Täristystä ja puoltoa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Täristystä ja puoltoa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

SS:ni tahtoo jonkin verran täristää satasen vauhdissa. Tärinän huomaa ratissa lyhytliikkeisenä tutinana. SS pyrkii myös hieman puoltamaan oikealle, kun ratista löysää. Puoltoa varten on varattu määräaikaishuollon yhteydessä tehtävä nelipyöräsuuntaus. Auttaneeko mahdollisesti myös täristykseen vai pitääkö syytä lähteä etsimään tasapainotuksista tai kiero(i)sta vanteesta? Ymmärtääkseni SS: eei pitäisi olla samaa ongelmaa geometrioiden suhteen kuin NG-satkussa. Vanteet on 16" orkkisalut ja renkaat keväällä allelaitetut Nokian Hakka h:t.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuolla 9-5 puolella hieman samankaltaisia ongelmia. Itsekin ongelmasta kärsin..
Kerrohan jos suuntaus vaikutti tai jokin asia paransi tärinän.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=58647
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Erittäin triviaali ratkaisu voi olla vanteiden yms. pyörivien osien pesu.

Tämä voi olla turha vinkki, mutta pistää silmään kun kaverit valittaa samaa myös OG 9-3 puolella. Silloin kun mulla on puoltanut/täristänyt, olen ottanut vanteet pois ja pessyt ne sisäpuolelta. Samalla voi tarkistaa, ettei navan ja vanteen välisessä liitospinnassa ole mitään ylimääräistä.

Peltivanteet on kaikkein pahimmat. Niissä menee savea/pölyä tasapainoille tarkoitettuihin uriin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Poikarukka kirjoitti:Tuolla 9-5 puolella hieman samankaltaisia ongelmia. Itsekin ongelmasta kärsin..
Kerrohan jos suuntaus vaikutti tai jokin asia paransi tärinän.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=58647
Ilmoittelen. Mikäli suuntauksen jälkeenkin vielä tärrää, niin odottelen varmaan talvirengaskauden alkua ja jos ei niillä tärrää, niin kesäkumit lähtee tasapainotukseen. Pitänee varmaan vaihdon yhteydessä käydä kaikki renkaat veden ja harjan kanssa läpi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kirkkaat vanteet puhtoisina alle. 3:sti käyneet pois en oikein usko että väliinkään olisi mitään jäänyt. viikonloppuna käytän talvirenkaita takana. samalla puhdistan / rasvaan sovituksen ja väännän tarkat momentit. mistä sitä ikinä tietää. Kokeilin huviksi tuota paineen nostoa vielä lisää, kun hävisi jonkun verran viimeksi. aika ilkeen tuntuista oli. sopiva paine tuntuu olevan 2.8bar vähiten tärrää (välillä tuntuu ettei ole ongelmakaan, mutta odotahan kun sopiva vauhti sattuu desimaalilleen niin JoHaN LäHtEe paikat hampaista), 2.8 paineilla ei vetele ja ole tuulelle herkkä ohjaus.

Onhan tuo vitsaus, kun sattuu tuollaisen autoonsa saamaan. Kunhan saan rajattua johonkin näista renkaista alkaa ankara selvittäminen. joko vanne oijontaan tai sitten neuvottelemaan rengas setin myynelle firmalle kumin vaihtoa. voi olla aika nihkeä vastaanotto.. miettinyt jos ostaisi 18" vanne rengas satsin, mutta toisaalta kiinnosta pätkääkään laittaa enempää rahaa, kun uudet kumit alla.
ghia
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 21:41

Viesti Kirjoittaja ghia »

Tasaista 80 ajoa ajaessa jos tulee rattiin tärinää, niin silloin useasti auttaa renkaiden tasapainoitus.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Johan kulkee todella tasaisesti ja mukavasti - tuntuu taas "isolta" autolta.
Vaihdoin nimittäin 225/45/17 kumit pois ja varastosta tilalle alkuperäiset lähes ajamattomat 195/65/15 renkaat originaaleilla peltivanteilla. Samalla polttoaineen keskikulutus tipahti reilun puolilitraa satasella. Outo tunne, kun voi ajella aivan sormenpäillä ratista kiinni pitäen tai jos ratista löysää otteen, niin auto jatkaa matkaa suoraan, eikä singahda johonkin uraan.

Puhtaasti ulkonäkösyistä olen noita 225:ia sietänyt kun kerran tuli niihin erehdyttyä - ajo niillä näillä meidän teillämme oli hermostunutta mikroautomaista jatkuvaa vaeltelua urasta toiseen.

Jos nyt ostaisin uusia aluvanteita, niin 16 tuumaisiin päätyisin ilman muuta ja niille max. 205 leveät renkaat. Mielestäni olisi kohtuullinen kompromissi ulkonäköä ja ajomukavuutta.

Nuo peltivanteet ja pölykapselit ovatkin sitten ulkonäkömielessä melkoista siedätyshoitoa, eikä niitä kovin kauan jaksa katsella - vaihtoehtona on toki noille 17":n aluille etsiä 205/50/17 renkaat, josko ne olisivat hieman sopivammat tiestöömme. Onko kellään tuota 205/50/17 gummia alla - kokemuksia?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ennen auton ostoa koeajoin talvirenkaat (nokian kitkat) ja kyllä tuntui auto aivan erilaiselta. hiljainen ja rauhallinen. suorastaan levollinen. voi olla ettei matala profiili läskit tule alle enää talven jälkeen. Ajan melkein 100km päivä ja auton ominaisuuksilla on kyllä suurempi merkitys kuin ulkonäöllä tai kanttaus kyvyllä..

Onhan nuo nykyiset vanteet kauniit, mutta vetely ja ääni on aivan järkyttävä ja kuitenkin koko alkaa jo tuntuu bensankulutuksessakin.. Ja tuo kirottu tärinä.. ehkä se kuluu ajan kanssa vähemmäksi tiedä sitten. Ensi kesänä viimeistään on pakko tehdä ratkaisuja.

Löysin kyllä todella hyvän näköisen vanteen minkä voisin ottaa 18" tai 16" kokoisina alle. Onhan nuo talvivanteet kyllä olemassa, mutta ei haluttaisi turhaan aina ottaa vanteilta kumeja pois. Talvivanteina on sellaiset viisi puolaiset saabin vanteet (taitaa olla vectorissakin yleensä?). Puolat tasaiset sivuilta. Malli johon tykästyin on lähestulkoon samanlainen, mutta se on saatavana matta harmaana, ja siinä on osa vanteesta kirkkaalla pinnalla. hillitty, ei riko liikaa orggis henkeä. Mutta nyt ensi alkuun tavoite on saada nykyiset kelpaamaan. haaveillahan saa..
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mikäs muuten on ohjemomentti SS:n aluvanteiden pulteille?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

tsaarela kirjoitti:Mikäs muuten on ohjemomentti SS:n aluvanteiden pulteille?
110 Nm.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Bob kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Mikäs muuten on ohjemomentti SS:n aluvanteiden pulteille?
110 Nm.
Kiitokset! Löytyihän tuo näemmä manuskastakin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Poikarukka kirjoitti:auton ominaisuuksilla on kyllä suurempi merkitys kuin ulkonäöllä tai kanttaus kyvyllä..

Onhan nuo nykyiset vanteet kauniit, mutta vetely ja ääni on aivan järkyttävä ja kuitenkin koko alkaa jo tuntuu bensankulutuksessakin.. Ja tuo kirottu tärinä.. ehkä se kuluu ajan kanssa vähemmäksi tiedä sitten. Ensi kesänä viimeistään on pakko tehdä ratkaisuja.
Kyllä 16" vanteen voi ihan hyvällä omalla tunnolla laittaa SS:n. Valitsemalla profiililtaan sopiva kumi (Esim. Nokialaiset yleensä) näyttää vanteet melkein kuin 17" ja ajoominaisuudet yms. pysyy kontrollissa. Itse olen varsin tyytyväinen noihin omiini. Ainoa muutos jonka ehkä tulen jossain vaiheessa tekemään on vaihtaa kesäkumit samaan kokoon kuin talvi eli 205/50-16. Nyt originaalit 215/55-16
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Bob kirjoitti: Onko kellään tuota 205/50/17 gummia alla - kokemuksia?
Jotkut Volvolandiassa olivat suorittaneet vaihdon 225/45R17->205/50R17, ja ei kuulemma ole paluuta entiseen :)

Ajettavuus parani, eikä jämäkkyydestäkään tarvinnut tinkiä.
Vois olla mielenkiintoinen koko itsellekin, kun alkaa tosissaan toi vetely väsyttämään.


Mitä noihin tärinöihin tulee, niin Volvossa tollasta hattumaista tärinää aiheutti alatukivarsien murtuneet etummaiset puslat, niiden vaihdolla pääsi jo pitkälle. Sen jälkeen vielä vaihto moottorin ylimmän tukikumin, niin johan väheni tärinät, aina siihen asti kun erehty painamaan jarrua, on nimittäin jarrulevyt "vähän" kierot :)
Tomppa & Saabit myyty :(
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Jotkut Volvolandiassa olivat suorittaneet vaihdon 225/45R17->205/50R17, ja ei kuulemma ole paluuta entiseen
Could be, toisaalta mulla on nyt nuo 225/45R17 -rinkulat AWD V70:sessä eikä vetele yhtään, päinvastoin kuin Saabissa samankokoiset renkaat. Tosin Saabissa oli Goodyear Eagle F1:set ja Vollessa on Continental SportContit (tjsp).

Vollen melutasokin on selvästi alempi kuin Saabissa, mutta sitä selittää varmaan tuo renkaiden ero profiilissa, kuviossa ja käyttötarkoituksessa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuli mieleen tuossa joskus huollossa oli merkitty takabanaanin olleen väljän. oletin olleen vika tulkinta kuluneista iskareista ja jätin asian sen kummemmin noteeraamatta. Takabanaani ilmeisesti on taka poikittaistuen lempinimi, kun on kaareva muodoltaan. se myöskin taitaa toimia osana sitä re-axs hässäkkää. eli jos se on väljä kulmat elävät? Täytääpä vaihdattaa ne ja suuntauttaa seuraavalla käynnillä. eivät olleet järin kalliitakaan kun taisin kysellä. olisiko sitten vika siellä? Takapäästähän se vemputus tulee eli on saattanut olla kaksi tärinää. tasapainosta ja suuntauksista johtuva. hmm.. tiedä taas. edellinen mysteeri ratkesi etsimällä vikaa ihan muualta niin ehk tässä voisi olla itua.
Vastaa Viestiin