Etuiskareiden vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Bob »

petrisa kirjoitti:Eipä ollut katsastuksessa mitään huomauttamista. Hyvä niin, mutta toisaalta ei löytynyt mitään näkyvää tai kuuluvaa syytä kolahdukseen.
Totesimme katsastusmiehen kanssa, että taitaa se vika olla iskareissa. Niistä ei aina tahdo saada tämäntyyppisiä vikoja esiin.
Ei muuten näkynyt jousien kumisuojia, kun kuppi oli sen verran hiekan peitossa.
Tämäkin asia selvinnee iskareita vaihdettaessa.

Nyt lähden kyselemään Konien hintaa paikalliseen tarvikeliikkeeseen.
Omassani on Konin Sportit olleet viime keväästä ja saman valinnan tekisin uudestaankin. Konien hinta vain Suomessa on aika korkea - itse tilasin PFS:ltä ja säästin satoja euroja - verrattuna niihin hintoihin mitä sain kun kyselin täällä kotimaassa muutamasta varaosaliikkeestä. Kysymys lienee Suomen pienistä myyntimääristä - liikkeet joutuvat tilaamaan ensin itse iskarit ja lisäävät siihen sitten katteensa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin, nyt vaihto tehty.

Menin viikolla hakemaan kääntölaakereita (varmuuden vuoksi) ja jousen alapään kumeja paikallisesta merkkiliikkeestä (Aine Oy). Tavarat löytyivät heti hyllystä.
Ostin sitten saman tein myös parannetut etuiskaritkin samasta paikasta. Vakuuttivat kovasti, että nämä ovat parennettu versio. Sachs näkyy olevan valmistaja. Tosin Espanjassa tehdyt, valitettavasti.
Aika näyttää kestävätkö ne. Päädyin tähän ratkaisuun kahdesta syystä.
- kaikki tavarat löytyivät heti hyllystä
- mielestäni edullinen kokonaishinta. Koko roska tasan 300 €. Suhteellista tosin.

Tarvikeliikkeestä (tilaamalla) olisi saanut etuiskarit Monroe Reflex:t 240 € pari.
Konin (FSD) kaikki iskarit eteen ja taakse olisi saanut 695 € hintaan. Nämäkin olisivat luonnollisesti olleet tilaustavaraa.

Eilen vaihdoin vasemmalle puolelle ja väsymyksen iskiessä päätin vaihtaa tänään oikealle puolelle. Nyt on sekin tehty. Jousissa ei ollut niitä kumeja, joten hyvä oli ne laittaa. Kääntölaakereissa ei mielestäni ollut mitään vikaa. Jätän ne hätävaraksi. Vasemmalla puolella ylimääräistä työtä teetätti jarrusatulan irroittaminen hetkeksi pois paikoiltaan. Iskarin alempi pultti oli asennettu niin päin, ettei sitä päässyt kunnolla lyömään pois paikoiltaan jarrusatulan ollessa esteenä. Tarkemmin sanoen jarrusatulan jarruletkun liitos oli tiellä. En ottanut sitä riskiä, että mosautan vahingossa sen paskaksi ja sitten itku pääsee. Pulttia on lyötävä kunnolla ja suoraan jotta se tulee ulos, koska siinä on boorit kuten myös olkavarressa. Varmempi näin. Oikealla puolella pultti olikin asennettu toisinpäin, joten lyöntitilaa oli reilusti ja turvallisesti. Onneksi pultti mahtui tulemaan ulos eikä loppuvaiheessa ottanut jarrusatulaan/letkuliitokseen vastaan.

Ensimmäisen koeajolenkin perusteella paukkeet ja kolinat ovat pois. Ja näinhän sen pitää ollakin. Olisi se jo kumma, jos ei olisi. Kauanko sitten pysyvät pois, aika näyttää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Saitko tosiaan molemmat etuiskarit ja laakerit 300e? sehän on jo järkevä hinta.. viimeksi kun tiedustelin niin iskari yksi kpl 300e ja risat.. jos tuohon hintaan saa niin haen heti uutta.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä pitää paikkansa. Se oli tasaraha.
Taisi varaosamyyjä mainitakin normaalihinnan olevan 300 € kpl. Kova tarjous, joten en jäänyt enää arpomaan minäkään. Ja hätähousu ("heti mulle kaikki tänne") kun olen, vaakakupissa painoi myös osien löytyminen heti hyllystä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin