Pyyhkiän sulat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Pyyhkiän sulat

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Minkäs pituiset sulat tuossa on edessä. Suosituksia mitkä kannattaa laittaa.
En oikein luota nuihin sulka valmistajien suosituksiin, kun näillä on jotkut perusmallit joihin laitetaan 2-3cm tarkkuudella sopivuus kaikkiin malleihin. enemmin katson ne mitat ja valikoin tarkemmin. Tympii kun sulka jää lyhyeksi tai hakkaa pitkin reunoja. Jos nyt saisi kerrankin oikean mittaiset sulat. Boschin sulista ei ole kuin pahaa sanomista. Kovettuvat kuukaudessa ja alkavat jättämään rantuja. Halpikset ovat olleet parhaat aina pitkään, mutta laatu ei muuten rungoissa vakuuta.
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

Omassa autossani on SWF:n sulat ja toimivat mielestäni hyvin ja ovat jopa kestävät. Suosittelen :)
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Pyyhkiän sulat

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Minkäs pituiset sulat tuossa on edessä. Suosituksia mitkä kannattaa laittaa.
En oikein luota nuihin sulka valmistajien suosituksiin, kun näillä on jotkut perusmallit joihin laitetaan 2-3cm tarkkuudella sopivuus kaikkiin malleihin. enemmin katson ne mitat ja valikoin tarkemmin. Tympii kun sulka jää lyhyeksi tai hakkaa pitkin reunoja. Jos nyt saisi kerrankin oikean mittaiset sulat. Boschin sulista ei ole kuin pahaa sanomista. Kovettuvat kuukaudessa ja alkavat jättämään rantuja. Halpikset ovat olleet parhaat aina pitkään, mutta laatu ei muuten rungoissa vakuuta.
"Viiskasit" molemmin puolin.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Itsellä on ainaskin Valeo 62-V58 ja hyvin pyyhkii :)

Tästähän täällä on jo keskustelua käytykin.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Mun moka.. Mitta selvis.. kiitän.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mulla on tällä hetkellä Boschin 55 cm:n sulat. Vaikka pituus on 3 cm orkkissulkia lyhyempi, niin hyvin tuntuvat toimivan.

Ja miksi nuo? Oli joku juhlapyhä ja auton orkkissulat olivat tosi huonossa kunnossa, joten oli pakko pysähtyä lähimmälle huoltoasemalle ja ostaa suhtkoht sopivat sulat. Paketissa luki, että käyvät Saab 9-5:een ja ovat 55 cm pitkät. No ei siinä ollut pahemmin valinnanvaraa ja kun auto on työsuhdeauto, niin sulat menivät kuitenkin firman piikkiin. Ja hyvin ne ovat toistaiseksi (3 kuukautta) toimineet, oikeastaan paremmin kuin orkkissulat, joita autossa on ollut 2,5 vuoden aikana kolme sarjaa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Nyt tuli vaihdettua sulat. Ei tahdo oikein löytyä tuota 580mm sulkaa mistään. Ja kun kerran säätämiseksi meni niin päätin kokeilla niitä uuden näköisiä rungottomia. Valeolta oli tarjolla kahta "vaihtoehtoa" yleismalleja nuo olivat, mutta kokoja oli tarjolla lähinnä 550mm (jää 1,5cm molemmista päistä lyhyemmäksi) ja 600mm (joka taas 1cm pitempi molemmista päistään). Otin 600mm, koska mieluummin isot ettei näytä aivan hölmöltä ja enempihän se myös poistaa vettä.. Pihalle sovittamaan. Kuskin puolelle kävi 600mm, mutta pelkääjän puolelle se oli liian pitkä. Osuu ikkuna listaan. alkup.mitta on just millilleen. No nyt on sulkina 550mm ja 600mm. Ei huomaa silmällä eroa pituuksissa kovin helposti. eikä näkökentässä ole rantuja.

varret asettuivat hieman alemmaksi, kuin rungollisilla sulilla, mutta silmään näyttää toisin. Piti ihan käytää vanhaa sulkaa vierellä ja verrata. n.1cm alempana on varsi nyt, mutta kun runko pois niin näyttää kuin ilmassa olisi. ajan kans silmän tottua, ja jos ei niin vaihtaa taviksiin seuraavalla kerralla. todella hyvin pyyhkii nuo. Niin joo ja kaikkea ne keksii. Nuissa sulissa on joku tarra, joka muuttaa väriään, jotta tietää vaihtaa sulat. Ilman tarraa ei ikinä keksisi sulkia vaihtaa...

Onko 9-3 mallistossa missään tehtaalta lähtien rungottomia sulkia? Vaihtuuko Faceliftissä niihin? Vaihtaisi nuo varret uudemmasta mallista, jos siinä on flatti sulat. ei jäisi rakoa sulan ja varren väliin, niin näkyvästi. Eipä sillä, että se nyt aivan mahdoton on.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

ajma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 15:03

Viesti Kirjoittaja ajma »

Gryphon kirjoitti:Itsellä on ainaskin Valeo 62-V58 ja hyvin pyyhkii :)

Tästähän täällä on jo keskustelua käytykin.
Itsekin ostin Valeo 62-V58 sulat ja pari asiaa jäi mietityttämään.

1) onko kiinnitys pyyhkijänvarteen luotettava sulkien mukana tulleilla adaptereilla - tämä jäi mietityttämään sen vuoksi, että normaalia "click" ääntä ei sulkia kiinnittäessä tapahdu. Aiempien sulkien adaptereita (joilla "click" äääni kuuluu) ei voi käyttää uusien sulkien kanssa, kun ovat liian leveät mahtuakseen uusiin sulkiin.

2) uusissa sulissa ei ole mitään spoileria kummassakaan sulassa, mutta alkuperäis(?)sulassa spoileri oli kuskinpuoleisessa sulassa. Liekö tällä suurempaa merkitystä ?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tarkemmin lukien eri sulista kyse... mutta nuo silenzioissa pätee seuraava ainakin...
Sulkahan on itsessään spoileri. Nythän on spoileria molemmin puolin. Hyvin on moottoritiellä pyyhkinyt lujemmissakin vauhdeissa suurimmalla nopeudella. ei irtoa lasista. Kiinnitys on hieman tiukempi. tarkasta, että varmasti kiinnike menee pohjaan asti. näet klipsiin kun käännät sulan "niskat" nurin. varren koukkuun menee aivan samalla lailla kuin tavallinenkin. ei eroa mitenkään. pitää vain tarkistaa että klipsut menevät koukun etupuolelle asti. pysyy varmasti kun sulka pyrkii ulospäin ja koukku aukeaa sisäänpäin. on hieman tiukempi kuin alkp. se klipsu, vaikka täysin samanlainen onkin.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

ajma kirjoitti:
Itsekin ostin Valeo 62-V58 sulat ja pari asiaa jäi mietityttämään.

1) onko kiinnitys pyyhkijänvarteen luotettava sulkien mukana tulleilla adaptereilla - tämä jäi mietityttämään sen vuoksi, että normaalia "click" ääntä ei sulkia kiinnittäessä tapahdu. Aiempien sulkien adaptereita (joilla "click" äääni kuuluu) ei voi käyttää uusien sulkien kanssa, kun ovat liian leveät mahtuakseen uusiin sulkiin.
Ah.. Unohdinpa mainita aiemmin, että laitoin niihin kiinni edellisistä (Boschinkohan oli?) sulissa olleet adapterit. Luulen kyllä, että ne olisi Valeon adaptereillakin pysyneet. Pitääpä tutkia asiaa, kun seuraavan kerran sulat vaihdan. Samaa merkkiä kyllä ajattelin käyttää jatkossakin.

Tuntuuko se kiinnitys jämäkältä sillä Valeon omalla systeemillä?
ajma kirjoitti: 2) uusissa sulissa ei ole mitään spoileria kummassakaan sulassa, mutta alkuperäis(?)sulassa spoileri oli kuskinpuoleisessa sulassa. Liekö tällä suurempaa merkitystä ?
Sanotaan nyt, että hyvin ne tuntuu pyyhkivän vielä 120km/h nopeudessakin. Eli eipä sillä spoilerin puuttumisella tunnu pahemmin merkitystä olevan.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itselläni on Bilteman "Top of the line" rungottomat sulat. Ovat hiljaiset ja pyyhkivät hyvin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Poikarukka kirjoitti: Onko 9-3 mallistossa missään tehtaalta lähtien rungottomia sulkia? Vaihtuuko Faceliftissä niihin?
Ei vielä ole missään 9-3:ssa, mutta VM08:n faceliftin myötä kaikkiin tulee vakioksi.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kunhan varaosia tulee tarjolle, niin tilaukseen rungottomat varret, mikäli mitat sopii muutoin. Täytyy alkaa selvitteleen mittoja ja hintoja.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Poikarukka kirjoitti:Kunhan varaosia tulee tarjolle, niin tilaukseen rungottomat varret, mikäli mitat sopii muutoin. Täytyy alkaa selvitteleen mittoja ja hintoja.
Äkkiseltään EPC:tä tutkiessa voisivat sopia VM08 varret suoraan vanhempaankin, tai ainakin niiden kiinnitys on samaan osaan kuin vanhemmissa...
Vastaa Viestiin