Kaasujalka puutuu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Ensimmäisellä pidemmällä reissulla alkoi kaasujalka puutua tunnin ajamisen jälkeen. Penkin etäisyyden muuttamisesta eteen/taaksepäin ei ollut hyötyä. Seuraavalla reissulla kokeilen hiukan nostaa istuinta mutta istuinosan kaltevuutta ei saa näköjään -04 Linearissa säätää. En osaa sanoa onko vika enemmän penkin asennossa vai kaasupolkimen paikassa ettei joudu ottamaan ens reissulle kakkosautoa (-92 ysitonnista joka on rehellisesti sanottuna mukavampi istua ja yhtä hyvä ajaa...) Muilla vastaavia kokemuksia?
9-3 SS 1.8t
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

MarkusJ kirjoitti:Ensimmäisellä pidemmällä reissulla alkoi kaasujalka puutua tunnin ajamisen jälkeen. Penkin etäisyyden muuttamisesta eteen/taaksepäin ei ollut hyötyä. Seuraavalla reissulla kokeilen hiukan nostaa istuinta mutta istuinosan kaltevuutta ei saa näköjään -04 Linearissa säätää. En osaa sanoa onko vika enemmän penkin asennossa vai kaasupolkimen paikassa ettei joudu ottamaan ens reissulle kakkosautoa (-92 ysitonnista joka on rehellisesti sanottuna mukavampi istua ja yhtä hyvä ajaa...) Muilla vastaavia kokemuksia?
Tässä täytyy ottaa huomioon myös kuljettajan pituus ennenkuin hirveästi aletaan haukkumaan istuimia/ajoasentoa. Itselläni ei kaasujalka pääse väsymään ja onhan vakionopeudensäädinkin keksitty helpottamaan ajoa
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Perse vähän puutu 500km ajamisen jälkeen. Tyyppivika perseessä. valmistus virhe ku reikä keskellä. Parhaat penkit missä matkaa taittanut. Toisaalta olenki herra tyyppi esimerkki keskiverto jonka mukaan lasketaan +/-30cm suunnitellessa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja mestari »

no tuo on vasta alkua jos niin pitkälle pääsee että jalka puutuu, paraaammilla en pääse kuin 5 km niin rupee puutumaan. vika siis selässä ei autossa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Cruise control auttaa melko hyvin. Voit vaihdella jalkojen asentoa mielin määrin ja eiköhän alle 500km välein olisi hyvä pitää pieni taukokin.

Itse en ole vielä ajanut sellaista autoa, jossa ei 3-4 tunnin jälkeen olisi ukko puuduksissa...
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja Bob »

En ole havainnut kaasujalan puutumista - johtunee siitä, että aina välillä tulee oikaistua kaasujalkaa.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Parikymppisenä jaksoi ajella "puutumatta" pitempiäkin siivuja ja oikeesti huonoilla penkeillä istuen. Nykyään täytyy pitää tauko n. 200km välein jo ihan liikenneturvallisuuden vuoksi, vaikka vakionopeus-säädintä käyttääkin, niinkuin tuossa edellä mainittiin.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja karitammi »

OG9-3-foorumilla oli samantapainen keskustelu jalan/selän puutumisesta. Se löytynee haulla. Homma ratkaistiin korottamalla istuimen etureunaa korotuspalikoiden avulla.

Kannattaa tosin miettiä mikä on muutosten vaikutus auton turvavarusteiden toimintaan ja penkin kiinnityksen lujuuteen.
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Jep, ja mitä järkeä on painaa esim. 5-6h putkeen, ei ole varmasti turvallista jättää taukoja pitämättä. Itse pidän yleensä max. 2h jälkeen tauon, ellei ole liian myöhään tullut lähdettyä.
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

karitammi kirjoitti:OG9-3-foorumilla oli samantapainen keskustelu jalan/selän puutumisesta. Se löytynee haulla. Homma ratkaistiin korottamalla istuimen etureunaa korotuspalikoiden avulla.

Kannattaa tosin miettiä mikä on muutosten vaikutus auton turvavarusteiden toimintaan ja penkin kiinnityksen lujuuteen.
Ainakin Saabin (valmistajan/maahantuojan) kanta penkin kiinnitysten muuttamiseen, eli esim kiskojen pidentämiseen jne, on erittäin kielteinen. Vaikuttaa varmasti turvavarusteiden toimintaan ja he eivät tietenkään halua olla vastuussa tälläisestä.
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Asiaan liittyen. Sain erittäin hyvän tarjouksen minun autosta vaihossa 9-3 aeroon vm 05. Nyt vain mietityttää 9-3 penkit. Muutamat ysikolmoset joita olen testannut on ollut manuaali penkin säädöillä ja niissä reidet on irti penkin etureunasta. Eli penkin etureuna ei nouse tarpeeksi, että jalat "lepäisi" penkin etureunaa vasten.

Onko sähkösäätöisissä penkeissä laajemmat säätövarat? Jos en saa hyvää ajoasentoa jää auto kauppaan koska nykyisessä 9-5 on loistava penkki ja hyvät säädöt. Voi ajaa vaikka 2000km putkeen eikä tunnu missään. :wink: :mrgreen:
Audi A4 2.0TFSIq
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Perus sähköpenkissäkin (= 4 suuntaan säätyvä) saa etureunan säädettyä erikseen. Jos haluaa vielä paremmat säädöt hankkii muistillisen penkin (=6 suuntaan säätyvä). Siinä saa jo itsensä niin solmuun, ettei heti huomaakkaan.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

tuomjussi kirjoitti:Perus sähköpenkissäkin (= 4 suuntaan säätyvä) saa etureunan säädettyä erikseen. Jos haluaa vielä paremmat säädöt hankkii muistillisen penkin (=6 suuntaan säätyvä). Siinä saa jo itsensä niin solmuun, ettei heti huomaakkaan.
Mitä säätöjä tuossa muistillisessa penkissä on enemmän? Kun ainakin oman muistikuvan mukaan siinä on samat sähkösäädöt kuin muistittomassakin penkissä. Tämä siis 9-3SS:ssä, siitä kaiketi puhuttiin. Muistaakseni Cabrioletissa on ristiseläntuki sähkösäädöllä, kun on muistilliset penkit, mutta tätä ei mun mielestä ole muissa?
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja moose »

Ainakin muistillisesta sähköpenkistä löytyy seuraavat säädöt

- Etureuna ylös/alas
- Takareuna ylös/alas
- Penkki eteen/taakse
- Selkänoja eteen/taakse

Jollen aivan väärin muista niin pelkääjän penkissä on samat säädöt, vaikka muistipaikkoja ei siitä löydykkään.
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kaasujalka puutuu

Viesti Kirjoittaja 966 »

Nämä samat säätyy sähköllä muistittomassakin ja ristiseläntuki käsin kuskilla,oikealla puolella onkin vaan vaatimattomat käsisäädöt. Auto 93 SC 2.0TS Sentronic active paketilla -06.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Vastaa Viestiin