Audion bassopuolesta jälleen...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja towu »

Näin ne asiat porukalla ratkaistaan. Kiitos ohjeista. :roll:
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
tomtom
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Topicia nyt vähän lainaten, anteeksi...

Mulla on tossa Vectorissa toi Navi ja sen mukana se aika monen kaiuttimen systeemi(11?). Ja olen sointiin suht tyytyväinen. Mitä nyt ovia pitäisi vaimentaa. Mutta parantaminen on aina mielessä, niin sopiiko noiden alkuperäisten paikalle ihan standardi-kaiuttimet vai onko niidenkin vaihtaminen tehty lähes mahdottomaksi?
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Hetero »

tomtom kirjoitti:Topicia nyt vähän lainaten, anteeksi...

Mulla on tossa Vectorissa toi Navi ja sen mukana se aika monen kaiuttimen systeemi(11?). Ja olen sointiin suht tyytyväinen. Mitä nyt ovia pitäisi vaimentaa. Mutta parantaminen on aina mielessä, niin sopiiko noiden alkuperäisten paikalle ihan standardi-kaiuttimet vai onko niidenkin vaihtaminen tehty lähes mahdottomaksi?
Oviin sopii standardi-kaiuttimet. Valinnassa pitää vain huomioida että alkuperäiset ovikajarit ovat 2 ohmiset.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja towu »

Ristom kirjoitti:Mulla oli kahdessa edellisessä samaa vikaa, aiheutui siitä, että soitin sulkee kulmakanavat, kun ei ole käytetty linjatasomuunninta, vaan käytin kaiutintasoista sisäänmenoa.
Ekassa asennuksessa sain kierrettyä ongelman melko hyvin siten, että asensin aikareleen, joka viivästytti aktiivibasson herätettä.

No toisessa asennuksessa sekään ei auttanut, vaan pääsin siitä kokonaan eroon hankittuani linjatasomuuntimen ja linjavahvistimen siihen lisäksi (aikareleen hylkäsin), kun linjataso olikin liian hiljaista..

Eli linjatasomuunninta ostamaan, jos se puuttuu..
Tämän jo tiesittekin mutta tuo linjamuunnin todellakin ratkaisi ongelmani, suosittelen.
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja towu »

Vielä yksi kysymys liittyen aktiiviseen linjamuuntimeen. Mistä olette ottaneet sille virran? Huomasin aamulla että linjamuuntimessa oli virta päällä ja kaiuttimista kuului pientä ääntelyä. Minä liitin linjamuuntimen samaan puhaan josta virta tulee vahvistimelle eli takakeskuksen sulakkeelta 4, oikein vai väärin?
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Linjamuuntimeni on passiivinen, mutta lisänä on sitten linjavahvistin, joka on samoissa virroissa aktiivisubin kanssa. Minulla ei ole jatkuvaa virtaa käytössä, joten sama toimii herätteenä. Pikkupikku bassoni saa virtansa tavaratilan virran ulosotosta!!! :lol:

Naurattaa ainakin niin kauan kuin ampeereja riittää..
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Näkyy olevan tavaratilan 12V liittimelle kojetaulun sulake nro 10 ja kokoa 30A.

Samassa sulakkeessa:
Perävaunukytkimen liitäntä
Matkustamon 12V liitin ja -polttimo
Tavaratilan 12V liitäntä.

Johdot tietysti eivät ole järin vahvoja, mutta on bassokin lähinnä naurettavan pieni..
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja towu »

Ei tässä helpolla pääse :( Nyt kun muuten homma pelittää niin tuo aktiivinen linjamuunnin antaa jaksottaista ääntelyä (rapinaa) kaiuttimiin. Ennen sen asennusta ei ääntä kuulunut joten päättelin sen johtuvan juurikin siitä. Ääni kuuluu auton ollessa sammutettuna eli mikään apulaite ei häiriöääntä aiheuta. Lienee muuntimen ominaisuus vai onko taas hyviä ohjeita tarjolla? Linjamuunnin on sama jota tässä viestiketjussa aiemmin mainostettiin. Poimin sen Powersetistä ja sanoivat laadukkaaksi.
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

towu kirjoitti:Ei tässä helpolla pääse :( Nyt kun muuten homma pelittää niin tuo aktiivinen linjamuunnin antaa jaksottaista ääntelyä (rapinaa) kaiuttimiin. Ennen sen asennusta ei ääntä kuulunut joten päättelin sen johtuvan juurikin siitä. Ääni kuuluu auton ollessa sammutettuna eli mikään apulaite ei häiriöääntä aiheuta. Lienee muuntimen ominaisuus vai onko taas hyviä ohjeita tarjolla? Linjamuunnin on sama jota tässä viestiketjussa aiemmin mainostettiin. Poimin sen Powersetistä ja sanoivat laadukkaaksi.
Mikäli ääni on sellainen di di didi.. tulee se saabin omasta Audio-järjestelmästä sellaisena häiriö signaalina.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja towu »

Nyt pukkaa sellaista pro-ideaa että on pakko avautua. Mitä jos alkuperäisen CD aseman poistaisi ja paikalle asentaisi normaalin soittimen (sopisi, testattu on)? CD pitäisi varmaan käydä disablomassa liikkeessä? Normaalin soitin olisi kytketty orkkis-soittimen kanssa samoihin kaiuttimiin, tuleeko ongelmia? Tarkoitus olisis saada varoitusäänet kuulumaan mutta poppi tulisi normisoittimesta.
...olikos joku jo ideoinut tätä samaa vai peräti toteuttanut?
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mikä olisi se hyöty, jota tässä tavoiteltaisiin?

Ei oikein kuulosta lupaavalta kahden systeemin sotkeminen. Tuleekos varoitusäänet muuta kuin kuskin kulmalta?
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja towu »

Tarkoitus on saada normisoittimella kunnollista soundia ja pitää orkkis-systeemi sellaisena että vilkun äänet ja muut pimpelipomit mitä sieltä tuleekaan kuuluu. Mitään teinipoppijumputusta en hae vaan laadukasta ääntä. Mulla sattuisi olemaan Sonyn Blackpanel soitin joka istuisi tuohon orkkis CD:n paikalle erittäin hyvin.
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Mulla sattuisi olemaan Sonyn Blackpanel soitin joka istuisi tuohon orkkis CD:n paikalle erittäin hyvin.
Kuinka hyvin? Löytyykö jotain sopivia kiskoja millä sen saa pultattua kiinni? Mites peitelevyt soittimen ylä/alapuolelle? Soitin tuskin on korkeussuunnassa samankokoinen möhköfantti?

Soittimen vaihto voisi täälläkin kiinnostaa, mutta ainoastaan siinä tapauksessa ettei tarvitse itse alkaa askartelemaan ja virittelemään peitelevyjä tupperware muoveista. Joihinkin autoihin ja soittorasioihin saa hommattua johtosarjan sovituskappaleen. Saabin johtosarjaa tuskin saa sovitettua minkään valmistajan soittimien kanssa? ...paitsi kolvilla ja tinalla.
-Mscrnt-
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Mscrnt kirjoitti:
Mulla sattuisi olemaan Sonyn Blackpanel soitin joka istuisi tuohon orkkis CD:n paikalle erittäin hyvin.
Kuinka hyvin? Löytyykö jotain sopivia kiskoja millä sen saa pultattua kiinni? Mites peitelevyt soittimen ylä/alapuolelle? Soitin tuskin on korkeussuunnassa samankokoinen möhköfantti?
Itse CD soitinhan on lähes normaali ISO-standarti koko ja käsittääkseni tätä ollaan vaihtamassa pois. Ei siis itse radio/näyttö ohjainyksikköä (iso möhkö)

Eikö tuo pläni toimis niin, että jättää kuljettajan ikkunalautaan yhden (diskantin) joka toistaa varoitusäänet ja kaikki muut kytkee siihen uuteen soittimeen? TECHII käy poistamassa järjestelmästä CD soittimen.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja towu »

Twarrior on asian ytimessä. CD soitin pois ja normipoppikone tilalle. Muutos toteutetaan siten että kaikki on mahdollista palauttaa ennalleen. Vähän joutuu askartelemaan että saa siistin mutta se ei ole ongelma. Pienet lisäpalat joutuu sivuille virittämään, muuten menee lähes heittämällä paikalle.
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
Vastaa Viestiin