Ovien tiivisteiden vuotaminen / tiivistelistan liukuminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Ovien tiivisteiden vuotaminen / tiivistelistan liukuminen

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Meinasi paskahalvaus iskeä, kun aamulla lähdin ajamaan. Parkista liikautin autoa eteenpäin niin yht'äkkiä sivu silmällä näin kun jotain liikkuu pelkääjän oven välistä. Tarkemmin katsoen vettä alkoi valumaan oven alta. Äkkiä paperia ja lattia kuivaksi, ulos ja ovi auki.

Kynnyslista (musta muovinen suojus) mikä on sen oven karmin alaosassa (lukee Aero tms.) oli veden peitossa. No edelleen tarkastellessa huomaan, että A-pilarin ala nurkalta (missä lokari ja A-pilari kohtaa) menee suora vesinoro alas. Huomautan tähän väliin, että siitä se valuu kuskin puolellakin normaalisti suoraan alas ja ulos. (tavallaan saranoiden vierestä). Ovessa on ulompi ja sisempi tiiviste. Jotenkin vesi oli päässy tiivisteiden väliin ja keränny korkeutta. Liikauttaessa autoa vesi heilahti ja pääsi ilmeisesti oven alapuolella olevan sauman syvennyksen ja tiivisteen välistä ohjaamoon. Tiedä taas tämä varmasti, mut niin päättelin.

Tarkistelin tiivisteet, kaikki prima kunnossa, kuivasin pinnat ja tiivisteet. ihmettelin pitkän aikaa. En keksinyt miten mahdollista. Ajoin asiolle ja mielenkiinto kävi liian suureksi, kun jäi kovasti vaivaamaan. Auto huoltsikan pihaan ja taas ovi auki. Tarkemmin katsoessa huomasin A-pilarin listan päädyn siirtyneen sentin irti listan päädystä ja painaneen L-muotoista tiivistettä (sen tarkoitus on juuri ohjata vesi lokasuojan puolelle eikä tiivisteiden väliin?) Painoin listan päädyn paikoilleen. Auto harjattomaan pesuun ja toivoa ettei vuoda. Ei vuotanut.

Mietin vain että mites sitten kun se joskus kovettuu se L-tiiviste? pienestä on kyllä kiinni auton tiiviys, jos oikein tämän asian päättelin. Ulkona sataa nyt kunnolla pitänee käydä kohta tutkimassa vuotaako kanootti ja onko savolaisittain Aero hukassa.

Edit: Tuntuu pitävän sadetta, kesti harjattoman pesun ja kaatosadetta motarilla. kaipa nyt voi olla rauhassa. Ihan vinkkinä kannattaa se listan pääty painaa niin että napsahtaa paikallensa.
Viimeksi muokannut Poikarukka, La Heinä 07, 2007 09:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Tuosta tulikin mieleen, että autoa pestäessä takaovien ulommaisten tiivisteiden välistä pääsee vettä sinne sisemmän ja ulommaisen tiivisteen väliselle alueelle. Ei vissiin ihan normaalia, vai tuleeko muillakin vedet ovien väliin? Matkustamon puolelle siis ei tule. En tiedä sitten pääseekö tuonne vettä myös sateella, vai ainoastaan painepesurilla pestäessä. Pitääpä tarkastaa kun kohta lähtee taas tienpäälle ja keli on mitä mainioin tuon tarkastamiseen.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Etuovien väliin kertyy pisaroita muutamia sateella, mutta päivällä oli pelkääjän oven karmin alaosa kokonaan veden peitossa. Vesi oli noussut myös sisemmän tiivisteen päälle josta se sitten pääsi ohjaamoon. Ovessa on pieni peltien liitoskohta, jossa oveen syntyy ura. ilmeisesti siitä päässyt nousemaan tiivisteen päälle ja siitä edeleen sisään. luulen että se listan pääty painoi minulla tiivistettä sen verran kasaan, että pääsi vuotamaan alkujaan.

Pesun jälkeen, kun kuivailin huomasin toisesta takaovesta puuttuvan sen mustan alasuojuksen / listan. Mikä tulee sen oven alapokkauksen (Saabin tunnettu L-muotoinen oven alareuna). Saapa nähdä mitä se maksaa, kun menen kyselemään. Kivoja tuommoset hommat löytää vasta hankitusta autosta. Ei minua ostaessa pikku jutut haittaa, mut hyvä tietää, että korjaa ne kuntoon itse ettei vahinkoa tule lisää.

Piti ihan kuva ottaa.
Kuva
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Etuovien väliin kertyy pisaroita muutamia sateella, mutta päivällä oli pelkääjän oven karmin alaosa kokonaan veden peitossa. Vesi oli noussut myös sisemmän tiivisteen päälle josta se sitten pääsi ohjaamoon. Ovessa on pieni peltien liitoskohta, jossa oveen syntyy ura. ilmeisesti siitä päässyt nousemaan tiivisteen päälle ja siitä edeleen sisään. luulen että se listan pääty painoi minulla tiivistettä sen verran kasaan, että pääsi vuotamaan alkujaan.

Pesun jälkeen, kun kuivailin huomasin toisesta takaovesta puuttuvan sen mustan alasuojuksen / listan. Mikä tulee sen oven alapokkauksen (Saabin tunnettu L-muotoinen oven alareuna). Saapa nähdä mitä se maksaa, kun menen kyselemään. Kivoja tuommoset hommat löytää vasta hankitusta autosta. Ei minua ostaessa pikku jutut haittaa, mut hyvä tietää, että korjaa ne kuntoon itse ettei vahinkoa tule lisää.

Piti ihan kuva ottaa.
Kuva
Omassani pysyy ainakin ko. kohta kuivana ja puhtaana läpi vuoden eli tämä etelän suolasumukaan ei pääse likaamaan tuota kynnyslistaa.

Meneehän se ovi kiinni kunnolla? Siis riittävän pitkälle/syvälle tiivistettä vasten. Onhan oven muovinen alalista kunnolla kiinni, eikä ole taittunut tms. ja estä siten ovea painumasta riittävän tiukasti sisempäätiivistettä vasten?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Pysyy ne minullakin muissakin ovissa ja tuossakin on kaiketi tätä ennen, mutta siksi ihmettelenkin tätä juttua. Kun katsoin kaikki tiivisteet ja rakenteet tarkasti ja ainoa vika minkä voisin asiaan kuvitella liittyvän olisi se listan päädyn osuminen tiivisteeseen.

Veden on täytynyt päästä jotenkin sisemmän tiivisteen päälle yläkautta ja luulen että kun tuo klipsi on ollut tiivisteen väärällä puolella on se ohjannut vettä sisempää tiivistettä kohti josta se sitten pikkuhiljaa pääsi kertymään. ovea oli käytetty edellis iltana auki ja oli kuiva. yöllä satoi. Uskon että klipsu aiheutti tämän, mutta muita vaihtoehtojakin täytyy alkaa tutkimaan jos tuota sattuu vielä kerrankin.

Sisusta ja tiivisteen sisäpuoli oli kuiva eli vesi on tullut ulkopuolelta. Eikä esim. vuotavasta tuulilasista. Autoon kun on juuri sekin vaihdettu. Luulenkin klipsin jääneen siinä yhteydessä auki. Mutta ikkunan kautta vesi ei ole tullut koska verhoilut olisivat varmasti märät muualta. Muita vaihtoehtoja nyt voi olla roskat tiivisteissä tai ovi auki, mutta minusta kumpikaan ei nyt ollut kyseessä. Vesi tulisi oven kautta? hyvin ihmeelliseltä tämä koko homma tuntuu, mutta kesti se autopesun ja seuraavan sateen klipsun paikalleen laiton jälkeen. Klipsu varmasti on jäänyt tuulilasin asennuksessa irti eikä sen jälkeen ole satanut kunnolla, mutta huolestuttavaa tämä kyllä on. Laitan kuvan siitä klipsistä ja L-tiivisteestä niin tajuaa asian paremmin.
[img=http://img504.imageshack.us/img504/2889 ... ee3.th.jpg]

Edit:: Hyvin piti yön ukkoset (Pitää iloita itsestään selvistä asioista!). Alan pitämään tuota sen klipsun syynä tai ihan satunnaisena ilmiönä.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Itse olen mielestäni todella aktiivinen auton pesijä, pahimmillaan useita kertoja viikossa (mustan kun omistan). Toistaiseksi ovien alaosat on kyllä pysyneet täysin kuivina eli sinne ei pääse vesi mistään jos kaikki on kunnossa. Veden saa sinne ämpärillisellä pesuvettä ja sienellä :lol:
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Edelleen on nilkat kuivat, mutta saab centralista löytyy kaksikin otsikkoa aiheesta oven vuotaminen. Näihin kyllä sisältyy kaikki muukin veden sisään tulo ettei ihan samasta ole kyse. Osassa ehkä?

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... water+leak
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... water+leak
(jos muihin foorumeihin viittaaminen kiellytty niin poistakaa nuo linkit)

Eräs ratkaisu ongelmaan oven verhoilun eriste (kuva linkissä ja selityskin englanniksi), sitäkinhän veikkailin että tulisi oven sisältä tuo vesi ja tuo kyllä vastaisi sitä veikkausta.
No sen enempää, mut jos auto vielä takuussa ja vettä pääsee sisälle niin voi olla takuu asiakin. Mietin, että niitä lohkeilevia peilinjalkoja kun vaihdetaan niin revitäänkö paneloinnit irti? se voisi selittää tuo juttua jos niiden vaihdossa on hutiloitu?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Onhan se nyt taas ihme. pesussa käytin autoa ja hmm.. vettä! tällä kertaa kuskin takaovi. Samalla tavalla pieni noro livahti sisälle. tiivisteiden väli täynnä vettä. Olen tullut siihen tulokseen että ulommat tiivisteet voivat vuotaa jostain, mutta alhaalta ovat tiiviit ja vesi jää tiivisteiden väliin. tarpeeksi pinnan noustessa osa pääsee sisälle. Jossakin täytyy olla pientä vuotoa kun huomaisi missä tällä kertaa. Onhan se nyt PRKL, jos pitää vettä pelätä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Onhan se nyt taas ihme. pesussa käytin autoa ja hmm.. vettä! tällä kertaa kuskin takaovi. Samalla tavalla pieni noro livahti sisälle. tiivisteiden väli täynnä vettä. Olen tullut siihen tulokseen että ulommat tiivisteet voivat vuotaa jostain, mutta alhaalta ovat tiiviit ja vesi jää tiivisteiden väliin. tarpeeksi pinnan noustessa osa pääsee sisälle. Jossakin täytyy olla pientä vuotoa kun huomaisi missä tällä kertaa. Onhan se nyt PRKL, jos pitää vettä pelätä.
Omani ei edelleenkään vuoda, mutta takaoveen saattaa syntyä potentiaalinen vuotokohta takareunaan, jos matkustaja varomattomasti "pyyhkäisee" oven takareunassa ikkunalinjassa olevan tiivisteen pään irti sille tarkoitetusta "lokosesta". Tiivisteen saa paikalleen sovittelemalla & painamalla kiinni ilman työkaluja.

Normaalikäytössä tuo tiiviste ei irtoa, mutta ehkä esim. soviteltaessa jotakin isompaa tavaraa takaistuimelle.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Täytyy alkaa tutkimaan huomenna, kun taas innostuu rassailemaan. Luultavasti joku siellä on huonosti tai rikki. (ei varmaan tarkoituksella vuoda). Pitempi reissu tuli tehtyä ja takapenkilläkin tuli matkustajia (minäkin välillä) kun kerran ei ole ennen vuotanut niin jotainhan sielltä on muuttunut. Mutta on kyllä herkässä tuo... kasari romujakin uittanut pesussa ja tiivisteissä viiltoja, paloja pois eikä koskaa ohjaamoon ole vuotanut.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Mun 9-3 SC:ssa oli sama vika: kuskin puolen takaovesta päästi vettä sisään. Ei tosin koskaan ajossa, vaan aina pesun yhteydessä. Eikä tehnyt eroa siihen pesikö käsin vai koneessa, joka voisi viitata siihen, että veden pitää päästä esim. oven takareunasta. Tiivisteissä ei näkynyt mitään silmin havaittavaa.

Piti hoidattaa tuo viimeisessä takuukorjauksessa, mutta vaihto hoiti asian. Minun kohdaltani.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Itsekin ihmetellyt. Tiivisteet ovat aivan kuin uuden. oikeasti. Ja kun vesikin väliin jää niin ilmeisesti ne pitää, mutta mistä vesi pääsee väliin. vuotavaan takaoveen olen asentanut uuden L-listan sinne alas (mustan suojuksen joka tulee alapokkauksen suojaksi kun puuttui ostaessani). Edellisessä pesussa ei vuotanut. tässä voi olla jotain tutkittavaa taas.. Ovissa on pohjassa kumitulpat ja kaikissa ovissa oli 5 reiästä 2auki (vesi pääsee ulos oven sisältä). Joku vialle herkkä tuossa ovien tiivisteen suunnittelussa on, kun aika monella samanlaista ongelmaa.

Tutkittuani (taas) huomasin, että ovien reunoja myötäilevä lista on liikkunut 1-2cm eteenpäin ja tavaoven yläreunaan on jäänyt rako takaosan väliin. Ollut kuitenkin jo pitemmän aikaa. Vertailin puolia ja toisella puolella rakoa ei ollut ja listan pää oli eri paikassa. Nyt sitten miten tuota listaa saisi työnnettyä taaksepäin. Lista on kuitenki melkein 2m kun se lähtee tuulilasin alanurkalta ja päättyy takaoven taakse. Vetämällä pinnasta ei ainakaan liikkunut. arveluttaa ruveta repimään tai irroittamaan. voi olla ettei enää asetu takas. Jos joku on listaa siirtänyt tai tietää onnistuuko vahingoittamatta niin kertokoon.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Sitä koristelistaa siirreltiin juuri reilu viikko sitten ja onnistuu ihan kotikonstein. Irroitus aloitetaan tuulilasin etureunasta. Ota tuulilasin puolelta kiinni ja väännä/nosta listaa pilarista ulospäin. Siellä on sellasia matalia klipsuja, jotka kiinnittyvät uriinsa siinä koristelistassa. Rapsahdusten saattelemana lista alkaa irrota ja se on aika helppo poistaa kokonaan. Kiinnitys sitten takapäästä alkaen, eli se kulmapala ensin ja sitten sitä yläreunaa. Ohessa pari kuvaa:

Kuva

Kuva

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kiitos selkeistä ohjeista. Menikö klipsuja rikki irroittaessa. karmii ruveta repinämään rasahdusten saattelemana.
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

Kiitti ohjeista. Koristelista pitää fiksata täälläkin sen kolon osalta, saas nähdä kui äijän käy...
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Vastaa Viestiin