TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Omassani on joka kerta vaihdettu myös kääntölaakerit joten se ei ole ollut syynä jousien katkeamiseen. Nyt vaihdettiin Lesfjöforsin jouset joiden pitäisi kestää orkkisjousia pidempään (mene ja tiedä, aika näyttää).

Meidän TTiD:n laturi oli orkkis, 213tkm ajettu, ja siinä oli hiilet ihan loppu, totuttuun tapaan ajelin Aditalle ja kyselin varaosia (olisin ostanut lataussäätimen, laakerit ja liukurenkaat). Kuulemma noihin Densoihin varaosia ei myydä. Myyjä ihmetteli kuinka Denso on noinkin paljon kilometrejä kestänyt. Toisaalta hiukan ristiriitaisesti koettivat minulle pakkomyydä tehdaskorjattua samanlaista Densoa josta jyrkästi kieltäydyin (kerta toisensa jälkeen), ja ostin tehdaskorjatun 140A Boschin tilalle, ja se maksoi 275e klubialennuksineen. SIis huom: Adita myöntää alennusta Saab-klubin jäsenille, josta suuret kiitokset Juhalle! :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niinsanottuihin tyyppivikoihin voisin mainita myös lisälämmittimen (Eberspächer D5W S) vikaherkkyyden. Meidän TTiD:ssämme se oli purettu pois huollossa, ja tarkoitus oli laittaa tilalle lohkolämmitin ( 8O ). Onneksi yli puolet puretuista osista löytyi vielä korjaamolta.
Ostin 130tkm ajetusta purkuautosta kokonaisen Eberin, sinä oli myös sama vika kuin oli automme alkuperäisessä lämmittimessä, eli palopesä oli halki ja suodatin tukossa. Ostin uuden palopesän, tiivistesarjan ja suodatimen hintaan 250e (joo kallista toki mutten jaksanut alkaa odottelemaan jotain nettikaupan toimituksia vaan hain osat suoraan Dieselhuollosta).
Yllättävän pienillä kilometreilä (siis 130tkm ja 213tkm) menevät nuo palopesät halki. Kait noista kumpikin olisi vielä toiminut tuollaisella haljenneella palopesällä, mutta epäilen että olisivat savuttaneet kylmänä aika rankasti (kuten Ducatoni jossa on Weberin palopesässä halkeama myöskin, kuumana se ei savua lainkaan).
Viimeksi muokannut ng900aero, La Joulu 30, 2017 11:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

^ Omassani on joka kerta vaihdettu myös kääntölaakerit joten se ei ole ollut syynä jousien katkeamiseen. Nyt vaihdettiin Lesfjöforsin jouset joiden pitäisi kestää orkkisjousia pidempään (mene ja tiedä, aika näyttää).
Minäkin hieman epäilen kääntölaakereiden osallisuutta. Juuri vaihdoin jouset, toinen oli poikki yläpäästä, toinen alapäästä. Kääntölaakerit ei oireilleet mitenkään ja näytti avattuna kuin uusilta, laitoin silti tilalle uudet Lemförderit Motonetista. INA noihin oli stanssattuna, kuten alkuperäisiinkin. Autolla ajettu 112tkm, todennäköisesti ei ole aiemmin jousia tai laakereita uusittu koska tuon vain 64tkm ajettuna ostin. Orkkikset oli halvat (<120e/pari) ja luvattiin 3v takuu, tosin en tiedä päteekö itse asennettuna...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Meiltä meni molemmat etujouset katki noin 140tkm ajettuna, joku 8000km oli väliä vaihdolla. Jälkiviisaana olisi kannattanut vaihtaa samalla kertaa molemmat..Kääntölaakerit vaihdettiin samalla.

Hieman harmitti kun käytin autoa merkkihuollossa ja valitin etupään kolinaa, tätä etsittiin 55 euron arvosta eikä syytä löytynyt. En siis itse osannut epäillä jousta vielä silloin. No menin sitten nyrkkipajalle vaihdattamaan xenonin poltinta (molemmat samalla :mrgreen: ) ja valittelin etupään vaimeaa kolinaa. Asentaja katsoi taskulampulla pimeällä pihalla jousta ja totesi että se on murtunut. Pisteet siis merkkihuolloille taas asiantuntevasta työstä, pitää ottaa asia puheeksi kun menee seuraavaan huoltoon, mutta tuskin auttaa.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jumittavat kääntölaakerit ainakin rasittavat jousta aina käännettäessä, joten kyllä sillä jotain vaikutusta voi olla. Meidänkin ttidin etujousi kyllä katkesi aikanaan, vaikka kääntölaakeri ei takunnut. No jousia saa kohtuuhintaan ja vaihtotyö ei ole kovin haastava. Itse päädyin aikanaan Aeron täydellisiin etutolppiin (jouset, iskarit, yläpäät laakereineen yms), jotka oli spedellä aikanaan tarjouksessa noin 300e/setti, eli tämän tyyppinen paketti -> https://shop.speedparts.se/en/prod/spri ... 73289.html

Eberit ja muut vastaavat lämmittimet tuntuvat temppuilevan kaikissa autoissa, joissa kyseinen laite on. Enpä tiedä onko saabin eberit erityisen surkeita, mutta eberin "älyboksit" niistä tuppaa hajoilemaan usein. Jotain maadoitusviritystä on tosin diesel-osaston eberiketjussa väitetty korjaavan näitä yleisimpiä vikoja. Saabillakin tuon koko mööpelin hintaa on laskettu, mutta on nyt näköjään out of stock -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... -heater378 Itse ainakin ostaisin tuohon hintaan kokonaan uuden vehkeen ennemmin kuin 600e älybokseja yms.

Kaikkihan näistä autoista lopulta voi hajoata, joten varrminta olisi ollut ostaa uusi noin 3000e varakone turboineen yms apulaitteineen, jota ei näköjään enää olekaan tarjolla spedepartsilla. Saabin huokeat vaihdelaatikkotarjoukset yms. stock reduction kampanjakin ilmoitetaan päättyvän huomenna :evil: No, onneksi tuon AF40-lootan normihintakin on alle 2ke, joka on kuitenkin aika paljon halvempi kuin varmasti hajoavan DSG:n :lol:

Eski
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Täällä yksi epäilijä lisää. Tai siinämäärin epäilen, että juurisyy toki on se laakeri aina. Ruosteisena ei toimi tietysti ja katkaisee jousen lopulta. Tuli vain mieleen kun tässä just eteen uusin sekä jouset että laakerit ja kuskinpuolelta tuli käteen ihan virheettömästi pyörivä hyvän näköinen laakeri ja apparinpuolelta taas se lähes jumissa oleva ruosteinen, INAa molemmat. Kuitenkin myös kuskinpuolen jousi on syöty niin lyhyeksi että hyvä kun puristinta tarvittiin purkaessa... :?

Tulikin mieleen seuraavaa. Jousen yläpään kierrokset eivät ole pyöräytetty kunnolla "tasoon" vaan tolppaa kasatessa laakerikin vähän puristuu epäsymmetrisesti. Ja kun tätä muovista laakerikeksintöä katselee niin äkkiä tulee mieleen se, että kun sitä aletaan painaa epäsymmetrisesti ja sen muotokin muuttuu todnäk ovaaliksi niin pyöriikö uusikaan enää kunnolla.... :roll:

Munmielestä tuo vaatis ehdottomasti muoviselle laakerille teräksisen "pedin", jousen työstön täysin tasoon, tai teräskuorisen laakerin. Jos jollakin on aikaa, sorvi ja köykämiinitankoa tai vaikka nailonia/teflonia niin kokeilkaapa sorvata tonne alle tukikuppi. Voi olla että tulemme yllättymään... tai sitten ei...:D

Tulipa autosta muuten törkeän korkea.... Vaihtoon menevät nämäkin kun on kassaa vaihtaa iskaritkin, mutta saavat nyt katsurille kelvata. Halvimmat rensselit mitä autonvaraosat24 löyty. Tais tulla kokonaishintaa joku ~50eur jousille ja laakereille... :lol:

SS kirjoitti:Minäkin hieman epäilen kääntölaakereiden osallisuutta. Juuri vaihdoin jouset, toinen oli poikki yläpäästä, toinen alapäästä. Kääntölaakerit ei oireilleet mitenkään ja näytti avattuna kuin uusilta, laitoin silti tilalle uudet Lemförderit Motonetista. INA noihin oli stanssattuna, kuten alkuperäisiinkin. Autolla ajettu 112tkm, todennäköisesti ei ole aiemmin jousia tai laakereita uusittu koska tuon vain 64tkm ajettuna ostin. Orkkikset oli halvat (<120e/pari) ja luvattiin 3v takuu, tosin en tiedä päteekö itse asennettuna...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13219
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eski kirjoitti:Eberit ja muut vastaavat lämmittimet tuntuvat temppuilevan kaikissa autoissa, joissa kyseinen laite on.
Sekä näihin Eberi- että jousiongelmiin kommenttina, että tuo oma loppuunajettuni on mennyt ilman mainttavia Eberi-, kääntölaakeri- ja jousiongelmia, ja auto on yli 10v vanha ja mittarissa tällä hetkellä 322 tkm. Että ei nämä ihan jokaisesta autosta laukea käsiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se oli... Siis jos kolkin jouset kestää yli 300K katkeamatta, niin sen täytyy olla ennätys. Nyt suosittelen lottoamaan rajusti :D

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti: ...
Eberit ja muut vastaavat lämmittimet tuntuvat temppuilevan kaikissa autoissa, joissa kyseinen laite on. Enpä tiedä onko saabin eberit erityisen surkeita, mutta eberin "älyboksit" niistä tuppaa hajoilemaan usein. Jotain maadoitusviritystä on tosin diesel-osaston eberiketjussa väitetty korjaavan näitä yleisimpiä vikoja. Saabillakin tuon koko mööpelin hintaa on laskettu, mutta on nyt näköjään out of stock -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... -heater378 Itse ainakin ostaisin tuohon hintaan kokonaan uuden vehkeen ennemmin kuin 600e älybokseja yms.
...

Eski
Ihan normaali Eberi noissa Saabeissa on, ei ole Saabin vika jos lisälämmitin ei ole kunnollista laatua. Aika järkyttävän hintainen tuo lämmitinyksikkö on kyllä (siis vaikka olisi ollut tarjouksessakin)! 8O
Ei noissa ole kuluvia osia kuin palopuhallin (sen moottori maksaa noin 20 puntaa, sille löytyy varaosanumerokin, ja siiven saa irti), hehkutulppa, tiivistesarja, palopesä ja suodatin. Polttoainepumppu lisäksi vielä mutta se on siellä tankin liepeillä, eikä se kait kuulu tuohon Saabin kalliiseen toimitukseen. Jos jaksa hiukan itse värkkäillä niin varmaan nuo kaikki osat saa johonkin 300 puntaan tjmsp.
Edit: ja sen ohjausyksikön saa korjautettua, se maksanee jotain 130e.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, meidän eberiin on tähän mennessä vaihdettu 600e älyboksi, kun ei mistään maadoitustempuista silloin ollut tietoa ja viime talvena hajosi eberin vesipumppu, joka olisi maksanut saapilla 460e, mutta bildelbasenin kautta löytyi huomattavasti halvempi käytetty pumppu. Tuo täydellinen lämppäri maksoi Saabilla ennen yli 2000e, joten tuo 1200e on jo halapa :twisted:

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Tulikin mieleen seuraavaa. Jousen yläpään kierrokset eivät ole pyöräytetty kunnolla "tasoon" vaan tolppaa kasatessa laakerikin vähän puristuu epäsymmetrisesti. Ja kun tätä muovista laakerikeksintöä katselee niin äkkiä tulee mieleen se, että kun sitä aletaan painaa epäsymmetrisesti ja sen muotokin muuttuu todnäk ovaaliksi niin pyöriikö uusikaan enää kunnolla....
Mulla oli katkenneen jousen takia laakeri pudonnut sinne iskarin ympärille ja kasatessa aloin etsimään laakerin tukikuppia tai jotain metallista tukea. Hämmästys oli suuri kun selvisi ettei semmoista olekaan vaan jousi tulee suoraan laakeria vasten, tai no on siellä kumi välissä. Voisi edes siinä yläpuolella olevassa tukilautasessa olla joku ura johon laakeri asettuisi. No, on laakerissa sentään sisällä vähän metalliakin ettei kuulat pyöri muovia vasten :mrgreen:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kävinpä ohikulkiessani puuilossa, jossa ei tuota 0W-40 espiä ollut lainkaan. 5W-30 espiä oli lavakaupalla hintaan 31,90e kuten myös tätä uudistettua FS new lifeä. Varaosamafiasta tätä 0W-40 espiä sentään löytyi ja hinta 55e/4 litran pänikkä. Myös siellä oli FS new lifeä noin 30e/purkki. Suosittelevat saappiin GM dexosta, mutta sanoin että se ei kelpaa. Myöskään motonetistä ei ainakaan netin kautta löydy tätä uutta 0W-espiä. Josko tuolla uudella kalliimmalla rasvalla uskaltaisi ajaa 15000km, niin sittenhän tuo törkeästi kohonnut kustannus ei vie edes kovinta penninvenyttäjää konkurssiin :twisted:

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Tämän lähteen mukaan Dexos 2 korvaisi tuon nuo GM-LL- merkinnät:
https://www.oilspecifications.org/general_motors_gm.php

Tällöin valikoima kasvaisi mm. Teboilin öljyihin.

Edittiä: Miten tuota sitten nyt pitäisikään tulkita...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tiedäppä näistä. Nuo GM-LL -suositukset ovat käsittääkseni juurikin näitä LongLife -spektaakkeleita, joilla ei liene mitään merkitystä, jos öljyt vaihtaa 10K huoltovälein. Luulen, että Mobilin 0W-40 FS New Lifekin täyttää muut TTID:n vaatimukset silti, vaikka tuo GM-LL-höpötys on siitä hävinnyt. Itse haluan ja aion pysyä 0W-40 Mobilissa, koska siitä on hyvät kokemukset ja sellaista on oman auton koneessa ollut tehtaalta asti :D

Luultavasti tuota styling&tuning -osastoa ei oikeat diisselimiehet lue, joten postaanpa tämän tännekin:

Kuva

Tunnustaako kukaan täällä virittäneensä tällaista Simonsin 063DHER-putkistoa dieseliin? Siinähän on tuo suora äänenvaimennin (063-3ER), joka ei mielestäni oikein sovi dieseliin. Tuolta styling-osastolta minun vanhasta kuvasta näkee millainen orkkisputki on ttidissä dpf:n jälkeen. Siis voisihan tuon suoran änkkärin laittaa sen dpf-pöntön tilalle, mutta siitä ei ehkä katsastuskonttorilla tykättäisi... Onkohan tuossa muuta huomioitavaa? Ostin tuon hormin, kun Spedellä oli niin houkutteleva black friday -tarjous ja tuo oma orkkishormi puhkesi tuosta haaroituskohdasta. Minulta saanee tuon tuplaulostulovirityksellä varustetun orkkisputken halavalla, kunhan saan tuon Simonsin paikalleen...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Loppuukohan parkkitutkan herjaus sillä että nappaa hittoon sen boksin takakontista, vai pitääkö taas Techillä ottaa yhteyttä autoon ja opettaa sille ettei laitetta ole käytössä, vai tajuaakohan se itse sen? Valittelee yhteysvikaa kaikkiin neljään anturiin eli vamaan johtosarja poikki tai boksissa vikaa. On täysin jonninjoutava varuste, ei maksa vaivaa lähteä sitä korjamaan, mutta ärsyttävää on sen herjaus aina peruutettaessa :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin