se vie kans aika paljon akun virtaa (ohjauselektroniikka) joten ei kannata mitään neljää tuntia huudattaa ja ajaa ostamaan tupakkaa kilsan päähän ja takaisin. Voipi olla että semmosen reissun jälkeen ei enää riitä akussa potkua.
Siinäpä niitä mietteitä dieseltekniikasta.
9-3:n Eberi ei toimi kuin max. puoli tuntia kerrallaan ajastettuna. Muistaakseni. Korjatkaa jos/kun olen väärässä.9# Juu sitte vielä sen Eeberin kanssa kannattaa muistaa että se vie kans aika paljon akun virtaa (ohjauselektroniikka) joten ei kannata mitään neljää tuntia huudattaa
Asennutin jonkun huollon yhteydessä saappaaseen Defan akkulaturin ja sisälämmittimen pistokkeen. Eipä ole tarvinut enää jännittää akun takia. Huonona puolena on, että joutuu virittämään kaksi laitetta (Eberin ja tolpan kellon).
SIDin kautta ajastettuna Eberi ei ole aina lähtenyt käyntiin. Viimeeksi pari päivää sitten kun ajastin sen kahdesti saman vuorokauden aikana: ensin oli lämmitys aamulla n. 7:30 - 7:45, toimi ok. Heitin lenkin (20 min.) ja ajastin uudelleen lämmityksen alkamaan n. 11:30. Kun menin autolle 11:45, Eberi ei puhunut mitään. Tsekkasin SIDin ja se näytti kiltisti vielä aikaa 11:30 ...
Kolme varttia kerrallaan!MRe kirjoitti:9-3:n Eberi ei toimi kuin max. puoli tuntia kerrallaan ajastettuna. Muistaakseni. Korjatkaa jos/kun olen väärässä.9# Juu sitte vielä sen Eeberin kanssa kannattaa muistaa että se vie kans aika paljon akun virtaa (ohjauselektroniikka) joten ei kannata mitään neljää tuntia huudattaa
Asennutin jonkun huollon yhteydessä saappaaseen Defan akkulaturin ja sisälämmittimen pistokkeen. Eipä ole tarvinut enää jännittää akun takia. Huonona puolena on, että joutuu virittämään kaksi laitetta (Eberin ja tolpan kellon).
SIDin kautta ajastettuna Eberi ei ole aina lähtenyt käyntiin. Viimeeksi pari päivää sitten kun ajastin sen kahdesti saman vuorokauden aikana: ensin oli lämmitys aamulla n. 7:30 - 7:45, toimi ok. Heitin lenkin (20 min.) ja ajastin uudelleen lämmityksen alkamaan n. 11:30. Kun menin autolle 11:45, Eberi ei puhunut mitään. Tsekkasin SIDin ja se näytti kiltisti vielä aikaa 11:30 ...
Mulla ei ole kyllä ollut mitään ongelmia - pitää olla vaan tarkkana, että mikä (A, B vai C) on aktivoitu.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Minulla on sama mystinen vika. Kieltämättä hivenen ärsyttävää kun ei voi olla varma onko auto lämmin vai ei (etenkin näillä pakkasilla -30 ). Aluksi epäilin itseäni, että olenko varmasti muistanut laittaa ajastuksen päälle, nyt olen jo jonkin aikaa seuraillut mikä voisi aiheuttaa satunnaisen toimimattomuuden, mutta en ole vielä mitään yhdistävää tekijää löytänyt.SIDin kautta ajastettuna Eberi ei ole aina lähtenyt käyntiin. Viimeeksi pari päivää sitten kun ajastin sen kahdesti saman vuorokauden aikana: ensin oli lämmitys aamulla n. 7:30 - 7:45, toimi ok. Heitin lenkin (20 min.) ja ajastin uudelleen lämmityksen alkamaan n. 11:30. Kun menin autolle 11:45, Eberi ei puhunut mitään. Tsekkasin SIDin ja se näytti kiltisti vielä aikaa 11:30 ...
Saako huolto muuten säädettyä tuota eberin max päälläoloaikaa? Työkaverin japski maasturissa max aikaa oli kuullemma saanut huollossa kasvatettua.
Pitäs viedä ensiviikolla 9-3:nen ekaan korjaukseen, kun toisen
takaoven lukko ei toimi pakkasella ennenkuin auto lämpiää. Vaihtavat kuulemma uuden vaijerin oveen sisälle. luulisi että tuo menisi rasvauksella kuntoon, mutta mulle on ihan sama millä sen korjaavat.
Voisi samalla kasvattaa tuota aikaa vaikkapa 45 tai 60 minuuttiin jos se onnistuu.
-Tommi
Pitäs viedä ensiviikolla 9-3:nen ekaan korjaukseen, kun toisen
takaoven lukko ei toimi pakkasella ennenkuin auto lämpiää. Vaihtavat kuulemma uuden vaijerin oveen sisälle. luulisi että tuo menisi rasvauksella kuntoon, mutta mulle on ihan sama millä sen korjaavat.
Voisi samalla kasvattaa tuota aikaa vaikkapa 45 tai 60 minuuttiin jos se onnistuu.
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=49593MRe kirjoitti:SIDin kautta ajastettuna Eberi ei ole aina lähtenyt käyntiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tä! Siis eikö se käytä sitä aikaa/paikkaa mikä on valittu aktiiviseksi. Sen se näyttää myös siinä SIDissä (Manual Control / Timer h:mm).Jos sinulla on useita aikoja ohjelmoituna, pitää muistaa auton käyttävän aikoja A, B ja C vuorotellen.
Pitäisiköhän kokeilla RTFM-metodia taas vaihteeksi. Tai KVG:tä...
Hahhaa! ... sori, en voinut mitään. Tässä tulee tarina (olen kyllä kertonut tämän aiemminkin, mutta hauskaa tarinaa jaksaa aina kuunnella, vai):Pitäs viedä ensiviikolla 9-3:nen ekaan korjaukseen, kun toisen
takaoven lukko ei toimi pakkasella ennenkuin auto lämpiää. Vaihtavat kuulemma uuden vaijerin oveen sisälle. luulisi että tuo menisi rasvauksella kuntoon, mutta mulle on ihan sama millä sen korjaavat.
Ostin oman 93:n 2005 lopussa, oli esittelyauto (9-3 TiDS). Ajettu n. 12 tkm.
Tammi-helmikuussa alkoi kuskin puoleinen takaovi reistailla niin, ettei lukitus auennut aina pakkasella. No, mikäs siinä. Takuuhommia. Vein auton LA Varistoon, jossa lupasivat laittaa kuntoon. Lukko piti kuulema vaihtaa, vaikka minunkin mielestäni tuosta olisi pitänyt selvitä pelkällä rasvaamisella. Sama se, takuuseen menee.
Illalla menin hakemaan autoa. Huollossa kerrottiin, ettei osia oltu saatu(?), mutta auto on pihalla samassa kunnossa kun tuotaessa. OK, fine. Menin auton luokse ja takasivuikkunan paikalla oli muovi.
Tästä ilahtuneena menin takaisin huoltoon ja kysyin, että mikäs juttu tämä on? Olivat kuulemma lukko vaihaessaan ryssineet ikkunan nostomekanismin (oma veikkaus: jakoavain lipsahtanut ja ikkuna rikki) ja osa oli laitettu tilaukseen. Kysyin sitten sieltä, että olettavatko minun vievän muovitetun auton Itä-Helsinkiin pihalle seisomaan? Kyllä olettivat. Kysyin vara-autoa? Eipä ole. Eritoten, kun en kelpuuta kuin tomaatteja.
No siinä kohtaa verenpaina alkoi aavistuksen nousta (reissuhommia ja asiakas ei välttämättä ymmärrä kaikkia autohuolia). Kerroin huollon kaverille, että LA Varisto on käsitykseni mukaan autokauppa, ja hallissa seisoo monta autoa odottamassa innokasta ajajaa. Tai sitten LA saa tukun taksilaskuja väliltä Hki-Kouvola. Pari puhelinsoittoa ja mulla oli alla vastaava 9-3 SC 2.0 bensakoneella. Osien saanti kesti viikon. Laina-autoon tuli 1500 km pelkkää mun duuniajoa.
