Konepelti ja kiven iskeymät

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Konepeltihän on alumiinia ja siksi ominaisuuksiltaan peltisestä eroava. Edukseen varmasti keveys ja ruostumattomuus, mutta onko muut kiinnittänyt huomiota kiveniskeymiin? En tiedä tarkalleen millaisessa ajossa autoni on edellisellä omistajalla ollut, mutta kiveniskeymiä on todella paljon ja jäljet ovat suht syviä ja pitkiä. Onko alumiini pehmeämpi tai muuten poikkeava että kivi "uppoaa" pintaa ja vie maalin mukanaan? Iskeymiä on tullut lisää omistus aikananikin aika reilusti eikä ajo todellakaan ole sorateillä. Toki harmaassa autossa alumiini konepelti on itseparantuva, kun jäljet harmaantuvat lähes oikeaan sävyyn.. mutta läheltä katsoessa aika karhea on pinta. Kuitenkin lokasuojat yms on melkeinpä virheettömässä kunnossa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Sitä vähän hain minkä Mimmi sanoi ääneen. vai tarkoittiko Mimmi juuri tämän sanomalla että herkkä on kiville. Onko muut huomanneet samaa omissa autoissaan? Voisihan se jotenkin hassusti toimia toisinkin päin, että maalisäilyisi paremmin pehmeässä ja minun auto olisi "kohtalon Elsa". Tarkoitan vain, että saako epäilys vahvistusta että konepelti on arka kiville.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Bob »

Eiköhän se tuo "slouganisi" allekirjoituksessasi; "Pidä turvaväli, takanasi" ole ainakin osasyyllinen kiveniskemiin.

Jos voisi ajaa kauempana edellisestä autosta, niin välttyisi suuremmalta osalta kiveniskemiä, mutta ainakin täällä pk-seudulla tuo on aika mahdotonta, kun joku vetää aina väliin ja useimmiten ilman vilkkua - siinä saa sitten seistä jarrupolkimella.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Täytynee vaihtaa tuo joskus tuntuu aikaansaavan aika vahvan mielipiteen nimimerkistä ja ajotavasta... tuo nyt lähinnä huvituksena ja ajatuksena että asiat voi nähdä monelta suunnalta. Sen syvällisemmin kuitenkaan. En ole asenne kaahari (vaikka joskus lujaa meneekin).. Mutta totta tuo, että välillä väli kyllä lyhenee ja tavaraa tulee silmille. On tuo pelti on aika osansa saaneen näköinen. Toisaalta jos niitä kiviä ei tule niin ei tule jälkiäkään.. Ehkä tässä on vähän molempia. Moottoritie ajoahan käyttö on ja nopeuskin saa jo iskuihin voimaa. Mutta onko konepelti herkempi kuin teräksinen?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kysymys taasen viisaammille: Onko tuo maalipinta sitten sen "lujempi" ottamaan iskuja vastaan alumiinin päällä kuin ns. teräksen päällä? onko parempi, että alusta on hitusen joustavampi kuin kovempi suhteessa tietenkin maalipinnan+lakan joustavuuteen ja iskunkestävyyteen, että erillaisista esim. kivien tms. iskuista tulleet voimat eivät riitä tekemään pysyviä muodonmuutoksia? 8O :roll: :D
Ehkä pari viskipaukkua lisää "avaa tämänkin yhteyden" :lol:
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Bob »

Omassani myös runsaasti kiveniskemiä - myös etulokasuojien "kärjissä" lamppujen takana jonkin verran. Pääasiassa moottoritienopeuksia ajelen ja niillä nopeuksilla pienetkin kivet saavat pahaa jälkeä.

Olen harkinnut konepellin maalauttamista - eihän se ruostu, mutta läheltä tarkasteltuna aikas karhea. Tuli tuossa tarkemmin taas tutkailtua, kun talveksi vahasin auton.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Toisaalta jos pinta on kova kivi ei painu ja vie maalia mukanaan laajemmin, mutta taas jos pehmeä taas jotenkin sitoo maalin iskussa niin tiedä.. ja taas jos pinta on kova, niin paine kohdistuu enemmän ja todennäköisimmin maali rikkoontuu, mutta pieneltä alalta... Viski on the rocks (eikä sitten niitä vi*´un jäitä sinne) kiitos! Se voisi auttaa selventäm.. kirkastamaan asioita. vahatessa juuri huomio niihin meni. Kiinnitin asiaan kyllä ostaessakin huomiota, mutta lisää on jälkiä tullut.
Viimeksi muokannut Poikarukka, La Syys 22, 2007 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Vasemmassa lokarissa on kyllä mullakin kaaren ja umpion välillä puolenkymmentä tarkemmin tutkiessa näkyvää isompaa iskemää.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuleehan niitä varmasti kaikkialle, mutta konepellissä on huomattavasti tiheämmin. Pienemmät jättää helposti jäljen konepeltiin, mutta myös sellaiset jotka jättää teräksiseenkin jäljen, taas teräkseen jää vain ne isoimmat? Tarkoitan nyt niitä osia jotka on suurinpiirtein samassa kulmassa menosuuntaan.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Täytyy oikein ihmetellä välillä, kun joillakin on tapana tulla motarille takapuskurissa kiinni silleen, että taustapeilistä ei meinaa valoja nähdä. Siinä jos missä on hyvä tilaisuus saada kunnon osumia ja varsinkin talvirengasaikaan.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Rekkojen kohdilla tahtoo turvavälit hävitä kun erinopeuksia ajavat yrittävät ehtiä samaan rakoon. Kyllä välillä hirvittää. Juuri näiden kiven iskujen takia yrittänyt pitää väliä. Tuulilasi on aika kallis, kuin myös keulassa olevat jäähdyttimet.. ja tietysti maalipinta.. Mutta minkäs teet aina ei voi polkea jarruakaan kun se turvaväli häviää takaa. Vähän jo arveluuttaa, kun otin kitkat autooni ensi talveksi (kun kerran mainitsit talvirengasajan..).
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Nastat otin omaani. Onneksi työajat ovat sellaiset, että pääsee ennen ja jälkeen ruuhkia pois tienpäältä. Näkyy kiveniskemien vähyytenä konepellissä.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Nastoilla mennään täälläkin. Otin vieläpä samanlaiset Goodyearit mitä edelliset. Ultragrip 500:set.
Datariver
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 22:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Konepelti ja kiven iskeymät

Viesti Kirjoittaja Datariver »

Joo mullakin on keula aivan täynnä kiveniskuja. Vielä kun auto on musta ja valkoinen pohjamaali niin kaikki kiveniskut paistaa kuin naantalin aurinko. Taitaa saabi olla aerodynamiikaltaankin sellainen että oikein imee kiviä.
Saab 9-3 SS

http://www.cclahti.com" target="_blank
Vastaa Viestiin