93 ss:n sisäilman lämmityslaitteesta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mheikkin
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 20:15

93 ss:n sisäilman lämmityslaitteesta

Viesti Kirjoittaja mheikkin »

Moi!

Minulle on tulossa ensimmäinen talvi vm. 2005 93 ss:n kanssa. Olen huomannut muutamana kylmänä aamuna (2 - 3 celsiusta), että auton oma sisätilan lämppäri käynnistyy vasta sitten, kun moottori on kunnolla lämmennyt. Aikaa tähän menee jo näillä keleillä 5 - 10 min. En ole käyttänyt vielä lohkolämmitintä.

Entä kovemmalla pakkasella? Pitääkö minun ajaa miten pitkään, että lämppäri käynnistyy? Saako lämppärin käynnistyksen säädettyä automaatti-ilmastointiin vai otanko automaatti-ilmastoinnin kokonaan pois päältä? Esim. entinen Honda Civikini lämpesi nopeammin. Ymmärrän kyllä, että on turha puhalluttaa aivan kylmää ilmaa.

Sitten toinen asia:

Kun ostin Saabini, viime huhtikuun lopulla, tuulilasin mainoslapun varustekohdassa luki sisäpistoke. Käsitin, että se tarkoittaa paikkaa erilliselle sisätilan lämmittimelle (Defa, Calix jne.), mutta mitään normaalia sähköpistoketta en kyllä ole löytänyt.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 ss:n sisäilman lämmityslaitteesta

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tarkoitatko lämppärin käynnistymisellä sitä, että suuttimet eivät höngi ollenkaan alkuun? En ole tarkemmin asiaa pohtinut mutta mielestäni ei tarvi kauhean pitkään ajella (noin kilometrin verran), niin kyllä se jo käsiin lämpimältä tuntuu, mitä ritilöistä tulee.

Itsekin luulin nopean vilkaisun perusteella, ettei SS:ässäni ole sisälämmittimelle rasiaa mutta kyllä se sieltä sitten apukuskin jalkotilasta löytyi, kun kunnolla kumartui katsomaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 93 ss:n sisäilman lämmityslaitteesta

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Automaatti asennossa aloittaa tehokkaamman puhalluksen kun lämpötila on noussut 1/4 paikkeille asteikolla. Jos sitä ennen haluaa (viileää) puhaltaa naamalle ja ikkunaan, täytyy valita huurteenpoisto. Itse pidän aina automaatilla.
Tähän lämmön nousuun kuluu n.5-10min riippuen missä ja miten ajaa.

Siihen tuulilasin lappuun on kirjoitettu perättömiä. Menehän vaatimaan se mikä sulle kuuluu, eli kaikki mitä lapussa lukee. Saavat asentaa/asennuttaa sen pistokkeen siihen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin