Korjausinfoa takaripustuksen napseeseen (hitaassavauhdissa)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Korjausinfoa takaripustuksen napseeseen (hitaassavauhdissa)

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Kuten useimmat tietävätkin :D on 9,3:n takapyörät ripustettu pyörän navan yläpuolelta nivelellä eikä kumipuslalla. Tämä nivel alkaa pitämään ääntä ja kuluessaan lisää aiheuttaa hylyn katsastuksessa. Äänen ja lisää kulumisen voi pysäyttää voitelemalla nivelen ohuella öljyllä apteekista ostettavalla injektioruiskulla ja neulalla. (kokoluokka hevonen) Sillä kun survaisee rasvaa kumin läpi muutaman millilitran, niin ääni häviää ja kuluminen pysähtyy. Tämän nivelen saa myös vaihdettua tukivarteen, ei tarvitse koko tukivartta uusia. Kertoi rasvauksen suorittanut Laakkosen asentaja Kouvolassa. Tosin kallista oli rasvaus, kun piti ensin etsiä mistä ääni tulee. Ääni tuli, kun takapyörö liikkui ensin ylös ja sitten alas, ja knaps.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Uffaffaa! Vein tänään Saabin määräaikaishuoltoon ja pyörien suuntaukseen. Soittivat sitten, että takaa menee molemmat ylätukivarret uusiksi puslien väljyyden takia. Hinnaksi tuli kyllä aika paljon enemmän eli 140 ekee/kpl! 8O

Autohan (käytetty siis) on hommattu reilut 2 viikkoa sitten. Saapa nähdä, tuleeko myyjäliike yhtään vastaan. Harmi vain, kun myyjä on vasta maanantaina ensi kerran paikalla. Vaihtaahan ne on pakko joka tapauksessa, kun pomppaisi luultavasti katsastuksessa, eikä suuntausta saa muuten tehtyä, eikä huvittaisi kovin pitkään autoa huollossa makuuttaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ymmärtääkseni vielä työt päälle. Oliko tuo ihan Saabin merkkihuolto Espoossa, mistä ostit?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Voi prrrk! Mihin tässä enää arvaa autonsa viedä huoltoon? Soitin Aineelle ja sielläkin takaylätukivarren hinta oli vain 70 €. No eikun noutamaan autoa AÅ:sta ja kysymään, että mitenkä heidän tukivartensa voivat maksaa tuplaten? No, kuulemma heidän sisäänostohintansa on 108 €, eivätkä tietenkään voi myydä halvemmalla kuin sisäänostohintansa, joten se on sitten 145 €. Voi v***u, minkälaista touhua! Toivottavasti edes myyjäliike tulee takuun merkeissä jonkin verran vastaan.

Pitänee ottaa maahantuojaan yhteyttä ja kysyä, miten merkkiliikkeiden varaosissa voi olla noin helvetin iso haitari.

Aika vaikea on AutoÅströmiä ainakaan varaosien hinnoittelun perusteella suositella.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Bob kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Ymmärtääkseni vielä työt päälle. Oliko tuo ihan Saabin merkkihuolto Espoossa, mistä ostit?
Tottakai merkkihuolto - Länsiauto Espoon Olarissa.
Ok. Joo, laitoin Saabin asiakaspalveluun hieman tulikivenkatkuista kyselyä merkkihuoltojen varaosahinnoittelupolitiikasta. Tästä lähin en kyllä teetä merkkihuollon yhteydessä mitään sellaista remonttia, mikä on selkeästi oma itsenäinen hommansa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ihmeiden aika ei näemmä ole ohi. Sain GM:ltä vastauksen lähettämääni palautteeseen. Varaosaohjelmassa on kuulemma ollut puutteita hintojen saatavuudessa, koska ohjelmistoja päivitetään ja AÅ:lla on kuulemma ollut se kalliimpi. Pyysivät ottamaan AÅ:n jälkimarkkinointiin, jotta voisivat hyvittää erotuksen. :D
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Jooge
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 17:04
Paikkakunta: Porvoo

