Vaihdelaatikko-ongelma?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Mikko 9-3 2.0t
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 14, 2006 17:43
Paikkakunta: Tuusula

Vaihdelaatikko-ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mikko 9-3 2.0t »

Tervehdys!

Onko muilla vastaavia kokemuksia:

Oma Ss 9-3 2.0t vm. 03 tekee seuraavaa. Kun vaihdan vitosvaihteelta kolmoselle, ja annan moottorin jarruttaa kunnolla (vauhti n.90 aluksi). Mutkasta kiihdyttäessä(vauhti noin 60) ulos, moottori(vaihteisto) nykäisee kunnolla. Tämä tapahtuu ainoastaan kolmosella. Nykäisyn huomaa parhaiten jostakin syystä mutkassa, mutta kyllä sen suorallakin saa tuntumaan.

Onneksi vaihtoautollani on vielä takuuta 1000 km jäljellä.... :-)
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja tripleT »

en oo mitään nopeuksia jne. tutkinu noin tarkasti, mutta oon huomannut joskus kun lähtee tasakaasu ajon jälkeen kiihdyttään samalla vaihteella, niin kuuluu sellanen pikku kolaus+nykäisy. tulee mieleen joittenkin automaattilaatikoitten nykäys samassa tilanteessa. ainakin isä-ukon firebird kolauttaa samalla lailla ko. tilanteessa.
itekkin oon aatellu, että mikä lie kolahtelee. eipä liene terve ominaisuus 8O
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Sama ominaisuus löytyy täältäkin.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Perän laakerissa jo välystä? Satku teki noin, kun oli laakeri lopuillaan...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja tripleT »

huono homma, jos on välystä.. aika kallis remontti tulossa sitten, jos heikkenee enempi. jos tämä näinkin yleistä on niin kai joillekkin on jo perä rempattu? miettii vaan, kun osalla 200++ hv:ta pelissä, niin rasittaahan se voimansiirtoa erilailla.
omalla on nyt ajettu 138tkm. paljonko teille joilla kolahtelee on kertynyt?
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Täällä myös havaittavissa jonkinlainen nykäisy. Tyypillisin tilanne missä sen olen havainnut ilmenevän on se, että ihan pintakaasulla menee jonkin auton perässä esim 80km/h vauhdissa ja kun ohitukseen lähtee... kaasua rajummin ja *nyks*. Mitään ääntä operaatiosta ei kyllä kuulu, mutta sen tuntee... Tuo on niin mitätön, etten ole jaksanut sitä vielä tutkia. Haiskahtaa kuitenkin siltä, että samasta jutusta on kyse.
-Mscrnt-
Mikko 9-3 2.0t
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 14, 2006 17:43
Paikkakunta: Tuusula

Vaihdelaatikko-ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mikko 9-3 2.0t »

Omalla autollani on nyt ajettu 109000km. Se mua askarruttaa, että ko. nykäisy tuntuu ainoastaan kolmosella. No maanantaina huoltoon...
Mikko 9-3 2.0t
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 14, 2006 17:43
Paikkakunta: Tuusula

Vaihdelaatikko-ongelma?

Viesti Kirjoittaja Mikko 9-3 2.0t »

Omalla autollani on nyt ajettu 109000km. Se mua askarruttaa, että ko. nykäisy tuntuu ainoastaan kolmosella. No maanantaina huoltoon...
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Vaihdelaatikko-ongelma?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mikko 9-3 2.0t kirjoitti:Omalla autollani on nyt ajettu 109000km. Se mua askarruttaa, että ko. nykäisy tuntuu ainoastaan kolmosella. No maanantaina huoltoon...
Näin oli asia myös og-satkussa, eli ongelma korostui kolmosella. Ja oikein pahaksi kun ehtii, niin kolmonenn pomppaa pois päältä kovassa menossa... :x

Mutta kyseiset laatikot lienee aikalailla erilaisia.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

tripleT kirjoitti: paljonko teille joilla kolahtelee on kertynyt?
99 tkm mittarissa, kolaus on tuntunut alusta asti mitä auto minulla on ollut eli 32 tkm:stä.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

108tkm täällä. Onhan tuo "ominaisuus" ollut melko pitkään eikä ole pahentunut. Jos pitäisi arvata mistä se johtuu niin ensimmäisenä en kyllä vaihelootaa epäilisi. Mutta en mä näistä mitää tiedä... :wink:
-Mscrnt-
Mikko 9-3 2.0t
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 14, 2006 17:43
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Mikko 9-3 2.0t »

Kävin tänään Metro Autossa. Huollossa oli palvelemassa Matti Halonen. Käytiin ajelemassa koeajolenkki ja Matti epäili häikän olevan kytkimen puolella. Huomenna pohditaan, mitä autolle kannattaa tehdä...

Ihan asiantunteva palvelu!
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Oikein asiasta tehden piti testata tänään tuo toiminta. Ei kolahtele. Vitosella ajoin, kolmosella moottorijarrua mutkaan ja samalla vaihteella ulos. Ei mitään klappia. Eli jotain noissa täytyy olla eritavalla, taikka vialla. "testiauto" oli siis 16500km ajettu SC ´07.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Mikko 9-3 2.0t kirjoitti:Kävin tänään Metro Autossa. Huollossa oli palvelemassa Matti Halonen. Käytiin ajelemassa koeajolenkki ja Matti epäili häikän olevan kytkimen puolella. Huomenna pohditaan, mitä autolle kannattaa tehdä...

Ihan asiantunteva palvelu!
Outoa jos vika on kytkinpuolella, se ilmenee kuitenkin (ainakin minulla) ainoastaan kolmosvaihteella ja kytkimen ollessa jo täysin ylhäällä. No, pääasia jos tähän saataisiin selvyys. Ilmoittele ihmeessä jos/kun ongelmaan tulee ratkaisu. :wink:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja tripleT »

eilen ajoin kärry perässä 380km ja iltamyöhään, kun olin liikkeellä tuli ajettu vähän reilummasti. huomasin lievää kolahtelua myös nelosella, kun ohitustilanteessa vaihto pienemmälle ja lähti kiihdyttään. tullessa ton huomas helpommin, kun oli jo kuorma(enskapyörä) kyydillä.
kuten jo todettiin, hyvä että jollain on homma jo "työn alla".
on tää vaan hyvä foorumi :wink: jos ei kohtalotovereita ja tietoa, että jollain on jo auto pajalla ko. homman takia, ois soitettu kaikki paikat läpi ja saatettu jo hätäpäissään autoki vaihtaa :)
Vastaa Viestiin