TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

anv kirjoitti:Sanoisin äkkiseltään että älä tee mitään. Tuo latausjännite on aivan hyvä noin keskimäärin ja akun pitäisi pysyä latingissa. Tee niin että "aja vika ulos", jos siellä nyt edes on vikaa.
En tiedä saako täällä edelleenkään lainata aiempia viestejä, mutta kokeillaan nyt ainakin. Latausjännite on kait keskimäärin ihan hyvä, mutta jotain siellä on päin peetä kun se tuolla tavalla heittelee, sehän on ihan selvää kait? Vika ei ole "ajautunut ulos" vaikka autolla ollaan kaiken aikaa ajettu, samaa latausjännitteen sekoilua on kaiken aikaa esillä aina. Mitatkaa nyt muutkin vaikka yleismittarilla akun plus- ja miinusnavoista latausjönnitettä auton käydessä, jotta saataisiin hiukan isompaa otantaa tälle mahdolliselle "vikajutulle" :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Autoa ajaessa mulla vaihtelee eSID2:n näyttämä ajossa 13,9-14,3 voltin välillä. Käytännös aina radio ja valot päällä, joskus penkin tai takalasinlämmitin. Takalaisn lämmitys on se mikä laskee tuota lukemaa eniten. Välillä olen huomannut, että parkkipaikalla käännellessä jännite putoaisi hetkellisesti tuonne 13,9 volttiin, en tiedä olisiko jotenkin ohjaustehostimen tai vaihteiden vaihtelun (automaatti) syytä, vai mikä sen aiheuttaa. Yleensä liikenteessä ajellessa jännite on 14,1-14,3 kunhan takalasi ei ole lämpeämässä.

Yleismittarilla katsoin päivänä eräänä, että eSID2 näytti n. 0,1 volttia vähemmän kuin halpisyleismittari. Tiedä sitten kumpi näyttää lähemmäs oikein.

Mielestäni ihan normaalilta kuulostaa enkä ole tuosta vaaihtelusta jaksanut huolestua. Moni ajaa vuosia kuppasilla akunkengillä jolloin akulle tuleva jännite on luokkaa 13 volttia, joten omassa autossani tilanne kuitenkin siihen verrattuna erittäin hyvä. Ettei tämä olisi näitä tieto lisää tuskaa -juttuja? :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja anv »

Viisaammat korjatkoot, jos puhun ihan sontaa. Latausjännitettä säädellään vaihtovirtalatureissa magnetointijännitteellä, jota taas ohjaa lataussäädin. Tuo on vain sen verran karkea säätö että se vaihtelee helposti. Et tuossa aloitus viestissä maininnut oliko mittaus tehty tyhjäkäynnillä vai kierroksilla. Tuossakin on iso ero kun kierrokset vaihtelee vaikkapa 2000-2100 RPM, jännite pyrkii kasvamaan ja säädin tiputtaa magnetointivirtaa. Tyhjäkäynnillä jos tuo on mitattu, se on todella hyvä jännite.

Itse en ole vaivautunut mittaamaan latausjännitteitä toimivasta autosta kertaakaan. Sen sijaan jänniteongelmallisesta useankin kerran. Omat löydökseni jännitevammaisille autoille (omat ja muksujen) ovat löytyneet akun ja laturin välisistä kaapeliliitoksista, paikaltaan pudonneesta peräkontin valokytkimestä, pojan kytkemästä stereojärjestelmästä :D . jnejne.

Ei herneitä, mutta jos auto toimii, en tekisi yhtikäs mitään. Ja mun kanssani saa todellakin olla erimieltä. En väitä tietäväni kaikesta kaiken, osittain vain :lol:

Edit: Jahas, AZP ehti ensin :D
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Ihan samaa asiaa koetin tuossa kertoillakin kun mainitsin ettei Boschin laturin napaa Df ole kytkettynä näissä diesel-moottoreissa.
Jännite on mitattu tyhjäkäynnillä, ja myös kierroksia nostaen lukemaan 2000rpm (noin). Samalla lailla jännite heiluu molemmilla kierrosnopeuksilla.
Tuo magnetointivirran "pätkiminen", ja "aaltoilu" tässä hiukan ihmetyttää. Kyllä sen jännitteen pitäisi pysyä aika lailla tasaisena. Ja sitä jännitettä säätää toki laturin jänniteensäädin, mutta jos magnetointijännite tulee huonolaatuisena, niin se voi ehkä aiheuttaa tuollaista latausjännitteen heilumista, ja "romahtamista"? Mene ja tiedä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

parkkipaikalla käännellessä jännite putoaisi hetkellisesti tuonne 13,9 volttiin, en tiedä olisiko jotenkin ohjaustehostimen
Sähköinen tehostimen pumppu varmasti imaisee tehoa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Nonnii, nyt on minunki :saab: tuplaturbosta EGR tulpattu lätkällä, saas nähä miten vaikuttaa menoon ja kulutukseen jne. Seuraavaksi pitääki alkaa varaileen aikaa tampereelle, että saadaan JC:n softa purkiin ja sitten vaan kovaa ajoa :lol: huomannu kyllä että toi vakio 180hv on liian kesy ja nälkä kasvaa syödessä.

Ennen sitä tyrkkään Liqui Molyn käsittelyn imusarjaan että saadaan karstapaskat vittuun sieltä. Uutta imusarjaa en nyt alkanu ostaan ku on vaihettu 30tkm sitten.

Sit ois ohjelmassa AEM:n öljyvapaan filtterin asennus ilmapuolelle
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hyvä homma. Jos kone on muuten kunnossa, niin 30K ei pitäisi imusarjassa vielä näkyä juuri mitään. Itselläni oli rapiat 130K ajettuna varsin siisti imari, kun se varmuuden vuoksi putsattiin Fortella egr:n tulppauksen yhteydessä. Tuollainen putsikäsittely on varmasti riittävä homma tuossa vaiheessa.

Tuo tehohomma on aika metka juttu, kun eSIDistä näkee paljonko tehoa on käytössä. Tuo JC:n virisoftan teholisäys tulee tietenkin yläkierroksille, joten konetta on kierrätettävä kunnolla, jotta lisätehot saadaan ulos tiehen. Tehopiikki jää eSIDiin muistiin, joten joka kiihdytyksessä ei tarvitse tuijottaa mittaristoa herkeämättä :D Aika usein omasta mielestä kohtuu ripeässä ohitusvedossa vääntömittari kyllä näyttää yli 400Nm, mutta tehot jää usein alle 180hv vakiotehojen, koska eipä tuollaista ns. vääntökonetta tarvitse vinguttaa tappiin... No pienellä yrityksellä loota M-asennossa olen joskus saanut yli 200hv mittariin :twisted:

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin tässä on hyvä muistaa että eSID teho ja vääntölaskelmat eivät virisoftalla ole vertailukelpoisia vakion kanssa. Virisofta tuottaa siis enemmän vääntöä ja tehoa kuin mitä eSID laskelmat näyttää. Merkittävin suhteellinen ero kuitenkin syntyy tosiaan 3000rpm jälkeen, sitä ennen vauhtipyörän kesto rajoittaa väännönlisäyksen vakioon nähden n. 440Nm eli +10% tasolle (180/400 version tapauksessa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mistä se johtuu, että eSID ei osaa laskea tuota vääntöä (ja sitä myöten tehoa) oikein virisoftalla?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

eSID käyttää väylästä tulevaa vääntömomenttia ja se ei ole täydellä väännöllä enää täysin oikein kalibroitu virisoftalla. Voisi sen tehdä niinkin että on mahdollisimman lähellä oikeaa mutta mm. Trionicin kanssa luistonesto toimii paremmin kun näin ei ole, koska luistonestoa ei ole puolestaan kalibroitu toimimaan vakiota korkeammalla laskennallisella väännöllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Allsprait, enpä tuota tiennytkään, että esidissä on tällainen puute virisoftalla. Sinänsä se on kuitenkin vaikuttanut olevan oikeilla jäljillä, koska käsittääkseni tuo 200hv oli tavoiteteho tällä DPF-virisoftalla. Esid on kuitenkin joskus näyttänyt vähän yli 200hv maksimit ja yli 400Nm väännöt nyt saa tauluun kun lähtee kotipihasta kadulle :lol:

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, kevyemmillä softilla se on lähempänä oikeaa ja yläkierroksilla pätee paremmin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä näyttänyt tehot parhaimmillaan 178 hv ja väännöt jotain luokkaa 360 Nm/3300-3500 rpm. Tehot jää vain hieman siitä mitä on puhuttu, mutta väännössä suurempi virhe.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, ja ei ole vertailukelpoisia eri ikäisten softien kanssa kun on tehty hieman eritavoin eikä ole ajateltu sitä miltä vääntösignaali väylässä näyttää. Eli ihan turha katsella noita virisoftien kanssa, ikävä kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Btw, missäs MY08 9-3 TTiD:ssä sijaittee ECU boksi? En nopeella surffailulla löytäny infoa asiasta :roll:
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Vastaa Viestiin