Notta onnea vaan vaijerin vaihtoon. Älä buukkaa mitään tärkeää menemistä sille viikolle.
Auts.... Hiukkasen sulla vastusti oven lukituksen korjaaminen. Saas nähdä kuin homma mulla sujuu? Pitänee kertoilla torstain jälkeen kuis meni.MRe kirjoitti:
Hahhaa! ... sori, en voinut mitään. Tässä tulee tarina (olen kyllä kertonut tämän aiemminkin, mutta hauskaa tarinaa jaksaa aina kuunnella, vai):
Tammi-helmikuussa alkoi kuskin puoleinen takaovi reistailla niin, ettei lukitus auennut aina pakkasella. No, mikäs siinä. Takuuhommia. Vein auton LA Varistoon, jossa lupasivat laittaa kuntoon. Lukko piti kuulema vaihtaa, vaikka minunkin mielestäni tuosta olisi pitänyt selvitä pelkällä rasvaamisella. Sama se, takuuseen menee.
Illalla menin hakemaan autoa. Huollossa kerrottiin, ettei osia oltu saatu(?), mutta auto on pihalla samassa kunnossa kun tuotaessa. OK, fine. Menin auton luokse ja takasivuikkunan paikalla oli muovi.
Tästä ilahtuneena menin takaisin huoltoon ja kysyin, että mikäs juttu tämä on? Olivat kuulemma lukko vaihaessaan ryssineet ikkunan nostomekanismin (oma veikkaus: jakoavain lipsahtanut ja ikkuna rikki) ja osa oli laitettu tilaukseen. Kysyin sitten sieltä, että olettavatko minun vievän muovitetun auton Itä-Helsinkiin pihalle seisomaan? Kyllä olettivat. Kysyin vara-autoa? Eipä ole. Eritoten, kun en kelpuuta kuin tomaatteja.
No siinä kohtaa verenpaina alkoi aavistuksen nousta (reissuhommia ja asiakas ei välttämättä ymmärrä kaikkia autohuolia). Kerroin huollon kaverille, että LA Varisto on käsitykseni mukaan autokauppa, ja hallissa seisoo monta autoa odottamassa innokasta ajajaa. Tai sitten LA saa tukun taksilaskuja väliltä Hki-Kouvola. Pari puhelinsoittoa ja mulla oli alla vastaava 9-3 SC 2.0 bensakoneella. Osien saanti kesti viikon. Laina-autoon tuli 1500 km pelkkää mun duuniajoa.
Notta onnea vaan vaijerin vaihtoon. Älä buukkaa mitään tärkeää menemistä sille viikolle.
Onneksi oma auto on leasari, joten jos eivät saa oven kuntoon päivässä (Puhelimessa sanoivat että on tunnin homma) niin pitänee soitella ALD sedälle/tädille ja pyytää tuomaan sijaisauto (ja mitään Opelia on turha sitten yrittää tuoda
Alkoikohan tuo ovi muuten pelkäämään korjausta johtuen sun kokemuksista. Tänään aamulla lukko toimi ihan ok
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Auto kävi tänään takaoven lukituksen korjauksessa ja mulle vaijerin vaihto onnistui ilman ikkunan hajoitustamaverick kirjoitti:
Auts.... Hiukkasen sulla vastusti oven lukituksen korjaaminen. Saas nähdä kuin homma mulla sujuu? Pitänee kertoilla torstain jälkeen kuis meni.
Samalla laittoivat tuulilasia pestessä automaattisen sisäilmankierron ominaisuuden päälle. Lisäksi muuttivat eberin lämmitysajan 30minuutista 60 minuuttiin, kun vakuutin että työmatkaa on sen verran että akku kerkiää kyllä latautua kunnolla.
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab