Takapenkin ja selkänojan irrotus
Takapenkin ja selkänojan irrotus
Tietääkö kukaan saako takapenkin ja selkänojan helposti irti?
Pitäisi kuljettaa kookasta laatikkoa mökille ja takaisin eikä tuo ihan mahdu korkeuden puolesta jos vain kääntää selkänojan alas.
Eli tarkoituksena olisi siis saada selkänojan suurempi puolisko pois.
Apua kaivataan...
-Nixu
EDIT: Kyseessä siis -03 SS
Pitäisi kuljettaa kookasta laatikkoa mökille ja takaisin eikä tuo ihan mahdu korkeuden puolesta jos vain kääntää selkänojan alas.
Eli tarkoituksena olisi siis saada selkänojan suurempi puolisko pois.
Apua kaivataan...
-Nixu
EDIT: Kyseessä siis -03 SS
Penkki lähtee muistaakseni vain nostamalla tai painamalla ja vetämällä.
Selkänojassa tarvitaankin jo sitten työkaluja. Taisi olla parilla pultilla auton pohjassa kiinni. Samalla lähti myös turvavöiden vastakappaaleet irti.
Nämä muistikuvat on parin vuoden takaa, kun kasasin autoa.
Selkänojassa tarvitaankin jo sitten työkaluja. Taisi olla parilla pultilla auton pohjassa kiinni. Samalla lähti myös turvavöiden vastakappaaleet irti.
Nämä muistikuvat on parin vuoden takaa, kun kasasin autoa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Selkänojaan hieman tarkennusta:Miika79 kirjoitti:Penkki lähtee muistaakseni vain nostamalla tai painamalla ja vetämällä.
Selkänojassa tarvitaankin jo sitten työkaluja. Taisi olla parilla pultilla auton pohjassa kiinni. Samalla lähti myös turvavöiden vastakappaaleet irti.
Nämä muistikuvat on parin vuoden takaa, kun kasasin autoa.
- turvavyön kiinnike on irroitettava keskeltä, johon tarvitsee työkaluja
- selkänojien irroitus onnistuu nostamalla "saranoistaan" ja kääntämällä sopivasti - hankala selittää, sellaista ähräämistä kuitenkin...
Re: Takapenkin ja selkänojan irrotus
Lainaanpa tätä vanhaa otsikkoa pikaisen avun toivossa.
Kävi sellainen vahinko että melkein litra jäähdytinnestettä valui takaluukussa lattian ja takaselkänojan saumaan ja sieltä kaikkialle , eli sisusta pitää irrottaa ja pestä takapenkkiläisten jalkatilaa myöten. Istuinosan sain jo irti, selkänojat ilmeisesti irtoavat ähräämällä, mutta miten nuo takaselkänojan viereiset pehmusteet? Alapään kiinnikkeen sain irti, ja alas vetämällä yhden yläosan kiinnikkeen mutta yläosan kankaan kulma kanittaa jossain vielä kiinni.
Repimällä tulee pelkkää romua eli jokin kikka tuossa?
Kävi sellainen vahinko että melkein litra jäähdytinnestettä valui takaluukussa lattian ja takaselkänojan saumaan ja sieltä kaikkialle , eli sisusta pitää irrottaa ja pestä takapenkkiläisten jalkatilaa myöten. Istuinosan sain jo irti, selkänojat ilmeisesti irtoavat ähräämällä, mutta miten nuo takaselkänojan viereiset pehmusteet? Alapään kiinnikkeen sain irti, ja alas vetämällä yhden yläosan kiinnikkeen mutta yläosan kankaan kulma kanittaa jossain vielä kiinni.
Repimällä tulee pelkkää romua eli jokin kikka tuossa?
Re: Takapenkin ja selkänojan irrotus
Yläpäässä parikin kiinnkettä. Pitää irrottaa C-pilarin verhoilu että pääsee käsiksi. C-pilari irtoaa kampeamalla Airbag merkki irti ja sen alta ruuvi auki. Joutuukohan sedanissa irrottamaan hattuhyllyverhoilun että C-pilariverhoilut irtoaa,m&m kirjoitti:miten nuo takaselkänojan viereiset pehmusteet?
en tiedä, minulla kun ei hattuhyllyjä .
Lisäys: Ebay on hyvä paikka katsella kuvista missä verhoiluosien kiinnikkeiden paikat ja millaisia "koukkuja" on verhoilun takapuolella.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Takapenkin ja selkänojan irrotus
Kiitos ja kumarrus.
Selkänojat lähtivät ilman ähräämistä kun ruuvimeisselillä hieman kevensin penkin saranassa sitä jousipainotteista kiekkoa joka painaa korin kiinnityskohta vasten. Sivupaneelit lähtivät keskiyön jälkeen (ja v-käyrä maksimissaan) lirkuttelemalla C-pilariverhoilun alareunan raosta ruuvimeisselillä sivupaneeliverhoilua muovissa kiinni pitävä ylimääräinen niitti pois, eli väärin kun en malttanut hakea työkaluja C-pilariverhoilujen siistiin poistoon. Jospa sitten puran nuo C-pilariverhoilut kasausvaiheessa että varmasti saa kaiken ehjänä takaisin, tosin tuo viimeinen niitti vaikutti aika turhalta. Siinä samassa tuli nostettua hattuhyllyä ja painettua siellä rämisseet kaiutinreikien muoviset peitelevyt takaisin paikoilleen.
Yhtä turvavyön kiinnikemutteria lukuun ottamatta koko purkutyö takaluukun ja takamatkustajan lattiat mukaanlukien onnistui pienellä Leathermanilla joten kuka väittikään ettei nykyautoja voi korjata tienvarressa? Jos olisin arvannut penkkien lähtevän noin helpolla olisin pessyt ne aikoja sitten.
Selkänojat lähtivät ilman ähräämistä kun ruuvimeisselillä hieman kevensin penkin saranassa sitä jousipainotteista kiekkoa joka painaa korin kiinnityskohta vasten. Sivupaneelit lähtivät keskiyön jälkeen (ja v-käyrä maksimissaan) lirkuttelemalla C-pilariverhoilun alareunan raosta ruuvimeisselillä sivupaneeliverhoilua muovissa kiinni pitävä ylimääräinen niitti pois, eli väärin kun en malttanut hakea työkaluja C-pilariverhoilujen siistiin poistoon. Jospa sitten puran nuo C-pilariverhoilut kasausvaiheessa että varmasti saa kaiken ehjänä takaisin, tosin tuo viimeinen niitti vaikutti aika turhalta. Siinä samassa tuli nostettua hattuhyllyä ja painettua siellä rämisseet kaiutinreikien muoviset peitelevyt takaisin paikoilleen.
Yhtä turvavyön kiinnikemutteria lukuun ottamatta koko purkutyö takaluukun ja takamatkustajan lattiat mukaanlukien onnistui pienellä Leathermanilla joten kuka väittikään ettei nykyautoja voi korjata tienvarressa? Jos olisin arvannut penkkien lähtevän noin helpolla olisin pessyt ne aikoja sitten.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Takapenkin ja selkänojan irrotus
Lisätäänpä tähän vanhaan ketjuun tuoreet kokemukseni SS:n takaselkänojasta. Kaadoin vasemman puoliskon, no problemo. Mutta kun rupesin nostamaan, estikin keskipaikan turvavyö sen. Kas kun rulla on selkänojan sisällä eikä se anna löysää kallistettuna. Ratkaisin tilanteen irroittamalla vyön alakiinnikkeen mutterin (18mm), minkä jälkeen selkänoja nousikin kivutta ja rulla antoi löysää.
Onneksi olin ottanut istuinosan irti, mikä helpotti huomattavasti vyön irroitusta. Onko muutkin törmänneet samaan ongelmaan ja miten olette ratkaisseet tilanteen - varsinkin jos istuinosa on ollut kiinni?
