tervehdys!
Olen ajatellut asentaa SS:ääni huomiovalot,kun tuo saabin päivävalo systeemi on mitä on eli sytyttää xenonit joka käynnistyksellä 2 kertaa.
Hellalla on uudet led-huomiovalot,jotka on suhtkoht tyylikkäät ja sopii hyvin SS:n säleikköön...... mutta mitä tykkää SS:n väyläohjaus ja tietokone jos isken parkkivalonjohtoon rosvoliittimen?( ko. valojen kytkentäkaavio löytyy osoitteesta http://www.tagfahrlicht.de)
Olenko ymmärtänyt oikein että ko.kytkennässä 58 on parkkivalojohtoon ja 15 on ohjausvirta eli virtalukolta.
Osaako joku viisaampi neuvoa mitä sanoo SS jos teen ko kytkennän?
t:A-P
huomiovalot
Re: huomiovalot
Onko kuvia näistä Hellan LED-huomiovaloista asennettuna SS/SC etupuskuriin? Itsekin harkitsen niitä nyt, saisi xenonien kestoikää pidennettyä...
Mitenkäs noiden huomiovalojen kytkennän kanssa, niiden kanssahan ei saa palaa kuin takaparkit (ja ilmeisesti myös etuparkit), mutta ei ajovalot missään tapauksessa, pitkätkin vain vilauttaen. SS/SC:n **ttumainen ajovaloautomatiikka ei siis tosiaan salli sitä, että xenonit palaisivat vain kun auto on käynnissä valokytkimen ollessa asennossa 2 jonka itse alunperin toivoin onnistuvan (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=67581).
Ohessa WISsistä suoraan kopioitu kolme eri ohjelmointivaihtoehtoa valoille:
VAIHTOEHTO 1
Kun valokatkaisin on asennossa 0 tai 1, minkään ajovalo ei saa olla aktivoitu. Asennossa 0 ei mikään äärivalo saa olla aktivoitu (Saksa + muut markkina-alueet).
VAIHTOEHTO 2
Kun valokatkaisin on asennossa 0, pitää lähivalojen olla aktivoidut (huomiovalot). Asennossa 0 ei ole mahdollista vaihtaa kauko- ja lähivalojen välillä (Ruotsi).
VAIHTOEHTO 3
Kun valokatkaisin on asennossa 0 tai 1, lähivalojen pitää olla aktivoidut. Asennossa 0 tai 1 ei ole mahdollista vaihtaa kauko- ja lähivalojen välillä (Kanada).
Markkina-alueilla, joilla huomiovaloja ei käytetä, on varoke 35 poistettu. Ohjelmointivaihtoehdot 1 ja 2.
Ilmeisesti tällä hetkellä on ohjelmoituna tuo vaihtoehto 1, eli 0-asennossa ei mitään, 1-asennossa parkit, 2-asennossa lähivalot.
Mikä vaihtoehto näistä olisi sopivin siis huomiovaloille, ja kuinka sen toteuttaisi? Vaihtoehto 2 kuulostaa omasta mielestä järkevältä, jos siinä on huomiovaloille oma nasta jossain, eli 0-asennossa huomiovalot + parkit, 1-asennossa vain parkit, 2-asennossa lähivalot.
Kokemuksia, neuvoja, kuvia, mitä vaan otetaan vastaan!
Mitenkäs noiden huomiovalojen kytkennän kanssa, niiden kanssahan ei saa palaa kuin takaparkit (ja ilmeisesti myös etuparkit), mutta ei ajovalot missään tapauksessa, pitkätkin vain vilauttaen. SS/SC:n **ttumainen ajovaloautomatiikka ei siis tosiaan salli sitä, että xenonit palaisivat vain kun auto on käynnissä valokytkimen ollessa asennossa 2 jonka itse alunperin toivoin onnistuvan (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=67581).
Ohessa WISsistä suoraan kopioitu kolme eri ohjelmointivaihtoehtoa valoille:
VAIHTOEHTO 1
Kun valokatkaisin on asennossa 0 tai 1, minkään ajovalo ei saa olla aktivoitu. Asennossa 0 ei mikään äärivalo saa olla aktivoitu (Saksa + muut markkina-alueet).
VAIHTOEHTO 2
Kun valokatkaisin on asennossa 0, pitää lähivalojen olla aktivoidut (huomiovalot). Asennossa 0 ei ole mahdollista vaihtaa kauko- ja lähivalojen välillä (Ruotsi).
VAIHTOEHTO 3
Kun valokatkaisin on asennossa 0 tai 1, lähivalojen pitää olla aktivoidut. Asennossa 0 tai 1 ei ole mahdollista vaihtaa kauko- ja lähivalojen välillä (Kanada).
Markkina-alueilla, joilla huomiovaloja ei käytetä, on varoke 35 poistettu. Ohjelmointivaihtoehdot 1 ja 2.
Ilmeisesti tällä hetkellä on ohjelmoituna tuo vaihtoehto 1, eli 0-asennossa ei mitään, 1-asennossa parkit, 2-asennossa lähivalot.
Mikä vaihtoehto näistä olisi sopivin siis huomiovaloille, ja kuinka sen toteuttaisi? Vaihtoehto 2 kuulostaa omasta mielestä järkevältä, jos siinä on huomiovaloille oma nasta jossain, eli 0-asennossa huomiovalot + parkit, 1-asennossa vain parkit, 2-asennossa lähivalot.
Kokemuksia, neuvoja, kuvia, mitä vaan otetaan vastaan!
Re: huomiovalot
Hetkinen, hetken aikaa tuota Hellan sivustoa tutkaillessani tajusin, että nuo huomiovalothan voidaan tavallaan ohjelmoida...?
Eli ryöstetään virta parkeilta, jolloin saadaan huomiovalot palamaan. Sitten ajovaloilta ryöstetään myös virtaa, joka sammuttaa huomiovalot kun ajovalot syttyvät palamaan? Tajusinko oikein? Jos joku on tämä toteuttanut, niin olisi kiva kuulla toteutuksista tosiaan!
Suora lainaus Örumin sivuilta saatavasta esitteestä:
LEDayLine-huomiovalot lisäävät turvallisuutta myös
pimeällä. Voit käyttää niitä päiväsaikaan huomiovaloina
ja pimeällä seisontavaloina. Vakioseisontavalot
on kytkettävä tässä tapauksessa pysyvästi pois
käytöstä.
Nyt en ymmärrä, eiväthän huomiovalot korvaa seisontavaloja? Ja eikö huomiovalojen + ajovalojen käyttö ole kielletty...
Eli ryöstetään virta parkeilta, jolloin saadaan huomiovalot palamaan. Sitten ajovaloilta ryöstetään myös virtaa, joka sammuttaa huomiovalot kun ajovalot syttyvät palamaan? Tajusinko oikein? Jos joku on tämä toteuttanut, niin olisi kiva kuulla toteutuksista tosiaan!
Suora lainaus Örumin sivuilta saatavasta esitteestä:
LEDayLine-huomiovalot lisäävät turvallisuutta myös
pimeällä. Voit käyttää niitä päiväsaikaan huomiovaloina
ja pimeällä seisontavaloina. Vakioseisontavalot
on kytkettävä tässä tapauksessa pysyvästi pois
käytöstä.
Nyt en ymmärrä, eiväthän huomiovalot korvaa seisontavaloja? Ja eikö huomiovalojen + ajovalojen käyttö ole kielletty...
Re: huomiovalot
Eli tuo Örumin esite on virheellinen siinä mielessä, että sen mukaan huomiovalot kävisivät myös seisontavaloista...
Mutta pohdinkin siis sitä, jos ajovaloautomatiikan ohjelmoi näin:
VAIHTOEHTO 2
Kun valokatkaisin on asennossa 0, pitää lähivalojen olla aktivoidut (huomiovalot). Asennossa 0 ei ole mahdollista vaihtaa kauko- ja lähivalojen välillä (Ruotsi).
Jos tämä käytännössä tarkottaisi sitä, että 0-asennossa voi palaa pelkästään vain parkit (ei sumareita), niin huomiovalojen kytkeminen ajovaloautomatiikkaan onnistuisi osittain laillisesti. Toki 1-asennossa palaa sitten parkit (ja myös sumarit saa päälle), jolloin myös huomiovalot palaisivat (jos parkeilta ryöstetään virta), ellei huomiovalojen sammutusvirtaa oteta sekä sumuvaloilta ja ajovaloilta. Vaikeaksi menee...
Kuinka ihmeessä nämä valot saisi nyt siis asennettua LAILLISESTI?
Mutta pohdinkin siis sitä, jos ajovaloautomatiikan ohjelmoi näin:
VAIHTOEHTO 2
Kun valokatkaisin on asennossa 0, pitää lähivalojen olla aktivoidut (huomiovalot). Asennossa 0 ei ole mahdollista vaihtaa kauko- ja lähivalojen välillä (Ruotsi).
Jos tämä käytännössä tarkottaisi sitä, että 0-asennossa voi palaa pelkästään vain parkit (ei sumareita), niin huomiovalojen kytkeminen ajovaloautomatiikkaan onnistuisi osittain laillisesti. Toki 1-asennossa palaa sitten parkit (ja myös sumarit saa päälle), jolloin myös huomiovalot palaisivat (jos parkeilta ryöstetään virta), ellei huomiovalojen sammutusvirtaa oteta sekä sumuvaloilta ja ajovaloilta. Vaikeaksi menee...
Kuinka ihmeessä nämä valot saisi nyt siis asennettua LAILLISESTI?