Miksi jarrupoljin näpäyttää jalkaan?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Miksi jarrupoljin näpäyttää jalkaan?
Juu ei ole ABS-jarrut uusi asia.. Tapahtuu aina ulos peruuttaessa pihalta ja vaihtaessa D:lle, samalla kääntäen hiukan kun auto lähtee lipumaan eteenpäin. Jarrulla hidastaa lähtöä napsahtaa poljin pikkusen. samaa tekee usein lähtiessä autolla liikenteeseen ja jarrulla hidastaa. Auto siis liikkuu jo hieman eteenpäin. tuntuu samalta kuin ABS palauttaisi poljinta, mutta vain yhden sykäyksen. onko kyseessä joku auton ominaisuus?
En ole oikein saanut rajattua tilannetta jossa se tulee. Eikö muilla tee mitään tällaista? Yleensä kylmänä ja kääntäessä tai ajosuunnan vaihdon jälkeen ekoilla metreillä kuulee pienen absin hurahduksen tai jos jalka pedaalilla tuntee ruksauksen.
En ole oikein saanut rajattua tilannetta jossa se tulee. Eikö muilla tee mitään tällaista? Yleensä kylmänä ja kääntäessä tai ajosuunnan vaihdon jälkeen ekoilla metreillä kuulee pienen absin hurahduksen tai jos jalka pedaalilla tuntee ruksauksen.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Nyt oikeasti ihmetyttää mikä ihme tuo ylimääräinen jarrun jurahdus on. Nyt olen huomannut, että kun tuo napsaus käy ja pitää polkimella jalkaa sopivasti se nykäsee. siis jarru käy päällä lähtiessä! satunnaista tuo on, suht harvoin ja yleensä kylmänä ajoon lähtiessä. mitä Helv."#tiä. Onkohan kaikki ihan kohdallaan nyt..
Huomasin tuossa itsekin taannoin että liikkeelle peruuttaessa kuuluu (tai pikemminkin tuntuu polkimessa) sellainen pieni jarrujen "kiinniotto", joskaan auto ei hidastu ollenkaan. Tämä tapahtuu vain kerran. Tuskinpa tuosta tarvitsee huolestua... Ja automaatti on siis alla.
Enemmän itseeni häiritsee, kun auto joskus nykäisee hieman enemmän kuin normaalisti, kun vaihtaa D:lle / R:lle. Ehkäpä vaan painan turhan höllästi jarrupoljinta
Enemmän itseeni häiritsee, kun auto joskus nykäisee hieman enemmän kuin normaalisti, kun vaihtaa D:lle / R:lle. Ehkäpä vaan painan turhan höllästi jarrupoljinta
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
No tuskin sitten ongelmaa kun muillakin sen tekee. Luultavasti onkin kuin onkin joku testaus tai ESP:iin liittyvä asia. ensi yönä saa nukuttua... Kyllä tuo vaihteisto nykäsee erilailla, mutta automaatin sielun elämä on ihan omansa. Aika paljon riippuu kierrosluvusta, öljyn lämmöstä aikavälistä millä vaihtaa, miten virtaukset asettuu jne.. selventäkää toki paremmin joka automaattia tuntee, mutta maalaisjärjellä miettien normaalia. tietty jos se ampuu kumit ulvoen niin silloin voi jotain ollakkin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Kyllä se tulee absista, kun kuulee/tuntee rutinan. Tekee peruuttaessakin jos joku nopeus ylittyy. Vaikka jarru ehtisi laahata pitemmän aikaa niin ei ja kun nopeus nousee niin rups. ja jos onnistun peruuttamaan hitaasti pihalta ulos ja eteenpäin lähtiessä viimeistään sen tuntee. Jos sattuu ihan rajalla pitämään niin kun rusahtaa nykäisee auto. Ei ole minusta mikään mekaaninen kolahdus.
Re: Miksi jarrupoljin näpäyttää jalkaan?
Moi,Poikarukka kirjoitti: En ole oikein saanut rajattua tilannetta jossa se tulee. Eikö muilla tee mitään tällaista? Yleensä kylmänä ja kääntäessä tai ajosuunnan vaihdon jälkeen ekoilla metreillä kuulee pienen absin hurahduksen tai jos jalka pedaalilla tuntee ruksauksen.
Lueskelin vasta tätä aihetta. Mä ihemettelin edellisen duunin työsuhde Avensiksessa samaa asiaa ja sain selityksen luotettavalta taholta (olin duunissa Toyotalla).
ESP tekee kuulemma systeemin "kalibroinnin" ja ajaa jarrupalat lähelle jarrulevyjä. Aivan samanlainen ilmiö esiintyy SC:ssä eli kait ESP tekee Saabissa samat proseduurit.
-Jyrki
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo