Öljyistä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Öljyistä

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

moro asiantuntijat,

onko ohjaustehostimen ja moottoriöljyjen tunnistaminen silminnähtävissä autotallin lattialta?

erikoinen kysymys ilman taustoja, joten tässä selvitystä:
käytin autoa huollossa 30.08. (60tkm) ennen tätä ei ollut mitään ongelmia.
Huollosta 2pv huomasin autotallin lattialla öljyä, kun meinasin lentää selälleni liukkauden takia. Puhdistin lattian kun luulin öljyn valuneen jonkun pellin päältä.., seuraavana päivänä öljyä oli tullut lisää... auto takaisin huoltoon. Huollosta noutaessa lyötiin lasku nenän eteen.. vika ollut vuotavassa tiivisteessä ohjaustehostimen vieressä, tiiviste vaihdettu ymsyms. Outo juttu että just olis tuo tiiviste mennyt huollon kanssa samassa yhteydessä, pikkuisen on nyt kusetuksen makua hommassa. Mutta jälkeenpäin asian todistaminen on pikkuisen vaikeaa, muuten jos öljyt on helposti tunnistettavissa esim värinsä puolesta. Sitä valunutta on nimittäin edelleen autotallin lattialla. Liikkeenä Oulun AutoÅström
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ohjaustehostimen öljyn väri on luultavasti punaista.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

V-M kirjoitti:Ohjaustehostimen öljyn väri on luultavasti punaista.
V-M
kyllä se lattialla oleva öljy on kullankeltaista Mobilia, ei ainakaan punaista. noinkohan kusettivat?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Twarrior kirjoitti: kyllä se lattialla oleva öljy on kullankeltaista Mobilia, ei ainakaan punaista. noinkohan kusettivat?
Miltä kohtaa moottoria se tippui lattialle? Öljy propun vai suodattimen kohdalle? Jos öljypropun, niin vanha tiiviste jätetty paikalleen tai proppu kiristämättä. Jos öljyn suodattimen niin, tiiviste lipsahtanut paikaltaan tai roskaa välissä.

Tarkista siitä ohjaustehostimen öljysäiliöstä se öljyn väri.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

V-M kirjoitti: Miltä kohtaa moottoria se tippui lattialle? Öljy propun vai suodattimen kohdalle? Jos öljypropun, niin vanha tiiviste jätetty paikalleen tai proppu kiristämättä. Jos öljyn suodattimen niin, tiiviste lipsahtanut paikaltaan tai roskaa välissä.

Tarkista siitä ohjaustehostimen öljysäiliöstä se öljyn väri.
V-M
Aika kesteltä konetta oli lattia "märkä" pitänee puhdistaa ja rekisteröidä asia uudestaa.
Missäs moinen ohjaustehostimen säiliö sijaitsee
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Twarrior kirjoitti:
V-M kirjoitti: Miltä kohtaa moottoria se tippui lattialle? Öljy propun vai suodattimen kohdalle? Jos öljypropun, niin vanha tiiviste jätetty paikalleen tai proppu kiristämättä. Jos öljyn suodattimen niin, tiiviste lipsahtanut paikaltaan tai roskaa välissä.

Tarkista siitä ohjaustehostimen öljysäiliöstä se öljyn väri.
V-M
Aika kesteltä konetta oli lattia "märkä" pitänee puhdistaa ja rekisteröidä asia uudestaa.
Missäs moinen ohjaustehostimen säiliö sijaitsee
En tiä 93:sta sen vertaa mutta eiköhän se löydy ohjekirjasta?

Tai kurvailet tänne mun pihalle ja katsotaan :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Twarrior kirjoitti:
V-M kirjoitti: Miltä kohtaa moottoria se tippui lattialle? Öljy propun vai suodattimen kohdalle? Jos öljypropun, niin vanha tiiviste jätetty paikalleen tai proppu kiristämättä. Jos öljyn suodattimen niin, tiiviste lipsahtanut paikaltaan tai roskaa välissä.

Tarkista siitä ohjaustehostimen öljysäiliöstä se öljyn väri.
V-M
Aika kesteltä konetta oli lattia "märkä" pitänee puhdistaa ja rekisteröidä asia uudestaa.
Missäs moinen ohjaustehostimen säiliö sijaitsee
Tehostimen öljy on vihertävää. Säiliö on pumpun yhteydessä kannen korkeudella moottorin päädyssä kuskin puolella.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Minusta tosi kirkasta / vaalea sävyistä verraten moottoriöljyyn.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Testi käynnissä yön yli, katsotaan tipotteleeko mitään. öljysäiliö löytyi helposti, siinähän se tökötti suoraan kun pellin aukaisi. Melkein olen valmis antamaan periksi kunhan aamulla ei läikkää löydy tallin lattialta. Jos löytyy niin "#¤%#¤&¤%/ :twisted: ..
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ei tarvi olla kuin vaihdossa läiskähtänyt vähän reiän ohi tökötit, niin valuu pois maahan. Öljy leviää ja sotkee paljon. Tietty jos kunnon lammikko on alla, niin seurata vanaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Öljyistä

Viesti Kirjoittaja Bob »

Twarrior kirjoitti:moro asiantuntijat,

onko ohjaustehostimen ja moottoriöljyjen tunnistaminen silminnähtävissä autotallin lattialta?

erikoinen kysymys ilman taustoja, joten tässä selvitystä:
käytin autoa huollossa 30.08. (60tkm) ennen tätä ei ollut mitään ongelmia.
Huollosta 2pv huomasin autotallin lattialla öljyä, kun meinasin lentää selälleni liukkauden takia. Puhdistin lattian kun luulin öljyn valuneen jonkun pellin päältä.., seuraavana päivänä öljyä oli tullut lisää... auto takaisin huoltoon. Huollosta noutaessa lyötiin lasku nenän eteen.. vika ollut vuotavassa tiivisteessä ohjaustehostimen vieressä, tiiviste vaihdettu ymsyms. Outo juttu että just olis tuo tiiviste mennyt huollon kanssa samassa yhteydessä, pikkuisen on nyt kusetuksen makua hommassa. Mutta jälkeenpäin asian todistaminen on pikkuisen vaikeaa, muuten jos öljyt on helposti tunnistettavissa esim värinsä puolesta. Sitä valunutta on nimittäin edelleen autotallin lattialla. Liikkeenä Oulun AutoÅström
Mikäköhän tiiviste oli kysymyksessä - onko sinulla osanumeroa? Kiinnostaa...
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Öljyistä

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Bob kirjoitti:
Mikäköhän tiiviste oli kysymyksessä - onko sinulla osanumeroa? Kiinnostaa...
laskussa lukee vain "ei liity aiempaan huoltoon, ohjaustehostimen putken liitos oli löystynyt,tehostimen vierestä. Vaihdettu uudet tiivisteet ja kiristetty liitos. varaosana kupari tiiviste 2091046". Perässä tähti merkkinä ettei osa ole Saab alkuperäisosa.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Datariver
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 22:23
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Datariver »

Eikai ohjaustehostimella kuparitiivisteitä käytetä? Veikkaisin et se kupari tiiviste on propun. Itellä joskus pösöstä laukes ohjaustehostimen pumpulta tuleva letkun liitos ni kamaa tuli ku härän kurkusta. Itellä oli sillon muistaaksee vihreät nesteet ja tilalle laitettiin punaiset.
Saab 9-3 SS

http://www.cclahti.com" target="_blank
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Öljyistä

Viesti Kirjoittaja Bob »

Twarrior kirjoitti:
Bob kirjoitti:
Mikäköhän tiiviste oli kysymyksessä - onko sinulla osanumeroa? Kiinnostaa...
laskussa lukee vain "ei liity aiempaan huoltoon, ohjaustehostimen putken liitos oli löystynyt,tehostimen vierestä. Vaihdettu uudet tiivisteet ja kiristetty liitos. varaosana kupari tiiviste 2091046". Perässä tähti merkkinä ettei osa ole Saab alkuperäisosa.
Tuo osa on mitä todennäköisemmin Opeleissa käytetty öljypohjanropun tiiviste - tyypillisesti käytössä vaikkapa ensimmäisen sukupolven Astroissa ja A-Vectroissa ja joissakin B-Vectran malleissakin (on tullut jokunen rinkula ostettua).

Mihinkähän tuo Saabissa sopii - ei ainakaan öljypohjaan - siellä on kuminen O-renkaan tapainen tiiviste.

Tehostajan paineputkeenkin pitää olla kaksiosainen tiiviste (=kaksi yhteenliitettyä metallirengasta) ja sekin on alumiinia.

Onko sinulle vaihdettu hiljattain tehostajan pumppu?

Omaani kun vaihdettiin aikanaan, niin jouduin seuraavana päivänä viemään auton takaisin huoltoon, koska ko. paineputken liitos vuosi öljyä. Syynä oli vääränkokoinen tiiviste - oikeissa mitoissa oleva tiiviste löytyi kuitenkin identtisen tekniikan omaavan Turbo Vectran C-mallin osaluettelosta.
Viimeksi muokannut Bob, Ke Syys 05, 2007 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Öljyistä

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Bob kirjoitti: Onko sinulle vaihdettu hiljattain tehostajan pumppu?
.
Ei ainakaan tietoisesti. Tässä tapauksessa maahantuoja aikoi olla yhteydessä huollon tehneeseen liikkeeseen. OAÅ asiakas rekisteriin tulee varmaan merkintä "ASIAKAS ON mulk*u" :wink: :lol:
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Vastaa Viestiin