TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

On muuten Motonetin tiedot ihan vääriä koskien ainakin vm. 2008 TTiD:n öljynsuodatinta, tarjoavat TiD:n suodatinta oikeanmallisen sijaan :(
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Saman huomasin ekaa kertaa öljyjä vaihtaessa kun oli vanha suodatin jo kourassa ja lähin Motonet 50km päässä :( Nämä sopii ainakin meikäläisen alkuvuodesta käyttöönotettuun 132kW versioon:
15-1191
151191 Öljynsuodatin Opel 2,0CDTi 09->
Sopivuudet:
- 9-3 1,9TTiD-96/118kW 08->
- 9-3 1,9TTiD-132kW 8.08-> (sisäpatruunan kokonaiskorkeus 105mm)

15-9450
Öljynsuodatin Opel 2,0CDTi 09-> OE-laatu
Sopivuudet:
- 9-3 1,9TTiD-96/118kW 08-> alkuperäislaatuinen suodatin
- 9-3 1,9TTiD-132kW 8.08-> (sisäpatruunan kokonaiskorkeus 105mm) alkuperäislaatuinen suodatin
Ensin ostin tämän:
15-7115
157115 Öljynsuodatin Opel 1.9Di OE-laatu
Sopivuudet:
- 9-3 1,9TiD-88/110kW 9.04-> alkuperäislaatuinen suodatin
- 9-3 1,9TTiD-132kW 12.07->7.08 (sisäpatruunan kokonaiskorkeus 74mm) alkuperäislaatuinen suodatin
Virhe on ollut luettelossa jo vuosia ja vääränlaista palauttaessani tuosta mainitsin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Samanlaisen ostin itsekin ensin, ja huomautin myöskin asiasta, toivottavasti jossain vaiheessa tajuaisivat muuttaa sopivuustiedot oikeiksi. Itselläni on TTiD joka on käyttöönotettu 3/2008.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

On muuten todella kryptinen tuo TTiD:n öljytikku, laitoin moottoriin 4l öljyä, ja tikun asteikolla näytti että öljyä oli ainoastaan 1/4 siitä ruudutetusta alueesta, kaadoin 5l:n pönikästä loput, eli litran lisää, niin eiköhän öljytaso ole nyt sitten 2cm yli asteikon. Pitänee varmaan poistaa propun kautta puolisen litraa öljyä. Yleensä kait öljytikun min ja max -tasojen tilavuusero on noin litra, tässä TTiD:ssä se on jotain 3-5dl?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tikku on ihan paska. Itse olen kuitenkin aina laittanut koneeseen tasan 4 litraa rasvaa ja aina on tikussa näyttänyt reilusti yli maksimin, jos tikun painaa pohjaan. Jos tikkua ei paina ihan pohjaan, niin näkee että taso on hyvin lähellä oikeaa tuolla 4 litralla. Lisäksi jos dpf on toiminnassa, niin regenerointien myötä öljyn sekaan kertyy helposti löpöä, joten liikaa öljyä ei kannata laittaa.
Itse en ole 10K vaihtovälillä huomannut erityistä öljyn lisääntymistä, mutta pyrin aina ajamaan regeneroinnit loppuun, jos huomaan sen ajossa alkaneen...

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Sama vika, aina 4l laittanut ja on riittänyt seuraavaan öljynvaihtoon asti (vähän yli 10tkm). Tikkua en ole katsonut kun aina se kastuu yli maksimin, toivottavasti määrä-anturi toimii edes oikein...

WIS kertoo vaihtoon menevän 4,3l öljyä, kuivaan moottoriin 4,5l. Tikun min max väli 6dl.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vaihdoin myös öljynsuodattimen, ja tunkkasin auton kahdella hallinosturilla niin että öljypohjasta tuli kaikki öljyt ulos. Valuivat itse asiassa yli yön, ja oli tullut yön aikana vielä ainakin 1dl lisää öljyä astiaan.
Eli sen puolisen litraa mahtaa olla liikaa öljyä koneessa? Nyt siellä kun on siis 5l. Outo toi tikku kun se näyttää että 2cm olisi ylämerkin yläpuolella öljypinta (tai ota tuosta nyt selvää kun öljy, Mobil1 0W40 new Life) on niin hiton puhdasta edelleen vaikka 60km noilla on jo ajettukin. Lasken ulos sen puoli litraa niin luulisi olevan aika oikea öljymäärä sitten. Öljypropussa on uusi usit-tiiviste niin luulisi sen kestävän aukikiertämisen sen vajaan kierroksen jotta öljypropun juoksurei'istä alkaa öljyä tulemaan?
Meidän TTiD:ssä on vaihdettu uusi DPF kuukausi sitten joten se ei mahda olla tukossa vielä. Viikko sitten tuli katsastuksessa likaisella ilmanputsarilla K-arvoksi 0,03 joka on kait ihan hyvä, uudella ilmansuodattimella olisi saattanut tulla hivenen parempi tulos.
Laitoin jo tilaukseen eSID2:n jolla näkee mm. DPF:n tilan, ja uskoakseni se näyttää koska DPF:n poltto on käynnissä, jottei sitä tulisi turhan vuoksi keskeytettyä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Tiesitkö, että mobil 1 0W-40 ei enää täytä saabin vaatimuksia.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

kalle37 kirjoitti:Tiesitkö, että mobil 1 0W-40 ei enää täytä saabin vaatimuksia.
En tiennyt, onko tarkempaa tietoa mikä siinä ei natsaa nykyvaatimuksiin? Vanhat öljyt olivat Teboilin puolisynteettiset 5W-40, joten tuskin huonompiin öljyihin vaihdoin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ei lue enää purkissa gm ll a/b . Jotain ne muutti joku aika sitten.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse olen myös käyttänyt mobil 0W-40 öljyä, mutta nyt ovat tehneet jotain muutoksia mobililla. Mobilin nettisivun mukaan meidän ttidiin suositus on Mobil 1 ESP 0W-40. Sellaista en muista edes nähneeni marketissa. Entisen käyttämäni 0W-liemen näköinen purkki on mobil 1 FS 0-W40 new life, jossa on siis ilmeisesti joku ero entiseen noin 30e/purkki maksaneeseen new lifeen. Pitää selvittää mikä onkaan nyt sopiva rasva näihin tuplaturboihin...

Edit: tuossa 0w-40 esp öljyssä näkyy olevan nuo GM-LL hyväksynnät ja myös dexos2, mutta sitä löytyi äkkiseltään vain 5 litran purkissa hintaan 50e purkki...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkohan noilla suosituksilla nyt kamalasti väliä, siis tarkoitan että jos ovat aikoinaan hyväksyneet sen Mobil 1 0W-40 New Life -öljyn, niin miksei se nytkin passaisi, tuskin sen koostumus on kamalasti voinut muuttua? Halpa-hallissa 5L:n kannu New Lifea maksoi 34,90e.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Öljypropussa on uusi usit-tiiviste niin luulisi sen kestävän aukikiertämisen sen vajaan kierroksen jotta öljypropun juoksurei'istä alkaa öljyä tulemaan?
Kestää se, en ole joka vaihdossa tiivistettä uusinut.

Täältä löytyy TTiD öljykeskustelua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=170419

En alkaisi Mobilia pois vaihtamaan, tuskin se nyt nyt paljoa huonommaksi on muuttunut. Seuraavassa vaihdossa voi sitten laittaa sisään luokitukset täyttävää öljyä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo olkoon Mobilit nyt vaikka huuhteluöljyinä tässä vaiheessa kevääseen saakka, jolloin pitää muutakin remonttia tehdä (mm.jakopää + vesipumppu, moniurahihna + rullat + kiristin, jne).
Nyt on juotettu kuntoon molemmat akunnavat, ja vaihdettu uusi laturi (140A Bosch vanhan 130A Denson tilalle). Mitä muita tyyppivikoja pitäisi alkaa etsimään (tai siis ei 213tkm ajettu ja loppuunkulunut Denson orkkislaturi ole tyyppivika, vaan huono laturivalinta Saabilta)?
Etujouset on vaihdettu viikko sitten ja takajouset muutama kuukausi sitten.
Autossa on kuittien mukaan nyt menossa jo kolmannet etujouset, aika surkeita ovat kaiketi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, eiköhän nuo suositukset ja luokitukset aika pitkälti liity näihin pitkiin long life -huoltoväleihin, joten 10k öljynvaihtovälillä ainakaan niillä ei ole niin suurta merkitystä. Joissakin huippuhienoissa nykyautoissa öljyä kuluu noin litra tuhannella, joten kovin vanhoilla rasvoilla niilläkään ei pääse 30K huoltovälillä :D Ei onneksi koske ainakaan näitä saappeja.

Etujousten katkeaminen on näissä yksi tyyppivaiva ja usein siihen liittyy jumittuvat ja paukkuvat kääntölaakerit. Jos laakerit on vaihdettu uusiin ja vieläpä osattu lisätä vaseliinia laakeriin, niin suattaapa kestää jousetkin vähän pidempään.

Laturiongelmien syyksi on arveltu juurkin tuota akkukaapeleiden temppuilua. Laturi huutaa punaisena, mutta akkuun ei mene kuin 12V ja lopulla laturin tuottamalla jännitteellä lämmitetään akunkenkää. Meidän ttidin denso kyrvähti 100k ajettuna vaikka akkukaapeleissa ei mitään selvää vikaa ollutkaan, joten ehkä se denson laturi on aika surkea :twisted:

Imusarja näissä vanhemmissa ttideissä on yksi mahdollinen murheenkryyni. Uusia imusarjoja on saanut noin 200e hintaan, mutta vaihtamisessa on oma hommansa...

Eski
Vastaa Viestiin