9-3 julkistus 10.6.2007

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

9-3 julkistus 10.6.2007

Viesti Kirjoittaja MRe »

Olipahan vuoden suurin epätapahtuma (Biggest Non-event of the Year): ensin odotettiin päivä- ja viikkokausia, sitten kun deadline lähestyi (eilen 21:00 suomen aikaa), laukaisu siirtyi ensin tunnilla ja sitten vielä kaksi kertaa puolella tunnilla. Eihän tässä nyt mistään sukkulan laukaisusta sentään ollut kyse.

No, mitä olimme odottaneet: parin minuutin videopätkä ja muutama valokuva. Ei teknisiä tietoja, ei hintoja, ei saatavuustietoa. Tänään hesarissa: ei mitään (mainoksia, tms).

Haluaakohan Saab oikeasti myydä näitä autoja vai ei? Ei tällä tavalla ainakaan uusia asiakkaita saada houkuteltua.

Mulla on auton vaihto katkolla, mutta ei tältä pohjalta oikein uskalla jäädä Saabin tarjontaa odottamaan. Valitettavasti.
Syre
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:41

Viesti Kirjoittaja Syre »

Olin paikalla ko. tilaisuudessa. Tässä vähän siitä ymmärsin tulevan.

Moottorit:
Bensat ennellaan paitsi Aero 255 hv
BioPowerit 175 ja 200 hv.
Dieselit 120 sekä 150 hv ja lisäksi ns. Aero diesel kahdella turbolla. Pienellä ja isolla. 180hv ja 400 nm. Sitkeydessä muuten aivan bensa Aeron tasolla.

Aivan viimeistä huutoa oleva Haldex neliveto. Eka auto jossa on ko.systeemi. Tulee hiukan myöhemmin.

Lisäksi Cross Over malli. Jos oikein ymmärsin V6 280 hv 400 nm.

Kaikissa korityypeissä uusi keula jossa ainakin teknisesti hienot valot. sisältäen ainakin , Led? huomiovalot ja kaarevalot.
Takavalot sadanissa ja cabriossa saman tyyppiset kuin sportcombissa.

Mielenkiintoinen seikka on se että Cabrion kylki jäänyt ennalleen. Muista on poistettu listat ja vaihdettu kahvat. Mielestäni huonommat kuin entiset. Taitaa olla otettu suoraan Opel hyllystä.

Sisällä oli ainakin entistä parempi/hienompi/kalliimpi Bose äänentoistosysteemi. Istuimetkin tais olla modifoitu.

Varmaan löytyy vielä lisääkin uutta.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Aivan samaa mieltä kuin ketjun aloittaja. Aivan käsittämätöntä, että tuo lyhyt videopätkä on melkein kaikki, mitä virallisista lähteistä edelleenkään 2008-mallista on kerrottu. Ja tosiaan kuukauden verran sekunttikello-countdown netissä!!!

Pengoin eilen illalla Saab Media Onlinen melkein kaikki mahdolliset maat erikseen, kun en voinut käsittää, mihin kaikki lehdistötiedotteet ovat unohtuneet.

Toivotaan, että niitä on tulossa. Ainakaan äsken ei Media Onlinessä edelleenkään ollut yhtään mitään!

EDIT 11.6. klo 17.00: No nyt on pressikittejä julkaistu vino pino. Tosi outoa, että yli melkein vuorokauden viiveellä!!!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Aika heikko esitys tosiaan oli. Countteriinkin lisailtiin aikaa pari tuntia. Kuvat kun oli jo näytetty niin ei tuossa videossa juuri mitään uutta ollut. Noh, autoja saanee kumminkin vasta kesälomien jälkeen niin eiköhän ne speksitkin ehdi vielä tulla ihan ajallaan:).
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Voisiko joku laittaa tänne tietoja jos tuolla media onlinessa on jotain uutta.
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Syre kirjoitti: Moottorit:

Dieselit 120 sekä 150 hv ja lisäksi ns. Aero diesel kahdella turbolla. Pienellä ja isolla. 180hv ja 400 nm. Sitkeydessä muuten aivan bensa Aeron tasolla..
Näyttää olevan tuo uusikin diesel fiat-peräinen..ainakin Auto motor und sportin verkkolehti uutisoi että fiat on julkistanut juuri yo tehoisen biturbo koneen, tosin koneesta on 180hv version lisäksi myös 190hv versio (meniskö tehoversio alfaan ja 180hv fiiuun?)
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Toivottavasti threadin alottaja ei vielä ehtinyt ostaa autoa:). Nyt on lehdistotiedotekkin tarjolla:

http://www.saabmedia.net/models/9-3/pre ... index.html

The extensive powertrain line-up offers a 'tri-fuel' choice of gasoline, diesel or bioethanol powered engines. It includes an all-aluminum 2.8-liter V6 turbocharged engine rated at 280 hp (206 kW) in combination with all-wheel- drive (Saab XWD); a powerful two-stage turbo diesel packing 400 Nm of torque and a choice of two Saab BioPower (E85) flex-fuel engines
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Samasta linkistä löytyy sivuvalikosta speksit ja kaikki:
http://www.saabmedia.net/models/9-3/pre ... index.html
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

OK, speksejä löytyy, mutta potentiaalisena ostajana minua kiinnostaa kaksi asiaa: milloin saa ja paljonko maksaa. Juu myönnetään: en ole ollut yhteydessä maahantuojaan tai jälleenmyyjään (vielä), mutta miksi tehdä asioita turhan vaikeaksi.

Ulkomaisilla siteillä on näkynyt jo Ruåtsalaista hinnastoa, joka myös sisältää yhden ihmeellisyyden: 1.9 TTiD:tä saa kaikissa varustelutasoissa, eikä pelkästään Aerona (tai sitten hinnasto on feikki). Miksiköhän sitten vain Aero-versiossa on suuremmat jarrulevyt (tai niin aikankin tulkitsin noita teknisiä tietoja). Ja sitten jenkeissä on ihan oma jarrukombinaationsa. Go figure.

Saas nähdä paljonko Hirsch uskaltaa tuosta 1.9 TTiD:stä ottaa vielä lisätehoja. Luulisi, että 1.9 -litrainen pannu alkaa olla virityskäyränsä yläpäässä noilla "vakio"tehoilla (180/400). Lisäksi kun Hirschin sarjat pitää olla Suomessa laillisia (ei niitä muuten maahantuoja voi asentaa), muun kuin Aeron virittäminen yli 210 hp ei onnistu. Tosin onhan siinäkin jo +30 hp.
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

MRe kirjoitti:potentiaalisena ostajana minua kiinnostaa kaksi asiaa: milloin saa ja paljonko maksaa. Juu myönnetään: en ole ollut yhteydessä maahantuojaan tai jälleenmyyjään (vielä), mutta miksi tehdä asioita turhan vaikeaksi.
Kuinka helppoa olisikaan mennä jälleenmyyjän luo tekemään tilaus ja auton saisi tehtaan lomien jälkeen.
9-5 Hirsch A 2007
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

MRe kirjoitti: Saas nähdä paljonko Hirsch uskaltaa tuosta 1.9 TTiD:stä ottaa vielä lisätehoja. Luulisi, että 1.9 -litrainen pannu alkaa olla virityskäyränsä yläpäässä noilla "vakio"tehoilla (180/400). Lisäksi kun Hirschin sarjat pitää olla Suomessa laillisia (ei niitä muuten maahantuoja voi asentaa), muun kuin Aeron virittäminen yli 210 hp ei onnistu. Tosin onhan siinäkin jo +30 hp.
Suomen lainsäädännön mukaan mitä tahansa mallisarjan autoa saa "virittää" siten että tehot nousee maksimissaan +20% mallisarjan tehokkaimmasta. Tähän on edellytyksenä että autoon vaihdetaan mallisarjan tehokkainta vastaavat alusta ja jarrut. Eli VM07 9-3:ssa on mallisarjan tehokkain Aero V6 250hp ja siihen +20% on 300hp niin tuosta TTiD 180hp:stä saa tehot nostaa 300hp:hen, kunhan alusta ja jarrut ovat samat kuin Aero V6:ssa. Tämä sama koskee myös 1.8t ja jopa 1.8i:tä.
Ja tämän lisäksi "virityssarja" pitää olla jonkun eurooppalaisen katsastusviranomaisen hyväksymä (että päästöt ja meluarvot pysyvät rajoissa) eli esim AKE:n tai Saksalaisen TÜV:n.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

