Ratin irroitus / vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Ratin irroitus / vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Mites, rattia irroitaessa, pitää ilmeisesti olla akun miinus-napa irti, ettei tyyny tössähdä ? Keskiö on kiinni ilmeisesti vain jonkinlaisilla jousilla, jotka saa käännettyä sivuun vaikkapa jollain tapilla ? Kun akun laittaa taas kiinni, pitääkö jotain asetuksia suorittaa ? Pitäisi vaihtaa matkalta hommattu ratti.

kyselee: epätietoinen
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ratin irroitus / vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tuomjussi kirjoitti:Mites, rattia irroitaessa, pitää ilmeisesti olla akun miinus-napa irti, ettei tyyny tössähdä ? Keskiö on kiinni ilmeisesti vain jonkinlaisilla jousilla, jotka saa käännettyä sivuun vaikkapa jollain tapilla ? Kun akun laittaa taas kiinni, pitääkö jotain asetuksia suorittaa ? Pitäisi vaihtaa matkalta hommattu ratti.

kyselee: epätietoinen
WISsistä:

Ekaksi pitäisi irrottaa akun miinusjohdin ja odottaa vähintään 1 minuutti, ennen kuin alkaa mihinkään turvatyynyihin liittyvään työhön.

1. Kierrä virtalukko LOCK -asentoon ja jätä virta-avain paikalleen
2. löysää ohjauspyörän säätöä ja vedä ohjauspyörä niin taakse kuin se vain menee.
3. Käännä ohjauspyörää 45 astetta jompaankumpaan suuntaan täysin suorasta asennosta.
4. Väännä lukitusjousi sivuun ruuvimeisselillä.
5. Käännä ohjauspyörää 45 astetta suoran asennon toiselle puolelle
6. Väännä lukitusjousi sivuun ruuvimeisselillä.
7. Vedä varovasti turvatyyny irti ohjauspyörästä.
8. Irrota liitinkappaleet ohjausakselin ohjausyksiköstä ja ohjauspyörän säätimistä sekä maadoitusliitännästä.

Kasaaminen:

1. Kytke maadoitusjohto ohjauspyörään. Kytke johtosarja ohjauspyörän säätimiin ja ohjausakselin ohjausyksikköön.
2. Asenna turvatyyny ohjauspyörään.
3. Kytke akku.
4. Käännä virta-avain ON -asentoon ja tarkista turvatyynyjärjestelmä diagnostiikkatyökalulla. Katso, löytyykö vikakoodeja.
5. Jos ei löydy, niin asennus on onnistunut.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Ratin irroitus / vaihto

Viesti Kirjoittaja Bob »

tuomjussi kirjoitti:Mites, rattia irroitaessa, pitää ilmeisesti olla akun miinus-napa irti, ettei tyyny tössähdä ? Keskiö on kiinni ilmeisesti vain jonkinlaisilla jousilla, jotka saa käännettyä sivuun vaikkapa jollain tapilla ? Kun akun laittaa taas kiinni, pitääkö jotain asetuksia suorittaa ? Pitäisi vaihtaa matkalta hommattu ratti.

kyselee: epätietoinen
Taustatietoja hieman niukalti; mikä ratti (malli/ikä) ja mihin vuosimalliin, ennen purkamista kannattaa selvittää onko muutos edes mahdollinen.

Ellet laita virtoja päälle kun turvatyyny on irrallaan ja laitat takaisin saman turvatyynyn ei pitäisi tarvita Tech:iä tässä työssä.

Vaihdata merkkiliikkeellä jo olet yhtään epävarma siitä mitä teet - turvatyyny on vahingossa lauetessaan hengenvaarallinen!
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ratin irroitus / vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:
tuomjussi kirjoitti:Mites, rattia irroitaessa, pitää ilmeisesti olla akun miinus-napa irti, ettei tyyny tössähdä ? Keskiö on kiinni ilmeisesti vain jonkinlaisilla jousilla, jotka saa käännettyä sivuun vaikkapa jollain tapilla ? Kun akun laittaa taas kiinni, pitääkö jotain asetuksia suorittaa ? Pitäisi vaihtaa matkalta hommattu ratti.

kyselee: epätietoinen
Taustatietoja hieman niukalti; mikä ratti (malli/ikä) ja mihin vuosimalliin, ennen purkamista kannattaa selvittää onko muutos edes mahdollinen.
Jep, meikäläinen sai pari viikkoa sitten "karvaasti" tietää, että vm. 2003-2005 ja 2006-2007 rattien airbagien kiinnitykset ovat erilaiset ja siksi ratit & bagit eivät käy ristiin :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Tämä voi olla tällaista "vaarin jorinaa", mutta jotenkin tuntuu että ihan kaikkia auton muutostöitä ei kannattaisi tehdä itse. Varsinkin jos ohjeita pitää kysellä maailmalta.

Jos itse vaihtaa ratin, joka on siis oleellinen osa auton turvavarustelua, miten varmistua siitä että ko. komponentti toimii kaikissa olosuhteissa kuten on alunperin suunniteltu? Mitä sitten kun auton myy tai lainaa kaverille ja turvatyyny joko ei laukea tai laukeaa väärässä paikassa? Tai ratti irtoaa ajossa (kun ei se nyt oikein sopinut, mutta pakkohan se oli kiinnittää kun oli kallis ratti jo hankittu)?

Näistä voi pojat tulla kalliita jälkiseuraamuksia... Itseäni ainakin pelottaisi ostaa auto, johon joku teini (no offence) on vaihtanut ratin iltapuhteina.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

SS:n ei taida olla edes tarjolla tarvikeratteja, joten yhteensopivuus on taattu ja ratti ei todellakaan irtoa, kunhan mutteri on vedetty oikeaan tiukkuuteensa. Uskoisin alkuperäisen kysyjän olevan vaihtamassa nahkarattia muovisen tilalle tai sitten sporttirattia nahkaisen tilalle. Uusi ratti on erittäin suurella varmuudella :saab: valmiste. Ja jos järjestelmä havaitsee vikoja asennuksen jälkeen(koskee lähinntä turvatyynyjärjestelmää), niin vikavalo ilmoittaa itsestään ja tämän pitäisi varoittaa omistajaa riittävästi.

Ja kyllä ,olen itse vaihtanut autooni alkuperäisen :saab: ratin iltapuhteina. Järjestelmä testattu ja toimii.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

G-mies kirjoitti:SS:n ei taida olla edes tarjolla tarvikeratteja, joten yhteensopivuus on taattu ja ratti ei todellakaan irtoa, kunhan mutteri on vedetty oikeaan tiukkuuteensa. Uskoisin alkuperäisen kysyjän olevan vaihtamassa nahkarattia muovisen tilalle tai sitten sporttirattia nahkaisen tilalle. Uusi ratti on erittäin suurella varmuudella :saab: valmiste. Ja jos järjestelmä havaitsee vikoja asennuksen jälkeen(koskee lähinntä turvatyynyjärjestelmää), niin vikavalo ilmoittaa itsestään ja tämän pitäisi varoittaa omistajaa riittävästi.

Ja kyllä ,olen itse vaihtanut autooni alkuperäisen :saab: ratin iltapuhteina. Järjestelmä testattu ja toimii.

Matti
Mutterin kireydestä en tiedä mitään, koska tuota rattia pitää kiinni kuusiokoloruuvi / pieni pultti... :wink:

Laittakaa nyt siihen pulttiin ainakin ruuvilukitetta, jos käytätte sitä irti.

Jostakin yksittäisestä tapauksesta oli muistaakseni juttua saabcentralin foorumilla, että kaverilta oli jäänyt ratti käteen ajaessa, onneksi mitään vakavampaa ei tuolloin tainnut päästä tapahtumaan.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Bob kirjoitti:Mutterin kireydestä en tiedä mitään, koska tuota rattia pitää kiinni kuusiokoloruuvi / pieni pultti... :wink:

Laittakaa nyt siihen pulttiin ainakin ruuvilukitetta, jos käytätte sitä irti.

Jostakin yksittäisestä tapauksesta oli muistaakseni juttua saabcentralin foorumilla, että kaverilta oli jäänyt ratti käteen ajaessa, onneksi mitään vakavampaa ei tuolloin tainnut päästä tapahtumaan.
Juu, pultti tosiaan. Wis neuvoo asiassa käytettävän Locktite 242 lukitetta ja kiristysmomentti on 50Nm. Kovin pieni pultti on saatu vedettyä 50Nm momenttiin.

Edit: Kävin tuossa Mäntykorvella tutustumassa SS:n ratin saloihin irroittamalla yhden bägin(lauennut). Bägi on kiinni vain jousikuormitteisesti ja irroitus oli mielenkiintoinen operaatio. Ratti on kiinni yhdellä 8mm kuusiokoloavaimen mentävällä pultilla, joten ei se pultti nyt niin kovin pieni ole... tai no, riippuu mikä on oma käsitys pienuudesta :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Kiitos kaikille vastaajille, tarvittavat tiedot tulikin, kiitos vielä.
Ja tiedoksi epäilijöille, tämä "teini" on tullut "miehen ikään" vuosi sitten, ja ratti on ostettu Trollhättanista 9-3 SS:ään sopivana ja malli on "kämmenpahkoilla" varustettu aero-ratti. Täytyy varmaankin laittaa numerot tänne, jotta VIS:sin omistajat voivat tarkistaa sopivuuden. Jos ratti ei käy -05:een, laitan vaikka seinälle. :D ps. ei mennyt herne(itä) nenään.

Tuli mieleeni vielä, ei tuo emmentaali ole päässyt liian pahaksi, tuli ostettua myös se kattoevä-antenni, kännykkäantennilla (oletan) 5€ maksoi, kun kuulemma tuo nyt katolla oleva on tyhjä. Olisihan siellä ollut myynnissä sellainen kolmijohtoinenkin, mutta sen ehti joku muu ottamaan, siinä olisi ollut varmaankin navin anturikin. Johdot oli tosin katkastu. Mutta asiaan: kattoverhoilun raottaminen, pitää varmaankin irroittaa B- , C-pilari verhoilut? ja takajarruvalo.
Saishan nämä tiedot saab-huollostakin, mutta ei siellä viitsi jatkuvasti juosta kyselemässä tulosteitä, saattavat Laakkosen miehet hermostua, taas toi tulee kyseleen, eikä teetä töitä meillä. :lol:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mikäli ostamasi ratti on SDCC:n outletista ostamasi hopeanvärisillä pahkoilla koristettu -06 Aero-ratti, on vaarana että kyseessä on sama ratti, jonka "Turbo Sensonic" osti. Kyseisen ratin saa asennettua kyllä aikaisempiinkin vuosimalleihin, mutta bägi ei sovi uuteen rattiin ja uusi bägi oli ilmeisesti aika suolaisen hintainen. Siis tämmönen ratti...
Kuva

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Ja tiedoksi epäilijöille, tämä "teini" on tullut "miehen ikään" vuosi sitten
Ei tässä mitään epäillä. Onnea merkkipaalun saavuttamisesta. Jos puhumme samasta rajapyykistä, niin mulla on vielä 3,5 v takamatka tuohon.

Enivei, ajattelin tuoda vain omat ajatukseni näistä asioista. Ei sitä koskaan tiedä millä asenteella ja taidoilla kukin tällaisia virityksiä tekee. Kaikkihan menee hyvin niin kauan kuin kaikki menee hyvin. Esimerkkinä tämä yksi valopää, joka ajoi bemulla sen poliisin kuoliaaksi: autoon oli vaihdettu 1,6:n koneen tilalle 2,7-litrainen. Vehje nyt oli ihme kyllä muutoskatsastettu, mutta mitä jos ei olisi ollut? Kundi oli ostanut sen joltain hieman aiemmin ja siinä voisi edellinenkin omistaja huomata olevansa pitkän pöydän ääressä selittelemässä mitä tuli tehtyä. Varsinaiselle valopää-ajajalle tuo ei paljon syntilistaa olisi jatkanut murhan, törkeän rattijuoppuden ja törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisäksi.

Mutta Alles für Seine, kuten germaanit niin lystikkäästi sen ilmaisevat.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

G-mies kirjoitti:Mikäli ostamasi ratti on SDCC:n outletista ostamasi hopeanvärisillä pahkoilla koristettu -06 Aero-ratti, on vaarana että kyseessä on sama ratti, jonka "Turbo Sensonic" osti. Kyseisen ratin saa asennettua kyllä aikaisempiinkin vuosimalleihin, mutta bägi ei sovi uuteen rattiin ja uusi bägi oli ilmeisesti aika suolaisen hintainen. Siis tämmönen ratti...
Kuva

Matti
Kyllä, juuri tuo ratti. Ei käy vuosimalleihin 2003-2005, ellei sitten hommaa jostain rattiin sopivaa airbagia. Laitoin SDCC:lle pyynnön sisään, jotta ottaisivat yhteyttä, jos pajalle tulisi esim. joku peräänajettu "lunariauto". Ei ole vielä kuulunut mitään.

Ai niin, ja sitten vielä sellainen juttu, että jos jostain sattuu saamaan tuollaisen vm. 2006-2007 airbagin, niin kannattaa vaihtaa ratin liittimessä olevien johtojen paikkaa, mikäli aikoo saada pelaamaan tuon ratin vm. 2003-2005 autossa. Joku jopa väitti, että sitä ei saisi pelaamaan em. vuosimallin autoissa, mutta itse WISsin sähkökuvia tarkasteltuani tulin siihen tulokseen, että ratin voisi saada toimimaan noilla liittimen johtojen vaihdolla.

P.S. Uusi rattibagi maksaa kuulemma ~700 euroa 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

On muuten varmasti mahtava tunne, kun sen PITÄISI laueta, muttei laukea... kaikki 0,5 viimestä sekuntia.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Juu, ei ole tuota hopea-alumiinimallia. Sunnuntaina oli myynnissä nahkarattia kämmenpahkoilla, ja laatikossa luki, että käy 9,3 SS:ään. Samaan aikaan oli myynnissä maalittuja helmoja, takaspoilereita ja kynnyslistoja aero ja arc teksteillä. Ei vaan tullut otettua niitä helmoja.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Juu, ei ole tuota hopea-alumiinimallia. Sunnuntaina oli myynnissä nahkarattia kämmenpahkoilla, ja laatikossa luki, että käy 9,3 SS:ään. Samaan aikaan oli myynnissä maalattuja helmoja, takaspoilereita ja kynnyslistoja aero- ja arc- teksteillä. Ei vaan tullut otettua niitä helmoja. Täytyy vielä tosiaan varmistaa sopivuus ennenkuin alkaa purkamaan vanhaa pois.
Vastaa Viestiin