Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Hyvä huomio MarkoA:lta. Voikohan nuo ajat olla vielä vähän hakusessa TTiD:n osalta? Muitten mallien osalta ym. erot voivat tulla esim. pyöristyksistä.

Taikka jospa Saab on muuttanut asenteen optimistisemmaksi? Minusta Saab ei ole perinteisesti ollut luvuissaan kovin optimistinen. Ilmoitetut lukemat eivät aina ole ihan lopullinen totuus.

Sellainen kysymys, että onko olemassa noita koneiden momenttitietoja kauniisti taulukkomuodossa? Siis momentit kierrosluvun funktiona. Tein pienen Excel-vertailun 2.0TS koneelle kun kiinnosti mikä on momentti pyörillä ja paljonko se putoaa ylös vaihtaessa. En vain jaksanut näpytellä arvoja kuvaajasta kovin tarkasti. Kyllä se 100 km/h pitäisi muuten mennä em. koneella kakkosvaihteella niin manuaali- kuin automaattivaihteistollakin, jos olen saanut oikeat välityssuhteet taulukkooni.

Jokohan olen riittävän kaukana viestiketjun aiheesta?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Voisko syynä olla uusi "SportShift" toiminto? Kaikille muille moottori vaihtoehdoille ilmoitetut ajat on täsmälleen samat kuin aiemminkin, eli ei mitään eroa sportista. Josko tuo TTiD:n aika on ainut jossa kyseinen toiminto on huomioituna? Tämä siis tekisi kaikista muista ajoista virheelliset.

Toisaaltahan nuo TTiD:n ajat voi olla vielä alustavia, kuten esim polttoaineenkulutus lukemat ilmoitetaan edelleen. Ja tosiaan yleensä Saab ilmoittaa vaatimattomasti aikansa jotka testeissä sitten alitetaan lähes järkiään.

Eipä ole tullut vastaan tarkkoja vääntötaulukoita Saabin uusista koneista. Siis sen tarkempia kuin Saabin sivuilla ilmoitetaan. Niistä taas ei voi kovin paljoa vielä päätellä.

Itse epäilen juuri vääntöä ja erikoisen nopeaa reagointia syyksi tuohon TTiD:n aikojen eron pienuuteen. Fiatin (koneen valmistaja) antamien speksien mukaan vääntö saavuttaa 300Nm lukeman jo 1250rpm paikkeilla. Tästä vois arvella että jos liikutaan tuon alueen yläpuolella, ei siellä varmaan ole turboviivettä ollenkaan.
Eron täytyis olla niin suuri muihin koneisiin verrattuna, että se "päihittää" suuremman kierrosalueen antaman edun.

Otetaan tähän uusiksi väsäämäni vääntöjä vertaava taulukko (Saabin sivuilta) eri koneista.

Kuva

On muuten todella kova polte päästä ajamaan kyseistä konetta :mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni:
Normaali ajossa kaupungissa ja maantiellä: isompaa heti ~2500:n jälkeen, putoaa johonki ~1700 rpm:ään. 40-aluella 3:lla, 50-alueella 3 tai 4:lla 60-alueella 4:lla, sen jälkeen voikin sitten körötellä 5:lla.
Jos esim käännyn isommalle tielle vedätän vaihdot 3500:n. Ohituksissa kiusaan konetta n. 4500:aan asti. Isommilla kierroksilla ei ole tarvetta meteli vaan kasvaa, kiihtyvyys ei juurikaan. Näilläkin (alhaisilla) vaihtokierroksilla vilkkuu kostealla asvaltilla luistonesto.
Autohan on 1.8t.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Parasta herkkua 1,8t + Hirsch manuaalilla oli juuri tuo kiihdytteleminen 2000-2500 rpm asti kaasu pohjassa. Aika moni normi-autoilija jäi jo sillä taakse..
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Ristom kirjoitti:Parasta herkkua 1,8t + Hirsch manuaalilla oli juuri tuo kiihdytteleminen 2000-2500 rpm asti kaasu pohjassa. Aika moni normi-autoilija jäi jo sillä taakse..
Samaa mieltä täysin. Ainoastaan, ettei menneessä aikamuodossa. "Parasta herkkua 1,8t + Hirsch manuaalilla ON juuri tuo kiihdytteleminen 2000-2500 rpm asti kaasu pohjassa."

Toisaalta se valitettavasti näkyy myös kulutuksessa...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Millä kierrosalueella vaihdat suuremalle/pienemmälle?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kyllä yhdistetty 7,5l/100km kertoi meillä aivan toista. Ei mielestäni lainkaan paha kulutus lähes 200hv pelille..
Vastaa Viestiin