TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Mulla ilmeni vasta pöntön poiston yhteydessä toi jäätävä savutus ja sitä kautta osasi etsiä halkeamaa ahtoletkusta. Letkun korjauksen jälkeen suurin savutus loppui. Eli pelkkä ahtoputken vaihto/korjaus saattaa hyvinkin riittää. Nyt tulee vain pikku pölähdys täyskaasulla ja vetää 2000 jälkeen todella hienosti ihan punaviivalle asti!
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Onko tuo letkujen vaihto iso homma? Pitääkö puskuri irrotella, jotta mahtuu vai onnistuuko muuten? Tietty jos innokkaita ja edullisia vaihtajia Tampereen nurkilla niin voisin olla kiinnostunut...
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Tuo mikä mulla oli haljennut ja ilmeisesti monella muullakin on siinä akun ja moottorin välissä oleva ranteen paksunen kumiputki. Se lähtee helposti molemmista päistä klemmarit irroittaen.
Edit: Niin jos meinasit muutkin letkut vaihtaa niin niistä en osaa sanoa onko kuinka vaikeita vaihtaa.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Ahaa, Kiitos! Siis se joka menee imusarjalle. Se olikin ainoa, joka oli helppo vaihtaa. Muut jäi vaihtamati :(

Muutkin letkut ajattelin vaihtaa jossain välissä mutta ne tosiaan aikas hankalissa paikoissa. Tietty joku kokeneempi vaihtaja selviää niistä nopeampaa. Auto pitää ainakin saada ylöspäin...
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Hylsy katsastuksessa. K-arvo 1.87 eli savuttaa liikaa. Turbon letkut katoin ja minun mielestä ehjät. Voisko MAF (ilmamassamittari) olla rikki? Mistäs sen tietää, jos siinä on vikaa?
BMW f11 535xd -13
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja pjv »

Onko 2xturbo vika löytynyt?

Kysymys muille: minkälaisia k-arvoja olette saaneet autoille, joista DPF poistettu?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

5v leimalla kävin. Uudella softalla K-arvo 1,17 eli puhtaasti läpi. Kulkupuolikin tais parantua.
BMW f11 535xd -13
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jees, uudempi softa parantaa savutustestin tuloksia ja lisää myös tehoja ruiskutuksen ajoituksen ja ruiskutuspaineen hiomisen ansiosta. Muutamassa ensimmäisessä TTiD DPF off softassa oli vähän turhan ronski syöttö sillä alueella jossa moottori savutustestissä käy. Normaalisti K-arvo siinä 1 paikkeilla, eli läpi menee.

TiDS on täysin ongelmaton, harvemmin edes yli 0,3 K-arvoa näkee DPF poistettuna.
Ero johtuu siitä että TTiD:n pikkuturbo antaa polkaisutestissä niin hanakasti jo ahtoja että silloin myös sallitaan enemmän syöttöä -> kierrosten nousu rajoittimelle tapahtuu paljon nopeammin kuin TiDS:ssä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
koslowski
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:20

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja koslowski »

VictorKilo kirjoitti:Mulla ilmeni vasta pöntön poiston yhteydessä toi jäätävä savutus ja sitä kautta osasi etsiä halkeamaa ahtoletkusta. Letkun korjauksen jälkeen suurin savutus loppui. Eli pelkkä ahtoputken vaihto/korjaus saattaa hyvinkin riittää. Nyt tulee vain pikku pölähdys täyskaasulla ja vetää 2000 jälkeen todella hienosti ihan punaviivalle asti!
Meinasi jäädä ilmoittamatta tänne, mutta todettakoon että ehjällä letkulla on melkoinen vaikutus. Metro-Auto Turku ystävällisesti avusti uuden letkun toimituksessa ja asentamisessa ja sen jälkeen ei taustapeilistä ole tarvinnut enää ihmetellä savua.
Stagideus
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 22, 2011 21:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Stagideus »

Nyt on pakko kysyä, kun tätä ketjua luettuani olen aivan kauhuissani:

Ovatko nämä Tuplaturbokoneet aivan täysiä susia kestävyyden ja luotettavuuden suhteen? 8O Sellaisen vaikutelman saan tässä lueskellessani, että alle 100tkm:n alkaa jo paukkua yhtä sun toista, mikä ei kyllä minun kirjoissani kuulu Fiatin commonrail-dieselien luonteeseen tippaakaan. Onko kyseessä tiukoin toleranssein tehty urheilumoottori, jota ei kannata ostaa pitkänmatkanajoon?

Kyselen, koska autonvaihto lienee edessä kohta ja elättelen toiveita Saabien pariin palaamisesta, ensimmäiseni pari vuotta sitten myytyäni. Dieselfarkku olisi tähtäimessä ja ajoa tulee n. 50tkm vuodessa, yleensä muutaman päivän kestoisissa pidemmissä rykäsyissä (2200 km/2päivää) ja muuten epäsäännöllistä nurkka-ajoa.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vesipumppu on yleisen tiedon mukaan kaikkien Fiatin 1,9 dieseleiden heikkous.

Onko joku muu mikä mielestäsi nousisi ongelmaksi?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vesipumppu ja laturi on tyypillisiä hajoavia paikkoja myös muissa tavallisissa yksiturboisessa 1.9 dieselissä. Kuten myös EGR ja DPF.
TTiD:lle ominaisempaa on ahtoletkujen repeäminen, turbon ohjausventtiilin jumittelu ja imusarjan läppien irtoaminen. Noista tosin ainoastaan viimeinen on "vaarallinen" vika, ja vältettävissä sillä että vaihtaa uudemman parannetun imusarjan tilalle. Kaksi muuta melko edullisia korjauksia. EGR poisto ja imusarjan puhdistus todennäköisesti ennaltaehkäisee jos tekee vähän ajettuun ajoissa.
Mutta ei se mikään urheilumoottori ole, ja kestää ajoa ihan hyvin. TTiD 2-stage turbopaketti on todennäköisesti pitkäikäisempi kuin yksiturboisen VNT-ahdin. Yhtäkään hajonnutta tuplaturbopakettia en ole nähnyt tai kuullut, poislukien yksi josta oli mennyt turbiinista imusarjan läppä läpi. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja zenga »

jcarlson kirjoitti:Yhtäkään hajonnutta tuplaturbopakettia en ole nähnyt tai kuullut, poislukien yksi josta oli mennyt turbiinista imusarjan läppä läpi. :)
Onneksi ei sentään pelikaani.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo mutta oli se ihan soirona silti. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Mistä vuosimallista eteenpäin imusarjanläpät on vahvistettu/parannettu?
ex: 9-3 1.8t Vector
Vastaa Viestiin