Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Hei!
Esim. kaupunkiliikenteessä pyrin käyttämään sellaista vaihdetta, joka ei laske kierroksia alle 2000 rpm. Entä kun vauhtia on 80 km/h. Olisiko parempi käyttää 4 vai 5 vaihdetta? Moottorin rasitus vs. bensan kulutus?
9-3 SS 2.0 t
Esim. kaupunkiliikenteessä pyrin käyttämään sellaista vaihdetta, joka ei laske kierroksia alle 2000 rpm. Entä kun vauhtia on 80 km/h. Olisiko parempi käyttää 4 vai 5 vaihdetta? Moottorin rasitus vs. bensan kulutus?
9-3 SS 2.0 t
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Moottori jaksaa vääntää mukavasti 5-vaihteella tuossa nopeudessa joten taloudellisuuden takia käytän kyseistä vaihdetta. Taitaa olla josaakin 70km/h paikkeilla kun alkaa 4-vaihde tuntua järkevämmältä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Minkäslaisilla kiekoilla 1.8t/2.0t:n automaatti vaihtaa pienemmälle "normaaliajossa"
Tai siis miten pieniä kierroksia yleensä käyttää?
En ole ajanut kumpaakaan automaattina.
Tai siis miten pieniä kierroksia yleensä käyttää?
En ole ajanut kumpaakaan automaattina.
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
En tahdo edes kommentoida enää automaattia, vaikka sellaista ajankin..
1,8t + Hirsch paketilla ajelin aina manuaalia 60km/h vitosella ja hyvin kulki tasamaita. Kulutus sillä yhdistelmällä on n. 6-6,5 l/100km.
Isommalle vaihtelin yleisesti kaasu-pohjasta 2000 - 2500 kierroksen tienoilla, eli nautiskelin siitä väännöstä mikä on in turbolle ominaista. Tämä ilo onkin automaatilla kokonaan täysin pilattu.
Aja isoimmalla vaan mitä kehtaat!
1,8t + Hirsch paketilla ajelin aina manuaalia 60km/h vitosella ja hyvin kulki tasamaita. Kulutus sillä yhdistelmällä on n. 6-6,5 l/100km.
Isommalle vaihtelin yleisesti kaasu-pohjasta 2000 - 2500 kierroksen tienoilla, eli nautiskelin siitä väännöstä mikä on in turbolle ominaista. Tämä ilo onkin automaatilla kokonaan täysin pilattu.
Aja isoimmalla vaan mitä kehtaat!
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Kaupinkiliikenteessäkin aina isoin vaihde millä vielä vetää mukavasti. Kierrokset silloin alle tuon 2000. Ei vaan jaksa kierrättää konetta turhaan.
Sama maantiellä, isoin mahdollinen vaihde. Tietysti jos varautuu ohittamaan niin sitten pudotetaan pienemmälle. Muistaakseni 1,8t ei vakiosoftalla kunnolla enää vetänyt vitosella 80km/h vauhdissa. Maptunilla voi vitosta käyttää hyvin 80 ja vähän allekin nopeuksissa. Bensana muuten käytän 98, vaikuttaakohan juuri matalien kierrosten vetokykyyn... ?
Sama maantiellä, isoin mahdollinen vaihde. Tietysti jos varautuu ohittamaan niin sitten pudotetaan pienemmälle. Muistaakseni 1,8t ei vakiosoftalla kunnolla enää vetänyt vitosella 80km/h vauhdissa. Maptunilla voi vitosta käyttää hyvin 80 ja vähän allekin nopeuksissa. Bensana muuten käytän 98, vaikuttaakohan juuri matalien kierrosten vetokykyyn... ?
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Kyllä 1,8t vetää ihan mukavasti vakiosoftalla 80km/h nopeudessa 5-vaihteella vaikka pieniin ylämäkiin. 70km/h, niin alkaa olla 4-vaihteen paikka. Virisoftalla meno selkeästi helpottuu ja siitä tuo polttoaineen pudotus vakioon verrattuna johtuneekin.
