2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Ongelmani on lähinnä se, että olen näihin asti ajanut manuaalilla (=tiedän paremmasta) ja haluaisin laatikon vaihtavan aiemmin ja ottavan suurempia voimia koneesta alakierroksilla. Voimaahan siellä on kuin pienessä kylässä. Mutta käsivalinnallakin 60km/h nelosella aiheuttaa vain epämääräistä mörinää ja lopulta laatikko hakee kolmosen kautta..
Tehtävä vaikuttaa täysin mahdottomalta. Maantiellä matkanopeudessa mitään ongelmia ei ole, puheena minulla on vain vaihteet alle nelosen.
Ainakin se vaihde 3,5 löytyy, 2,5:sta en ole varma.
Tehtävä vaikuttaa täysin mahdottomalta. Maantiellä matkanopeudessa mitään ongelmia ei ole, puheena minulla on vain vaihteet alle nelosen.
Ainakin se vaihde 3,5 löytyy, 2,5:sta en ole varma.
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
3,5 vaihde löytyy vm06 1.8t:stä? Ei pitäisi löytyä, kun automaattilaatikko jossa on 2,5 ja 3,5 vaihteet on ainoastaan 2.0TS (eli 210hv B207R) koneen yhteydessä. Ja tässäkin tapauksessa "puolikkaat" vaihteet menevät päälle ainoastaan kickdown:ssa.Ristom kirjoitti:Ainakin se vaihde 3,5 löytyy, 2,5:sta en ole varma.
Muuten en osaa suoranaisesti kommentoida automaatin kovaa kulutusta. Mun kokemuksten mukaan suurinpiirtein samanlaisessa ajossa menee automaatti 1.8t 11 litraan, kun manuaali menee noin 9,5:een litraan sadalla. Eli eroa on tuo noin litra. Tosin tuossa manuaalissa on Hirsch ja automaatissa ei ole ollut. Myöskään suurta eroa en ole huomannut SS:n ja SC:n välillä, jos sillä on merkitystä. Olisi kiva tietää minkälaisella ajotyylillä pääsee SS:n tankillisella yli 700km, kun mulla on hyvä jos pääsee sen 550km. Toki ajan pääasiassa kehä ykkösen sisäpuolella ja kaasujalka on varmaankin turhan raskas.
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Vaihde 3,5 löytyy varmasti, sen saa esille käsivalintapuolenkin kolmosta pitäessä ja käy ilmi siitä, että niitä on 2 kpl ja auto ottaa aimo harppauksen sillä pisemmällä.
Ei ole mikään temppu ajaa pääasiassa matka-ajoa SS:llä 800km tankillisella. Itselläni tyypillinen tankkaus oli 56 litraa ja n. 800km => 7 litran kulutus /100km. Toki vaihteluväliä 650-800km / tankkaus esiintyi. Siis manuaalilla.
Ei ole mikään temppu ajaa pääasiassa matka-ajoa SS:llä 800km tankillisella. Itselläni tyypillinen tankkaus oli 56 litraa ja n. 800km => 7 litran kulutus /100km. Toki vaihteluväliä 650-800km / tankkaus esiintyi. Siis manuaalilla.
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Kokeilin tuota manuaalimoodia hiukkasen ja sitä miten sähköaivo puuttuu peliin. Tämä siis 2.0T:lle, kone lämmin ja bensa paikallista 93:sta, joka vastannee Suomen 98 oktaanista. Tuloksia:
a) Manuaalimoodissa, milloin vaihtaa automaattisesti pienemmälle
2 -> 1: pitää pysähtyä (2:lla voi myös lähteä liikkeelle)
3 -> 2: n. 1000 rpm
4 -> 3: n. 1500 rpm
5 -> 4: n. 1500 rpm
b) Voi ajella manuaalimoodissa, mutta vaihtaa pienemmälle, jos laittaa kaasun pohjaan (ei kuitenkaan kick down:iin):
3 -> 2: en saanut vaihtamaan
4 -> 3: n. 2000 rpm
5 -> 4: n. 2000 rpm
Luvut ovat aika likimääräisiä, koska kokeilin niitä liikenteen joukossa ja tie saattoi jossain tapauksissa olla kaltevaa.
Vähän offtopic, mutta nuo puolikkaat vaihteet kiinnostavat. Onko niistä jossain selitystä miten ne on toteutettu? Periaatteessa sopiva luistattaminen antaa varmaan saman tunnelman.
a) Manuaalimoodissa, milloin vaihtaa automaattisesti pienemmälle
2 -> 1: pitää pysähtyä (2:lla voi myös lähteä liikkeelle)
3 -> 2: n. 1000 rpm
4 -> 3: n. 1500 rpm
5 -> 4: n. 1500 rpm
b) Voi ajella manuaalimoodissa, mutta vaihtaa pienemmälle, jos laittaa kaasun pohjaan (ei kuitenkaan kick down:iin):
3 -> 2: en saanut vaihtamaan
4 -> 3: n. 2000 rpm
5 -> 4: n. 2000 rpm
Luvut ovat aika likimääräisiä, koska kokeilin niitä liikenteen joukossa ja tie saattoi jossain tapauksissa olla kaltevaa.
Vähän offtopic, mutta nuo puolikkaat vaihteet kiinnostavat. Onko niistä jossain selitystä miten ne on toteutettu? Periaatteessa sopiva luistattaminen antaa varmaan saman tunnelman.
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Onkohan uusissa laatikoissa eroja, kun Saab pressi esitteissään kertoo että täysin lukittu 3,4,5,6 vaihteet manuaali asennossa?
Nuo 2,5 ja 3,5 vaihteet löytyvät VAIN 2.0T versiosta ja ilmeisesti vuodesta 2007 lähtien.
Nuo 2,5 ja 3,5 vaihteet löytyvät VAIN 2.0T versiosta ja ilmeisesti vuodesta 2007 lähtien.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Huomioitavaa tähän, 6 - litran kulutuksella D.T.E:n pitäisi näyttää täydellä tankilla yli 950km. Mulla "enkkari" on 912km D.T.E. lukemassa normaali matka-ajossa liikenteen mukana lukema tuli jonkin aikaa tankkauksen jälkeen välillä Posio - Raahe.uusi93 kirjoitti:Olisi kiva tietää minkälaisella ajotyylillä pääsee SS:n tankillisella yli 700km, kun mulla on hyvä jos pääsee sen 550km.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
En löytänyt äkkiä kokeillen 2,5:lta mutta 3,5 on "aivan varmasti". Tai ainakaan muuta syytä en keksi sille, että kierrokset kolmosella putoaa ja laatikolta saa jotain tiehenkin asti.Marko A kirjoitti:Nuo 2,5 ja 3,5 vaihteet löytyvät VAIN 2.0T versiosta ja ilmeisesti vuodesta 2007 lähtien.
(Ellei se sitten lakkaa siinä kohtaa luistamasta ja ota kiinteää välitystä?)
9-5 automaatti tuntuu muuten käteen paljon mukavemmalta, kuin tämä en-enää-keksi-miksi-sitä-voisi-kutsua-rumasti-mutta-kohteliaasti-malli...
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Niin tosiaan se kickdown.. Sain D:llä risteyksessä ei-toivotun efektin. Mielestäni ihan tyylipuhdas kickdown 2 -> 1.karitammi kirjoitti: b) Voi ajella manuaalimoodissa, mutta vaihtaa pienemmälle, jos laittaa kaasun pohjaan (ei kuitenkaan kick down:iin):
3 -> 2: en saanut vaihtamaan
4 -> 3: n. 2000 rpm
5 -> 4: n. 2000 rpm
Aika kengurua..
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Verrattaessa 9-5 ja 9-3 automaattilaatikoita olen aivan päinvastaista mieltä kuin Ristom. SC laatikko toimii paljon siistimmin, vaihtaa huomaamattomammin, eikä esim hidastettaessa moottorijarrutuksella liikennevaloihin tee mitään takapotkua laatikon vaihtaessa ykköselle kuten joskus 9-5:ssa. Kaikenkaikkiaan 9-3 muutenkin paljon miellyttävämpi kaupunkiautona esim seistessä likennevaloissa kun auto ei tärise eikä värise ja moottorin ääntä tuskin kuulee. Valitettavasti ihan samaa ei voi sanoa isommasta Saabista. Kilometrejä 9-3:ssa tosin vasta 16.000 ja 9-5:ssa 84.000. Tosin 9-5:een vaihdettu 35.000 km:n kohdalla laatikko takuuna tehdasuuteen. Kuriositeettina voisi mainita että kokemusta automaattisaabeista on jonkunverran: 99 GLS autom -76, 900 GLS autom -83, 9000 CD Turbo Autom -89, 9000 CS Turbo autom -96 ja alla olevat.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Saattaa olla, että olen ollut väärässä, mikä on tietysti erittäin harvinaista...
'06 1,8t + Hirsch automaatin D ja manuaalipuolikin lukitsee kolmosen, mutta siitä tulee vaihdon tuntu ja selvä potku kulkupuoleen. Alkupuolen kolmosta se luistaa ja mitään ei tapahdu ja sitten potkasee. Se on ainoa kohta, jossa laatikko toimii halutulla tavalla! Se on harmi, koska edellytykset olisi paljon parempaan.
Ohjelma, joka vaihtaisi isomman vaihteen aina n. 2500-2700rpm kohdalla olisi unelma.. Siis kevyehköllä-raskaalla painalluksella.(Ilmeisesti tota tomaattia pitää muutenkin viedä sillain feg-shui..)
'06 1,8t + Hirsch automaatin D ja manuaalipuolikin lukitsee kolmosen, mutta siitä tulee vaihdon tuntu ja selvä potku kulkupuoleen. Alkupuolen kolmosta se luistaa ja mitään ei tapahdu ja sitten potkasee. Se on ainoa kohta, jossa laatikko toimii halutulla tavalla! Se on harmi, koska edellytykset olisi paljon parempaan.
Ohjelma, joka vaihtaisi isomman vaihteen aina n. 2500-2700rpm kohdalla olisi unelma.. Siis kevyehköllä-raskaalla painalluksella.(Ilmeisesti tota tomaattia pitää muutenkin viedä sillain feg-shui..)
Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?
Tuossa olet oikeassa, että 2,5 ja 3,5 vaihteet löytyvät vain 2.0T:stä. (B207R-moottori), mutta ko vaihteisto on ollut siinä "alusta asti" eli vuosimallista 03 lähtien. Vuosimallit 03-05 ko moottorilla myytävät mallit olivat Suomessa Aeroja, kuten varmasti kaikki muistavat.Marko A kirjoitti:Nuo 2,5 ja 3,5 vaihteet löytyvät VAIN 2.0T versiosta ja ilmeisesti vuodesta 2007 lähtien.
Joku kyseli miten ko laatikko toimii? WIS:ssa lukee seuraavaa näistä "ylimääräisistä" vaihteista.
WIS kirjoitti:Aeromallille (B207R) on lisäksi kaksi välityssuhdetta 2,5 ja 3,5. Nämä ovat täysin ohjelmallisesti ohjattavia. Muutetut välityssuhteet saadaan aikaan vielä yhdellä solenoidiyhdistelmällä välillä S1-S5. Nämä välityssuhteet aktivoidaan vain kickdown-tilanteessa viidenneltä vaihteelta. Tällöin vaihteisto vaihtaa alas 2,5 - 3,5 - 5. Kolmannen ja neljännen vaihteen yli siis hypätään tässä tapauksessa.