Moniurahihna ja resonanssit

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
juhatia
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 17:44

Moniurahihna ja resonanssit

Viesti Kirjoittaja juhatia »

9-3 ss vm. 03 rupesi pitämään todella kummallista ääntä (mörisi niinkuin ralliauto). Viaksi paikallistettiin paikallisessa korjaamossa moniurahihnan kiristinyksikkö, josta oli laakerit mennyt. No, korjaamossa vaihdettiin kiristinyksikkö ja hihna. Ääni palautui lähes ennalleen. Nyt tyhjäkäynnillä kuulee ns. röpsötys äänen, jonka voisi kuvitella tulevan esim. viallisesta pakoputkesta, mutta ilm. ääni on kuitenkin ns. resonanssi jostain muualta.

Virallisessa SAAB:in korjaamossa on tänään etsitty syytä 3 miehen voimin kaksi tuntia, eikä syytä ole löytynyt??? päättelivät kuitenkin että pakoputki se ei ole, ja että tod. näk. se on resonanssi jostain....

Lyhyesti sanottuna vikakuvaus vielä: tyhjäkäynnillä kuultavissa oleva matalataajuinen röpsötys, sekä muutenkin käyntiäänessä oleva tumma ääni. Ääntä ei kuule ulos, eikä konepellin avatessakaan, vaan se kuuluu nimenomaan auton sisällä ja mielummin edessä hansikaslokeron paikkeilta.

Mikäköhän vaivaa, ilmastoinnin kompura, vai???
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Eihän se uusi kiristin vain ole valmiiksi sökö? Oma vaihettiin hauskan lisä äänen takia. Itselläni ääni muuttui hihnaa rasittaessa. ota ilmastointi pois päältä niin tiedät, automaatilla laita D tai R.
juhatia
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 17:44

Viesti Kirjoittaja juhatia »

Ilmastoinnin A/c kytkeminen pois ja päälle ei vaikuta ääneen mitenkään. Eikä se äänikään ole Hauska...
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Juu ei minustakaan. NM:600e huollot teettänyt.. Mutta ilmastointia rämpläämällä tiedät ainakin, että onko hihnassa/kiristimessä, koska rasittaessa myös kiristin ääntää enempi jos vikaa on. myös jos hihna resonoisi luultavasti ääni muuttuisi. Onko kyseessä nyt uusi ääni, joka on tullut vanhan "tilalle" vai ovatko molemmat olleet jo siinä? Tutkisin sieltä missä huolto porukka on viimeksi ollut. jotain irronnut, siirtynyt tai rikkoontunut sieltä missä tehty remppaa? Jauhava säännöllinen ääni koneen käydessä viittaisi näihin liikkuviin / pyöriviin osiin koneen yhteydessä. Eihän kytkimen painaminen vaikuta ääneen?
juhatia
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 17:44

Viesti Kirjoittaja juhatia »

Sanoisin että ääni on nimenomaan tullut vanhan tilalle. Ennen kiristimen rikkoutumista ja moniurahihnan vaihtamista ei mitään ylimääräisiä ääniä ollut. Ääni ei kyllä ole jauhava, vaan ennemminkin pulputus tai röpsötys, aivan kuin pakoputkessa olisi reikä tai jostain pääsisi ilmaa tms. Pakoputki kyllä katsottu huollossa, eikä siitä pitäisi tulla resonansseja ja muutenkin pitäisi olla kunnossa. Myöskään kytkimen painaminen ei vaikuta ääneen. Nyt illalla ääneen tuli vielä lisää potkua, kun ilmastoinista alkoi kuulua jatkuva tärinämäinen, nopeasti nakuttava ääni, joka muuttuu ilmastoinnin nopeutta säädettäessä.
Onkai parasta ajaa koko auto järveen....
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Puhaltimen moottori? hiljeneekö jos sammutat puhaltimen? Häviääkö ääni kun autolla on ajettu jonkun aikaa? Älä vielä upota.. kyl se siitä. itselläkin alkoi välillä tuo vaihtoehto näyttää hyvältä kun omaa ääntä metsästin.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Moniurahihna ja resonanssit

Viesti Kirjoittaja Bob »

juhatia kirjoitti:9-3 ss vm. 03 rupesi pitämään todella kummallista ääntä (mörisi niinkuin ralliauto). Viaksi paikallistettiin paikallisessa korjaamossa moniurahihnan kiristinyksikkö, josta oli laakerit mennyt. No, korjaamossa vaihdettiin kiristinyksikkö ja hihna. Ääni palautui lähes ennalleen. Nyt tyhjäkäynnillä kuulee ns. röpsötys äänen, jonka voisi kuvitella tulevan esim. viallisesta pakoputkesta, mutta ilm. ääni on kuitenkin ns. resonanssi jostain muualta.

Virallisessa SAAB:in korjaamossa on tänään etsitty syytä 3 miehen voimin kaksi tuntia, eikä syytä ole löytynyt??? päättelivät kuitenkin että pakoputki se ei ole, ja että tod. näk. se on resonanssi jostain....

Lyhyesti sanottuna vikakuvaus vielä: tyhjäkäynnillä kuultavissa oleva matalataajuinen röpsötys, sekä muutenkin käyntiäänessä oleva tumma ääni. Ääntä ei kuule ulos, eikä konepellin avatessakaan, vaan se kuuluu nimenomaan auton sisällä ja mielummin edessä hansikaslokeron paikkeilta.

Mikäköhän vaivaa, ilmastoinnin kompura, vai???

Jos se häviää jonkin aikaa tyhjäkäynnillä pyörittyään, niin äänen lähde on mitä todennäköisemmin katalysaattorin lämmitystoiminto. Kuvauksesi äänestä ja sen kuulumissuunnasta sopii juuri tähän.

Röpötysääni aiheutuu sytytyksen myöhästyttämisestä. Ja jos katalysaattorin suojapelti on sopivalla etäisyydellä katista/pakoputkesta, niin se myös lisäksi resonoi.

Jos ääni jatkuu koneen lämmettyä, niin sitten minä ainakin etsisin syytä virheellisen tyhjäkäyntisytytyksen ajoitukseen.
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Jos se häviää jonkin aikaa tyhjäkäynnillä pyörittyään, niin äänen lähde on mitä todennäköisemmin katalysaattorin lämmitystoiminto. Kuvauksesi äänestä ja sen kuulumissuunnasta sopii juuri tähän.

Röpötysääni aiheutuu sytytyksen myöhästyttämisestä. Ja jos katalysaattorin suojapelti on sopivalla etäisyydellä katista/pakoputkesta, niin se myös lisäksi resonoi.
Minä tunnistan omasta kiesistä tämän Bobin kuvaaman röpöttelyn. Tosi ruma käyntiääni pakoputkesta kun auton kylmänä käynnistää. Hetken kun saa lämmetä niin se loppuu. Minä en kuule tätä ilmiötä autossa sisällä. Ainoastaan ulkona. Alkuperäinen kuvaushan kertoo, että röpöttely kuuluu sisällä, ei ulkona. En usko että kyseessä on tämä ääni.
-Mscrnt-
juhatia
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 17:44

Viesti Kirjoittaja juhatia »

Ääni ei lähde pois, ja se tulee sekä kylmänä että lämpimänä käynnistäessä, en usko että ääni olisi tuo katin lämmitystoiminto. Nyt ilm. kyseessä on kaksi erillistä ääntä ensin kuului tuo röpsytys moniurahihnan vaihdon jälkeen ja viikko sen jälkeen alkoi ilm. puhaltimen moottori pitää ääntä....jotain on pahasti vialla....
WeeTurpo
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2015 21:46

Re: Moniurahihna ja resonanssit

Viesti Kirjoittaja WeeTurpo »

Onkohan tähän vuosien saatossa saatu joku lopullinen tuomio? Itellä täsmälleen samat oireet 9-3 vm2003 2.0t. Järki lähtee kun kiesi kuulostaa aivan pakoputkiviritteiseltä teinibemarilta. Tasapainoakseli ketju luettu jo moneen kertaan, mut epäilen. Jakopäätä ei oo vielä joutanut aukaseen, toivoen ettei tarviikkaan.
myung
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 31, 2012 14:46

Re: Moniurahihna ja resonanssit

Viesti Kirjoittaja myung »

Morot,

Mulla on vähän samaa oiretta. Huomasin ekaa kertaa reilu vuosi takaperin. Ongelma ei ole varsinaisesti pahentunut eikä ole oikeastaan edes jatkuvaa röpötystä vaan enemmänkin kuulostaa kuin silloin tällöin jossain kolahtaisi metalli vasten metallia. Kuuluu nimenomaan tyhjäkäynnilla, ja voi olla, että viime aikoina olisin huomannut, että myös liikkeellelähtöjen yhteydessä. Tasapainoakselin ketjun kiristintä olen tässä itse epäillyt, pakoputki on tsekattu kahteen kertaan eikä ainakaan ison miehen voimin saa sitä heilumaan niin paljon että resonoisi johonkin...
Vastaa Viestiin