Konepelti ja kiven iskeymät
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Konepelti ja kiven iskeymät
Konepeltihän on alumiinia ja siksi ominaisuuksiltaan peltisestä eroava. Edukseen varmasti keveys ja ruostumattomuus, mutta onko muut kiinnittänyt huomiota kiveniskeymiin? En tiedä tarkalleen millaisessa ajossa autoni on edellisellä omistajalla ollut, mutta kiveniskeymiä on todella paljon ja jäljet ovat suht syviä ja pitkiä. Onko alumiini pehmeämpi tai muuten poikkeava että kivi "uppoaa" pintaa ja vie maalin mukanaan? Iskeymiä on tullut lisää omistus aikananikin aika reilusti eikä ajo todellakaan ole sorateillä. Toki harmaassa autossa alumiini konepelti on itseparantuva, kun jäljet harmaantuvat lähes oikeaan sävyyn.. mutta läheltä katsoessa aika karhea on pinta. Kuitenkin lokasuojat yms on melkeinpä virheettömässä kunnossa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Sitä vähän hain minkä Mimmi sanoi ääneen. vai tarkoittiko Mimmi juuri tämän sanomalla että herkkä on kiville. Onko muut huomanneet samaa omissa autoissaan? Voisihan se jotenkin hassusti toimia toisinkin päin, että maalisäilyisi paremmin pehmeässä ja minun auto olisi "kohtalon Elsa". Tarkoitan vain, että saako epäilys vahvistusta että konepelti on arka kiville.
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Eiköhän se tuo "slouganisi" allekirjoituksessasi; "Pidä turvaväli, takanasi" ole ainakin osasyyllinen kiveniskemiin.
Jos voisi ajaa kauempana edellisestä autosta, niin välttyisi suuremmalta osalta kiveniskemiä, mutta ainakin täällä pk-seudulla tuo on aika mahdotonta, kun joku vetää aina väliin ja useimmiten ilman vilkkua - siinä saa sitten seistä jarrupolkimella.
Jos voisi ajaa kauempana edellisestä autosta, niin välttyisi suuremmalta osalta kiveniskemiä, mutta ainakin täällä pk-seudulla tuo on aika mahdotonta, kun joku vetää aina väliin ja useimmiten ilman vilkkua - siinä saa sitten seistä jarrupolkimella.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Täytynee vaihtaa tuo joskus tuntuu aikaansaavan aika vahvan mielipiteen nimimerkistä ja ajotavasta... tuo nyt lähinnä huvituksena ja ajatuksena että asiat voi nähdä monelta suunnalta. Sen syvällisemmin kuitenkaan. En ole asenne kaahari (vaikka joskus lujaa meneekin).. Mutta totta tuo, että välillä väli kyllä lyhenee ja tavaraa tulee silmille. On tuo pelti on aika osansa saaneen näköinen. Toisaalta jos niitä kiviä ei tule niin ei tule jälkiäkään.. Ehkä tässä on vähän molempia. Moottoritie ajoahan käyttö on ja nopeuskin saa jo iskuihin voimaa. Mutta onko konepelti herkempi kuin teräksinen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Kysymys taasen viisaammille: Onko tuo maalipinta sitten sen "lujempi" ottamaan iskuja vastaan alumiinin päällä kuin ns. teräksen päällä? onko parempi, että alusta on hitusen joustavampi kuin kovempi suhteessa tietenkin maalipinnan+lakan joustavuuteen ja iskunkestävyyteen, että erillaisista esim. kivien tms. iskuista tulleet voimat eivät riitä tekemään pysyviä muodonmuutoksia?
Ehkä pari viskipaukkua lisää "avaa tämänkin yhteyden"
Ehkä pari viskipaukkua lisää "avaa tämänkin yhteyden"
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Omassani myös runsaasti kiveniskemiä - myös etulokasuojien "kärjissä" lamppujen takana jonkin verran. Pääasiassa moottoritienopeuksia ajelen ja niillä nopeuksilla pienetkin kivet saavat pahaa jälkeä.
Olen harkinnut konepellin maalauttamista - eihän se ruostu, mutta läheltä tarkasteltuna aikas karhea. Tuli tuossa tarkemmin taas tutkailtua, kun talveksi vahasin auton.
Olen harkinnut konepellin maalauttamista - eihän se ruostu, mutta läheltä tarkasteltuna aikas karhea. Tuli tuossa tarkemmin taas tutkailtua, kun talveksi vahasin auton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Toisaalta jos pinta on kova kivi ei painu ja vie maalia mukanaan laajemmin, mutta taas jos pehmeä taas jotenkin sitoo maalin iskussa niin tiedä.. ja taas jos pinta on kova, niin paine kohdistuu enemmän ja todennäköisimmin maali rikkoontuu, mutta pieneltä alalta... Viski on the rocks (eikä sitten niitä vi*´un jäitä sinne) kiitos! Se voisi auttaa selventäm.. kirkastamaan asioita. vahatessa juuri huomio niihin meni. Kiinnitin asiaan kyllä ostaessakin huomiota, mutta lisää on jälkiä tullut.
Viimeksi muokannut Poikarukka, La Syys 22, 2007 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Vasemmassa lokarissa on kyllä mullakin kaaren ja umpion välillä puolenkymmentä tarkemmin tutkiessa näkyvää isompaa iskemää.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Tuleehan niitä varmasti kaikkialle, mutta konepellissä on huomattavasti tiheämmin. Pienemmät jättää helposti jäljen konepeltiin, mutta myös sellaiset jotka jättää teräksiseenkin jäljen, taas teräkseen jää vain ne isoimmat? Tarkoitan nyt niitä osia jotka on suurinpiirtein samassa kulmassa menosuuntaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Täytyy oikein ihmetellä välillä, kun joillakin on tapana tulla motarille takapuskurissa kiinni silleen, että taustapeilistä ei meinaa valoja nähdä. Siinä jos missä on hyvä tilaisuus saada kunnon osumia ja varsinkin talvirengasaikaan.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Rekkojen kohdilla tahtoo turvavälit hävitä kun erinopeuksia ajavat yrittävät ehtiä samaan rakoon. Kyllä välillä hirvittää. Juuri näiden kiven iskujen takia yrittänyt pitää väliä. Tuulilasi on aika kallis, kuin myös keulassa olevat jäähdyttimet.. ja tietysti maalipinta.. Mutta minkäs teet aina ei voi polkea jarruakaan kun se turvaväli häviää takaa. Vähän jo arveluuttaa, kun otin kitkat autooni ensi talveksi (kun kerran mainitsit talvirengasajan..).
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Nastat otin omaani. Onneksi työajat ovat sellaiset, että pääsee ennen ja jälkeen ruuhkia pois tienpäältä. Näkyy kiveniskemien vähyytenä konepellissä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Nastoilla mennään täälläkin. Otin vieläpä samanlaiset Goodyearit mitä edelliset. Ultragrip 500:set.
Re: Konepelti ja kiven iskeymät
Joo mullakin on keula aivan täynnä kiveniskuja. Vielä kun auto on musta ja valkoinen pohjamaali niin kaikki kiveniskut paistaa kuin naantalin aurinko. Taitaa saabi olla aerodynamiikaltaankin sellainen että oikein imee kiviä.