Automaattivaihteistojen erot?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Automaattivaihteistojen erot?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Automaatteja löytyy valikoimista 5 ja 6 vaihteinen, mutta mikä tuo 5+2 vaihteinen on? (näkyy mm. tuossa uuden mallin spekseissä toisessa topicissa) Jostain lukenut 2,5 ja 3,5 vaihteista? Mikä tämän jutun juju on ja hyöty? missä malleissa tuota käytetään? Eivät nuo maatit niin tuttuja ole jos joku osaa selittää dublo kielellä, että palikat loksahtaa paikallensa.
IJR
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 14:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattivaihteistojen erot?

Viesti Kirjoittaja IJR »

Poikarukka kirjoitti:Automaatteja löytyy valikoimista 5 ja 6 vaihteinen, mutta mikä tuo 5+2 vaihteinen on? (näkyy mm. tuossa uuden mallin spekseissä toisessa topicissa) Jostain lukenut 2,5 ja 3,5 vaihteista? Mikä tämän jutun juju on ja hyöty? missä malleissa tuota käytetään? Eivät nuo maatit niin tuttuja ole jos joku osaa selittää dublo kielellä, että palikat loksahtaa paikallensa.
Vastaushan on ilmaistu asiayhteydessä: "5+2 speed automatic transmissions
with Saab Sentronic manual selection" Eli Saabin Sentronic-vaihteistossahan on mahdollisuus tökkiä pykälää ylös/alaspäin myös "puoliautomaattisesti" vaihdekepillä tai rattinapeilla. Ja allekirjoituksestasi päätellen tämän pitäisi olla sinulla tiedossakin :wink:
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattivaihteistojen erot?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

IJR kirjoitti: Vastaushan on ilmaistu asiayhteydessä: "5+2 speed automatic transmissions
with Saab Sentronic manual selection" Eli Saabin Sentronic-vaihteistossahan on mahdollisuus tökkiä pykälää ylös/alaspäin myös "puoliautomaattisesti" vaihdekepillä tai rattinapeilla. Ja allekirjoituksestasi päätellen tämän pitäisi olla sinulla tiedossakin :wink:
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Sentronic on kaikissa Saabin automaattivaihteistoissa (uusissa, en nyt muista mistä vuosimallista alkaen, mutta muistikuva sanoisi että MY03 alkaen, dieseleissä vähän myöhemmin) ja se tarkoittaa tuota käsivalintamahdollisuutta (esim. Audin vastaava nimitys on TipTronic).
B207R moottorin yhteydessä on tähän asti ollut tuo 5+2 automaattivaihteisto käytössä (ja varmaan jatkossakin). Nuo +2 vaihdetta on kaksi ylimääräistä välityssuhdetta 2,5 ja 3,5, jotka ovat ohjelmallisesti ohjattuja. Nämä "välivaihteet" ovat toiminnassa ainoastaan kick-down tilanteessa 5-vaihteella ja silloin vaihteisto vaihtaa vaihteita järjestyksessä 2,5-3,5-5 eli kolmos ja nelosvaihde ohitetaan.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kaikkihan nuista automaateista on sentronic? vai onko tuo 5+2 todella vain merkintä ratti/autom valinnalle? silloinhan olisi 6+2 myös? jostain luin aerossa (B207R koneen yhteydessä) olevan 2,5 ja 3,5 alennukset(?), jolloin auto hyppii vaihteita kiihdyttäessä rajummin.. tiedä sitten mikä hitto.
EDIT: ehdit aiemmin asiaan..
IJR
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 14:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja IJR »

Seison korjattuna. :oops: Tästähän siinä todellakin on kyse:

A '5+2' variant, with two intermediate gears on kickdown, for 210 hp (155 kW) engine.
9-3 SS 1.8t MY07
"Saab is a smart man's Volvo" - Jeremy Clarkson
Vastaa Viestiin