Onneksi olin ottanut istuinosan irti, mikä helpotti huomattavasti vyön irroitusta. Onko muutkin törmänneet samaan ongelmaan ja miten olette ratkaisseet tilanteen - varsinkin jos istuinosa on ollut kiinni?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Takapenkin ja selkänojan irrotus
Pekka Valtanen kirjoitti:Lisätäänpä tähän vanhaan ketjuun tuoreet kokemukseni SS:n takaselkänojasta. Kaadoin vasemman puoliskon, no problemo. Mutta kun rupesin nostamaan, estikin keskipaikan turvavyö sen. Kas kun rulla on selkänojan sisällä eikä se anna löysää kallistettuna. Ratkaisin tilanteen irroittamalla vyön alakiinnikkeen mutterin (18mm), minkä jälkeen selkänoja nousikin kivutta ja rulla antoi löysää.
Onneksi olin ottanut istuinosan irti, mikä helpotti huomattavasti vyön irroitusta. Onko muutkin törmänneet samaan ongelmaan ja miten olette ratkaisseet tilanteen - varsinkin jos istuinosa on ollut kiinni?
Selkänojien kaatamisessako/ylösnostossako jokin ongelma. Nehän on tarkoitettu juuri noin käytettäväksi. En ole törmännyt moiseen ongelmaan, vaikka "miljoonia" kertoja tuon olen tehnyt, jos nyt siitä oli edes kyse.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Takapenkin ja selkänojan irrotus
Ymmärsit varmasti oikein, eikä sen pitäisikään toimia kuvailemallani tavalla. Eli keskimmäisen paikan turvavyön rulla on selkänojan vasemmassa puoliskossa. Kun selkänojan kaataa, rullautuu turvavyötä hieman sisään. Vöiden rullathan on rakennettu niin, että jos auto tarpeeksi kallellaan, lukittuu rulla ja kyytiläinen jää roikkumaan niiden varaan. Kun selkänoja on kaadettu luulee nyt rulla auton olevan nokallaan ja vyötä ei heru. Jollakin tavallahan tuo logiikka on pitänyt toimivassa selkänojassa kiertää, mutta minun tapauksessa se systeemi on rikki.
Jatkossa ennen selkänojan kallistusta laitan keskimmäisen vyön soljen lukkoonsa. Kun sitten nosta sen takaisin, saan tarvitsemani löysät irroittamalla vyön.
Jatkossa ennen selkänojan kallistusta laitan keskimmäisen vyön soljen lukkoonsa. Kun sitten nosta sen takaisin, saan tarvitsemani löysät irroittamalla vyön.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Takapenkin ja selkänojan irrotus
Nyt kävi minulle sama homma. Vasemman puolen keskivyö jäi jumiin ja selkänoja ei nouse ylös. Istuinosa on paikoillaan. Pitenee se jollain konstin taiteilla pois ja sitten yrittää irroittaa turvavyön alakiinnike. Tänään jouluaattona en tosin taida tuohon hommaan enää alkaa. Katsotaan sitten huomenna.Pekka Valtanen kirjoitti: ↑Ke Kesä 14, 2017 20:56Lisätäänpä tähän vanhaan ketjuun tuoreet kokemukseni SS:n takaselkänojasta. Kaadoin vasemman puoliskon, no problemo. Mutta kun rupesin nostamaan, estikin keskipaikan turvavyö sen. Kas kun rulla on selkänojan sisällä eikä se anna löysää kallistettuna. Ratkaisin tilanteen irroittamalla vyön alakiinnikkeen mutterin (18mm), minkä jälkeen selkänoja nousikin kivutta ja rulla antoi löysää.
Onneksi olin ottanut istuinosan irti, mikä helpotti huomattavasti vyön irroitusta. Onko muutkin törmänneet samaan ongelmaan ja miten olette ratkaisseet tilanteen - varsinkin jos istuinosa on ollut kiinni?
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Takapenkin ja selkänojan irrotus
^Istuinosa oli helpohko irroittaa ja aiemman ohjeen mukaisesti 18mm hylsyllä turvavyön alakiinnike irti, selkänoja ylös ja alakiinnike takaisin kiinni.
En tiedä mikä tuossa on vikana että turvavyö noin jumittaa. Pitää vain seuraavan kerran muistaa kun selkänojaa alkaa kaatamaan.
En tiedä mikä tuossa on vikana että turvavyö noin jumittaa. Pitää vain seuraavan kerran muistaa kun selkänojaa alkaa kaatamaan.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260