2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Onko laatikko ohjelmoitavissa?

Mielestäni vaihto-ohjelma on todella typerä - kaikki muhkea vääntö on käyttämättä, nautinto pilalla ja bensanmenekki taattua..

Eli alle 2000 kierroksen kierroksia ei saa käytettyä, kun manuaalilla taas hyvän ajonautinnon saa vetelemällä kaasu pohjassa aina n. 2000 ja uutta pykälää. - No automaatilla on aina n. 3000 vähintään ja väännöstä ei tietoakaan. Laatikko kiljuttaa mielellään jopa 4000 kierrokseen "kohtuullisen kovalla kaasulla", puhumattakaan jos sitä pitää lattiassa...

Onko ongelma tuttu? Tuntuu kuin automaatti vain luistaisi ja voima ei todellakaan mene tiehen.

Onko näihin softapäivityksiä?
Unelmani on toimintamalli kaasu lähes pohjassa 2500rpm ja uutta pykälää. Kickdown on vielä kaiken huippu - sitähän laatikko tekee kyllä auliisi: 120km/h ja kolmosta pesään!

Manuaalin kanssa 195hv 310Nm Hirsch oli täyttä nautintoa - ja matka-ajossa 5,4 l/100km on ennätykseni. Siis bensavehkeellä! Seka-ajossa kulutus oli aina reilusti alle 8l/100km. Nykyään automaatilla alle 10l/100km lukemista ei oikein ole toivoakaan.

Nautinto on pilalla! Auttakaa!
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hyvin se laatikko toimii nuilla tehoilla ja vielä isommillakin. Kyllä se osaa parhaan kiihtyvyyden hakea. Automaatti tosin rajoittaa 1 ja 2 momenttia (kuten kai manualiikin?) Hyvin se sama laatikko toimii aerossakin jossa 210hp ja 300nm (9-5 kait 350nm ja volvoissakinhan tätä on?) ja aina voi käyttää valitsinta itse niin ei varmasti vaihda (paitsi kikkari kyllä on silloinkin..). Väännöllä mukava ja taloudellinen ajaa mutta ei varmasti paras kiihtyvyys ole ennen 2500 kierrosta. kyllä ne on tehot mitkä vie lopulta autoa. välillä kyllä karmii kun laatikko alkaa polkaistessa pudottamaan vaihteita. kaasu polkimen asento vain maatilla kertoo halutun kiihtyvyyden määrä ja muu tulee automaattisesti ja jos ei usko riitä on manu parempi. Kuten se jo lukemien valossakin 0-100 jne..

Tuo kaasupolkimen käyttö pitää ajatella sitten ihan uusiksi automaatilla, jos on manuaalilla tottunut ajamaan. Polkimella vain osoitetaan haluttu kiihtyvyys, mikäli auto ajattelee että kuski haluaa enemmän se vaihtaa pienemmälle, jolloin se kiihtyy. vaihde pysyy kyllä päällä melko pitkään on vain opittava miten auto reagoi nuihin polkimen liikkeisiin ja määriin. Automaatilla ajaminen on ihan omanlaista.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Siinähän se ongelma piileekin:
En arkiajossa kaipaa parasta saatavissa olevaa kiihtyvyyttä ja radalle näillä vehkeillä ei todellakaan tarvitse mennä!

Tahdon nauttia väännöstä, jota olisi tarjolla rutosti, mutta automaatti jättää täysin käyttämättä. Tahdon voida kiihdyttää täydellä kaasulla alle 2000 kierroksista alkaen, onko tähän mahdollista päästä jollakin softalla?

Eikö Saabin ideologiaan kuulu bensataloudellisuus ECO-POWERIN merkeissä? Eikö tästä tehon ohella ole ahtamisessa alun perin kysymys?

Nyt moottoriahan ei käytännössä saa lainkaan täydelle kierrosalueen teholle pienillä kierroksilla, minusta turbo ei edes ahda, ennen kuin automaatti saa tauluun sen n.3000kierrosta ripeähkössä kiihdytyksessä.

En näe mitään järkeä tässä automaattilootan vaihto-ohjelmassa, eikä se millään tavoin ole moottorin luonteen tasalla. Juuri se kaikki alavääntö ja tasainen vääntökäyrä (mistä pidetään ansaittua kovaa meteliä) on [b]täysin hyödyntämättä [/b]Saabin automaatissa. Meidän 07 9-5 2.0t:ssä, jossa sattuu myös olemaan Hirsch, on aivan sama ongelma. Kiljuttaa kiljuttaa kiljuttaa, eikä vaihtoa kuulu. Sama tapa se oli vakionakin.

En voi millään lailla suositella kenellekään Saabin manuaalin alaväännöstä nauttineelle automaatin ostamista, pettymys on hyvin karvas. Yrittäessään ajaa alakierroksilla fiilis on vähän sama, kuin kaksilitraisella ahtamattomalla ooppelilla.

Eikä siinä automaatin käsivalintapuolessakaan kehumista ole: Se ottaa kyllä ehdotuksen vastaan, mutta tekee niinkuin sitä itseään huvittaa. Eikä sekään toimi oikein ollenkaan alle 2000 kierroksen. Tuntuu kuin voima hukkuisi laatikkoon ja ajettaessa esimerkiksi nelosella 60km/h on jurnutus jo melkoista. Vertailun vuoksi oikealla manuaalilla pystyi ajamaan 60km/h 5. vaihteella tasamaata pintakaasulla, kulutus on silloin kuuden litran luokkaa per 100km.
Ainoa vaihto, joka on automaatin käsisekoittimella (joka mielestäni toimii väärään suuntaan) sujuva on vaihteelta 3 vaihteelle 3½. Se on ainoa kohta, missä saa esille sen potentiaalin mitä olisi.

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku osaisi kertoa onko asialle mitään tehtävissä!
Siis onko vaihdelaatikkoa mahdollista ohjelmoida?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Onko kenelläkään muuten tietoa, onko Aerossa eri ohjelma laatikolle kuin 1,8t:ssä?
Hirschin pakettihan on eri automaatille ja manuaalille, mutta onko sillä vaikutusta vaihto-ohjelmaan? Perstuntumalla ei ole..
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ilmeisesti vika foorumin mielestä on siis ratin ja penkin välissä, kun ei tunnu kommenttia heruvan..?
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Ristom kirjoitti:Ilmeisesti vika foorumin mielestä on siis ratin ja penkin välissä, kun ei tunnu kommenttia heruvan..?
Hieman samantyyppisiä havaintoja on minullakin tuosta lootan toiminnasta ja olen kuullut (en tiedä pitääkö paikkaansa), ettei olisi tomaatti ohjelmoitavissa (tai ainakaan kukaan ei sitä tekisi).

Eli vaikka loota on ns. oppiva/mukautuva, niin käytännössä mukautumista taidetaan vaatia enemmän kuljettajalta. Taitaa olla joillakin merkeillä jo (kalleimmissa malleissa ainakin) valittavissa eri ohjelmia automaatin(kin) toimintaan (tyyliin kaupunki/matka/sport).

Manuaaliasento on ymmärtääkseni tehty hieman "sporttisempaan" ajoon, eli kierrokset ovat vielä normaaliakin korkeammalla...

Väittäisin, että laatikko on tuollainen ja tartteepi tosiaankin kuskin siihen hieman mukautua. Meikäläisellä on kokemusta vain vanhemmista eri merkkisistä ei-ahdetuista automaateista, joten vertailukohtaa ei kovin paljoa ole.

Sinänsä lootaan olen itse tyytyväinen, mutta jos joskus tulisi softaa päivitettyä (eli lisää vääntöä/tehoa), niin saisi kyllä oppia lootakin pirteämmän myllyn tavoille...
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Itsellä ensimmäinen automaatti, vaikka kyllä automaatilla ajanut. Kyllä tuo omista kokemuksista paras on. On tilanteita jolloin laatikon toiminta on hieman ärsyttävä. Kun oppii laatikon tavat ja ennakoi omalla käytöksellään, niin paljon saa sillä sovitettua. Laatikko vaihtaa äkkiä isoimmalla mahdolliselle ja kun tarvii nopeasti esim kiihdyttää kaupunki liikenteessä mitään ei tapahdu kun kierrokset alhaalla ja turbo lagaa. Sitten tulee repaisu kun joutuu painamaan enempi kaasua-->paineet ylös ja vaihdetta alas. Tietysti tottunut nostaa paineet ennen. Sitten juuri taas se ketjun aloittajan ongelma, että kierrokset pomppaa. Muutaman kerran kironnut, kun ei muista että kickdown voi nakata kaksikin pykälää alas. Auta armiasta, kun tuomion päivän urut aukeaa. Nämä on vain tottumis juttuja. Olen myös huomannut polkimen liikkeiden vaikuttavan aika selkeästi laatikon logiikkaan. määrätietoiset (kirjaimellisesti määrätietoiset) liikkeet eikä kesken kaiken polkaista lisää. Loota luulee kun lisää kaasua hitusen vielä, että panempas pienempää. Olen kuitenkin sitä mieltä että laatikko hakee taloudellisinta tapaa ellei kiihdytä rajusti, jolloin haetaan paras kiihtyvyys ja se on kierroksilla. Todella matalilla kierroksilla menee normiajossa.

Tuosta oppimisesta.. se on kyllä todella huomaamaton, mutta luulen että omani on mukautunut hieman. Ei vaihda niin herkästi ylös. Minun ajotapa on aika rauhallinen. Moottorien rampeissa oikeastaan rajummin kiihdytän nykyään ei vaihda vaihdetta pienemmälle kesken kaiken. toisaalta olen kyllä oppinut ne rajat. Sen tuntee milloin kiihtyvyys ei muutu polkimesta enempää jos siitä vielä ojentaa niin vaihtuu vaihde. Eli taas sitä tuntumaa siihen. Tehoilla ei ole suurta merkitys laatikon toimintaa ellei mennä todella ohi. Tiedä sitten onko eri tehoisissa autoissa eri vaihto-ohjelmat. 2.0T kanssahan 5-vaihteisessa lotkussa on lisänä 2.5 ja 3.5 vaihde kickdownin yhteydessä, mikä taas kertoo siitä että oikeita kierrosalueita haetaan.

Ei kyllä henk.koht ole manuaalia yhtään ikävä. Kulutus ei ole minulla pompsannut ja ajotapa on jotenkin rauhoittunut. Plussana lisänä helppous ruuhkassa ja auton pehmeä toiminta.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei toi Sentroniccikaan ota kovinkaan todesta kuskin käskyä vaihtaa manuaalipuolella 2 vaihteelta kolmoselle ripeämmässä kiihdytyksessä, vaan on niin sporttista että vetää mielellään sinne liki 5000 rpm, ennen kuin kuski höllää ja vaihde vaihtuu..

Vaikuttaa siis hyvin pitkälti siltä, että kuskin on tässä alettava sopeutumaan ja kone on ehdottoman älykäs.

Saako manuaalipuolen vaihtosuuntaa käännettyä? Jos ollaan niin sporttista, niin miksi vaihtosuunta on eteen isommalle? Joskus ajatuksissa olen vaihtanut valoista lähtiessä ykköseltä kolme kertaa isommalle alaspäin.. Nykyään jos "manuaalia" käytän, laitan heti paikallaan kakkosen valitsimeen.

Vaikka tästä kaikesta voi saada pienen valittamisen sävyn niin täytyy todeta että Saab on edelleen se juttu... Parantamisen varaa kuitenkin on, joko kuskissa tai lootan tekoälyssä.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kulutus on kyllä pompsahtanut, jos vertaa
SS1,8t + Hirsch manuaali seka-ajossa 7,5 l/100km, maantiellä ennätys 5,4l/100km tavallisimmin 6,5l/100km.

SC automaalilla sama yhdistelmä matkalla vähintään 8,5l/100km (pompsahtaa oitis taajamassa taas lähelle kymppiä) Seka-ajo sen n. 10l/100km. Ja pelkkä kaupunki n.12l/100km.

Laskekaa prosentteja.
belli
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja belli »

Vaihdoin juuri eilen 9-5 automaatista (vm-00) 9-3SC automaattiin ja 9-3:n automaatti on ihan tautisen hyvä verrattuna 9-5:n lootaan.
Huomasin tosin että autosta puuttuu kokonaan sport nappi, ja laatikko tuntuu olevan kokoajan sport tilassa. Lähtee viivalta tosi mukavasti.

On kyllä tähän asti ajetuista automaateista paras.

Kulutus puolella vanha 9-5:n vei 12,5 - 13,5 sekaajossa niin jos 9-3:n vie vähemmän niin oon tyytyväinen.

Belli
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Kyllä on meikänkin mielestä paras tomaatti, millä olen enemmän (siis vähintään useita tuhansia km) ajanut.

Volkkarin DSG on kyllä ainakin normiajossa aika hieno, mutta sitä en ole päässyt testaamaan kuin parilla koeajolenkillä ja moottorina on ollut 140hp "powerdiesel". Vaihtaa tosi hienosti eikä hukkaa tehoa. Mutta kuka nyt volkkarilla haluaa ajella...

==> Uuteen XWD-malliin joku dsg-tyyppinen vaihteisto, niin johan olisi namia. Ja tehoa/vääntöä tietysti ainakin sen TTID:n verran.

Nyt kun sain omaani tuon steg1:n, niin alkaapa auto tuntua melko huipulta...
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Kyllä mustakin tuo automaatti on melkolailla looginen ja hyvä. Kiihtyvyys on verrannollinen kaasun asentoon. Jos haluaa kiihdytellä väännöllä, pitää pedaalia painaa rauhallisemmin alaspäin.

Moottoritierampeissa joskus tuntuu hassulta kun se heittää kolmoselle vielä lähellä 100 km/h vauhteja, mutta tästäkin selviää hitaammilla kaasupolkimen liikkeillä.

En tiedä miten hyvin laatikko ottaa huomioon lastutuksen. Mulla on SC 2.0T aut. ja siinä kyllä kierrokset pysyvät melko jyrkissäkin ylämäissä (jyrkemmissä kuin Suomen pääteiltä löytyy) alle 2 tonnin. Minusta se käyttää väännön mainiosti hyväkseen.

Kulutusta en ole saanut montaakaan kertaa yli 10 l/100 km. Ajo on sekalaista 50% käupunkia ja 50% motaria (yli 100 km/h), mittaan keskikulutuksen itse laskemalla tankkauksen yhteydessä.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eieieiei.. Kyllä tolle laatikolle pitäisi nyt jotain järkeä saada taottua..

Manuaalin SS:n tankkausväli oli minulla tavallisimmin tasan viikko, 750 - 800km.
Nyt tällä ylistetyllä ja hienolla automaatilla pääsen SC:llä n. 500km ja tuntuu, että pitäisi tehdä osittainen osoitteenmuutos A24:lle.

Tuntuu vain tuo 50% ero bensan kulutuksessa aika järkyttävälle. Arvatkaa suosittelenko automaattia yhtään kenellekään.

Hienon esimerkin laatikon loogisesta toiminnasta saa maantieltä poistuessa risteyksessä. Jarrutuksen jälkeen kaasuttaessa menee ikuisuudelta tuntuva n. 2-3 sekuntia ennen kuin tapahtuu mitään ja sitten kun alkaa tapahtua, olen jo ehtinyt lisätä kaasua ja loota on sitä mieltä, että nyt ollaankin oikein sporttisia ja kierrokset on äkkiä 4000 tietämiä. No se voima mitä sitten jo pitäisi löytyä, ei tule tiehen, vaan katoaa johonkin laatikon luistoon.
Manuaali vs. automaatti on vähän kuin mopon tehoputki, äänet kasvaa, kulkupuoli parhaillaan tippuu. Foorumille tilittämisestäkään ei varmaan saa kuin ääliön leiman, ainakaan laatikon ja kuskin yhteistyöhön se ei ole vaikuttanut..
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ja hei:
Kuinka rauhallisesti sitä pedaalia oikein pitää painaa, jos haluaa täyden (kierrosalueen) kiihtyvyyden, ilman että moottorin kierrokset nousee yli 2500rpm:n????
Ootteko koskaan kokeilleet en kiihdytystapaa manuaalilla? Kannattaisi.


Haluaisin faktoja pöytään:
Onko mallin (1,8t, 2.0t, 2,8T ja diesel) mukaan eroja laatikon softassa?
Voidaanko laatikkoa ohjelmoida?
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 2006 SC 1.8t Hirsch - Automaattilaatikolle softaa?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Pitää huomata että nimim. Poikarukka ja ja minä puhumme automaattivaihteiston kokemuksista koneella 2.0T, ei viritetyistä "pienemmistä" koneista. Lisäksi autossani taita olla tuo 5+2-vaihteinen laatikko. En tosin tiedä varmasti onko se myös US-markkina-alueen autoissa. Kyllä sieltä tosin hyvällä tahdolla ne puolikkaat vaihteet huomaa. Poikarukan tavoin minustakin tuo Saabin loota on parhaammasta päästä ajamiani.

Kävin kokeilemassa autoa ja kyllä se minusta hyvinkin kiihdyttää alle 2500 rpm:n, jos kaasupoljin ei painu yli puolivälin. Huom. tätä on aika vaikea kuvata. Varsinkin tuota rauhallisuutta en osaa kuvata. Sitten jos painaa suurinpiirtein kick-down kytkimeen asti, laatikko vaihtaa jossain 5000 rpm:ssä. Aivan pohjassa, menee myös kierrosluku aivan pohjaan.

Tuo risteykseen hidastaminen ja sitten sieltä pois kiihdyttäminen on varmaan vaikeimpia tehtäviä automaatille, koska se ei lue kuskin ajatuksia. Kävisin kokeilemassa esim. BMW Steptronic:ia. Niissä annetaan melkolailla samat suoritusarvot automaatille ja manuaalille. Saabin vaihteiston ohjelmoinnista en tiedä. Pikaisella googlauksella ei löytynyt Saabin kohdalta juttuja. Viisastellen voi tietysti sano, että tottakai sen voi ohjelmoida. Vaikka sitten itse, jos riittävän kovasti haluaa.

Tuleeko se siis _huonommaksi_ lastutuksen myötä?
Vastaa Viestiin