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
1,8t + Hirsch lähti kyllä 60 km/h:sta moottoritien rampille monesti ihan vitosellakin.. Siis nätisti kaasua lisäten, eihän se heti 60:sta muuten vedä täysillä. 70 tienoilta alkaa ihan nautinnollinen vääntö jo. Piruako se piti myydä...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Olen tässä testaillut erillaisia moottorin kierrosnopeuksia ja vanhalta muistilta ei oikein ole tullut käytettyä <2000rpm isommilla vaihteilla, mutta vitosellahan voi näköjään hyvin ajella 70km/h mittarinopeutta (n. 1500rpm ja lähtee kyllä aika hyvin vielä kiihtymäänkin ilman jyrinöitä). Tiedä sitten mitä kone tykkää.
Pari kertaa oon kokeillu tuota 60-120km/h aikaa vitosella ja kyllä ainakin 60km/h alkaa jo olemaan vähän alakanttiin...
Pari kertaa oon kokeillu tuota 60-120km/h aikaa vitosella ja kyllä ainakin 60km/h alkaa jo olemaan vähän alakanttiin...
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
60 kyllä viisivaihteiselle ehdoton miniminopeus vitosella. Ja siitä ei varmaan kannata kiihdyttään lähteä ko. vaihteella. Ei ainakaan säästä bensaa! Mutta jos tasanopeuteen kiihdyttää niin kyllä se vitonen tulee laitettua jo 60:n nopeudessa jos sitä siis jää ajamaan pidempään.
Yleensä tulee kiihdyttäessä hypätty nelonen yli, eli suoraan 1,2,3 -> 5. Ja jos on kiire niin vielä 100kmh nopeudesta ohittamaan kolmosella. Kierrosaluetta kyllä riittää. Oikeasti tuo 1.8t on aika pätevä kone kulkemaan. Ihan vakionakin.
Melkosta diesel menoa on mulla ajo. Isompaa normaalisti sisään siinä 2200-2300 rpms paikkeilla, kiekat tippuu melko alas mutta kone selvittää tilanteen tosi hienosti.
Yleensä tulee kiihdyttäessä hypätty nelonen yli, eli suoraan 1,2,3 -> 5. Ja jos on kiire niin vielä 100kmh nopeudesta ohittamaan kolmosella. Kierrosaluetta kyllä riittää. Oikeasti tuo 1.8t on aika pätevä kone kulkemaan. Ihan vakionakin.
Melkosta diesel menoa on mulla ajo. Isompaa normaalisti sisään siinä 2200-2300 rpms paikkeilla, kiekat tippuu melko alas mutta kone selvittää tilanteen tosi hienosti.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Itsellä Saab 93 SS 2.0t:ssä löytyy Shift up -toiminto, mikä näyttää milloin kannattaa vaihtaa isomalle. Olen huomannut, että toiminto kehottaa vaihtamaan noin 1900kierroksen kohdalla. Silloin siis aina seuraava vaihde silmään.
Tosin esim. ylämäissä tuossa kohtaa kannattaa vielä vähän nostaa kierroksia. Niin jopa Saabin ohjekirajssa sanotaan Shift up -toiminnon kohdalla.
Tosin esim. ylämäissä tuossa kohtaa kannattaa vielä vähän nostaa kierroksia. Niin jopa Saabin ohjekirajssa sanotaan Shift up -toiminnon kohdalla.
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Tuossa tuli (taas) lueskeltua joutessaan Saabin ´08 esitettä ja pisti silmiin eri moottoreiden suorituskyvyssä, että näyttää automaatti pelittävän parhaiten juuri uuden TTiD:n kanssa. Ainakin jos siis 0-100kmh lukemia katselee ja malli tuossa alla on sport combi.
1.8t - 0-100 km/h 10,2 s; autom. 11,3 s. automaatin lisä 1.1sek
2.0t 0-100 km/h 8,8 s; autom. 10,0 s. automaatin lisä 1.2sek
2.0TS - 0-100 km/h 7,9 s; autom. 9,0 s. automaatin lisä 1.1sek
2.8V6T 0-100 km/h 6,9 s; autom. 7,8 s. automaatin lisä 0.9sek
TiDS 0-100 km/h 10,2 s; autom. 11,2 s. automaatin lisä 1 sek
TTiD 0-100 km/h 8,7 s; autom. 9,2 s. automaatin lisä 0.5sek
Vielä kun ottaa huomioon, että tuossa TTiD:ssä on vääntöä rajoitettu 400Nm -> 370Nm, muissa koneissa vastaavaa eroa ei ole. Liekö laatikossa eroa, vaiko sopiiko automaatti vain paremmin tuommoseen nopeasti reagoivaan koneeseen?
Ois luullut, että pitkän kierroalueen omaavassa bensaversiossa automaatin ero on pienempi, mutta eipä siltä vaikuta kun 2.8:ssakin ero on suurempi.
edit tsekkasin vielä Sedanin ajat, ja siellä tuo ero on vielä suurempi. Esim 2.8V6T:n ero on 1.2 sek kun TTiD:ssä vain 0.4 sek. Voiko olla sama laatikko kyseessä? TiDS:n aikaero on 1.5 sek. !!!?
1.8t - 0-100 km/h 10,2 s; autom. 11,3 s. automaatin lisä 1.1sek
2.0t 0-100 km/h 8,8 s; autom. 10,0 s. automaatin lisä 1.2sek
2.0TS - 0-100 km/h 7,9 s; autom. 9,0 s. automaatin lisä 1.1sek
2.8V6T 0-100 km/h 6,9 s; autom. 7,8 s. automaatin lisä 0.9sek
TiDS 0-100 km/h 10,2 s; autom. 11,2 s. automaatin lisä 1 sek
TTiD 0-100 km/h 8,7 s; autom. 9,2 s. automaatin lisä 0.5sek
Vielä kun ottaa huomioon, että tuossa TTiD:ssä on vääntöä rajoitettu 400Nm -> 370Nm, muissa koneissa vastaavaa eroa ei ole. Liekö laatikossa eroa, vaiko sopiiko automaatti vain paremmin tuommoseen nopeasti reagoivaan koneeseen?
Ois luullut, että pitkän kierroalueen omaavassa bensaversiossa automaatin ero on pienempi, mutta eipä siltä vaikuta kun 2.8:ssakin ero on suurempi.
edit tsekkasin vielä Sedanin ajat, ja siellä tuo ero on vielä suurempi. Esim 2.8V6T:n ero on 1.2 sek kun TTiD:ssä vain 0.4 sek. Voiko olla sama laatikko kyseessä? TiDS:n aikaero on 1.5 sek. !!!?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Meneekö nuo kaikki kakkosvaihteella tuon 100 km/h? Väännöstä tosiaan tuskin on haittaa automaatin kanssa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
6v. laatikolla joutuu vaihtamaan just vähän ennen kolmoselle.karitammi kirjoitti:Meneekö nuo kaikki kakkosvaihteella tuon 100 km/h? Väännöstä tosiaan tuskin on haittaa automaatin kanssa.
5v. riittää sataseen asti.
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
JA tuo vain lisää ihmettelyäni. Nimittäin 2.0T:ssähän on se 5+2 vaihteisto, joten kakkosella menee sataan saakka. SIlti TTiD ehtii samassa ajassa vaikka vaihtaa kolme kertaa ja manuaalin/tomaatin ero vain puoli sekkaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?
Kertois huomattavasti enemmän suorituskyvystä jos Saab ilmoittaisi tomaateille myös ne TM:n perinteiset 60-90 90-120 ja 60-120kmh ajat D-mallilla ajettuna. Taikka nuo Saabin käyttämät 60-100 ja 80-120kmh ja D:llä. 0-100kmh kun kertoo loppupeleissä aika vähän auton luonteesta.
Esim japskit lähes kaikki menee perus 2-litraisella 0-100 kohta 9sek pintaan. Silti ne on melko nuhapumppuja kun vääntöä kysytään, motarilla jne. Vääntöhuippu kun usein tuppaa sattumaan jonnekkin 4500+ rpm paikkeille, joka taas on meikäläisen näkökulmasta noin 2000pm turhan korkealla. Saabin turboihin tottuneena siis.
Esim japskit lähes kaikki menee perus 2-litraisella 0-100 kohta 9sek pintaan. Silti ne on melko nuhapumppuja kun vääntöä kysytään, motarilla jne. Vääntöhuippu kun usein tuppaa sattumaan jonnekkin 4500+ rpm paikkeille, joka taas on meikäläisen näkökulmasta noin 2000pm turhan korkealla. Saabin turboihin tottuneena siis.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red