Re-Axs toiminta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re-Axs toiminta

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Onko tuosta Re-Axs taka-akselistosta olemassa missään tarkempaa tietoa saatavilla muuta kuin markkinointi höpinät. Aika vähän teknistä tietoa saatavilla. kaikissa vehkeissähän kulmat muuttuu asennon mukana(ohjausgeometria). Alfassahan on tunnetusti monimutkainen alustarakenne ettei tämä nyt uutta juttua ole ja citroenillähän tälläinen on joskus muinoin ollut (jos oikein muistan). Kuinka korostunut tuo käytös näissä on kiinnostaisi. Kulmat (asteet, suunnat eturenkaisiin nähden) minkä se aikaan saa tietyissä olosuhteissa, suunnat, vaikutukset yms tietoa. Itsellä joskus ollut aidosti nelipyöräohjaava auto ja hieman samaa käyttäymistä olen havainnut tässäkin olevan. perä hieman kiertää mutkaa(ts. aliohjaa perää ettei karkaa alta ja taittuu paremmin/pehmeämmin ja tehoa saa eteen vetämään ainakin teoriassa).

Tuossa jotain mitä löysin:
http://media.gm.com/fi/saab/fi/news/pr_ ... 757_fi.htm

"Takapyörien kääntymä vaihtelee hiukan kaarteen jyrkkyyden ja taka-akseliston kuormituksen mukaisesti, mutta normaalisti etupyörien yhden asteen kääntymä vastaa takapyörien pientä mutta havaittavaa noin asteen yhden sadasosan kääntymää."

Mielestäni todella vähän jos sadasosa asteista puhutaan (vrt. nelipyörä ohjaus luokkaa 3 astetta ja renkaiden kääntymisen juuri näkee), kun eturenkaat eivät kuitenkaan juuri 30 astetta enempää käänny (ajossa tuskin 10astettakaan) ja vaikutusta takarenkaisiin ei ole muutakuin tien kautta. Toiminta kait perustuu auton kallistumiseen (mutta silloinhan kallistuksen vakaaja rajoittaa ?) tai sitten renkaiden sortamisesta eli antaako puslat "löysää" ( ja ali- vai yliohjautuvuutta korostavasti?) Entäs jos mutkassa on kuoppa? auto haukkaa johonkin suuntaan vai?

"Tämä vähentää taipumusta aliohjautuvuuteen, jolloin kuljettaja joutuisi kääntämään ohjauspyörää lisää saadakseen auton etupään kääntymään, jolloin eturenkaiden kuluminen kasvaisi. ”ReAxs”-ominaisuus poistaa tuon puskemistaipumuksen auttamalla takapyöriä seuraamaan etupyörien ajouraa, eikä vain pyörimään auton keulan suuntaan."

Renkaiden kuluminen? aika uskomaton perustelu. Samakai se kumpi pari kuluu, jompikumpi ohjaa kuitenki ja kuluu? eikö? Aliohjautuvuus vähenee niin eikös silloin perä pyri ohi? tätähän taas nimenomaan haluttiin japsi autoissa poistamaan näillä systeemeillä? mm. Skylinen HICAS tekee perälle pienen heiton luiston suuntaa, jottei se lähde alta hallitsemattomasti. Sekoitanko nyt asioita?


Keskustelua kaipaisin aiheesta. En halua parjata. Minusta hyvä idea, mutta haluasin itse ymmärtää enempi ja tarkemmin. Onko tämä ainoastaan markkinointi kikkailu arkisen ilmiön uudelleen nimeämisellä vai mullistava keksintö. Koska jos tätä ominaisuutena myydään niin olisi siitä hyvä jotain faktaakin olla.
Vastaa Viestiin