A/C tai puhallin sökö?->vika poistui???
A/C tai puhallin sökö?->vika poistui???
Ilmeni aamulla riksusta lähtiessäni seuraavaa: Ilmastointi ei jäähdyttänyt autoa eikä puhallin toimi. Jos kytken automaatti-ilmastoinnin pois päältä ja yritän säätää manuaalisesti puhaltimen voimakkuutta, mitään ei tapahdu. Aluksi ajattelin että kylmäaine finaalissa, mutta nyt näyttää siltä, että puhaltimessa on jotain vikaa kun ilmastoinnin poiskytkeminen ei herätä sitä eloon. Lueskelin aiemmista ketjuista, että vika saattaa olla puhaltimen moottorissa tai paneelissa. Ei vissiin kannata viedä ilmastointihuoltoon vaan pajalle
EDIT: Muutaman tunnin autoa seisotettuani ongelma poistui. Kylläpä on ihmeellistä, ei voi muuta sanoa. Aamulla toistuvista käynnistyksistä huolimatta puhallin oli täysin dead. Nyt puhaltaa ja jäähdyttää normaalisti. Toivottavasti ongelma ei palaa...
EDIT: Muutaman tunnin autoa seisotettuani ongelma poistui. Kylläpä on ihmeellistä, ei voi muuta sanoa. Aamulla toistuvista käynnistyksistä huolimatta puhallin oli täysin dead. Nyt puhaltaa ja jäähdyttää normaalisti. Toivottavasti ongelma ei palaa...
Viimeksi muokannut JK_9-3, La Elo 18, 2007 16:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Mun kiesissä ilmeni kerran sama vika... kun olin todennut, ettei puhallin pyöri niin ajon jälkeen tsekkasin sulakkeet. Kaikki oli noilta osin kunnossa. Tämän jälkeen käynnistin auton uudestaan ja puhallin toimi eikä ole koskaan sen jälkeen temppuillut. En tiedä auttoiko tuo sulakkeiden rassaus jotain (tuskin) vai oliko tämä sitten jokin muu ihmeparantuminen.
-Mscrnt-
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Mitäs hintaa tuolle tuulettimen moottoripaketille on tullut hintaa vaihtaessa? itsellä orastelee laakeri vikaa. muutaman kerran kuulunut pientä vikinää pienimmällä nopeudella kylmänä. häviää vielä nostamalla nopeutta tai hetken päästä. Harvemmin ilmenee tuo ääni, mutta tietää että varmaan vuoden sisään saa vaihtaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Eiköhän ne ole kertakäyttö kamaa nuo laakerit. Liukulaakereilla kaiketi ja kun välys kasvaa niin pääsee huljumaan. Saattaa ehkä saada hetkeksi hiljaiseksi, mutta sitä rasvaakaan viitsi holvata, menee muualle kuitenkin. Yleensä ovat umpikokonaisuutena vaihdettavia. Joskus yrittänyt elvyttää edellisestä autosta ja voi unohtaa, myös kaveri nuorempana yritti omaansa. oli se eräskin yritys... Tullut siihen tulokseen, että kun vikinä ylittää hermot niin palikat vaihtoon ja vain alkp. käy tilalle. Oli sen verta hirveä viritelmä kun tarvikkeen erehdyin ostamaan ja se ääni. Niissäkin vehkeissä laatu merkkaa ja muotoilu. uskomatonta mölyä irtos siitä vehkeestä. Sitten ehkä saattaisin korjaukseen uskoa jos laakerit voisi vaihtaa uusiin. Hemmetin kulutusyhteiskunta...
Ehkä tuo vain on satunnaista ja pysyy poissa. Enemmänkin sirinä kuin kolina/rätinä/vinkuna. Yhdessä autossani teki juuri samaa ja paheni kerran todella kovaksi eikä lähtenyt pois. Puhallin täysille ja rämppäsin sisäilman kiertoa parikertaa niin hävis. Luulen että voi tuo laakerien pintakin jotenkin kulua likaiseksi ja kun huudattaa / kuormittaa kunnolla (sisäilmalla joutuu kovemmille) paskat kuluu pois pinnoista. Silti viittaa siihen että välystä alkaa olemaan, jos ylimääräistä mahtuu.
Ehkä tuo vain on satunnaista ja pysyy poissa. Enemmänkin sirinä kuin kolina/rätinä/vinkuna. Yhdessä autossani teki juuri samaa ja paheni kerran todella kovaksi eikä lähtenyt pois. Puhallin täysille ja rämppäsin sisäilman kiertoa parikertaa niin hävis. Luulen että voi tuo laakerien pintakin jotenkin kulua likaiseksi ja kun huudattaa / kuormittaa kunnolla (sisäilmalla joutuu kovemmille) paskat kuluu pois pinnoista. Silti viittaa siihen että välystä alkaa olemaan, jos ylimääräistä mahtuu.
Avasin ja putsasin tänään tuon puhaltimen, kun on silloin tällöin tuota sirinää pitänyt.
Oli aika paljon hiili ja kuparitomua, ei ollut laakereissa ainakaan tuntuvaa väljyyttä.
Löysin myös uuden mahdollisen vian tuohon puhaltimen satunnaiseen toimimattomuuteen, eli tuossa moottorissa oleva etuvastus? on pistokkeella ja ruuvilla kiinni tuossa moottorissa ja pistoke oli kauttaaltaan kuparitomussa, mikä saattaisi aiheuttaa jonkinmoisen oikosulun?
No pitää seuralla poistuiko tuo sirinä lopullisesti.
Oli aika paljon hiili ja kuparitomua, ei ollut laakereissa ainakaan tuntuvaa väljyyttä.
Löysin myös uuden mahdollisen vian tuohon puhaltimen satunnaiseen toimimattomuuteen, eli tuossa moottorissa oleva etuvastus? on pistokkeella ja ruuvilla kiinni tuossa moottorissa ja pistoke oli kauttaaltaan kuparitomussa, mikä saattaisi aiheuttaa jonkinmoisen oikosulun?
No pitää seuralla poistuiko tuo sirinä lopullisesti.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Kun otit tuon puhaltimen kotelon irti sieltä hanskalokeron takaa oliko moottori kupari pölyineen helposti käsillä siinä? otit siis vain ruuvit auki, mötikkä käteen ja huollettavat kohdat esillä, vai pitikö sitä moottori osaa vielä jotenki aukoa. et suinkaan kuvia ottanut? Kupari- ja hiilipöly varmasti haittaa siellä, jos ne ajoissa ottaisi pois niin voisi ehkä jotain vaikuttaakin. Kyllähän ne jostain on tietysti pois kulunut (moottorin se virransyöttö missä hiilet ja kupari pinnat, ei nyt nimi tule mieleen..). Näkyikö hiilet? olivatko kuinka kuluneen näköiset entä kupariset vastin pinnat oliko syvää uraa? Kyllähän tuo voi hyvin auttaa jos putsaisi.
Oli kuiten suht kivuton homma tehdä? ei helposti hajoavia muoviosia, erikoistyökaluja tarvinnut?
Oli kuiten suht kivuton homma tehdä? ei helposti hajoavia muoviosia, erikoistyökaluja tarvinnut?
Elikkä hanskalokero, jalkatilan ylämuovi, jalkatilan puhallusputki ja keskikonsolin sivumuovi pois, sen jälkeen moottorin muovikotelo on kuudella? torex ruuvilla ja parilla nipsulla kiinni, ne kun avaa niin kotelon alaosa lähtee irti ja moottori sen mukana.
Sitten etuvastus? irti kotelosta (kaksi torexia ja nipsua) ja sen jälkeen kolme muuta torexia kotelon päästä ja moottori lähtee vetämällä pois kotelosta. Moottori on sen jälkeen aika avonainen eli käämit ja hiilet yms. on näkyvillä.
