Koni Sport

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Näemmä paikkakuntakohtaisia eroja. Täällä päin suomea maksaa hiukan yli 300e/kpl. Ristus sentään. 600e eteen.. Konin fsd kysäisin eräästä liikkeestä sarja n.750e sis. kaikki 4. Kuitenkaan en Konia ihan halpa tarvikkeena pidä. Nyt on niin vaikeeta valita, kun takana on muutaman kuukauden vanhat iskarit. jos kaikki 4 pitäisi vaihtaa ei tarvisi arvata. Kauppaa tehdessä tuli uudet takaiskarit autoon. Ei nuo etuiskarit muuten ole vielä mahdottomat. Karmea rohina vain kun tulee vaikka hidaste töyssystä alas. Hiukan ottaa jo tuuleen tuo auto.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Poikarukka kirjoitti:Näemmä paikkakuntakohtaisia eroja. Täällä päin suomea maksaa hiukan yli 300e/kpl. Ristus sentään. 600e eteen.. Konin fsd kysäisin eräästä liikkeestä sarja n.750e sis. kaikki 4. Kuitenkaan en Konia ihan halpa tarvikkeena pidä. Nyt on niin vaikeeta valita, kun takana on muutaman kuukauden vanhat iskarit. jos kaikki 4 pitäisi vaihtaa ei tarvisi arvata. Kauppaa tehdessä tuli uudet takaiskarit autoon. Ei nuo etuiskarit muuten ole vielä mahdottomat. Karmea rohina vain kun tulee vaikka hidaste töyssystä alas. Hiukan ottaa jo tuuleen tuo auto.
Eikös se rohina johtunutkaan kallistuksenvakaajan puslista (aiempien threadien perusteella)? Itellä vaihdettiin kanssa nuo takaiskarit vuosi sitten kun auton ostin. Kun ajelee pienien monttujen yli / nimismiehenkiharalla niin etupäästä kuuluu pientä kolinaa.. Ja jos ajaa esim hidastetöyssyihin, kuuluu se tussahdus/rohina.. Eli minun käsityksen mukaan saisi vaihtaa etuiskarit, että puslat eteen, jotta saisi äänettömäksi :?: :!: :?:
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Meinaat äänen tulevan siis kallistuksen vakaajanpystytangoista a.k.a. koiranluista?
No aina parempi jos niiden vaihdolla selviäisi. iskunvaimentimet eivät todellakaan vielä huonot ole muuten. ääni kuulostaa kuin auto pohjaisi. raastava rahina.
kt9180
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 07:58

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja kt9180 »

Konin FSD:t ovat nyt olleet pari päivää 93 ss aeron alla. Ei voi muuta kun suositella. On kyllä uskomattoman hyvä iskunvaimennin. Auto muuttui jopa hieman pehmeämmäksi, kuin aeron sport iskunvaimentimilla, mutta ei keinu eikä pohjaa kovemmassakaan ajossa.

Lähinnä hiekkateillä ajettaessa esiintynyt "kolkatus" loppui iskunvaimentimien vaihdon jälkeen, mutta hidastetöyssyissä esiintyvä narina jäi.

Auto nostettiin uudelleen ylös ja öljyttiin kallistuksenvakaajan kumit. Narina vaimeni, muttei lähtenyt kokonaan. Tästä voi kuitenkin päätellä, että tämä narina syntyy juuri kallistuksenvakaajan kumeista.

Täytyy seuraavan huollon yhteydessä yrittää saada vielä paremmin kumin/vakaajan väliin rasvaa, niin uskoisin narinoiden loppuvan.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

kt9180 kirjoitti:Auto nostettiin uudelleen ylös ja öljyttiin kallistuksenvakaajan kumit. Narina vaimeni, muttei lähtenyt kokonaan. Tästä voi kuitenkin päätellä, että tämä narina syntyy juuri kallistuksenvakaajan kumeista.
Joo.. Juurikin tätä tarkoitin.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ahaa siis runkokumeista oli puhe. Siis millä itse vakain on runkoon kiinnitetty. No järkeenkäypää. Voisi olla hyvä tehdä pieni muotoinen alustan huolto ensin. Vaihtaisi takaylätukivarret ja koiranluut, rasvauttaisi ne puslat ja suuntauttaisi. Rohiseva ääni on kuitenkin aika roisi, ei mikään pieni narahdus vaan kunnon kuolonkorahdus.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Poikarukka kirjoitti:Rohiseva ääni on kuitenkin aika roisi, ei mikään pieni narahdus vaan kunnon kuolonkorahdus.
Tästä syystä olen oppinut ajamaan hidastetöyssyihin toooodellla hitaasti :mrgreen:
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Konilta näkyy tulevan uusi "karvalakkimallin" alustasarja STR.T, joka sisältää madallusjouset ja automallikohtaisesti säädetyt(ilman erillissäätöä olevat) kaksiputkiset iskunvaimentimet. Tuleekohan milloin Saappeihin, vois olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Luulisi niiden tulevan kun ensimmäinen sarja iskareita on suunniteltu (siis saabille on fsd:t ja sportit) niin on speksit olemassa. Voi olla että sitten ensin tulee näihin yleisimpiin (golffit, seatit jne) rasseihin. En oikein vielä näe 9-3 tuunaus henkisenä tai saabbia yleensäkään. ei siksi ettei potentiaalia olisi, mutta yleensä kai hieman hillittynä tyyli autona pidetään. Toki alkaahan se jo malli olemaan sen ikäinen että löytyy tarvetta uusia osia ja alkupään vuosimalleissa 1.omistaja on jo luovuttanut seuraavalle.

Oma alusta remontti saa odottaa vielä jonkin aikaa. Pirun vaikea päättää mitä alle ja missä mittakaavassa. alkuperäiset on alkuperäiset, mutta sitten taas toisaalta ne alkp=alkp. eli noh.. Ei tässä vielä kiire ole uusimaan. Etuiskarit nyt alkaa ensioireitaan antamaan vakaudessa ja rohinaa esiintyy. Jotain huhua on ollut edellisen omistajan teettämässä huollossa että takatukivarsi olisi väljä, mutta diagnoosi saattoi johtua vanhoista iskareista jotka sittemmin vaihdettiin. Suuntautus ja etuiskareiden vaihto houkuttaa, koska auton vakaus ei ole ihan mitä odotin.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Poikarukka kirjoitti: Suuntautus ja etuiskareiden vaihto houkuttaa, koska auton vakaus ei ole ihan mitä odotin.
Itse vaihdatin originaalien tilalle Saabin oman road holding kitin ja suuntauksen jälkeen auto todellakin on suuntavakaa. Helppo ajaa. Suosittelen tuota suuntausta jos vähänkään epäilee että se ei ole kohdallaan, kustannus kuitenkin hyötyyn on melko pieni. Tietenkin samassa yhteydessä voi päivittää muitakin osia.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

On kyllä vähän epäilys suuntauksista. Jotenki levoton tuo auto. Road holding kit on kai sama kuin aeron vakio alusta. Kyllähän tuo olisi hyvä laitattaa kuntoon.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Bob »

75000 km Konin Sporteilla nyt ajeltu - ei valittamista, tuntuvat edelleen hyviltä.
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Eilettäin laitoin Koni Sportit joka nurkkaan.

Ensiajojen jälkeen olen ainakin tyytyväinen.

Pientä lisähommaa tuli kun meni vetarinsuojakumi prkl rikki.. Säästin tein itse, noh onpahan osat nyt löysässä niin vaihtaa tuon kumin aika nätisti.
XC70 D5 -11
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kannattaa pyyhe laittaa vetarin kumin päälle kun vaihtaa nuita iskareita.. lipsahtaa yläpäästä irti tai alatukivarsi ponnistaa ylöspäin, niin että iskarin alanurkka napsahtaa kumiin silloin vit..harmittaa. Itse olen onnistunut tuhoamaan muutaman suojakumin. Niitä kun ei välttämättä huomaa siinä asennus vaiheessa vaan vasta kun rasvat on pitkin lokasuojaa.. silloin voi todetta että voihan yhden kerran..
l150040
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Syys 03, 2005 07:49
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Koni Sport

Viesti Kirjoittaja l150040 »

Poikarukka kirjoitti:Kannattaa pyyhe laittaa vetarin kumin päälle kun vaihtaa nuita iskareita.. lipsahtaa yläpäästä irti tai alatukivarsi ponnistaa ylöspäin, niin että iskarin alanurkka napsahtaa kumiin silloin vit..harmittaa. Itse olen onnistunut tuhoamaan muutaman suojakumin. Niitä kun ei välttämättä huomaa siinä asennus vaiheessa vaan vasta kun rasvat on pitkin lokasuojaa.. silloin voi todetta että voihan yhden kerran..
Olen itsekin onnistunut tuossa puhkaisussa pari kertaa. Kummallakaan kerralla en ole saanut uutta asennettua välittömästi. Olen käyttänyt väliaikaisena ratkaisuna Sikaa. Eli puhdistin kumin ulkoa asetonilla ja laitoin nokareen Sikaa reiän päälle. Eihän tämä ole mikään ammattimainen korjaus, mutta ainakin itsellä vältti ja paikat pysyi siistinä. Edellisessä autossa kumin vaihto oli todella hankala ja aikaa vievä urakka, joten tämä väliaikaispaikkaus oli autossa edelleen myydessäni sen noin 20000 km jälkeen, ja hyvin toimi edelleen. Toki tuo pyyhe tms. olisi hyvä keino välttää koko asia.
Vastaa Viestiin