[quote="MRe"]OK, speksejä löytyy, mutta potentiaalisena ostajana minua kiinnostaa kaksi asiaa: milloin saa ja paljonko maksaa. Juu myönnetään: en ole ollut yhteydessä maahantuojaan tai jälleenmyyjään (vielä), mutta miksi tehdä asioita turhan vaikeaksi.
[quote]

Kävin tuossa paikallisessa liikkeessä juttelemassa - hinnat pitäisi tulla vielä tämän kuun aikana ja autot esittelyyn elokuussa.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Suomen lainsäädännön mukaan mitä tahansa mallisarjan autoa saa "virittää" siten että tehot nousee maksimissaan +20% mallisarjan tehokkaimmasta. Tähän on edellytyksenä että autoon vaihdetaan mallisarjan tehokkainta vastaavat alusta ja jarrut.
Joo, tästähän on täällä keskusteltu. Fakta vain on, ettei kukaan käytännössä ryhdy tuohon jarru- ja alustaremonttiin. Jolloin referenssiksi jää tuo tehokkain samoilla jarruilla varustettu auto. Sen takiahan noita 1.8 -versioita ei ole Hirssitetty täällä. Tietysti tuo +20% tekee 210 heppaan 40+ hp:ta, joten TTiDS:n saisi virittää 250 hp:hen laillisesti. Ei taida pannu kuitenkaan kestää tuonne asti.
Kuinka helppoa olisikaan mennä jälleenmyyjän luo tekemään tilaus ja auton saisi tehtaan lomien jälkeen.
Liian helppoa, koska jämyillä ei ole a) esitteitä; b) hintoja; c) koeajoautoja.

Fakta vain on, että ensin rakennettiin hirvittävällä hypetyksellä odotusarvoa, jota ei nyt sitten pystytä tyydyttämään. Ikävää sinänsä.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

[quote="MRe"]Fakta vain on, että ensin rakennettiin hirvittävällä hypetyksellä odotusarvoa, jota ei nyt sitten pystytä tyydyttämään. Ikävää sinänsä.[quote]

Tuota.. Julkistus meni m***lleen, siitä ei mihinkään pääse. Mutta itse autoista tulleet tiedot kyllä tyydyttää monella tapaa. Uusi neliveto tosiaan lienee oman luokkansa ehdotonta huippua (netistä voi lukea huhuja vertailusta BMW,Porsche jne pujotteluradalla).

Muita uudistuksia löytyy yllinkyllin, mukaanlukien nopein ohjaus saabissa koskaan, tuplaturbo diesel, 280hp v6t ja tuo XWD sekä mausteeksi päälle uusi komea ulkonäkö, pari uutta väriä jne.

Mitä muuta voi odottaa? Tosin itsekin odottelin esim kevyempiä neliveto versioita mutta se on taas täysin toinen juttu. Uudistukset sinällään on aika vaikuttavia IMO.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Tuotteet on varmasti huippua, en tarkoittanut sitä tuolla "ylihypetyksellä". Lähinnä vain sitä, että kuukauden ajan hypetettiin tuota julkistusta, joka ei sitten kuitenkaan tapahtumana ollut yhtään mitään. En nyt tarkoita peikkohattulassa paikkalla olleita, jotka varmaan saivat rahoilleen vastinetta.

Vieläkään ei ole saatavilla noita kaipaamiani asioita, kuten hinnastoa ja mallistokuvausta (mitä varusteita saatavissa, mitä Linear; Vector, etc pitävät sisällään: tulee ko bi-xenonit, jos ei niin mitä maksaa, mihin moottoreihin saa tomaatin ja mihin hintaan, ym. asioita joita mietitään kun autoa ollaan hankkimassa). Eikä edes kunnon tietoa siitä milloin tätä tietoa ja autoja alkaa saamaan Suomessa.

Myönnetään, oma lehmä ojassa niinkuin kaikilla meillä: auton vaihto katkolla ja nyt näyttää siltä, että tämän foorumin kannalta väärään merkkiin päädytään. Ei voi oikein odottaa pelkän promiswaren pohjalta, vaikka 20+ vuotta tietotekniikkaa ammatikseen tehneenä tuo p/w on enemmän kuin tuttua.
Vastaa Viestiin