Tarvittavat työkalut on kolme erikokoista torex avainta. (en katsonut minkä kokoisia)
Oiskos siinä noin tunti mennyt. (avaus, puhdistus ja kasaus)
Yllättävän vähän oli kollektori? kulunut, kun sitä kupari pöllyä oli niin paljon, oisko liian kovat hiilet vai mistä se johtuu?
Otin myös joitain kuvia voin yrittää niitä laittaa joskus tänne.
Sitten etuvastus? irti kotelosta (kaksi torexia ja nipsua) ja sen jälkeen kolme muuta torexia kotelon päästä ja moottori lähtee vetämällä pois kotelosta. Moottori on sen jälkeen aika avonainen eli käämit ja hiilet yms. on näkyvillä.
Tarvittavat työkalut on kolme erikokoista torex avainta. (en katsonut minkä kokoisia)
Oiskos siinä noin tunti mennyt. (avaus, puhdistus ja kasaus)
Yllättävän vähän oli kollektori? kulunut, kun sitä kupari pöllyä oli niin paljon, oisko liian kovat hiilet vai mistä se johtuu?
Otin myös joitain kuvia voin yrittää niitä laittaa joskus tänne.
Viimeksi muokannut ysi-3, Ke Elo 22, 2007 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: A/C tai puhallin sökö?->vika poistui???
Tuossa talven pakkasilla alkoi minunkin kiesissä puhallin pitää vikinää hitailla nopeuksilla. Ennenkin laakereita voidelleena irroitin vain keskikonsolin sivu + hansikaslokeron alla olevan muovin. Itse lokeroa en lähtenyt irroittelemaan.
Tuulettimen moottorin alapää näkyi nyt hyvin mutta totesin sen olevan niin umpeen tehty etten alkanut irroittelemaan vaan kairasin pohjassa olevaan muovin sivuun ( ei pohjaan ) pienen reiän. Reikään pukkasin paksuhkoa polkupyörän voiteluöljyä samalla käytin tuuletin eri nopeuksilla. Arvelin että öljyä jää myös tuulettimen pohjakuppiin jossa sen on lupa olla. Lopuksi veistelin puutikusta tulpan reikään.
Eipä ole vikissyt sen jälkeen ja jos vikisemään alkaa pukkaan sinne ensin rasvaa ennenkuin alan purkamaan ½ autoa
Tuulettimen moottorin alapää näkyi nyt hyvin mutta totesin sen olevan niin umpeen tehty etten alkanut irroittelemaan vaan kairasin pohjassa olevaan muovin sivuun ( ei pohjaan ) pienen reiän. Reikään pukkasin paksuhkoa polkupyörän voiteluöljyä samalla käytin tuuletin eri nopeuksilla. Arvelin että öljyä jää myös tuulettimen pohjakuppiin jossa sen on lupa olla. Lopuksi veistelin puutikusta tulpan reikään.
Eipä ole vikissyt sen jälkeen ja jos vikisemään alkaa pukkaan sinne ensin rasvaa ennenkuin alan purkamaan ½ autoa
9-3 1.8t SS -03 n. 250 000km ja matka jatkuu...
Re: A/C tai puhallin sökö?->vika poistui???
Kävinpä tänään töiden jälkeen hakemassa uuden puhaltimen ja raneilin sen paikalleen.
Täytyy näin 3h työstön jälkeen todeta että olipahan hankala homma, vaikka wis oli kuskinpenkillä auki. Tulipahan silti tehtyä ja ylimääräisiä ruuveja ei jäänyt kuin 2 jotka oli niin hankalassa paikassa ettei oikein normaalikokoisella ruuvarilla saanut takaisin paikalleen.
Täytyy näin 3h työstön jälkeen todeta että olipahan hankala homma, vaikka wis oli kuskinpenkillä auki. Tulipahan silti tehtyä ja ylimääräisiä ruuveja ei jäänyt kuin 2 jotka oli niin hankalassa paikassa ettei oikein normaalikokoisella ruuvarilla saanut takaisin paikalleen.
9-3 SS -03