Saab kuume iski, 1.8t vai 2.0t ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ilmonz
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 31, 2007 21:50

Saab kuume iski, 1.8t vai 2.0t ?

Viesti Kirjoittaja ilmonz »

Tervehdys kaikille. Näin pääsi sitten käymään, eli talouden ensimmäistä saabia ollaan hankkimassa ja kyseessä on 9 3. Foorumia olen yrittänyt kahlia läpi etsiskellen tietoa ks. autosta mutta asia joka on jäännyt mietityttämään on 1.8t ja 2.0t erot. Eli ovatko autot täysin identisiä lukuunottamatta 'chippiä' joka on erilainen näissä autoissa jonka ansiosta 2.0t on hiukan enemmän tehoa/vääntöä ? Näin olen ainakin ymmärtänyt :). Iskutilavuudeltaahan autot ovat kummatkin 2.0. Onko esim. ahtimien koossa eroa ?

Tähän viestiin toivoisin saavani mahdollisimman lyhyesti auton risut sekä ruusut ja mahdolliset tyyppiviat mikäli sellaisia on.

Tänään tosiaan ollut tuo 1.8t lainassa (-04) ja kyllähän siitä varsin positiivinen kuva jäi.
Vertailukohteina kun on ollut audin a4 sekä BMW 320 niin jotenkin tämä tuntui eniten käteen sopivalta. Mikä parasta auto myös näyttää erittäin hyvältä ja värinä tietysti musta 8)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

sama kone eri ohjelma, lastuttamalla saat voimoo.

2.0 on yleensä paremin varusteltuja, mutta ite en ainakaan pelästyisi hyvin varusteltua 1.8- mallia, turbolla tietty.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Terve,
Uskon että osaat noista vaihtoehdoista valita sen parhaan ja 1.8t on varsin hyvä vaihtoehto. Itse kun tuota valintaa tein 1.8t tai 2.0t, törmäsin sellaiseen web sivuun jossa ko. moottoreita oli vertailtu. Ohjekirja arvothan menee 150hv/240nm ja 175hv/260nm.
Mitattuja arvoja oli 156hv/260nm ja 169hv/260nm, joten se ero ei vakiona ole välttämättä kovin suuri. Tietenkin autokohtaisia eroja löytyy.

Oman tietoni on ettei malleissa ole muuta eroa kuin "softa", mitään mekaanisia eroja ei löydy (peräkontissa olevia merkkejä lukuunottamatta :lol: )

softa päivityskin kun antaa lopputuloksena samat arvot.

musta sen olla pitää (maku asia ja näin ollen vain oma mielipiteeni)
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

2.0t mallissa on ahtopainemittari :!: 8) ja 07 malleissa vakiona 6-vaihteinen laatikko...

pitihän se ahtopainemittari saada 8) (eli tilasin 2.0t en 1.8t versiota n kuukausi sitten)
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Tosin tuo 2.0t:n turbomittari ei ole varsinainen ahtopainemittari vaan turbon "kuormitusmittari". Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pertti666 kirjoitti:2.0t mallissa on ahtopainemittari :!: 8) ja 07 malleissa vakiona 6-vaihteinen laatikko...

pitihän se ahtopainemittari saada 8) (eli tilasin 2.0t en 1.8t versiota n kuukausi sitten)
No tuota 6 -vaihteista laatikkoa ei ilmeisesti saa 1.8t -malliin, mutta "ahtopainemittarin" kylläkin tilaamalla autoon jälkikäteen uuden mittariston, jossa tuo mittari on. Hinta oli muistaakseni jossain 500-600 euron paikkeilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ilmonz
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 31, 2007 21:50

Viesti Kirjoittaja ilmonz »

Tässä vaiheessa kun on reilu vuorokausi ajettu saabilla on pakko kertoa omat mielipiteeni autosta.
Suurin syy miksi kauppoja ei vielä ks. mallista tullut johtunee kaiketi linear tason varustelusta joka milestäni vaikutti melko askeettiselta. Jotenkin jäi sellainen vaisu olo kun oli aluksi pällistellyt upeaa autoa ulkoota päin ja sitten kun istahti sisälle niin jotain vain puuttui.
Eli mites tuo vector varustelu eroaa tuon ikäisissä autoissa linearista ?
Nahkapäälysteiset istuimet olisin kanssa halunut joten pakko seurailla markkinoita kunnes se helmi löytyy :)

Positiivista autossa oli ehdottomasti ajettavuus, ulkonäkö, sporttisuus sekä erilaisuus kun jokaisella ei tuota ruotsin ihmettä löydy tallista.

Tuskin tästä yöstä silti mitään tule ja huomenna kauppaan hakemaan saabi pois :P
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

ilmonz kirjoitti:...johtunee kaiketi linear tason varustelusta joka milestäni vaikutti melko askeettiselta. Jotenkin jäi sellainen vaisu olo kun oli aluksi pällistellyt upeaa autoa ulkoota päin ja sitten kun istahti sisälle niin jotain vain puuttui.
Itse valitsin 1.8t:n juuri sen takia, että saapi softalla sitten lisäpotkua tarvittaessa lissää.

Valitsin tuohon omaan Turbo Pilottiin (eli Linear) sporttialustan, Linear ProPerformance 17" paketin, sumarit, Horizont- ja Response-paketit sekä premium-audion. Sanoisin, että varustelu on nyt aikalailla kohdallaan. Tehoa kun jossakin vaiheessa vielä saapi lissää, niin sitten kelpaa. Hienoutta kyllä piisaa

Saattaa siis näitä "karvalakkamallejakin" löytyä jostakin hieman paremmin varusteltuna. Omani on melkolailla Vectorin oloinen, oikeastaan vain alumiiniset ovilistat ja vaihdekepin ympärys puuttuvat (tuli laitettua ne krominväriset rattisomisteetkin...)

Lykkyä tykö auton oston suhteen, toivottavasti löydät sopivan pelin!
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
ilmonz
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 31, 2007 21:50

Viesti Kirjoittaja ilmonz »

Tuossa kun lueskelin foorumia niin sain käsityksen että jossain malleissa olisi ollut ongelmia ohjaustehostimen öljyjen kanssa? Jotain etteivät öljyt pysyisi sisällä.. Korjatkaa jos olen väärässä. Mitä muita tyypillisiä vikoja on ilmennyt ja mitä tulisi ottaan huomioon mikäli ostaisi auton jolla olisi rullattu n.50 000km ?
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Reilun parin vuoden 1.8t kokemuksen (51 tkm -> 90 tkm) perusteella:

- Ohjaustehostinviat satunnaisia, ilmeisesti ekoista ne kuitenkin alkavat ratketa pikkuhiljaa. Ohjausakselin väljyys on enemmän tyyppivika, tuntuu koeajolla helpoiten jos löydät esim. parkkihallin tms rampin josta nousemalla ja kaartamalla tuntuu selkeästi tyhjää ohjauksessa silloin kun se keventää. Vaikea selittää mutta on erilainen kuin tehostuksen hellittäminen tossa tilanteessa. Meni aikoinaan mulla tehtaan piikkiin pienen tappelun jäljiltä

- Haalistuneet ovenkahvat, erottuvat erityisesti tummassa autossa. Kahvat luokkaa 30 €/kpl, vaihto hankalaa omin voimin

- Kuplivat peilin runkopalat ovessa, menee koko peili uusiksi, n. 500€.

- Kolinat alustassa, aja auto lämpimällä kelillä ja koeta löytää jotain hitaita, isoja heittoja, asuinkatujen hidastetöyssyt on käteviä paljastamaan kolisevat iskarit. Kovalla pakkasella kolisee pienemmissäkin heitoissa mutta nollakelin paikkeilla on kaikista hiljaisin alustan osalta.

- Takaoven lukkomoottoreita tuntui palstalaisilla viime talvena ja keväänä paukkuvan (kuten allekirjoittaneelta), kustannus n. 300€

- Vectorin hyvityshinnassa ero Lineariin on hinnoittelusoftan mukaan muistaakseni 500 € luokkaa, joten tonnia enempää ei kannata käytettynäkään Vectorista maksaa verrattuna samanlaiseen Lineariin. Varuste-erona muistaakseni sporttisemmat penkit puolinahoilla, 17-tuuman aluvanteet sekä alulistat ohjaamossa.

- Etsi vähintään 7 kaiuttimella varustettu stereosysteemi, se karvalakki on _oikeasti_ huono. Ei tuo 7:kään mikään hyvä ole mutta ne 13-kaiuttimen systeemit on harvinaisia

- Sadetunnistin (VIP-pakettiko se oli) + parkkitutka oikein kätevät, hankalahkoja jälkiasentaa mutta tolla varustuksella olevia autoja on aika paljon joten ne on plussaa

- Normivalot on erinomaiset verrattuna kilpailijoihin, xenonit on tietty kuulimmat mutta niistä voi joutua joskus maksamaan ylihintaa käytetyssä.

Oisko noi tärkeimmät tossa?
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

ilmonz kirjoitti:Tuossa kun lueskelin foorumia niin sain käsityksen että jossain malleissa olisi ollut ongelmia ohjaustehostimen öljyjen kanssa? Jotain etteivät öljyt pysyisi sisällä.. Korjatkaa jos olen väärässä. Mitä muita tyypillisiä vikoja on ilmennyt ja mitä tulisi ottaan huomioon mikäli ostaisi auton jolla olisi rullattu n.50 000km ?
Katsoppas vaikka ensin tällainen keskusteluketju: "9-3 Käyttökokemukset".

Hakua joutuu käyttämään - helpompaa olisikin jos nuo yleisemmin kysytyt kysymykset voisi jotenkin "naulata" ensimmäiseksi näihin keskusteluketjuihin.

Tehostaja itsessään ei vuoda, vaan tehostajan pumppua pyörittävän akselin stefa laskee moottoriöljyä/painetta tehostajan öljyn sekaan -> tehostajan säiliö tulvii. Vikaa on alkupään malleissa - takuuvaihdetut vaikuttavat sitten kestävän. Pumppu säiliöineen on aika halpa ja helppo vaihtaa vaikka omalla kustannuksellakin.
ilmonz
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 31, 2007 21:50

Viesti Kirjoittaja ilmonz »

Kiitoksia kaikille varsin kattavista sekä hyvistä kommenteista! Eiköhän näitten avulla olla jo paljon viisaampia ja tiedän mitä lähteä etsimään. iimeistään syksyllä tulisi olla auto alla ja todennäköisesti juurikin 9 3.
Sen verran huono oli sivuttaistuki tuossa linearissa joten pakko varmaan etsiä vector käsiin.
Kiitoksia ja hyvät kesät!
Vastaa Viestiin