Apua!93:n Huolto sekä Tehot kadonneet???

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Robinho
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 18:44

Apua!93:n Huolto sekä Tehot kadonneet???

Viesti Kirjoittaja Robinho »

Nyt en oo ihanvarma kirjotinko oikeeseen paikkaan, mut puolustukses voin sanoo et on ihan eka kerta!!
Elikäs auto on 2004 vosimallia oleva 2,0t ja nyt on mittariin tulu se 110000 ja pitäs huoltoo rueta järkkäilee, joten ajattelin kysellä onko ehdotuksia/kokemuksia saabin huolloista/hinnoista? Asun eteläsuomessa joten mieelummin täältäpäin mut kaikki kyllä käy!!!

Sit toinen juttu: Tuossa eilen kun laitoin auton pyörimään niin mittariston valoista alkoi palaa se moottorin merkkivalo ja tehot tippui samantien melkein olemattomiin. Tuli mieleen että varmaan johtuu turbosta kun ahtopainemittari ei käyttäytyny aivan normaalisti, mut varma en oo. Siis onko kellään tietoo mistä voisi olla kysymys....?? :oops:
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Apua!93:n Huolto sekä Tehot kadonneet???

Viesti Kirjoittaja Bob »

Robinho kirjoitti:Nyt en oo ihanvarma kirjotinko oikeeseen paikkaan, mut puolustukses voin sanoo et on ihan eka kerta!!
Elikäs auto on 2004 vosimallia oleva 2,0t ja nyt on mittariin tulu se 110000 ja pitäs huoltoo rueta järkkäilee, joten ajattelin kysellä onko ehdotuksia/kokemuksia saabin huolloista/hinnoista? Asun eteläsuomessa joten mieelummin täältäpäin mut kaikki kyllä käy!!!

Sit toinen juttu: Tuossa eilen kun laitoin auton pyörimään niin mittariston valoista alkoi palaa se moottorin merkkivalo ja tehot tippui samantien melkein olemattomiin. Tuli mieleen että varmaan johtuu turbosta kun ahtopainemittari ei käyttäytyny aivan normaalisti, mut varma en oo. Siis onko kellään tietoo mistä voisi olla kysymys....?? :oops:
Huoltohinnoista en osaa sanoa mitään, koska teen huolto/korjaus toimenpiteet itse.

Jälkimmäiseen asiaan:
- ko. mittari ei ole ahtopainemittari, vaan "turbomittari" eikä kerro ahtopaineesta suoranaisesti mitään
- tehojen tippuminen saattaa johtua myös jopa korkeasta ulkolämpötilasta, mutta koska mukana on myös vikavalo ja tapaus sattui juuri käynnistyksen jälkeen, niin todellinen vika on ilmeinen
- pitäisi lukea vikakoodit, koska on useampia mahdollisuuksia vian aiheuttajaksi. Itse turbo tuskin on rikki, todennäköisempää on, että jokin anturi, hukkaportin ohjaus, ohivirtausventtiili, em. osiin liittyvä alipaineputki rikki/irti tms. on rikki - joitakin vaihtoehtoja mainitakseni.
- järkevintä on mennä Saabin liikkeelle luetuttamaan vikakoodit -> oikea rikkinäinen osa saadaan selville ilman hakuammuntaa.
Viimeksi muokannut Bob, Ke Kesä 13, 2007 22:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Elikäs auto on 2004 vosimallia oleva 2,0t ja nyt on mittariin tulu se 110000
Onneksi olkoon, olette juuri saaneet ylimääräiset 10000km ennen huoltoa... huolto on 120tkm:ssä. Itse luulin samaa, että huolto olisi 110tkm. Huoltomanuskaa kun selaa sivun/pari eteenpäin niin selviää ne oikeat huoltokilsat.

Kannattaa tietenkin varmistaa huoltokirjasta...
-Mscrnt-
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Apua!93:n Huolto sekä Tehot kadonneet???

Viesti Kirjoittaja koistha »

Robinho kirjoitti: Asun eteläsuomessa joten mieelummin täältäpäin mut kaikki kyllä käy!!!
Olisi helpompaa antaa vinkkejä, kun tietäisi suunnilleen, mistä huollon pitäisi löytyä. Etelä-Suomi kun on valitettavan laaja käsite....
Espoossa ihan asiallisia perushuoltoja tekee mm. Torek-Auto, Jyväskylässä Pro-Carservice. Hyvinkäälläkin on käsittääkseni ihan ok huolto, tässä esimerkkejä. Muitakin varmaan on.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Robinho
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 18:44

Viesti Kirjoittaja Robinho »

Kävin näyttää autoo huollossa ja selvisi että koneen vikavalo oli syttynyt, koska kaasupolkimen asentotunnistin oli havainnut jonku virheen eli olin ilmeisesri painanut vahingossa kaasua käynnistämisen aikana. Joten vika kuitattiin eikä valo siihen enää syttynyt ja auto alkoi taas toimia moitteettomasti.
Kun ajelin autoa tuonne huoltoon niin huomasin auton toimivan muuten jokseenkin normaalisti, mutta 1-vaihteella se meinasi jotenkin "tukehtua" ilmeisesti johtui siitä kaasupolkimen asentotunnistimen viasta??

...Niin ja autollahan oli huolto vasta sitten kun mittariin kolahtaa se 120000 ja kiitoksia kaikille neuvista :wink:

Huoltokin on siis jo löytynyt :lol:
Vastaa Viestiin