6x9

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

6x9

Viesti Kirjoittaja lamar »

Valinnan vaikeutta 6x9 kajareissa hattuhyllylle :? Suositekaas mielestänne hyviä ja kokemuksella SS:n hattuhyllylle mahtuvia 6x9 kaiuttimia.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä laitoin aikanaan (~2 vuotta sitten) Pioneerit. Olivat tarjouksessa Markantalossa 40 euroa / pari. Hyvin ovat pelittäneet ja työsuhdekärryyn ei viitsi panostaa enempää, mutta koska äänentoisto noilla alkuperäisillä 4" kaiuttimilla oli lähinnä vitsi, niin oli pakko saada jotkut hyvät/halvat 6x9" auton hattuhyllylle :roll:

NG900:seen ostin Trollhättanista SDCC:n Outletista Alpinen 6x9" (tai oikeastaan paketissa lukee 6x8", mutta täytyy yrittää saada sopimaan ne paikoilleen).

P.S. Joku voi tietty tuomita nuo ostamani kaiuttimet aivan p*skoiksi, mutta mulle riittää, että ääni soi suhtkoht puhtaasti (ei resonointia) ja että ei ole ihan "hyttysen ininää". En nimittäin ole mikään hifisti, enkä myöskään HIVisti :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

Hattuhyllyssä olevan kaiutinritilän sijoitus on myös hieman pielessä noita 6x9 ajatellen. Kuinkahan paljon toi vaikuttaa sointiin, ainakin kaiuttimen asentamiseen se vaikuttaa. Ei nimittäin voi asentaa kovin korkeapintaisia kajareita ilman hyllyn muokkausta.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Mietin juurikin taka hivien vaihtoa hifeihin. Alkuperäisessä parhaimmassa sarjassa 6x9 paikoilla on bassokaiuttimet. (ei 2-tie / 3-tie vaan ainoastaan bassolle) Osa kaiuttimesta jää peittoon, mutta matalilla taajuuksilla ei ole, niin merkitystä. Hattuhyllyn pohja on matalammalla kuin sen pinta, jossa myös ritilä on. Alkuperäinenkin elementti sinne mahtuu. Noissa normi 6x9 kaiuttimissa diskantit ovat keskellä, joten ne eivät jää peittoon ja bassot kuuluvat kyllä, ehkä jopa paremminkin piilostaan. Innostuin ajatuksesta laittaa nuo 6x9". Ehkä Jo huomenna haen. pitäisi vain tehdä sovitejohto, joka sopii alkup. liittimeen. En viitsi rosvota tai katkoa alkp. piuhoja.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Minullapa on tällaiset (lainaus aikaisemmasta kirjoituksestani):

"Itse laitoin Alpinen SPS690A-mallia olevat 6x9:t ja niiden kiinnityspisteiden väli on 115x165mm eli juuri sama kuin SS:n hattuhyllyssä olevien reikienkin. Noista minun laittamista kaiuttimista piti jättää ritilät pois ja silloin ne mahtuu korkeussuunnassa alkuperäisen hattuhyllyn/ritilän alle. Kaiuttimien rungon ja auton pellin väliin laitoin ohuen liimattavan vaahtomuovinauhan - samaa oli näköjään Saabillakin käytetty esim. etukaiuttimien asennuksessa."
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Myös täällä on tuo audiopuolen virittely ollut mielessä, mutta en ole saanut selkeää käsitystä siitä miten tuota lähtisi toteuttamaan. Suurin kysymysmerkki on ollut tuo kuuluisa matalien taajuuksien kato.

En ole hifisti, mutta jotain parannusta voisi olla... edellisessä kiesissä (Ford) riitti, että laittoi vahvarin ja sen perään subin puhkumaan bassoa. Eli ihan vakiokajareilla ja subilla tulin toimeen. Jotain voimaa tuonne sedanin takapäähän saisi tuupata. Olenkin miettinyt, että laittaakko suppari vai pärjäisikö ihan sillä, että korvaa ne 4" härpäkkeet 6x9 ämyreillä. Nykyinen audiopuoli taitaa olla tuo ES2 ja 7 kajaria.

Eli jos lähdetään siitä, että korvani eivät ole kultaa niin paraneeko äänentoisto pelkästään 6x9 kajareilla? Pitääkö niitä ruokkia vahvarilla... mites toi basson leikkautuminen, onko siihen lääkettä tai haittaako se oleellisesti keskivertopulliaisen musan kuuntelua? Mitään älytöntä autonpurkuremonttia ei jaksaisi alkaa tekemään ja toisaalta kovin monia satasia ei viitsisi projektiin upottaa.
-Mscrnt-
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Poikarukka kirjoitti:pitäisi vain tehdä sovitejohto, joka sopii alkup. liittimeen. En viitsi rosvota tai katkoa alkp. piuhoja.
Joo, kannattaa tehdä nuo "adapterit", jotta ei tarvitse lähteä katkomaan alkuperäisiä liittimiä kaiutinjohdoista. Ei siinä mitään, jos aikoo jättää kaiuttimet autoon sen mennessä myyntiin/vaihtoon, mutta jos haluaa asentaa ne esim. seuraavaan 9-3SS:iin, niin sitten kannattaa tehdä adapterit, jotta saa kytkettyä 6x9 alkuperäisten kaiutinpiuhojen liittimiin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

minulla on BostonAcousticin 6x9 jotka menivät myös suoraan alkuperäisille paikoille enempiä modifoimatta. Tuo Bob mainitsema vaahtomuovi on hyvä laittaa kaiuttimen ja pellin väliin näin itsekkin tein. Luonnollisesti kaiuttimien omia ritilöitä ei voi käyttää, mutta alkup. vaaleat suojaa kartiota.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kun asensitte kaiuttimet otitteko koko hattuhyllyn pois paikaltaan ja lähtikö nätisti? penkit nurin, nipat pois ja liu'utus irti? vai revittekö ritilät vain pois ja sinne väliin? Entä Johdot? teittekö jotain erkka patentteja vai löytyykö joko helppo tapa. Taitaa olla sellaiset todella pienet uros abikot parhaat?
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

Helpoin on ottaa hattuhylly irti ja sitten asentaa kaiuttimet. Kolmella nipsulla kiinni ja sitten vetämällä irti, tosi simppelii. Mites toi eristäminen/vahvennus, vaneri hyllyn alle tai jotain :?:
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Poikarukka kirjoitti:Kun asensitte kaiuttimet otitteko koko hattuhyllyn pois paikaltaan ja lähtikö nätisti? penkit nurin, nipat pois ja liu'utus irti? vai revittekö ritilät vain pois ja sinne väliin? Entä Johdot? teittekö jotain erkka patentteja vai löytyykö joko helppo tapa. Taitaa olla sellaiset todella pienet uros abikot parhaat?
Käännä takapenkit alas ja irrota hattuhyllyn ja takapenkin "välissä" olleet kolme kiinnikettä. Sen jälkeen vedä hattuhyllyä suoraan itseesi päin (suoraan etupenkkejä kohti). Tämän jälkeen pääset käsiksi kaiuttimiin.

Itse laitoin 6x9 kiinni ruuveilla ja lukitusmuttereilla (jonka kumiosa estää mutteria aukeamasta) + prikoilla. Eiväthän pääse ihan heti aukeamaan.

Adapterit tein kaiutinjohdosta ja kahdesta erikokoisesta abiko -liittimestä. Teippasin kaikki liitokset vielä sähköeristysteipillä, jotta ei tulisi kontaktihäiriöitä ja lopuksi teippasin adapterinjohdon kiinni hattuhyllyyn (jotta ei pääse "elämään" ajamisen aikana) roudarinteipillä. Hyvin on toiminut.

Eristäminen ja vahvennus: ei sellaista välttämättä tarvitse, sillä jos laittaa tuon vaahtomuovin kaiuttimen ja hattuhyllyn väliin ja kiinnittää kaiuttimet hyvin hattuhyllyyn, resonointia ei pitäisi esiintyä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Paikallaan on. WIS (jos pääsee käsiksi) löytyy todella hyvät kuvat ja ohjeet kaiuttimen vaihtamiseen. Kuten muutkin kytkennät ja kokoonpanot liittyen audioon. Nyt on perus 6x9 laitettu.

Lisäksi asennus ei ollut niin nätti homma kuin voisi olettaa. Okei hattuhylly lähtee nätisti, pitää vain olla malttia ja puhtaat kädet (vaalea!) Tulpat pois reistä ja sinnehän ne lompsahtaa. Nyrkkiristi on ykkönen ruuveja vääntäessä. normi meisseli osuu ikkunaan (varoa lankoja). Mitään tiivistettä en laittanut rungon ja elementin väliin, sen verran tiiviisti istui ja kokeilin koputella rämiseekö. Joku ohut hifi nauha voisi olla hyvä jos olisi ollut. Noh, täh asti menee nätisti.

Johdot pois vanhoista ja vedin johdot vanhojen alta hyllyn ylä puolelle ja katkaisin. Jätin sopivasti piuhaa liittimeenkin, jos tarvitsee takaisin saada. Puristus liittimellä vain ja oikeaa kumierkkaa päälle. hyvä tuli. Hifisti olisi tinannut ja käyttänyt kutiste sukkaa. Sähköä ei ollut kolville eikä sukkia nyt. jäi laittamatta, mutta jää piiloon hyllyn alle. Hattuhyllyn takaisin laitto (tosiaan ne puhtaat kädet!).. Hyllyn pintakangas on irtonaisena taitettava hyllyn sivulle. se pitää saada samalla ujutettu sivupaneelin alle, kun työtää hyllyä hahloihinsa..

Hieman voimaa ja.. mitä ihmettä toinen ritilä pomppasi pois. Tässä vaiheessa huomasin, että kaiuttimen keskellä oleva pieni diskantti painaa hyllyä hieman ja ritilä klipsi tulee suoraan sen kalvoon. Noh. ei mennyt rikki. ei auttanut kuin katkaista yhdet klipsit ritilöiden laidasta (hyvin pysyy eikä irvistä). Aika paljon kyllä peittää elementtiä tuo hylly. osan sitä diskanttiakin.. mutta eiköhän se siinä mene. Nyt, kun tiedän paikan, ehkä huippu laatuinen 4" erillinen voisi olla hyvä tai 6x9 erillissarja jos sellaisen löytää.

Laitoin vielä boston acousticin 3 1/2" 2-tie kaiuttimet eteen vakio paikoille. Korkeussuunnassa todella ahdasta. Kuskinpuolen ritilä jäi hieman jopa kantamaan. Täytyy sovitella sitä paremmin kun aikaa on värkätä. ei pahasti kuitenkaan. Jos etsii korvaavia kaiuttimia ehdottomasti katsottava korkeus. Erillinen diskantti hyvä, kun sille on tilaa sivussa. Kotelon pohja on myös suht' ahdas, jos todella jytyä haluaa. Kannattaa kokeilla ensin ennen piuhojen leikkailuja.

Noh. Lopputulos ääni on hieman läsnäolevampi ja läpikuultava. Ei tule viilipurkki tunnelmaa ja eron huomaa kuunneltaessa.
Paino on edelleen edessä, vaikka takainisiät vaihtuivat. Faderi vain tukahduttaa. Eipä särje enää. Pitänee kuunnella pitemmän aikaa niin ero varmasti tulee esille. Ei kannata liikoja odottaa kuiteskaan.
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

3,5" on aika helppo asentaa kojelautaa, jos tosiaan eivät ole kooltaan liian suuret. Itselläni asennuksessa meni noin puolisen tuntia ei sen kauenpaa, tosin joutui hieman vuolemaan kaiutinritilän alapuolelta "kynnystä" pois. Diskanttien lisäämistä olen itsekkin ajatellut, jos vaikka noista 3,5" ottaisi lähdöt ja kojelaudan päälle tai a-pilariin sijoittaisi.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Muokatessani edelliseen viestiin ehdit vastata.. Taidan myös vähän silpasta ritilän pohjaa sileämmäksi. siellä pohjassa on ulostulevia tukia tms. pois vain diskantin kohdalta. Tarkoitus on pitää auto originaalin näköisenä täysin. Varon kikkailla.

Edit:: Kaiutin ritilä kantoi osaksi siksi, että elementin kiinnikekorva tuli ritilän klipsun eteen. Ahtaat on paikat. "Dremelillä" hioin ritilästä kääntöpuolella olevat hunaja kenno ulokkeet / tuet pois. nätisti mahtui nyt ainakin. pelkääjän puolella ei tarvinut mitään tehdä. apukuskin puolella ritilä tosin on aina ollut omansalainen. kuumalla ilmalla yksi nurkista pomppaa aina pois kiinnikkeestä..
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

omassa asennuksessani en käyttänyt hattuhyllyä pois ja asennus onnistui ihan helposti. Ritilät veks ja kaiuttimet paikoilleen, ei muuta. pienistä abikoista "adapterit"jotta alkup liittimet käy.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Vastaa Viestiin