Etuiskareiden vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Rutisee edessä. Vaihtoon menee ja varmaan alkp. tulee tilalle. Foorumilla on ollut puheta tuosta laakerin vaihdosta ja myöhemmissä (kait 06/06 eteenpäin) vuosimalleissa olevan laakerin suojan lisäämisestä. Eli kun tilaan osat tilaan normaalisti autooni sopivat vaimentimet? Kilpi (laakeri suoja) löytyy tilausnumerolla 13239683. Tilaanko laakerin sitten saman mikä ennenkin vai sen uuden mallisen sillä luettelo tarjoa eri numeroa uudemmalle vuosimallille? Sopiiko suojus vanhanmalliseen laakeriin? Nuita laakereitakin on kaksi. Aksiaali (=kääntölaakeri, jossa liikkuvia osia ja yleensä hajoaa ja rahisee jne?) ja tukilaakeri(="iskarinpohja"?) vaihdetaanko ne molemmat? aksiaalilaakeri on sama vanhassa että uudemmassa.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Oletkos kysynyt, mitä maksaa nuo originaalit iskarit tiskillä?

Jos itse olisin vaihtamassa, niin mielummin vaihtaisin vaikka nuo Konin FSD:t. Koko sarja elkpartsilta lähtee hintaan 633€ + postikulut (olikohan noin 20€). Voisi pian vaikka pysyä rohinat poissa pitempään.

Itselläni ei ainakaan ole mitään hyvää sanottavaa noista orkkisiskareista.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Taakse kun on toukokuussa vaihtunut uudet niin ei ole sarjalle tarvetta (ellei sitten lähde uusiksi pistään koko jousitusta). Eipä nuo originaalit juuri vakuuta kestävyydellä, mutta kyllä ne nyt kohtuudella on toimineet. vaikka kyllä vähän pehmeämpi voisi olla. Jotenki pintakova tuntuma, vaikka sportti alusta ei niin paljoa matalempi ole että se siitä johtuisi. Ei ole tullut kysyttyä hintaa. Tietääkö joku? vähän tässä mietiskelen tätä asiaa..
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Rutisee edessä. Vaihtoon menee ja varmaan alkp. tulee tilalle. Foorumilla on ollut puheta tuosta laakerin vaihdosta ja myöhemmissä (kait 06/06 eteenpäin) vuosimalleissa olevan laakerin suojan lisäämisestä. Eli kun tilaan osat tilaan normaalisti autooni sopivat vaimentimet? Kilpi (laakeri suoja) löytyy tilausnumerolla 13239683. Tilaanko laakerin sitten saman mikä ennenkin vai sen uuden mallisen sillä luettelo tarjoa eri numeroa uudemmalle vuosimallille? Sopiiko suojus vanhanmalliseen laakeriin? Nuita laakereitakin on kaksi. Aksiaali (=kääntölaakeri, jossa liikkuvia osia ja yleensä hajoaa ja rahisee jne?) ja tukilaakeri(="iskarinpohja"?) vaihdetaanko ne molemmat? aksiaalilaakeri on sama vanhassa että uudemmassa.
Kääntölaakeri (aksiaali) on se mikä hajoaa. Numero on vain muuttunut - kaikissa ne on samat, jos yrität ostaa vanhalla numerolla, niin saat uudella automatic. Tuo mainitsemasi "tukilaakeri" ei kyllä mikään laakeri ole - paremminkin kiinnityslevy, eikä sillä ole mitään hätää.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Niin ajattelin asian olevankin. Eikö kenelläkään ole tietoa hinnoista? Ei millään jaksa soittaa tai käydä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re:

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Miika79 kirjoitti:Oletkos kysynyt, mitä maksaa nuo originaalit iskarit tiskillä?

Jos itse olisin vaihtamassa, niin mielummin vaihtaisin vaikka nuo Konin FSD:t. Koko sarja elkpartsilta lähtee hintaan 633€ + postikulut (olikohan noin 20€).
Onko nuo Koni FSD:t samat tolpat kuin Koni Sportit?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Konin FSD:t on jousitusliikkeen mukaan säätyvät, eli nopeammissa liikkeissä reagoi nopeammin.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Bob »

Joo - FSD:t pyrkivät säätymään itse olosuhteiden mukaan, kuten tuossa edellä todettiin. Samantapaisia ominaisuuksia kuin mitä myös Monroen Sensatracissa / Reflexissä haetaan.

Konin Sportit (keltaiset) taas voi säätää haluamakseen.

Minä päädyin Sportteihin, koska aiemman kokemukset automaattisäätöisistä jättivät hieman vellovan olon (juuri FSD:stä ei kuitenkaan omakohtaisia ajokokemuksia).

Sporteilla on nyt ajettu erilaisilla rengasprofiileilla 195/65/15 - 225/45/17 ja missään tapauksessa ei ole ainakaan liian kovat - ellei niitä sellaiseksi halua säätää.

Makuasioita...
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt on alkanut ärsyttämään etupään kolahdukset. Huomio on kiinnittynyt tähän, koska karmea narahdus lähti vakaajan kumien vaihdolla.

Äänestä ei oikein ota selkoa tuleeko se iskarista vai kääntölaakerista. Voi hyvinkin olla, että molemmissa on vikaa. Useimmiten ääni on kolahdus, mutta joskus ikäänkuin jousen paukahdus. Tästä syystä ajattelin pistää molemmat vaihtoon.
Kolahdus kuuluu parhaiten ajettaessa tiellä oleviin kaivon kansiin. Etenkin mikäli ne ovat vähänkin syvemmällä tien pinnan tasoon nähden. Jousen paukahtavaa ääntä ei saa niin helposti kuuluviin, mutta ehkä käännöksen jälkeen herkemmin (voi olla "mutuakin").

Kävin tänään ostamassa jo sopivat työkalut iskarin vaihtoa varten. Ulkopuoliselle Torx-kannalle löytyi helposti sopiva torx-hylsysatsi. Ostin myös vastaavat lenkkiavainmallisina. Ihan vastaisuuden varalle, jos näitä tarvitsee jossain muuallakin. Sitävastoin enemmän päänvaivaa tuotti itse iskarin irroittamiseen tarvittavat työkalut. Iskarissa on 7 mm kuusiokolo ja 21 mm mutteri. On sen verran ahtaassa kolossa, että sopivan avaustyökalun sain 21 mm tulppahylsystä, jossa on ulkopuolinen kuuskantakulma. Tulppahylsyn läpi saa menemään pitkänmallisen kuusiokolohylsyn.

Suoritin "kylmäharjoittelua" työkaluilla ja toimivat olivat. Nyt vain odotellaan sopivaa inspiraatiota itse iskareiden vaihtoon. Toki ne iskarit ja kääntölaakerit pitää ostaa. Olen käynyt jo kyselemässä hintoja iskareille ja tarvikeliikkeistä ei vaihtoehtoina kovin monia merkkejä löydy. Monroe Reflex:t saisi 115 €/kpl. Eli siis 230 € yhteensä. Näin siis pelkästään eteen. Koko satsia auton ympäri ei tekisi mieli ostaa, tässä vaiheessa (takana ei ongelmaa, vielä). Konien hintaa en ole kysellyt, mutta Polarvaruste täällä Oulussa pitäisi olla niiden edustaja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Osta minulta 20tkm ajetut orggis takaiskarit. tuli halvemmaksi ostaa kokosarja kuin pelkät etuiskarit. ovat uutta vastaavat. Kunhan ensin vaihtuu uudet alle. tilauksessa ovat kuten toisessa topicissa mölyän. Ei viitsisi hyllyynkään jättää. takaiskarit vaihtaa 30min per puoli eikä tarvi muutakuin pultit löysäillä. Värikoodi Lila, nro8 (sportin jämäkät) Katson vielä kun saan ne autosta pois. Lieneekö nuissa kuitenkaan eroja suuremmin, kun tarvikkeet sopii kaikkiin malleihin.
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Useimmiten ääni on kolahdus, mutta joskus ikäänkuin jousen paukahdus. Tästä syystä ajattelin pistää molemmat vaihtoon.
Kolahdus kuuluu parhaiten ajettaessa tiellä oleviin kaivon kansiin. Etenkin mikäli ne ovat vähänkin syvemmällä tien pinnan tasoon nähden. Jousen paukahtavaa ääntä ei saa niin helposti kuuluviin, mutta ehkä käännöksen jälkeen herkemmin (voi olla "mutuakin").
Onko sinulla jousten alapäässä ne kumit? Ääni viittaisi niiden puuttumiseen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En ole tarkistanut onko siellä jousessa ne kumit.
Huomenna ajattelin käydä katsastusedän luona, kun aika alkaa olla lopuillaan.
Siinä samallahan tuonkin asian voisi tarkistaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

No jos et ole jousia vaihtanut, niin orggiksissa kai ne aina?
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

-03 malleissa ei välttämättä niitä ole, jos ei jälkikäteen sinne laitettu.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä ollut katsastuksessa mitään huomauttamista. Hyvä niin, mutta toisaalta ei löytynyt mitään näkyvää tai kuuluvaa syytä kolahdukseen.
Totesimme katsastusmiehen kanssa, että taitaa se vika olla iskareissa. Niistä ei aina tahdo saada tämäntyyppisiä vikoja esiin.
Ei muuten näkynyt jousien kumisuojia, kun kuppi oli sen verran hiekan peitossa.
Tämäkin asia selvinnee iskareita vaihdettaessa.

Nyt lähden kyselemään Konien hintaa paikalliseen tarvikeliikkeeseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin