Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mheikkin
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 20:15

Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja mheikkin »

Hei!

Esim. kaupunkiliikenteessä pyrin käyttämään sellaista vaihdetta, joka ei laske kierroksia alle 2000 rpm. Entä kun vauhtia on 80 km/h. Olisiko parempi käyttää 4 vai 5 vaihdetta? Moottorin rasitus vs. bensan kulutus?

9-3 SS 2.0 t
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja miSa »

Moottori jaksaa vääntää mukavasti 5-vaihteella tuossa nopeudessa joten taloudellisuuden takia käytän kyseistä vaihdetta. Taitaa olla josaakin 70km/h paikkeilla kun alkaa 4-vaihde tuntua järkevämmältä.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Minkäslaisilla kiekoilla 1.8t/2.0t:n automaatti vaihtaa pienemmälle "normaaliajossa"
Tai siis miten pieniä kierroksia yleensä käyttää?
En ole ajanut kumpaakaan automaattina.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

En tahdo edes kommentoida enää automaattia, vaikka sellaista ajankin..

1,8t + Hirsch paketilla ajelin aina manuaalia 60km/h vitosella ja hyvin kulki tasamaita. Kulutus sillä yhdistelmällä on n. 6-6,5 l/100km.
Isommalle vaihtelin yleisesti kaasu-pohjasta 2000 - 2500 kierroksen tienoilla, eli nautiskelin siitä väännöstä mikä on :saab: in turbolle ominaista. Tämä ilo onkin automaatilla kokonaan täysin pilattu.
Aja isoimmalla vaan mitä kehtaat!
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja yarski »

Kaupinkiliikenteessäkin aina isoin vaihde millä vielä vetää mukavasti. Kierrokset silloin alle tuon 2000. Ei vaan jaksa kierrättää konetta turhaan.
Sama maantiellä, isoin mahdollinen vaihde. Tietysti jos varautuu ohittamaan niin sitten pudotetaan pienemmälle. Muistaakseni 1,8t ei vakiosoftalla kunnolla enää vetänyt vitosella 80km/h vauhdissa. Maptunilla voi vitosta käyttää hyvin 80 ja vähän allekin nopeuksissa. Bensana muuten käytän 98, vaikuttaakohan juuri matalien kierrosten vetokykyyn... ?
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja miSa »

Kyllä 1,8t vetää ihan mukavasti vakiosoftalla 80km/h nopeudessa 5-vaihteella vaikka pieniin ylämäkiin. 70km/h, niin alkaa olla 4-vaihteen paikka. Virisoftalla meno selkeästi helpottuu ja siitä tuo polttoaineen pudotus vakioon verrattuna johtuneekin.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

1,8t + Hirsch lähti kyllä 60 km/h:sta moottoritien rampille monesti ihan vitosellakin.. Siis nätisti kaasua lisäten, eihän se heti 60:sta muuten vedä täysillä. 70 tienoilta alkaa ihan nautinnollinen vääntö jo. Piruako se piti myydä...
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Olen tässä testaillut erillaisia moottorin kierrosnopeuksia ja vanhalta muistilta ei oikein ole tullut käytettyä <2000rpm isommilla vaihteilla, mutta vitosellahan voi näköjään hyvin ajella 70km/h mittarinopeutta (n. 1500rpm ja lähtee kyllä aika hyvin vielä kiihtymäänkin ilman jyrinöitä). Tiedä sitten mitä kone tykkää.
Pari kertaa oon kokeillu tuota 60-120km/h aikaa vitosella ja kyllä ainakin 60km/h alkaa jo olemaan vähän alakanttiin... :D
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

60 kyllä viisivaihteiselle ehdoton miniminopeus vitosella. Ja siitä ei varmaan kannata kiihdyttään lähteä ko. vaihteella. Ei ainakaan säästä bensaa! Mutta jos tasanopeuteen kiihdyttää niin kyllä se vitonen tulee laitettua jo 60:n nopeudessa jos sitä siis jää ajamaan pidempään.

Yleensä tulee kiihdyttäessä hypätty nelonen yli, eli suoraan 1,2,3 -> 5. Ja jos on kiire niin vielä 100kmh nopeudesta ohittamaan kolmosella. Kierrosaluetta kyllä riittää. Oikeasti tuo 1.8t on aika pätevä kone kulkemaan. Ihan vakionakin.

Melkosta diesel menoa on mulla ajo. Isompaa normaalisti sisään siinä 2200-2300 rpms paikkeilla, kiekat tippuu melko alas mutta kone selvittää tilanteen tosi hienosti.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
skabe
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Elo 25, 2007 23:34

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja skabe »

Itsellä Saab 93 SS 2.0t:ssä löytyy Shift up -toiminto, mikä näyttää milloin kannattaa vaihtaa isomalle. Olen huomannut, että toiminto kehottaa vaihtamaan noin 1900kierroksen kohdalla. Silloin siis aina seuraava vaihde silmään.

Tosin esim. ylämäissä tuossa kohtaa kannattaa vielä vähän nostaa kierroksia. Niin jopa Saabin ohjekirajssa sanotaan Shift up -toiminnon kohdalla.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuossa tuli (taas) lueskeltua joutessaan Saabin ´08 esitettä ja pisti silmiin eri moottoreiden suorituskyvyssä, että näyttää automaatti pelittävän parhaiten juuri uuden TTiD:n kanssa. Ainakin jos siis 0-100kmh lukemia katselee ja malli tuossa alla on sport combi.

1.8t - 0-100 km/h 10,2 s; autom. 11,3 s. automaatin lisä 1.1sek
2.0t 0-100 km/h 8,8 s; autom. 10,0 s. automaatin lisä 1.2sek
2.0TS - 0-100 km/h 7,9 s; autom. 9,0 s. automaatin lisä 1.1sek
2.8V6T 0-100 km/h 6,9 s; autom. 7,8 s. automaatin lisä 0.9sek
TiDS 0-100 km/h 10,2 s; autom. 11,2 s. automaatin lisä 1 sek
TTiD 0-100 km/h 8,7 s; autom. 9,2 s. automaatin lisä 0.5sek

Vielä kun ottaa huomioon, että tuossa TTiD:ssä on vääntöä rajoitettu 400Nm -> 370Nm, muissa koneissa vastaavaa eroa ei ole. Liekö laatikossa eroa, vaiko sopiiko automaatti vain paremmin tuommoseen nopeasti reagoivaan koneeseen?
Ois luullut, että pitkän kierroalueen omaavassa bensaversiossa automaatin ero on pienempi, mutta eipä siltä vaikuta kun 2.8:ssakin ero on suurempi.

edit tsekkasin vielä Sedanin ajat, ja siellä tuo ero on vielä suurempi. Esim 2.8V6T:n ero on 1.2 sek kun TTiD:ssä vain 0.4 sek. Voiko olla sama laatikko kyseessä? TiDS:n aikaero on 1.5 sek. !!!?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Meneekö nuo kaikki kakkosvaihteella tuon 100 km/h? Väännöstä tosiaan tuskin on haittaa automaatin kanssa.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

karitammi kirjoitti:Meneekö nuo kaikki kakkosvaihteella tuon 100 km/h? Väännöstä tosiaan tuskin on haittaa automaatin kanssa.
6v. laatikolla joutuu vaihtamaan just vähän ennen kolmoselle.
5v. riittää sataseen asti.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

JA tuo vain lisää ihmettelyäni. Nimittäin 2.0T:ssähän on se 5+2 vaihteisto, joten kakkosella menee sataan saakka. SIlti TTiD ehtii samassa ajassa vaikka vaihtaa kolme kertaa ja manuaalin/tomaatin ero vain puoli sekkaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kertois huomattavasti enemmän suorituskyvystä jos Saab ilmoittaisi tomaateille myös ne TM:n perinteiset 60-90 90-120 ja 60-120kmh ajat D-mallilla ajettuna. Taikka nuo Saabin käyttämät 60-100 ja 80-120kmh ja D:llä. 0-100kmh kun kertoo loppupeleissä aika vähän auton luonteesta.

Esim japskit lähes kaikki menee perus 2-litraisella 0-100 kohta 9sek pintaan. Silti ne on melko nuhapumppuja kun vääntöä kysytään, motarilla jne. Vääntöhuippu kun usein tuppaa sattumaan jonnekkin 4500+ rpm paikkeille, joka taas on meikäläisen näkökulmasta noin 2000pm turhan korkealla. Saabin turboihin tottuneena siis.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin