Auton ominaisäänet (ja sivuäänet)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Auton ominaisäänet (ja sivuäänet)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Nyt kun tuota autoa on ehtinyt ajaa on korva ehtinyt tottua jo hiljaisuuteen ja erottaa autosta ääniä. Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä ja onko jotku äänet ylimäärisiä. Aina alkaa epäilemään autoaan onko siinä jotain vikana kun kuulee uusia ääniä.

Yleisesti rengasmelu on ihan uskomattoman kova minusta, varmaan johtuu renkaista. Ajoviima kuuluu sisälle minusta kuin tuulisi sisään. Kylmänä tuo automaatti pitää roklutusta (miten sitä nyt kuvailee). Koneen tyhjäkäynti on hieman dieselmäinen, raksuttava? Muuten on kyllä arvokkaan kuuloinen auto. Moottoriäänet on kyllä parhaat kun polkaisee..

Itse itseäni muokaten. Auto on todella hiljainen noin yleensä ottaen, mutta jotku äänet korostuvat verraten auton omaan äänimaailmaan, eivät siis välttämättä ole kovia verraten muihin autoihin vaan ko. auton muihin ääniin...
Viimeksi muokannut Poikarukka, Ti Heinä 31, 2007 21:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Mikähän malli ja vuosikerta on kyseessä?
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tosiaan joo sekin on hyvä kertoa.. Pitänee tehdä jonkun sortin sigu nimen yhteyteen ettei tarvitsisi sitä erikseen kertoa. oletin 9-3 osaston olevan aika samaa mallistoa käsittelevä.. 2004 Aero sentronic
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Meikällä ei ainakaan ajoviimaa juuri kuule, paitsi kun nostaa vauhdin (suljetulla tiellä tietysti) tuonne reilusti yli 150:n. Sitten tulee kiva "suihkarimainen" suhina :wink: , joka vain lisää fiilistä... :lol:

Rengasäänet kyllä tuppaavat täälläkin turhan paljon kuulumaan :? , mutta pakko on osa laittaa noiden karheiden asfalttien piikkiin; kun ottaa ajolinjan urien vierestä, niin melko hiljaista on. Moni kyydissä olija on kyllä kehunut auton hiljaisuutta, ja vaikka kohtuuhiljainen peli oli aiempi Rellukin (05 Megane Break), niin kyllähän Saba kepittää sen 6-0. Tietysti :wink: .

Automaatti ei meikäläisellä ainakaan pidä mitään ihmeempiä ääniä, voi kyllä johtua siitä, että on jo neljäs automaattiauto alla eli lienee korva tottunut...

04 Aeroa en ole kuullut/ajanut, siltä osin en pysty kommentoimaan, käsittääkseni täällä on kuitenkin useita kyseistä kulkupeliä ohjastavia Saabisteja, toivottavasti he kertovat omista kokemuksistaan.
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
ghia
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 21:41

Viesti Kirjoittaja ghia »

Itsellä -03 2T ja alla Continental 225/45/17. Kohtuu hiljaiset. Tietysti mihinkä aina vertaa. Makuasioita hiljaisuus ja melut. Entinen oli -03 mondeo, niin siihen verrattuna tosi hiljainen. Aivan eri ääni-maailmoista. Saabissa tosi mukavat moottoriäänet ja se vääntö.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

225/45 r17 ja juuri continentalit itselläkin alla. huomaa kyllä eron kun tulee uutta asfaltti. Tulee kuin sotamies Ryanissa se veden alle painuminen siinä alussa. Kaikki liikkuu ääneti.. kunnes yhtäkkiä uusi asfaltti loppuu ja tunnen piston.. no joo.. edellisessä autossa oli uudet 195 / 65 ja oli hiljasta.

Jotenkin tuo ajoviima kuuluu tavallaan kuin tuuli osuisi autoon. ensi ajelulla emäntä luuli että auto vuotaa.. no tuulilasi oli vaihdettu juuri ennen luovutusta minulla ja paniikki iski vuotaako se todella! no ilmeisesti kuitenkaan ei kun sateella on vedet pysynyt ulkopuolella.. pitää vielä oman mielenrauhan takia kokeilla autopesua... (äyskäri mukana).

Jotenkin ihmeellinen se automaatin ääni kylmänä kun laittaa vaihteen silmään eikä liiku. Eron huomaa vapaalle verraten. Samanlaista rohinaa pitää PT cruiserin laatikkokin.. mutta rauhoittuu molemmissa kun on ajanut hieman. Tyhjäkäynti jotenkin tikittää tai raksuttaa auton sisäpuolella (varsinkin kylmänä aika rujo käynti minusta, ei mitenkään viallisen kuuloinen), ulospäin on kyllä hiljainen. täristääkö tyhjäkynti ihan hitusen muilla? siis todella hitusen, ei vibaa mittari tai mitään minullakaan.. mut mietin kun ei vertailu pohjaa toiseen samanlaiseen. taidan olla hermona uudesta pelistä.

Ilmastoinnin (automaattinen) lämpötilan säätö saa auton raksuttamaan hetkeksi. säätää läppiä varmaan, mutta kuuluuko muilla pientä raksutus ääntä? samoinkuin autoon tuleminen. auto alkaa itsekseen raksutella kun oven aukaisee.

Kitkoja käytin alla ja minusta auto tuntui paljon rauhallisemmalta ja oli muutenkin hiljainen ajaa. Talvea jo odotellaan..
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Paha sanoa noihin suhinoihin jne. koska ainakin mun autossa (06 9-3SS 225/45R18 Michelin) kuuluu eniten ja kaikilla nopeuksilla rengasäänet. Eli ei mun auto ainakaan suhise merkittävästi ja ei ole suhisseet aikaisemmatkaan 9-3 SS ja SC. Kaikki ysikolmoset raksuttaa mun mielestä kun niihin menee sisään ja se on mun mielestä ainakin ihan normaalia. Eri laitteet siinä vaan käynnistyy ja pitää ääntä.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Kyllä mulla on vähän sama fiilis nimim. "Poikkarukka":n kanssa. Tuulen suhinoita ei ole, mutta erilaista pörinää koneesta, dieselin tyhjäkäntiä ja rengasääniä kyllä löytyy. Auto on 2.0T SC Aut. vm. 2007 (US-speksit) ja renkaat Pirelli 215/55/16.

Ei nuo pörinät ja rengasäänet kovin epäterveiltä kuullosta ja voi olla, että ainakin koneen äänet vaimenevat kun kilometrejä kertyy (nyt reilut 2000 km vasta). Automaatista ei kuulu minusta ääniä, ainakaan vielä.

Veikkaan, että Saab (tai GM) ei ole ihan niin onnistunut äänisuunnittelussa kuin moni kilpailija. Samaan hengenvetoon pitää sanoa, että nuo kilpailijat ovat huomattavasti Saabia kalliimpia. Kyllä nuo varmaan voisi saada hiljaiseksikin, mutta kun sitä ei haluta. Pörinää, turbon vihellystä ja tiettyjä rengasääniäkin voidaan haluta korostaa, jotta ne peittävät muita ääniä ja jotta kuskille tulee miehekäs olo.

Laitoin vähän samantyyppisiä kommentteja viestiketjuun "9-3 SC vs. Passat Variant, mielipiteitä?"
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8&start=30
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

Ainakin omassa -03:ssa kuuluu rengasäänet ja tuulen suhinat sisälle. Kyllähän ne vähän häiritsevät, mutta niiden kanssa pystyy elämään. Tosin kakkosautona oleva 18v vanha Bemari on Saabiin verrattuna täysin äänetön.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Välillä kun tuulee niin jotenki ottaa autoon ja kuuluu sellaisia huminoita 100+ vauhdeissa. Rengasäänet nyt oikeastaan niin pahasti minua häiritse, mutta tuo humina. Ei ole mikään vuotoääni tai tiivisteen vika. Sellainen kun oli edellisessä autossa juuri kuskin pään kohdalla niin tiedän senkin.

Tykkään tuosta tyhjäkäynnin raksutuksesta, mutta onko se ihan normikäyntiääni koneelle. ilmeisesti on. Moottori käy hiljaisesti ainoa merkki käymisestä onkin tuo pieni raksutus. Moottorin pakoäänet täytyykin kaasua kunnolla polkasten murahtaa. Se kuuluu asiaan. Moottoria kuormittaessa sen käynti on minusta aika jännää jurinaa ja kierrosten noustessa ei erotu / korostu mitään kierrosluku alueita vaan tasaisesti humisee. Turbo autoa minulla ei ole ollut, mutta ajanut sellaisilla olen. Jotenkin ihan omansa tuon koneen äänet. Tykkään niistä.

Tuo vaihteiston kytkeminen kylmänä vähän häiritsee nyt minua. Ainahan automaatit on kylmänä ääntänyt mitä minä olen niitä käyttänyt. ei sieltä mitään satunnaisia ääniä kuulu, vaan tasainen moottorin kierroslukuun suhteessa oleva taustaääni. häviää jo muutaman kymmenen metrin ajonjälkeen huomattavasti.

Ja Vilkku on paras..
Marza
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Joulu 16, 2006 13:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Marza »

Minustakin saabissa on aika rujo/karkea käyntiääni, ainakin heti käynnistettäessä. Rengasäänien osalta suurin syy lienee matalaprofiilisten renkaiden lisäksi suomen todella karheat tiet. En ole vielä päässyt/joutunut ajamaan saabillani suomessa, mutta hyvillä tienpinnoilla äänet on ihan siedettäviä vielä parinsadan vauhdissa, siis suhteessa vauhtiin, ja kulku muutenkin vakaata. Toki se noissa nopeuksissa väistämättä vähän humisee ja suhisee, muttei niin, että siihen jotenkin kiinnittäisi erityistä huomiota. Ensi viikolla olisi tarkoitus ajaa suomeen, joten samalla pääsee kokeilemaan eurooppalaiset tiet ja vertaamaan niitä suomen teihin.

Äänistä puhuttaessa tuntuu että alusta on se mistä suurin meteli syntyy. Etenkin hitaammassa ajossa tuntuu että saappi löytää tien kaikki epätasaisuudet, mutta tilanne paranee vauhdin kasvaessa. Ehkä kovahko alusta pääsee oikeuksiinsa suuremmissa nopeuksissa. Mutta kuten TM:n vertailussa kerran todettiin niin "tuntuu kuin saab olisi koottu tusinasta palikasta tappiliitoksilla", eli kyseessä lienee ominaisuus eikä vika.
1,8t ss Vector -06
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

Tämä on varmaankin osittain tottumuskysymys, mutta muutama juttu on mielestäni erilailla.
- Rengasmelua on kyllä liikaa, mutta renkaat on aika matalat
- Alusta on minulla lähes äänetön, onkohan facelift (07) tuonut tähän jonkin muutoksen. Ajan myös mukulakivillä, ja alusta ei mielestäni äännä mitenkään erikoisesti tyyliin 'tappiliitokset'
- Tuulen huminaa en ole ajatellut olevan, mielestäni rengasmelu on vallitseva.

Automaatti on ainakin minulla aivan äänetön. Poikkeuksena on joko voimansiirrosta tai jarruista kuuluva 'pykäys' liikkeellelähdettäessä kun auto on seisonut pitempään. En ole kyllä varma kuuluuko se, vai pelkästään tuntuu kaasupolkimessa erittäin hienovaraisesti.

Ainut miinus on mootttorin ääni, johon tarvitsisi vähän ruutia. Ajossa ääni ei kuulu, eikä tarvitsekaan, mutta kiihdytyksissä repivämpi raaste olisi poikaa, mutta kun ei...
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hmm.. kaikilla on hiljaiset / äänettömät automaatit.. onkohan jotain kulunut omassani, kun se kylmänä (esim. aamulla starttaa) pitää hieman kovempaa ääntä. voi olla että sekoitan moottorin ääntä siihen. mut mut.. kyllä se minusta siitä tulee kun kytkee R tai D niin alkaa pieni rollotus. vähän aikaa on ääntä ja kun on pikkumatkan ajanut ja pysähtyy ei se enää niin erotu. öljyt lämpenee? mutta on selvä ero vapaalla kuin vaihdepäällä. tietysti kone alkaa rasittumaan ja siitä osaltaan ääntä lisää. Sanokaa nyt muutkin että ääni muuttuu vaihteen kytkiessä ettei mene yöunet..
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Poikarukka kirjoitti:Hmm.. kaikilla on hiljaiset / äänettömät automaatit.. onkohan jotain kulunut omassani, kun se kylmänä (esim. aamulla starttaa) pitää hieman kovempaa ääntä. voi olla että sekoitan moottorin ääntä siihen. mut mut.. kyllä se minusta siitä tulee kun kytkee R tai D niin alkaa pieni rollotus. vähän aikaa on ääntä ja kun on pikkumatkan ajanut ja pysähtyy ei se enää niin erotu. öljyt lämpenee? mutta on selvä ero vapaalla kuin vaihdepäällä. tietysti kone alkaa rasittumaan ja siitä osaltaan ääntä lisää. Sanokaa nyt muutkin että ääni muuttuu vaihteen kytkiessä ettei mene yöunet..
No pakkohan sieltä jotain ääntä on kuulua, kun menee veto päälle ja painetaan edelleen jarrua. Vaihdelaatikkohan pyörii jo täyttä täyttä häkää "vaihde silmässä", mutta "kytkin luistaa" :).

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ensimmäinen automaattivaihteinen auto minulla. Ei ole oikein mitään vertailua, kuin lähipiirissä oleva chrysler, jolla nyt vähän on tullu pyörittyä. Ei osaa sanoa onko joku ääni ylimääräinen vai asiaan kuuluva. Osaako joku selittää miksi vaihteisto (tai mikä äänen tekee) ääntää enemmän kylmempänä? Ainakin sysleri tekee samaa kun kytkee vaihteen silmään, kylmänä käyntiääni on karkeampi laatikossa. Tulen varmaan hulluksi näiden kanssa. Auto on kuitenki suhteellisen vähän ajettu etten kyllä oikein usko vikoja olevan, mutta.. auton luonteen vuoksi on se voinut saa kyytiäkin koko rahan edestä.
Vastaa Viestiin