Re: Korjausinfoa takaripustuksen napseeseen (hitaassavauhdissa)

Viesti Kirjoittaja Jooge »

Omassa 9-3:ssa takaripustus pitää myös ääntä ja aion vaihtaa nuo mainitsemanne ylätukivarret ja ehkä myös iskunvaimentimet. Pikaisella silmäyksellä pultit näyttävät kuitenkin tavanomaisille työkaluille erilaisilta. Joten kysymys kuuluukin mitä erityistyökaluja (esim. minkä kokoisia erikoishylsyjä) DIY-mies tarvitsee selvityäkseen urakasta?
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Korjausinfoa takaripustuksen napseeseen (hitaassavauhdissa)

Viesti Kirjoittaja ilra »

Palaan hieman tähän aiheeseen koska se on itselle ajankohtainen eli millainen homma noiden tukivarsien vaihto on? Onko hommassa mitään sudenkuoppia mihin voi yllättäen tippua ja auto on pihassa ilman asianmukaista takaripustusta?
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korjausinfoa takaripustuksen napseeseen (hitaassavauhdissa)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jooge kirjoitti:Omassa 9-3:ssa takaripustus pitää myös ääntä ja aion vaihtaa nuo mainitsemanne ylätukivarret ja ehkä myös iskunvaimentimet.
Mulle vaihdettiin Magneetissa uusi tukivarsi oikealle taakse. Pari-kolme kuukautta se oli hiljainen ja taas on alkanut kolisemaan pienissä töyssyissä. Voi helvetti, kun ei jaksaisi käyttää tuota autoa jatkuvasti pajalla, joten täytyy katsoa, mitä tuolle voisi tehdä. Kun kyseessä on työsuhdeauto, niin olisi ehkä paras vaihtaa koko laitos, mutta työpaikkani autovastaava tuskin suostuisi moiseen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Korjausinfoa takaripustuksen napseeseen (hitaassavauhdissa)

Viesti Kirjoittaja ilra »

Kyselimpä osan hintaa ja tällä hetkellä se maksaa 155 e/kpl Espoon Länsiautossa ja 160 e Metroautossa. Aika paljon on hinnat nousseet jos 2007 vuonna sitä sai 60 e:lla. No joka tapauksessa se on hankittava eli onko kenelläkään tietoa mistä kannattaa kysellä seuraavaksi?

Niin ja millainen homma se asennus on?
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Korjausinfoa takaripustuksen napseeseen (hitaassavauhdissa)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

ilra kirjoitti:Kyselimpä osan hintaa ja tällä hetkellä se maksaa 155 e/kpl Espoon Länsiautossa ja 160 e Metroautossa. Aika paljon on hinnat nousseet jos 2007 vuonna sitä sai 60 e:lla. No joka tapauksessa se on hankittava eli onko kenelläkään tietoa mistä kannattaa kysellä seuraavaksi?
Olisikos noin, että Saappi on ottanut Ooppelin hinnoittelun käyttöön noissa? Tuo hintaero on kyllä sellainen, että kannattaa soittaa useampaan merkkiliikkeeseen ja jopa pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, jotta löytäisit sen halvemman. Ainakin Oulun Aineelta nuo tukivarret vielä viime kesänä sai 70 eurolla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
cbm
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Joulu 14, 2006 16:33

Re: Korjausinfoa takaripustuksen napseeseen (hitaassavauhdissa)

Viesti Kirjoittaja cbm »

tuomjussi kirjoitti:... Äänen ja lisää kulumisen voi pysäyttää voitelemalla nivelen ohuella öljyllä apteekista ostettavalla injektioruiskulla ja neulalla. (kokoluokka hevonen) Sillä kun survaisee rasvaa kumin läpi muutaman millilitran, niin ääni häviää ja kuluminen pysähtyy ...
Mitä öljyä olette ruiskuttaneet niveleen? Mobil 1:stä vai jotain ihan muuta?
Vastaa Viestiin