Auton ominaisäänet (ja sivuäänet)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Onetwo3d
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 15:08
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Onetwo3d »

Automaatti on hiljainen ja eipä toi rengasmelukaan tunnu haittaavan. Jotain suhinaa välillä kuuluu riippuen tietty nopeudesta, mutta ei haittaa pätkääkään. Kun pystyy ihan normaalilla äänenvoimakkuudella keskustelemaan ja taustaäänet jää reilusti sen alle niin hyvin toimii. Kiihdyttäessä mulla kyllä kuuluu sellasta jännää resonointia, ajajan paikalta kuulostaa, että se tulisi siitä etuvasemmalta, tiedä sitten mikä se on. Semmosta 'röpelöistä' ja 'pulisevaa' resonointia mikä vauhdin kiihtyessä harvenee ja harvenee kunnes katoaa kokonaan. Se on oikeastaan ainoa asia mihin on tullut hieman negatiivisesti kiinnitettyä huomiota, mutta ei sitäkään aina edes kuule.
#3642
1.8t 9-3SS -07 Jet Black, BSR Steg1
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

Rengasäänet kuuluu mutta ei häiritsevästi. Tuulen suhinaa tuntuu kuuluvan yli 80 km/h tuntinopeuksissa, ilmeisimmin oven raosta tai ikkunan puitteesta. En tiedä oisko oventiiviste esim jo pehmentynyt liikaa, että on alkanut päästään ääntä läpi.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

Vector kirjoitti:Ainakin omassa -03:ssa kuuluu rengasäänet ja tuulen suhinat sisälle. Kyllähän ne vähän häiritsevät, mutta niiden kanssa pystyy elämään. Tosin kakkosautona oleva 18v vanha Bemari on Saabiin verrattuna täysin äänetön.
Tuntuisko noi tuulen suhinat tulevan ovenvälistä vai jostain ikkunan raosta. Itseäni ne jonkin verran häiritsee muuten niin varsin hiljaisessa autossa.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ei ole vielä ensimmäisen 100 000 km:n matkalla kuulunut tuulen suhinoita sisälle - saapas nähdä kuuluuko toisella... testi jatkuu...
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tuo rengasmelu on kyllä ehkä ärsyttävin melunlähde.
Uuudella pikipinnalla huomaa, että auto olis muuten kohtuullisen mukavan hiljainen.
Tuulensuhinoista ei tarvii kärsiä "suljetun alueen" nopeuksillakaan. :twisted:
Kahdessa edellisessä autossa kyllä oli vielä enemmän rengasmelua.
Molemmat Mondeoita. Ja esim. A4 ja uusi Accord ei ole ainakaan yhtään etevämpiä rengasmelun suhteen.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

M07 SportCombi, jolla nyt ehditty ajella n.18tkm verran, sopii edelläkerrottuihin kuvauksiin hyvin. Auto on erittäin hiljainen ja "yhdestä puusta" veistetty, lukuunottamatta peräkontin/luukun verhoilua joka päästelee kuoppaisella tiellä joskus natinoita. Huolimatta sporttialustasta, koko kabiini kojelautoineen on täydellisen hiljainen. Mikään ei (vielä? ) räpise eikä napsahtele kovassakaan menossa. Rengasmelu on ainoa mainittava melu. Huomaa parhaiten kun tulee tuoreelta asfaltilta takaisin vanhalle, karkealle, kuinka rengasäänet on ne ainoat käytännön kuuluvat äänet.
Myöskään ovista ei ole kuulunut ripinöitä yms. joista on saanut täältä lukea. Saas nähdä tuleeko ne sitten ajan mukana.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Se on aika jännä havainto, että uudellakin asfaltilla renkaista kuuluu melkoista ääntä verrattuna esim. tonnariin. Ja vielä kapeat renkaat 195/65R15. Jos nämä äänet on tarkoituksella jätetty niin ihmetyttää.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Itse uskon, että tuo on eräänlainen harhakuva kun tonnarissa yleinen äänitaso (moottori/tullensuhinat) on korkeampi jolloin rengasäänet ei niin korostu. Tämä on tosin pelkkä arvaus. Meidän entinen auto oli CS Aero tonnari, ja tältä pohjalta ajattelin. Mullekkin ensivaikutelma SC:stä oli, että rengasäänet on tavallaan kuuluvammat kuin tonnarissa. Onkohan missään mitattua desibeli tietoa (TM yms.).
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Alustasarjan ja renkaiden kulmien säädön jälkeen pidän 93SS melko hiljaisena autona, ei tietenkään hiljaisin, mutta hyvänä pointtina se että lähes ainoat äänet tulee renkaista. Moottori ja tuulen suhina ei juuri kuulu.
Monesti vaikuttaa myös äänen laatu ulisee, jyrisee,vonkuu jne. Saabissa on rengas ääni mielestäni parhaasta päästä.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Rengas äänet korostuu hiljaisuudessa. Hassulla tavalla niistä on alkanut tykkäämään.
ghia
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 21:41

Viesti Kirjoittaja ghia »

Itse pidän Saabin rengasäänistä ja alustan sopivasta kovuudesta. Tuntee, että on ote tien pinnassa. Käyppäs ajaan sitikan c5:sta. Tuntoo ei ole minkäänlaista. Ei tiehen eikä muuallekaan. Olo on kuin leijailisi lentävällä matolla.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Aiemmin ihmettelin vaihteiston ääniä kylmänä. Olen tullut siihen tulokseen, että omassani on jotain vialla. Laatikko todella rotisee hetken kylmänä vaihteen kytkiessä. Ääni vaimenee ja häviää 100m ajolla jo pois. Ääntä kuunteli aiemminkin automaatin kanssa tekemisissä ollut kaveri ja meinasi ettei normaalia. Nyt huolestettuu mikä hemmetti. Viittaisi öljyihin ja sen kiertoon? yli 90tkm ajettu niillä ja uudemmissa vuosimalleissahan vaihtoväli on lyhennetty juuri siihen 90tkm jos en ihan väärin luule (korjatkaa / varmistakaa..). Vaihteisto toimii aivan täydellisesti eikä äännä lyhyen ajon jälkeen enään. Kertokaahan kokeneemmat mikä voisi olla. tarviiko huolestua? Öljyt vaihdatan hetimiten.. mutta.. [VIKA OLI LATURIN HIHNAN KIRISTIN]

Nuita ranskalaisia on kehuttu todella hiljaisiksi. Peugeotistakin kuullut samaa että korostuneen vaimennettu.

Nyt kun on tullut matkustettua takapenkilläkin niin aika matalat murinat tuossa autossa. Takana erottaa taustasta pakoäänet ja on aika mukavan kuuloiset. niitä voisi kyllä ihan hitusen korostaa..
Viimeksi muokannut Poikarukka, Ti Heinä 31, 2007 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
3420
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 08:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Auton ominaisäänet

Viesti Kirjoittaja 3420 »

Auto, Saab 1-8t SS vm/03. Ensiasennusrenkaat GOOD YEAR EAGLE 215/55-16 alumiinivanteilla. Uutena suhteellisen hiljaiset renkaat alkoivat "mouruamaan" sitä enemmän mitä pidemmälle niillä ajettiin. Noin 25000 km renkailla ajon jälkeen tein havainnon, että jokaisen renkaan sisäreunan kuvion joka toinen kuviopala oli kulunut huomattavasti enemmän. Renkaitten sisäreunat olivat kuin "hammaspyörät", ja tottahan silloin ääntä lähtee. Tiedusteltuani eri "tietäjiltä" mistä tällainen kuluminen johtuu, sain erillaisia vastauksia.
Paikallinen merkkiorjaamo: Olisiko autoon sopimattomat renkaat !
GM:n asiakaspalvelu: Tyypillistä etuvetoiselle autolle noissa kilometrimäärissä.
GoorYear maahantuoja : ei vastausta.
GoorYear paikallisedustaja: Ei ennemmin tavattua, olisko pyöränkulmat pielessä?
Tuulilasilehti epäili välyksiä akselistossa jne.
Mittautin kaikki pyöränkulmat, ne oli OK. Renkaat ei ravistaneet. Iskunvaimennus OK. Rengaspaineet olen pitänyt aina ohjearvoissa. Lisäksi renkaat olleet aina auton samalla puolella vuoroin edessä ja takana. Ajettuani 32000 km ko renkailla, mittani "mouruamiseen" täyttyi. Ostin uudet samankokoiset NOKIAN NRHi:t ja äänet häipyi. Nyt niillä ajettu 15000 km, eikä vielä mitään epänormaalia kulumista ole esiintynyt. Olisiko sittenkin jotain vikaa ensiasennusrenkaitten rakenteessa ollut. Viimeinen rengasmyyjä (ei GY-myyjä) vihjaili että joissain GY:n renkaissa on ilmennyt epätasaita kulumista. Pääasia että nyt taas ajelen suht' hiljaisella Saabilla!
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ei oikein järkeä, että suuntauksissa olisi vikaa tai autossa, jos joka toinen pykälä kuluu eritahtia. Jos todellakin aivan tasan joka toinen. Silloin eroa täytyy olla kumiseoksessa, josta rengas on tehty. Varmaankin valmistettu jotenkin niin että eri muotista osa pinnasta. Yleensäkin renkaat ääntävät enemmän pinnan kuluessa. siihen syynä varmasti vaimentavan materiaalin väheneminen, voi koventua / kovettua seos loppuakohti, kuvion pinnan määrä kasvaa / muuttuu, ilman syrjäytyminen kuviosta.. jne.. mitä nyt keksii vain.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kas kas, juuri samanlaiset ovat isän auton renkaat tällä hetkellä. Rengasliikkeen edustaja sanoi rungon olevan sökö, mutta käski mittauttaa kulmat alustasta. Saabille on laitettu vastine ja heidän kantaansa odotetaan. Kummallisinta oli, että enemmän sisäreunaltaan kuluneet renkaat olivat olleet takana ja isä oli kokeillut häviäisikö tuo mouruaminen, jos renkaat vaihtaisi eteen... tietäähän sen, EI. Katsotaan miten tässä käy.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin