Ratin irroitus / vaihto
Ratin irroitus / vaihto
Mites, rattia irroitaessa, pitää ilmeisesti olla akun miinus-napa irti, ettei tyyny tössähdä ? Keskiö on kiinni ilmeisesti vain jonkinlaisilla jousilla, jotka saa käännettyä sivuun vaikkapa jollain tapilla ? Kun akun laittaa taas kiinni, pitääkö jotain asetuksia suorittaa ? Pitäisi vaihtaa matkalta hommattu ratti.
kyselee: epätietoinen
kyselee: epätietoinen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ratin irroitus / vaihto
WISsistä:tuomjussi kirjoitti:Mites, rattia irroitaessa, pitää ilmeisesti olla akun miinus-napa irti, ettei tyyny tössähdä ? Keskiö on kiinni ilmeisesti vain jonkinlaisilla jousilla, jotka saa käännettyä sivuun vaikkapa jollain tapilla ? Kun akun laittaa taas kiinni, pitääkö jotain asetuksia suorittaa ? Pitäisi vaihtaa matkalta hommattu ratti.
kyselee: epätietoinen
Ekaksi pitäisi irrottaa akun miinusjohdin ja odottaa vähintään 1 minuutti, ennen kuin alkaa mihinkään turvatyynyihin liittyvään työhön.
1. Kierrä virtalukko LOCK -asentoon ja jätä virta-avain paikalleen
2. löysää ohjauspyörän säätöä ja vedä ohjauspyörä niin taakse kuin se vain menee.
3. Käännä ohjauspyörää 45 astetta jompaankumpaan suuntaan täysin suorasta asennosta.
4. Väännä lukitusjousi sivuun ruuvimeisselillä.
5. Käännä ohjauspyörää 45 astetta suoran asennon toiselle puolelle
6. Väännä lukitusjousi sivuun ruuvimeisselillä.
7. Vedä varovasti turvatyyny irti ohjauspyörästä.
8. Irrota liitinkappaleet ohjausakselin ohjausyksiköstä ja ohjauspyörän säätimistä sekä maadoitusliitännästä.
Kasaaminen:
1. Kytke maadoitusjohto ohjauspyörään. Kytke johtosarja ohjauspyörän säätimiin ja ohjausakselin ohjausyksikköön.
2. Asenna turvatyyny ohjauspyörään.
3. Kytke akku.
4. Käännä virta-avain ON -asentoon ja tarkista turvatyynyjärjestelmä diagnostiikkatyökalulla. Katso, löytyykö vikakoodeja.
5. Jos ei löydy, niin asennus on onnistunut.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ratin irroitus / vaihto
Taustatietoja hieman niukalti; mikä ratti (malli/ikä) ja mihin vuosimalliin, ennen purkamista kannattaa selvittää onko muutos edes mahdollinen.tuomjussi kirjoitti:Mites, rattia irroitaessa, pitää ilmeisesti olla akun miinus-napa irti, ettei tyyny tössähdä ? Keskiö on kiinni ilmeisesti vain jonkinlaisilla jousilla, jotka saa käännettyä sivuun vaikkapa jollain tapilla ? Kun akun laittaa taas kiinni, pitääkö jotain asetuksia suorittaa ? Pitäisi vaihtaa matkalta hommattu ratti.
kyselee: epätietoinen
Ellet laita virtoja päälle kun turvatyyny on irrallaan ja laitat takaisin saman turvatyynyn ei pitäisi tarvita Tech:iä tässä työssä.
Vaihdata merkkiliikkeellä jo olet yhtään epävarma siitä mitä teet - turvatyyny on vahingossa lauetessaan hengenvaarallinen!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ratin irroitus / vaihto
Jep, meikäläinen sai pari viikkoa sitten "karvaasti" tietää, että vm. 2003-2005 ja 2006-2007 rattien airbagien kiinnitykset ovat erilaiset ja siksi ratit & bagit eivät käy ristiinBob kirjoitti:Taustatietoja hieman niukalti; mikä ratti (malli/ikä) ja mihin vuosimalliin, ennen purkamista kannattaa selvittää onko muutos edes mahdollinen.tuomjussi kirjoitti:Mites, rattia irroitaessa, pitää ilmeisesti olla akun miinus-napa irti, ettei tyyny tössähdä ? Keskiö on kiinni ilmeisesti vain jonkinlaisilla jousilla, jotka saa käännettyä sivuun vaikkapa jollain tapilla ? Kun akun laittaa taas kiinni, pitääkö jotain asetuksia suorittaa ? Pitäisi vaihtaa matkalta hommattu ratti.
kyselee: epätietoinen
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tämä voi olla tällaista "vaarin jorinaa", mutta jotenkin tuntuu että ihan kaikkia auton muutostöitä ei kannattaisi tehdä itse. Varsinkin jos ohjeita pitää kysellä maailmalta.
Jos itse vaihtaa ratin, joka on siis oleellinen osa auton turvavarustelua, miten varmistua siitä että ko. komponentti toimii kaikissa olosuhteissa kuten on alunperin suunniteltu? Mitä sitten kun auton myy tai lainaa kaverille ja turvatyyny joko ei laukea tai laukeaa väärässä paikassa? Tai ratti irtoaa ajossa (kun ei se nyt oikein sopinut, mutta pakkohan se oli kiinnittää kun oli kallis ratti jo hankittu)?
Näistä voi pojat tulla kalliita jälkiseuraamuksia... Itseäni ainakin pelottaisi ostaa auto, johon joku teini (no offence) on vaihtanut ratin iltapuhteina.
Jos itse vaihtaa ratin, joka on siis oleellinen osa auton turvavarustelua, miten varmistua siitä että ko. komponentti toimii kaikissa olosuhteissa kuten on alunperin suunniteltu? Mitä sitten kun auton myy tai lainaa kaverille ja turvatyyny joko ei laukea tai laukeaa väärässä paikassa? Tai ratti irtoaa ajossa (kun ei se nyt oikein sopinut, mutta pakkohan se oli kiinnittää kun oli kallis ratti jo hankittu)?
Näistä voi pojat tulla kalliita jälkiseuraamuksia... Itseäni ainakin pelottaisi ostaa auto, johon joku teini (no offence) on vaihtanut ratin iltapuhteina.
SS:n ei taida olla edes tarjolla tarvikeratteja, joten yhteensopivuus on taattu ja ratti ei todellakaan irtoa, kunhan mutteri on vedetty oikeaan tiukkuuteensa. Uskoisin alkuperäisen kysyjän olevan vaihtamassa nahkarattia muovisen tilalle tai sitten sporttirattia nahkaisen tilalle. Uusi ratti on erittäin suurella varmuudella valmiste. Ja jos järjestelmä havaitsee vikoja asennuksen jälkeen(koskee lähinntä turvatyynyjärjestelmää), niin vikavalo ilmoittaa itsestään ja tämän pitäisi varoittaa omistajaa riittävästi.
Ja kyllä ,olen itse vaihtanut autooni alkuperäisen ratin iltapuhteina. Järjestelmä testattu ja toimii.
Matti
Ja kyllä ,olen itse vaihtanut autooni alkuperäisen ratin iltapuhteina. Järjestelmä testattu ja toimii.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mutterin kireydestä en tiedä mitään, koska tuota rattia pitää kiinni kuusiokoloruuvi / pieni pultti...G-mies kirjoitti:SS:n ei taida olla edes tarjolla tarvikeratteja, joten yhteensopivuus on taattu ja ratti ei todellakaan irtoa, kunhan mutteri on vedetty oikeaan tiukkuuteensa. Uskoisin alkuperäisen kysyjän olevan vaihtamassa nahkarattia muovisen tilalle tai sitten sporttirattia nahkaisen tilalle. Uusi ratti on erittäin suurella varmuudella valmiste. Ja jos järjestelmä havaitsee vikoja asennuksen jälkeen(koskee lähinntä turvatyynyjärjestelmää), niin vikavalo ilmoittaa itsestään ja tämän pitäisi varoittaa omistajaa riittävästi.
Ja kyllä ,olen itse vaihtanut autooni alkuperäisen ratin iltapuhteina. Järjestelmä testattu ja toimii.
Matti
Laittakaa nyt siihen pulttiin ainakin ruuvilukitetta, jos käytätte sitä irti.
Jostakin yksittäisestä tapauksesta oli muistaakseni juttua saabcentralin foorumilla, että kaverilta oli jäänyt ratti käteen ajaessa, onneksi mitään vakavampaa ei tuolloin tainnut päästä tapahtumaan.
Juu, pultti tosiaan. Wis neuvoo asiassa käytettävän Locktite 242 lukitetta ja kiristysmomentti on 50Nm. Kovin pieni pultti on saatu vedettyä 50Nm momenttiin.Bob kirjoitti:Mutterin kireydestä en tiedä mitään, koska tuota rattia pitää kiinni kuusiokoloruuvi / pieni pultti...
Laittakaa nyt siihen pulttiin ainakin ruuvilukitetta, jos käytätte sitä irti.
Jostakin yksittäisestä tapauksesta oli muistaakseni juttua saabcentralin foorumilla, että kaverilta oli jäänyt ratti käteen ajaessa, onneksi mitään vakavampaa ei tuolloin tainnut päästä tapahtumaan.
Edit: Kävin tuossa Mäntykorvella tutustumassa SS:n ratin saloihin irroittamalla yhden bägin(lauennut). Bägi on kiinni vain jousikuormitteisesti ja irroitus oli mielenkiintoinen operaatio. Ratti on kiinni yhdellä 8mm kuusiokoloavaimen mentävällä pultilla, joten ei se pultti nyt niin kovin pieni ole... tai no, riippuu mikä on oma käsitys pienuudesta .
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kiitos kaikille vastaajille, tarvittavat tiedot tulikin, kiitos vielä.
Ja tiedoksi epäilijöille, tämä "teini" on tullut "miehen ikään" vuosi sitten, ja ratti on ostettu Trollhättanista 9-3 SS:ään sopivana ja malli on "kämmenpahkoilla" varustettu aero-ratti. Täytyy varmaankin laittaa numerot tänne, jotta VIS:sin omistajat voivat tarkistaa sopivuuden. Jos ratti ei käy -05:een, laitan vaikka seinälle. ps. ei mennyt herne(itä) nenään.
Tuli mieleeni vielä, ei tuo emmentaali ole päässyt liian pahaksi, tuli ostettua myös se kattoevä-antenni, kännykkäantennilla (oletan) 5€ maksoi, kun kuulemma tuo nyt katolla oleva on tyhjä. Olisihan siellä ollut myynnissä sellainen kolmijohtoinenkin, mutta sen ehti joku muu ottamaan, siinä olisi ollut varmaankin navin anturikin. Johdot oli tosin katkastu. Mutta asiaan: kattoverhoilun raottaminen, pitää varmaankin irroittaa B- , C-pilari verhoilut? ja takajarruvalo.
Saishan nämä tiedot saab-huollostakin, mutta ei siellä viitsi jatkuvasti juosta kyselemässä tulosteitä, saattavat Laakkosen miehet hermostua, taas toi tulee kyseleen, eikä teetä töitä meillä.
Ja tiedoksi epäilijöille, tämä "teini" on tullut "miehen ikään" vuosi sitten, ja ratti on ostettu Trollhättanista 9-3 SS:ään sopivana ja malli on "kämmenpahkoilla" varustettu aero-ratti. Täytyy varmaankin laittaa numerot tänne, jotta VIS:sin omistajat voivat tarkistaa sopivuuden. Jos ratti ei käy -05:een, laitan vaikka seinälle. ps. ei mennyt herne(itä) nenään.
Tuli mieleeni vielä, ei tuo emmentaali ole päässyt liian pahaksi, tuli ostettua myös se kattoevä-antenni, kännykkäantennilla (oletan) 5€ maksoi, kun kuulemma tuo nyt katolla oleva on tyhjä. Olisihan siellä ollut myynnissä sellainen kolmijohtoinenkin, mutta sen ehti joku muu ottamaan, siinä olisi ollut varmaankin navin anturikin. Johdot oli tosin katkastu. Mutta asiaan: kattoverhoilun raottaminen, pitää varmaankin irroittaa B- , C-pilari verhoilut? ja takajarruvalo.
Saishan nämä tiedot saab-huollostakin, mutta ei siellä viitsi jatkuvasti juosta kyselemässä tulosteitä, saattavat Laakkosen miehet hermostua, taas toi tulee kyseleen, eikä teetä töitä meillä.
Mikäli ostamasi ratti on SDCC:n outletista ostamasi hopeanvärisillä pahkoilla koristettu -06 Aero-ratti, on vaarana että kyseessä on sama ratti, jonka "Turbo Sensonic" osti. Kyseisen ratin saa asennettua kyllä aikaisempiinkin vuosimalleihin, mutta bägi ei sovi uuteen rattiin ja uusi bägi oli ilmeisesti aika suolaisen hintainen. Siis tämmönen ratti...
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ei tässä mitään epäillä. Onnea merkkipaalun saavuttamisesta. Jos puhumme samasta rajapyykistä, niin mulla on vielä 3,5 v takamatka tuohon.Ja tiedoksi epäilijöille, tämä "teini" on tullut "miehen ikään" vuosi sitten
Enivei, ajattelin tuoda vain omat ajatukseni näistä asioista. Ei sitä koskaan tiedä millä asenteella ja taidoilla kukin tällaisia virityksiä tekee. Kaikkihan menee hyvin niin kauan kuin kaikki menee hyvin. Esimerkkinä tämä yksi valopää, joka ajoi bemulla sen poliisin kuoliaaksi: autoon oli vaihdettu 1,6:n koneen tilalle 2,7-litrainen. Vehje nyt oli ihme kyllä muutoskatsastettu, mutta mitä jos ei olisi ollut? Kundi oli ostanut sen joltain hieman aiemmin ja siinä voisi edellinenkin omistaja huomata olevansa pitkän pöydän ääressä selittelemässä mitä tuli tehtyä. Varsinaiselle valopää-ajajalle tuo ei paljon syntilistaa olisi jatkanut murhan, törkeän rattijuoppuden ja törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisäksi.
Mutta Alles für Seine, kuten germaanit niin lystikkäästi sen ilmaisevat.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllä, juuri tuo ratti. Ei käy vuosimalleihin 2003-2005, ellei sitten hommaa jostain rattiin sopivaa airbagia. Laitoin SDCC:lle pyynnön sisään, jotta ottaisivat yhteyttä, jos pajalle tulisi esim. joku peräänajettu "lunariauto". Ei ole vielä kuulunut mitään.G-mies kirjoitti:Mikäli ostamasi ratti on SDCC:n outletista ostamasi hopeanvärisillä pahkoilla koristettu -06 Aero-ratti, on vaarana että kyseessä on sama ratti, jonka "Turbo Sensonic" osti. Kyseisen ratin saa asennettua kyllä aikaisempiinkin vuosimalleihin, mutta bägi ei sovi uuteen rattiin ja uusi bägi oli ilmeisesti aika suolaisen hintainen. Siis tämmönen ratti...
Matti
Ai niin, ja sitten vielä sellainen juttu, että jos jostain sattuu saamaan tuollaisen vm. 2006-2007 airbagin, niin kannattaa vaihtaa ratin liittimessä olevien johtojen paikkaa, mikäli aikoo saada pelaamaan tuon ratin vm. 2003-2005 autossa. Joku jopa väitti, että sitä ei saisi pelaamaan em. vuosimallin autoissa, mutta itse WISsin sähkökuvia tarkasteltuani tulin siihen tulokseen, että ratin voisi saada toimimaan noilla liittimen johtojen vaihdolla.
P.S. Uusi rattibagi maksaa kuulemma ~700 euroa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Juu, ei ole tuota hopea-alumiinimallia. Sunnuntaina oli myynnissä nahkarattia kämmenpahkoilla, ja laatikossa luki, että käy 9,3 SS:ään. Samaan aikaan oli myynnissä maalattuja helmoja, takaspoilereita ja kynnyslistoja aero- ja arc- teksteillä. Ei vaan tullut otettua niitä helmoja. Täytyy vielä tosiaan varmistaa sopivuus ennenkuin alkaa purkamaan vanhaa pois.