Audion bassopuolesta jälleen...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hivistellään nyt, kun kerran alettiin. On kiva askarrella. jos äänen ehdoilla rakentaisi olisi budjetti eriluokkaa ja tuskin jäisi huomaamatta. niin kauan kun auto pysyy alkuperäisen näköisenä ja laitteet luotettavina niin homma ok. Ei tarvi paljon tehdä, että saa edes hiukan paremmin soimaan.

Ei ole paljon vastinetta rahalle nuissa alkp. vehkeissä. Paras setti (se 300) varmasti on sellainen mikä soi jo ok, mutta se pitäisi olla jo vakio tämän tasoisessa autossa. Joskus omistin opelin joka oli karvalakki malli(ja vielä GM) ja se oli paljon paremmin soiva. erillissarjat vakiona jne. bassot olivat täyteläiset eikä särkenyt. tasapainoinen. ei tietysti mikään huippu mutta, auto oli niin karvalakki kuin karvalakki voi olla. ihmetyttää tällainen homma.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Viesti Kirjoittaja ch »

Otin jatkuvan virran vahvistimelle siitä isosta sulakepaikasta 4, joka oli tyhjä. Iso Abiko ajoi liittimen asian ja vahvistimeen menevään 6mm2 piuhaan laitoin vielä erillisen 25A sulakkeen.
Tietysti voisi ottaa virrat sulakepanelin takaa ja käyttää alkuperäistä sulakepaikkaa vahvistimen pääsulakkeena.

Herätevirta taas siitä sulakepaikasta 14 vastaavalla ratkaisulla, paitsi liittimen asiaa ajamaan Abiko mallia 'pieni'.
Tähän piuhaan varoiksi 5A sulake.

Sulakepaikaan 22 ei muistaakseni tullut virtoja ollenkaan. Ja jos tuli, niin rakastuin silti niin kovasti siihen jättisulakepaikkaan 4, että käytin sitä (sopii se isompi liitinkin)...

Vahvistimen omilla säädöillä olen pelannut tähän asti ja mielestäni äänen laatu on ihan kohtuullinen.
Takanahan on nyt neljä kaiutinta.
Vakioiden tilalla 4":n keskiääni-diskanttiset ja 6x9":n paikoilla bassokaiuttimet, joita ajetaan vahvistimen kautta alipäästösuodatuksella. Signaali on ryöstetty niistä 4":n äänisistä.

Laittelen vaikka kuvia tuossa iltapäiväisellä...

Äänen laadusta vielä sen verran, että -3dB:n vaimentuma on välillä 60-80Hz ja vastaavasti +3dB korostuma 110-120Hz:n kohdalla.
Korostuma häiritsee enemmän ja sen ajattelin kokeilla poistaa ylipäästösuodattamalla ne 4":n ääniset 140Hz:stä alaspäin...
Näitä ei onnistu säätämään vahvistimen omilla säädöillä pois.
Nuo neloset on helpompi ylipäästösuodattaa, kun rakentaa se aktiivinen jakosuodin.
40-50Hz kuuluu vaimentumattomana, mutta alle 40Hz:n taajuudet vaimentuvat jyrkästi.

Summa summarum: Selkeästi parempi ääni kuin alkuperäinen 110Hz ylipäästösuodatettu vakiovikinä.

Jos aikoo käyttää pelkkiä 6-9:jä vahvistimen kautta, kannattaa hankkia vahvistin, jossa on bassokorostus ja kokeilla paljonko pystyy bassoja nostamaan sen kanssa.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Viesti Kirjoittaja ch »

Noniin... Pari kuvaa kytkyistä.
Kuva

1. Uusi 4":n elementti.
2. Uusi 6x9":n elementti.
3. Vahvistin.
4. Signaali vahvistimen vasempaan kanavaan 4":n kaiutimen tulosta. Oikeaan kanavaan vastaavasti oikealta.
5. Vahvistimen virtajohdot sulakepaneliin.

Kuva

6. Päävirta sulakkeesta 4.
7. Herätevirta sulakkeesta 14.
8. 25A pääsulake.
9. 5A herätevirran sulake.

Sulakepaikassa 22 on kuin onkin 30A sulake valmiina, eli jos kiinnostaa irrottaa paneli, niin virrat saanee otettua siitäkin.
Siistimpi kytkentä, joskin piiloonhan nämä kaikki jää joka tapauksessa.

Hattuhyllyn verhoiluihin ei tehty muutoksia, eli sisältä orkkis-look...
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

tähän aiheeseen liittyen. Mikä on suurin asennussyvyys etuovien kaiuttimille, että sopivat alkuperäisten "ritilöiden" alle?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Sulakkeet kannattaa laittaa heti johdon ALKUpäähän, jottei auto pala johdon oikosulun vuoksi.
Mikä se tuollainen johdon oikosulku on? Sulakkeenhan pitäisi olla heikoin lenkki virtapiirissä. Suojaa muita laitteita ja virtapiirin osia ylikuormalta (oikosulkutilanne). Jos Saban insinöörit on piuhan jo tonne takapoksin sähkökeskukseen vetäneet niin miksi sitä ei voisi huoletta käyttää? Luulisi sen olevan sen verran huolella rakennettu, ettei mitään epämääräisiä "johdon oikosulkuja" pääse sattumaan. Sulake sitten omien kytkentöjen alkupäähän jos siihen näkee vielä erikseen tarvetta. Mutta kuten jo aikaisemmin on tullut ilmi niin siellähän vissii on toi ylimäärinen sulake jota voinee käyttää.

EDIT: Niin no tätä kun vielä puntaroin niin tuo quote saattoi tietysti olla ihan yleinen vinkki virityksiin, mutta siinä mielessä epämääräinen että jää epäselväksi missä tuo johdon alkupää sijaitsee... kontin sulaketaulussa vaiko konehuoneessa. Mutta joo...
-Mscrnt-
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hyvät kuvat.. Saa nähdä innostuuko sitä asentelemaan itsekin.
oliko kuvissa selkeyden vuoksi vasen ja oikea RCA vedytty suuntaansa vai onko sinulla molempia puolia varten oma pieni kaiuttimesta-->linjaksi adapteri? ja mistä sellaisia saa. helpompi laittaa puolilleen omat kuin vedellä piuhoja yhteen adapteriin.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Viesti Kirjoittaja ch »

Itse astiassa tuo nimenomainen vahvari huolii sisäänsä kaiutintasoista signaalia RCA-liittimistään (signaalitaso säädettävissä vahvarista portaattomasti). Että sikäli mainio vahvari.

Viimeisimmässä virityksessä väsäsin siitä huolimatta 'linjatasomuuntimet' molempiin tuloihin, jotta sain vaimennettua bassokaiuttimia aavistuksen enemmän. Linjatasomuuntimet = 4.7kohm ja 1kohm vastukset sarjaan kaiutintulon ja maan väliin. Signaali vahvistimeen 4.7kohmin vastuksen ja 1kohmin vastuksen välistä => signaalitason alennus noin viidesosaan...

Sopivia kondensaattoreita 3dB:n korostuman vaimentamiseen ei satu olemaan mulla 'hyllyssä'. Laskeskelin, että 150uF:n konkkien pitäisi olla suunnilleen passelit. Nämä tulee sarjaan nelituumaisten 'keskiäänisten' kanssa...

Nyt on tosin nälkä kasvanut syödessä aika reippaasti, kuten aikaisemmin arvioitiinkin, ja tekisi mieli uutta vahvaria jo tässä vaiheessa. SPL-Dynamicsin se pikkulaatikko...
Niin ja ne Rainbow:t...
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Loppukaneetti...

Viesti Kirjoittaja ch »

Viimeisin käppyrä on tässä:
Kuva

Yläbasson vaimennuksen tein sittenkin bassokaiuttimista,
joiden eteen laitoin toisen asteen passiiviset alipäästösuotimet 60Hz:stä.
Moiset kelat löytyivät Bebekiltä hintaan 7e/kpl.
Varmuuden välttämiseksi tilasin myös ne konkat, mutta niitä ei tarvita.

Äänenlaatu on nyt kohdallaan, eikä pahoja korostumia ole.
Hienoinen vaimentuma on 60Hz:n kohdalla, mutta se on niin mitätön,
että sitä tuskin havaitsee.
Nyppylä 50Hz:ssä johtuu taas bassokorostuksesta, jolla alabassoja on hieman vahvistettu.
Bassokorostusta tarvitaan nyt vähemmän kuin aikaisemmin,
siitä johtuu myös -6dB vaimentuma 40Hz:ssä.
Toistoalueen voitaisiin katsoa Saappaassa alkavan nyt 45Hz/-3dB alkuperäisen 95Hz/-3dB sijasta.

Olen tyytyväinen ja uskallan suositella.
Joskin aikamoista mittausta ja vahvistinkohtaista hienosäätöä kaipasi tämä urakka.
Uskoisin, että laatuvahvistimilla, joissa ilmoitetut arvot pitävät tarkemmin paikkansa,
homma on huomattavasti helpompi, eikä ylimääräisiä suotokomponentteja tarvita ollenkaan.

Tarvikkeet tälläiseen optimaaliseen bassovahvistin viritelmään olisi:
- vahvistin, jossa alipäästösuodatus 55Hz, -18dB/oktaavi
- linjatasomuuntimet kaiutinsignaalille
- 6*9" bassokaiuttimet
- 3½" etukaiuttimet
- 4" takakaiuttimet

Projektin kokonaiskustannuspolitiikka taas menisi siten, että 450-500e pitäisi homman itse tehtynä hoitua.
Sisältäen 6 uutta kaiutinta, vahvistimen ja linjatasomuuntimet.

Onnea rakenteluun muillekin, jotka mahdollisesti innostuivat äänenlaadun parantelusta...
veltto
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 02:13
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja veltto »

Onkos kukaan kokeillut tälläistä linjamuunninta? Onko käytännössä sen parempi kuin tuollainen passiivinenkaan?? Tuo heräte tietysti on hyvä juttu..
http://www.audioimport.fi/tuotteet/inde ... =1&pid=433
#3655
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja 966 »

Joo,minulla on Helix AAC:n linjamuunnin systeemissäni,ja toimii hienosti. Ainoa tapa jolla sain 93 SC:n 7-kaiutinstereot liitettyä lisävahvistimeen "oikein". Vahvistimena on Ruotsalaismerkki DLS jossa on autostart toiminto,mutta se ei toiminut kunnolla Saabissa.Vahvistin käynnistyi toisinaan-useimmiten ei,mutta AAC käynnistää sen aina varmasti.Stand by-virtakin on olematon,noin 6mA,joten se ei kuormita Saabin jo muutenkin kovilla olevaa akkua,joka onneksi on sentään kookas 80Ah.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Loppukaneetti...

Viesti Kirjoittaja Hetero »

ch kirjoitti: ...
Onnea rakenteluun muillekin, jotka mahdollisesti innostuivat äänenlaadun parantelusta...
Tuoreena SS:n omistajana pitää heti ruveta hifistelemään.
Onko kellään käsitystä millainen toistokäyrä ss2:n kaiutinlähdöissä on?
Olisiko ch:lla mahdollisuutta mitata tuo käyrä joltakin jolla ss2 on?

Eli tarkoituksena olisi selvittää olisiko ss2 parempi lähtökohta äänentoiston parannukseen kuin mitä suoraan takakanavasta saa. Toki ss2 pitäisi myös jostakin hankkia jos tuolle tielle lähtee....
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Poppikone
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 08:48

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Poppikone »

Ostin sitten alaäänet kuudella kympillä

Tein halvan ja helpon korjaustoimenpiteen 9-3 -07 peruspoppikoneeseen. Aikalailla samat toimenpiteen (ilman hienosäätöä) kuin herrra ch:lla. Kustannukset 60 € (sain kympin alennuksen) ja asentamisen aikaa meni 30 min. Kaikki tarvittava löyty paketista.

Biltemasta aktiivinen suppari missä sisääntulot suoraan kovaäänisten johdoista. Sisältää säädettävän alapäästösuotimen. Aikasemmin olin investoinut isommat kovaääniset hattuhyllylle muutamalla kympillä.

Nyt on bassoa enemmän kuin tarpeen; ihan siedettävät sävelet. Säätää saa kyllä jatkuvasti halutessaan edes jollain tapaa tasapainoisen 'äänen kuvan' koko taajuusalueelle.

Ei mikään Hi-Fi- ratkaisu, mutta nyt ei enää tule paha mieli kun avaa radion. Suhteutettuna hintaan ihan kelpo ääni. Edelleenkin paras tapa päästä koko ongelmasta, olisi ostaa kunnon poppiokone.
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Loppukaneetti...

Viesti Kirjoittaja Hetero »

Hetero kirjoitti: Tuoreena SS:n omistajana pitää heti ruveta hifistelemään.
Onko kellään käsitystä millainen toistokäyrä ss2:n kaiutinlähdöissä on?
Olisiko ch:lla mahdollisuutta mitata tuo käyrä joltakin jolla ss2 on?

Eli tarkoituksena olisi selvittää olisiko ss2 parempi lähtökohta äänentoiston parannukseen kuin mitä suoraan takakanavasta saa. Toki ss2 pitäisi myös jostakin hankkia jos tuolle tielle lähtee....
Anteeksi huutelu, mutta löytyisikö tietoa tai vaikka vihjettä mistä tietoa löytyisi :oops:
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja ch »

Hetero kirjoitti:
Anteeksi huutelu, mutta löytyisikö tietoa tai vaikka vihjettä mistä tietoa löytyisi :oops:
Tuo Saappi Nummelaan vaan, niin kyllähän minä mittaan... ;-)
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Hetero »

ch kirjoitti:
Hetero kirjoitti:
Anteeksi huutelu, mutta löytyisikö tietoa tai vaikka vihjettä mistä tietoa löytyisi :oops:
Tuo Saappi Nummelaan vaan, niin kyllähän minä mittaan... ;-)
Eikun passitan sinne mitattavaksi jonkun jolta tuo ES1-7:n kakkosvahvari löytyy. Sen mittaustulokset minua kiinnostaa...

Millaisella kytkennällä pienensit linjatasoisen signaalin mikrofoniliitäntään sopivaksi? Onko sellaisia saatavilla valmiina vai pitääkö itse väkertää?
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Vastaa Viestiin