Hylky tuli katsastuksesta
Hylky tuli katsastuksesta
Kävin tänään näyttämässä autoa katsastuksessa ja molemmilla puolilla takana ylätukivarsissa väljää. Pääsi katsastussetä mainitsemaan että se on tuon vectran alustan tyyppivika. En viitsinyt sen kummemmin alustaa tutkia ja näin kävi.
Sanoi katsastaja että saabin osa maksaa huomattavasti vähemmän kuin opelin vastaava, vaikka osat on prikulleen samanlaiset.
Että ei muuta kuin tukivarsien ostoon...
Sanoi katsastaja että saabin osa maksaa huomattavasti vähemmän kuin opelin vastaava, vaikka osat on prikulleen samanlaiset.
Että ei muuta kuin tukivarsien ostoon...
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Taitaa olla kulutus tavaraa nuo. Itselle huomautettiin huollossa 80tkm kohdalla toisella puolella olevan väljää. En vielä ole vaihtanut uusia, mutta kaipa se on edessä seuraavalla kerralla. Etuiskarit taitaa myös kuulua samaa laatuluokkaan Ö. Minulla on alkunut etupää rutista aina vähänkään isompaa töyssyyn ajaessa. Kylläpä tympii. Lisää vaihdettavaa listalle.
Vai niin siinä sitten kävi, kyllähän ajatuksella jo leikittiin ennen katsarille lähtöäsi. Ja kuten jo kertoilin, isän autoon vaihdettiin takatukivarret 41tkm jälkeen. Syynä oli tosin huollon liiallinen omatoimisuus auton ollessa nelipyöräsuuntauksessa(jota ei sitten lopulta edes suoritettu), mutta kulutusosia näyttäisi olevan. Haluatko tietää ohjeajan noiden tukivarsien vaihtoon ?
Matti
edit: eipä löydy STM:n kätköistä ohjeaikaa takatukivarsien vaihdolle? Ilmeisesti eivät ohjelmaa SS:lle päivitettäessä älynneet, että kyseiset osat olisivat kulutustavaraa. Ilmeisesti alemmista tukivarsista on kuitenkin kyse, koska ne on helpommin näkyvillä ja vaihdettavissa.
Matti
edit: eipä löydy STM:n kätköistä ohjeaikaa takatukivarsien vaihdolle? Ilmeisesti eivät ohjelmaa SS:lle päivitettäessä älynneet, että kyseiset osat olisivat kulutustavaraa. Ilmeisesti alemmista tukivarsista on kuitenkin kyse, koska ne on helpommin näkyvillä ja vaihdettavissa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pirun ooppelit
Eikä ne sitten saanut siitä obd-portistakaan mitään luettua. Että ei olis haitannut vaikka vikakoodeja olisi ollut. Sama homma oli kun edellisen kerran kävin tuon katsastamassa.
Eikai tuo kovin iso homma ole itse vaihtaa nuo tukivarret. Ja ylemmistä kyllä tuo katsastusmies puhui.
Edit: Ja niin tuosta etupään rutinasta... Mulla ainakin rahisee ihan kivasti ajettaessa esim. hidastetöyssyistä tms. Varmaan sais laittaa iskarit vaihtoon.
Eikä ne sitten saanut siitä obd-portistakaan mitään luettua. Että ei olis haitannut vaikka vikakoodeja olisi ollut. Sama homma oli kun edellisen kerran kävin tuon katsastamassa.
Eikai tuo kovin iso homma ole itse vaihtaa nuo tukivarret. Ja ylemmistä kyllä tuo katsastusmies puhui.
Edit: Ja niin tuosta etupään rutinasta... Mulla ainakin rahisee ihan kivasti ajettaessa esim. hidastetöyssyistä tms. Varmaan sais laittaa iskarit vaihtoon.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Varsinkin hidastetöyssyt ja samalla tavalla "pitkäiskuiset" loivat montut rutisee. Takaiskarit vaihtu kesällä ja takapäästä ei juuri kuulu ääntelyitä. Joskus satunnaisia narahduksia. ehkäpä loppuu varsien vaihdolla. Eivät ylettömän kalliita kuitenkaa ole mutta molemmat töineen niin alkaa jo itseäkin rahisuttamaan. Ylemmissä tukivarsissa on sellainen pallonivel pusla ja nehän tunnetusti kuluu. Ns.opel pusla.
Jahas, vai ylemmät sittenkin... no, ei muuta kuin osat tilaukseen ja hommiin .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Hylky tuli katsastuksesta
Tuli huomattua. Onneksi sain sitten erotuksen takaisin, kun valitin asiasta maahantuojalle.Miika79 kirjoitti: Sanoi katsastaja että saabin osa maksaa huomattavasti vähemmän kuin opelin vastaava, vaikka osat on prikulleen samanlaiset.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Miika79 kirjoitti:Edit: Ja niin tuosta etupään rutinasta... Mulla ainakin rahisee ihan kivasti ajettaessa esim. hidastetöyssyistä tms. Varmaan sais laittaa iskarit vaihtoon.
Tuota noin, olin siinä uskossa että etupään "kahinat" tms. johtuisi kallistuksenvakaajan kumipuslista, ja mahdolliset etupään "kolinat" sitten iskareista? Eikös tätä jotenkin näin oltu analysoitu aiemmin, vai olenko käsittänyt väärin? Omassa tuo etupää "kahisee" hidastetöyssyissä ja talvella polanteella taas kuuluu välillä "kolinaa"..Poikarukka kirjoitti:Varsinkin hidastetöyssyt ja samalla tavalla "pitkäiskuiset" loivat montut rutisee.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Edellisessä autossani kolina tuli koiranluista se tosin ei ollut 9-3. Melko varma olen että tulee ääni iskareista, mutta voisi nuo kallistuksenvakaajan pystytangotkin vaihtaa samassa. kulutus tavaraa nekin on autoissa eivätkä loppujen lopuksi hirmukalliita ole, kun tietää että vaikka ehjänkin vaihtaisi niin ei kilometrejä kuitenkaa edessä montaa ole. Taitaa olla seuraava huolto alusta tarkistusta ja palikoiden vaihtoa. Listalla nyt: etuiskarit, koiranluut ja taka ylemmät poikkituet. Onko joku vaihdattanut etuiskareita omaan piikkiin? hintaa / tunteja?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Tuo iskareiden vaihtohomma taitaa olla kohta täälläkin ajankohtanen.
Jouset ei varmaan vielä ole finaalissa kun on alle sata ajettu ja ei huvittas hirveesti madallustakaan laittaa, niin ajattelin Bilsteinin iskareiden ja entisten vakiojousien yhdistelmää kokeilla. Onkos SS:sään jäykempiä jousia jotka säilyttää vakiokorkeuden??
Bobillakos oli bilsteinin vaimentimet?
Jouset ei varmaan vielä ole finaalissa kun on alle sata ajettu ja ei huvittas hirveesti madallustakaan laittaa, niin ajattelin Bilsteinin iskareiden ja entisten vakiojousien yhdistelmää kokeilla. Onkos SS:sään jäykempiä jousia jotka säilyttää vakiokorkeuden??
Bobillakos oli bilsteinin vaimentimet?
Konin Sportit (säädettävät) on omassani vakiojousten kanssa - toimii hyvin.apu,apupoika kirjoitti:Tuo iskareiden vaihtohomma taitaa olla kohta täälläkin ajankohtanen.
Jouset ei varmaan vielä ole finaalissa kun on alle sata ajettu ja ei huvittas hirveesti madallustakaan laittaa, niin ajattelin Bilsteinin iskareiden ja entisten vakiojousien yhdistelmää kokeilla. Onkos SS:sään jäykempiä jousia jotka säilyttää vakiokorkeuden??
Bobillakos oli bilsteinin vaimentimet?
Vaihdoitko itse vai teetätitkö?Bob kirjoitti:Konin Sportit (säädettävät) on omassani vakiojousten kanssa - toimii hyvin.apu,apupoika kirjoitti:Tuo iskareiden vaihtohomma taitaa olla kohta täälläkin ajankohtanen.
Jouset ei varmaan vielä ole finaalissa kun on alle sata ajettu ja ei huvittas hirveesti madallustakaan laittaa, niin ajattelin Bilsteinin iskareiden ja entisten vakiojousien yhdistelmää kokeilla. Onkos SS:sään jäykempiä jousia jotka säilyttää vakiokorkeuden??
Bobillakos oli bilsteinin vaimentimet?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vaihdoin itse - ylipäätään pyrin tekemään kaiken itse - se on niin hauskaa .tsaarela kirjoitti:Vaihdoitko itse vai teetätitkö?Bob kirjoitti:Konin Sportit (säädettävät) on omassani vakiojousten kanssa - toimii hyvin.apu,apupoika kirjoitti:Tuo iskareiden vaihtohomma taitaa olla kohta täälläkin ajankohtanen.
Jouset ei varmaan vielä ole finaalissa kun on alle sata ajettu ja ei huvittas hirveesti madallustakaan laittaa, niin ajattelin Bilsteinin iskareiden ja entisten vakiojousien yhdistelmää kokeilla. Onkos SS:sään jäykempiä jousia jotka säilyttää vakiokorkeuden??
Bobillakos oli bilsteinin vaimentimet?
Samalla kannattaa laittaa uudet kääntölaakerit ja niihin vesisuojat etuiskareihin - ovat aika halvat.
Yritin etsiä EPC:stä tuota vesisuojaa, mutta mikä osa se siellä on? Samalla huomasin, että -03 -> -05 malleissa oleva etuiskarin palje muuttaa nimensä -06 mallivuodesta alkaen kurttuletkuksi .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Se on -07 tulleita lisäosia, mutta käy tietysti muihinkin: 13239683 (GM vesisuojus).G-mies kirjoitti:Yritin etsiä EPC:stä tuota vesisuojaa, mutta mikä osa se siellä on? Samalla huomasin, että -03 -> -05 malleissa oleva etuiskarin palje muuttaa nimensä -06 mallivuodesta alkaen kurttuletkuksi .
Matti