Ipod Saabiin?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mheikkin
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 20:15

Ipod Saabiin?

Viesti Kirjoittaja mheikkin »

Hei!

Haluan yhdistää Ipodini Saabin 9-3 vm. 2005 omaan autostereoon. Kokeilin FM-lähetintä, mutta palautin sen Giganttiin. Ääni on selvästi huonompi verrattuna radiossa tulevaan musiikkiin.

Löytyykö Saabini stereoista esim. 3,5mm sisääntulo? Miten liitäntöihin pääsee käsiksi? Kannattaako auto viedä autosähköasentajalle?
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Jos sinulla on autossasi jokin infotainment-audioista, löytyy "plugin" paikka keskikonsolissa olevasta lokerosta. Siellä on myös virran ulosotto.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

"Soittimen" takaa on vedetty/vedetään johto kyynärnojan alla olevaan koteloon jossa valmis kolo 3,5mm plugin liittämiseen.

Koeta hakua,laita vaikka aux haettavaksi sanaksi.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Kannattaa myös googlettaa sillä netissä on useitakin sivuja joissa on kuvia miten tuo liitin lisätään jos sitä ei jo ole. Johto maksaa 30-50€ ja sen saa saabin varaosatiskiltä. Itseltä meni aikoinaan hommaan tunti mutta nopeamminkin onnistuu tekemään jos ei jää tutkimaan kaikkea mitä eteen tulee.

Kyynärnojan alla on tosiaan 3,5mm plugi jos se on jo tehtaalla/edellinen asentanut/asennuttanut. Jos plugia ei ole niin sieltä kyynärnojan alla olevassa kotelossa on suorakaiteen mallinen pieni peitekansi jonka tilalle tuo plugi tulee. Mielestäni ei ole vaativa homma ja varsinkin kun muistaakseni liike ottaa 150€-> työstä johtoineen.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Kerrotaan nyt vielä että ko. liittimen asennuksen jälkeen Aux-toiminto pitää vielä aktivoida liikkeessä, ja tämä maksaa n. 35e (ainakin Jyväskylän Laakkosella)..
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Ja mainittakoon vielä että FM lähettimissä on ilmeisesti eroa. Omani kuulostaa yhtä hyvältä kuin radio. Paremmat laitteet lataavat soitinta samalla, joten ääni ei lopu kesken matkan.
mheikkin
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 20:15

Kiitos!

Viesti Kirjoittaja mheikkin »

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Löysin erittäin hyvän asennusohjeen osoitteesta: http://www.genuinesaab.com/psi/files/aux-install.pdf

Ainut mikä hieman asennuksessa mietityttää on se, että saanko otettua keskikonsolin koristepaneelin irti ilman, että siitä jälki muoviin. Tähän irrotukseen ohjeessa mainitaan jokin erikoistyökalu, joka kuitenkin näyttää lähinnä taltan kärjeltä. Saa nähdä miten käy.
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

FM-lähettimissä on tosiaan eroa, mutta parhaimmillaankin äänenlaadussa on kuultavissa kohinaa etenkin reilumpaa äänenvoimakkuutta käytettäessä. Lisäksi tuntuu kuin tietyissä taajuuksissa vaisuutta ja ääni kuulostaa "lattealta". Ei johdollakaan mitään hifi-fiilistelyä pääse nauttimaan mutta jo kohtuullista meininkiä. Suosittelen FM-lähetintä niille joille riittää radion äänenlaatu ja jos taas meinaa vahvistimia lisäillä ja elementteja päivitellä niin samalla myös hoitaa signaalin tulemaan johtoa pitkin.

Itse maksoin aux-toiminnon ja sumuvalojen aktivoinnista yhteensä 22,50€. Ilmeisesti hintaeroja löytyy liikkeiden välillä.
mheikkin
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 20:15

FM

Viesti Kirjoittaja mheikkin »

Minulla on vain yksi kokemus FM-lähettimistä.

Itse ostin viime viikonloppuna Gigantista Belkenin lähettimen uuteen Ipodiini. Kokeilin useita FM-laitteen ja Saabin radion taajuuksia (molemmat olivat siis tasan tarkkaan samalla taajuudella). Ääni oli paljon sumeampi verrattuna radiolähetyksiin. Pahinta oli se, että muutaman minuutin kuuntelun jälkeen alkoi kova rätinä, aivan kuin asema ei olisi ollut kohdallaan. Tätä jatkui koko ajan. Välillä kuului "hyvin" ja välillä rätisi kovasti. Jotta rätinä loppui, minun piti nostaa FM-laite ilmaan etuistuinten väliin! Onko vika sitten lie yhteensopivuusongelmasta takaikkuna-antennin kanssa?

Palautin laitteen 2 tunnin kokeilun jälkeen Giganttiin.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä ostin Honkkarista FM -lähettimen, jonka sai kiinni tupakansytyttimeen. Sen äänenlaatu on suhtkohta samaa radion kanssa, mutta siinä huomaa helposti MP3:n eroavaisuukset. Joku 128-192 kb/s kuulostaa melko karmealta, mutta esim. 320 kb/s on ihan OK.

En ole viitsinyt hommata 9-3SS:ään tuota aux-in -liitintä, kun auto on duunikärry, eikä mun oma.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: FM

Viesti Kirjoittaja oju »

mheikkin kirjoitti:Onko vika sitten lie yhteensopivuusongelmasta takaikkuna-antennin kanssa?
Joissain autoissa olen huomannut häiriöitä jotka ovat kuvaamasi kaltaisia. Kaikissa autoissa ei näin ole, en osaa sanoa syytä moiseen. Voihan tuo myös liittyä tupakansytyttimen liittimeen (maa?) eikä antenniin. Vähän kuin koskisi matkaradion antenniin keinokuitupusero päällä tms.

Toisaalta, ehkä tuo Gigantin laite on erityisen huono?

En epäile etteikö linjasisääntulo olisi parempi. Tuollainen lähetin on vain aika kätevä jos käytössä on useampia autoja. Ääni on hieman parempi jos iPodin voimakkuus on suhteellisen kovalla ja radion äänenvoimakkuus pienellä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: FM

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

oju kirjoitti:Tuollainen lähetin on vain aika kätevä jos käytössä on useampia autoja. Ääni on hieman parempi jos iPodin voimakkuus on suhteellisen kovalla ja radion äänenvoimakkuus pienellä.
Totta. Esim. meikäläisen NG900:n AS2:een ei muuten saa millään ilveellä kiinni MP3 -soitinta (no ok, kasettidekin kautta toki), joten tuo lähetin on erittäin kätevä, kun sitä pystyy vaihtelemaan kahden auton välillä. Tai oikeastaan mulla on kolme tuollaista lähetintä, joista kaksi toimii AAA -paristoilla ja yksi joko em. paristoilla ja tupakinsytyttimen avulla.

Ja olen kanssa huomannut sen, että MP3 -soittimen äänenvoimakkuus kannattaa laittaa aika lujalle ja radion äänenvoimakkuus pienemmälle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Ei vissiin SS:ään mutta tuollainenkin on olemassa:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/3404
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Käsitin manuaaleista lunttaamalla että Icelink Gateway 500 toimisi Sport Sedanissakin. Uusimman softapäivityksen jälkeen ainakin tossa kakkosautossa oikein kätevä systeemi.

http://www.icelink.fi/
http://www.dension.com/

(Omaan SS:ään aikoinani asennutin ton AUX-IN:in ja olin tyytyväinen, joten sillä pärjää oikein näppärästi. FM-lähettimet saa sotkea jonnekin syvälle suohon tai sinne missä aurinko ei yleensä paista.)
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Re: FM

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

mheikkin kirjoitti:Minulla on vain yksi kokemus FM-lähettimistä.

Itse ostin viime viikonloppuna Gigantista Belkenin lähettimen uuteen Ipodiini. Kokeilin useita FM-laitteen ja Saabin radion taajuuksia (molemmat olivat siis tasan tarkkaan samalla taajuudella). Ääni oli paljon sumeampi verrattuna radiolähetyksiin. Pahinta oli se, että muutaman minuutin kuuntelun jälkeen alkoi kova rätinä, aivan kuin asema ei olisi ollut kohdallaan. Tätä jatkui koko ajan. Välillä kuului "hyvin" ja välillä rätisi kovasti. Jotta rätinä loppui, minun piti nostaa FM-laite ilmaan etuistuinten väliin! Onko vika sitten lie yhteensopivuusongelmasta takaikkuna-antennin kanssa?

Palautin laitteen 2 tunnin kokeilun jälkeen Giganttiin.
Halvalla ei hyvää saa..

MacPeople-storesta Kampista saa Applen omaa iTripiä. Peittoaa honkkarin, clasohlsonin ja gigantin hugen legopalikat mennen tullen. :wink:
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Vastaa Viestiin