1,8t menneen talven lumia..?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja moose »

9-5 Nordic kirjoitti:Lisäksi pitää huomioida autojen painoero; Saab painaa lähes parisataa kiloa enemmän, mikä on tuossa kokoluokassa jo aikalailla.
Saabin omamassa näyttää alkavan (varusteista riippuen) 1440 kilosta, uuden mondeon 1437 kilosta, ja Passatin 1348 kilosta. Itse en tuosta kahta sataa kiloa saa kyllä millään laskettua ;)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Mk2 Mondeokin painoi jo 1290kg sedanina. Tuosta nykyisestä edellinen noiden välimaastoon, että on ne saaneet rautaa tms. voortiinkin mukaan.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja Bob »

moose kirjoitti:
9-5 Nordic kirjoitti:Lisäksi pitää huomioida autojen painoero; Saab painaa lähes parisataa kiloa enemmän, mikä on tuossa kokoluokassa jo aikalailla.
Saabin omamassa näyttää alkavan (varusteista riippuen) 1440 kilosta, uuden mondeon 1437 kilosta, ja Passatin 1348 kilosta. Itse en tuosta kahta sataa kiloa saa kyllä millään laskettua ;)
Kaksilitrainen bensaturbo SS Linear-varusteisena, manuaalilaatikolla painaa 1520kg.
Siihen sitten lisää varusteita + mahd. automaatti niin jopa alkaa painoa kertymään...

En ymmärrä minkä paino tuo 1440kg voi olla?
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja moose »

Bob kirjoitti:En ymmärrä minkä paino tuo 1440kg voi olla?
Jaa-a, tuohon en osaa sanoa että mikä malli voisi olla kyseessä, mutta tuo lukema kuitenkin löytyy virallisilta sivuilta... http://www.saab.fi/main/FI/fi/model/93_ ... pecs.shtml
Petro
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 17:19

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja Petro »

Tuulilasi-lehden Uudet autot -linkissä Saab 9-3 SS 2.0t Linearin painoksi ilmoitetaan tasan 1500kg. Onko sitten vanha tieto?
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... r=03300158
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Bob kirjoitti:En ymmärrä minkä paino tuo 1440kg voi olla?
Voiskos se olla 9-3SS 1.8i:n paino? Se kun kumminkin on edelleen hinnastossa ja myynnissä, jos joku sellaisen haluaisi jostain syystä ostaa. (Tosin yksi kaveri ajoi tyytyväisenä 1.8i:llä, kunnes vaihtoi turboon...)
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja moose »

uusi93 kirjoitti:Voiskos se olla 9-3SS 1.8i:n paino? Se kun kumminkin on edelleen hinnastossa ja myynnissä, jos joku sellaisen haluaisi jostain syystä ostaa. (Tosin yksi kaveri ajoi tyytyväisenä 1.8i:llä, kunnes vaihtoi turboon...)
Sehän se näyttää olevan http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... r=03300155
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Aika paljon myöhässä tämä mieleeni juolahti, mutta:

Mistä tämä käsitys aavikkovälitys oikein putkahti?
5V SS1,8t + Hirsch pakettia ajaneena (ensin sisäänajo vakiona) en ymmärrä koko juttua.
Auto kulki nurisematta tasamaita 5. vaihteella 60km/h ja jossain testissä (vai ohjekirjassa?) on ilmoitettu kulutuskin ko. vaihde/nopeus-yhdistelmälle. Miten siis voi olla liian muka liian pitkät välit?
Ja juuri matka-ajossakin mielestäni väännökkään koneen etu on se, että se menee pienillä kierroksilla, eikä kilju koko aikaa 3000 tietämillä.
Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni »

Ristom kirjoitti:Aika paljon myöhässä tämä mieleeni juolahti, mutta:

Mistä tämä käsitys aavikkovälitys oikein putkahti?
5V SS1,8t + Hirsch pakettia ajaneena (ensin sisäänajo vakiona) en ymmärrä koko juttua.
Auto kulki nurisematta tasamaita 5. vaihteella 60km/h ja jossain testissä (vai ohjekirjassa?) on ilmoitettu kulutuskin ko. vaihde/nopeus-yhdistelmälle. Miten siis voi olla liian muka liian pitkät välit?
Ja juuri matka-ajossakin mielestäni väännökkään koneen etu on se, että se menee pienillä kierroksilla, eikä kilju koko aikaa 3000 tietämillä.
No jotain aavikkovälityksistä ne horisi siinä alkuperäisessä HS:än jutussa. Mikä lie herkkä kohta sitten kun herätti niin paljon intohimoja... :mrgreen:

"Turbo antaa riittävän suorituskyvyn. Turbomoottorin vahva vääntö on osittain ulosmitattu pitkillä "aavikkovälityksillä", tavoitteena pienentää kulutusta ja alentaa melutasoa."
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

"Turbo antaa riittävän suorituskyvyn. Turbomoottorin vahva vääntö on osittain ulosmitattu pitkillä "aavikkovälityksillä", tavoitteena pienentää kulutusta ja alentaa melutasoa."

Tuo ois pitänyt ymmärtää siten, että "aavikkovälitys" on sovitettu silmälläpitäen tulevaa BSR softaa, jolla saadaan liki 50% lisävääntöä. :mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Luulen, että noissa aavikkovälitysjutuissa on aika paljon vertailtu saksalaisten, esim. VAG:n autojen välityksiin. Monen autovertailun asetelmahan on se että verrataan saksalaisiin ja poikkeavuus yleensä katsotaan huonoksi. Minusta 9-3:n (NG/OG) välityksen ovat sellainen kestonarinan aihe esim. TM:ssä
*Nappula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 22:57

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja *Nappula »

9-5 Nordic kirjoitti:Lisäksi pitää huomioida autojen painoero; Saab painaa lähes parisataa kiloa enemmän, mikä on tuossa kokoluokassa jo aikalailla. Tästä pääseekin taas turvallisuuteen eli siinä Saab pesee Mondeon ja muut mennen tullen.
Vanha viesti mutta pakko sanoa; tästäkin on ihan mitattua dataa, ei tarvitse siis arvailla.

Mondeo:
Adult occupant rating 35, kerb weight 1559 kg
http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_2007/299.aspx

Passat:
Adult occupant rating 34, kerb weight 1447 kg
http://www.euroncap.com/tests/vw_passat_2005/219.aspx

Saab 9-3:
Adult occupant rating 33, kerb weight 1450 kg
http://www.euroncap.com/tests/saab_9_3_2002/131.aspx

Saab 9-5:
Adult occupant rating 33, kerb weight 1485 kg
http://www.euroncap.com/tests/saab_9_5_2003/156.aspx
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

*Nappula kirjoitti: Vanha viesti mutta pakko sanoa; tästäkin on ihan mitattua dataa, ei tarvitse siis arvailla.
No näinhän sen täytyy olla, huomioonottaen että Passat ja Mondeo on huomattavasti uudempaa suunnittelua. Erityisesti verrattuna Saab 9-5 malliin.

Kolaritilastot/vakuutusyhtiön data kertoo parin vuoden sisään kuinka turvallisista autoista on kyse.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Sininen Paroni kirjoitti:
Ristom kirjoitti: Mistä tämä käsitys aavikkovälitys oikein putkahti?
No jotain aavikkovälityksistä ne horisi siinä alkuperäisessä HS:än jutussa. Mikä lie herkkä kohta sitten kun herätti niin paljon intohimoja... :mrgreen:
Sininen Paroni kirjoitti:Eikä tarvii aavikkovälityksistä kärsiä kun on 6 vaihdetta
Olisiko herkkä kohta ollut tuon olettamuksen korjaus.
9-5 Hirsch A 2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 1,8t menneen talven lumia..?

Viesti Kirjoittaja Bob »

*Nappula kirjoitti:
9-5 Nordic kirjoitti:Lisäksi pitää huomioida autojen painoero; Saab painaa lähes parisataa kiloa enemmän, mikä on tuossa kokoluokassa jo aikalailla. Tästä pääseekin taas turvallisuuteen eli siinä Saab pesee Mondeon ja muut mennen tullen.
Vanha viesti mutta pakko sanoa; tästäkin on ihan mitattua dataa, ei tarvitse siis arvailla.

Mondeo:
Adult occupant rating 35, kerb weight 1559 kg
http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_2007/299.aspx

Passat:
Adult occupant rating 34, kerb weight 1447 kg
http://www.euroncap.com/tests/vw_passat_2005/219.aspx

Saab 9-3:
Adult occupant rating 33, kerb weight 1450 kg
http://www.euroncap.com/tests/saab_9_3_2002/131.aspx

Saab 9-5:
Adult occupant rating 33, kerb weight 1485 kg
http://www.euroncap.com/tests/saab_9_5_2003/156.aspx
Ei ole kyllä tarvinnut arvailla tähänkään saakka - edelleen SS bensaturbo linear varustelulla manuaalivaihteisena painaa rekisteriotteen mukaan 1520 kg. Valitettavasti sitä ei kevennä nuo nettilinkkien arvot, vaikka se polttoainetaloudellisesti hauskaa olisikin.
Vastaa Viestiin