Narahdus ja rusahdus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Täällä on ollut juttua erilaisista etupään ääntelyistä koskien 9-3 SS:ää.
Omasta autostani, joka on -03 ja ajettu 125 tkm, kuuluu otsikon mukainen ääni oikealta edestä ajettaessa ko. puoli autosta laajaan monttuun. Ääni kuuluu myös hidastetöyssyihin ajetaessa (töyssylle tuleessa ja poistuessa).

Nostin asian taas esille täällä, koska oman autoni kohdalla siinä on eräs mielenkiintoinen tekijä. Ääntä ei kuulu oikeastaan ollenkaan vähänkin pitemmän ajon jälkeen. Myöskin kosteat ilmat tuntuivat hävittävän äänen, näin ainakin mutu-tuntumalta. Olen tullut siihen tulokseen, että ilmankosteus tai alustan lämpeneminen hävittävät äänen. Nyt pakkasten tultua äänen saa helposti esiin, kunhan antaa auton olla ulkona. Normaalisti auto on lämpimässä tallissa.

Olen ostanut auton hiljattain autoliikkestä (merkkiliike) ja asiasta on huomautettu ennen ostoa. Merkkihuolto ei ole saanut ääntä esiin, joka on hyvin tyypillistä. Eihän se silloin äännä, kun sen pitäisi. Autosta "voideltiin" kallistuksenvakaajan kumit, joissa ei päällisin puolin ollut mitään havaittavissa, kuulemma. Eipä ollut vaikutusta.
Myyjäliike on mielestäni velvollinen korjaamaan auton kuntoon, mutta ei viitsisi jatkuvasti ravata tuon äänen takia. Etenkin, jos toimenpiteet eivät johda vian poistumiseen.

Onko kellään ehdotusta siihen mistä ääni voisi tulla. Itse olen ajatellut, että vika on kuitenkin niissä vakaajan kumeissa. Toinen vaihtoehto olisi iskarit. Niitä vikoja ilmeisesti näissä malleissa on ollut. Molempiin vikoihin sopisi tuon äänen poistuminen lämpenemisen myötä. Entäpä se ilmankosteuden vaikutus, jos se nyt sitten oikeasti vaikuttaa. Lämpeneminen kuitenkin varmasti. Kolmanneksi olen ajatellut jousen "kuppia", mutta sen ääni kai olisi enemmänkin "poing-tyyppinen" eikä narskahtava tai rusahtava.

Jos auton korjaus menisi omaan "piikkiin", niin aloittaisin uusimalla vakaajan kumit ja sitten .... iskarit? Mutta mutta ... nyt tilanne on toisin, mennäppä siinä sanomaan ja käskyttämään huoltoa, kun itse ei ole maksumiehenä. Siellä halutaan tutkia itse.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ihan samaa ongelmaa täälläkin. Minulla rusahdus tulee kuskin puolelta. Olen tullut siihen tulokseen että kyllä ne on iskunvaimentimet. Tuossa toisessa topicissa on juuri näitä vakaajan runkopuslia ehdotettu aiheuttajaksi. Epäilen vähän voisiko se niistä tulla. Näissä iskareissa on kait ollut enemmänkin vikaa ja takuuseen on mennyt monella. enimmikseen tosin takaa. myös tuo lämpenimis ilmiö viittaisi iskareihin.

Varmaan lähiaikoina vaihdatan iskarit ainakin edestä ja muutamia muita alustan osia. Pitää laittaa tänne tietoa auttoko vaihto. Menee tosin jonkun aikaa kun osat tilaamatta ja aika varaamatta.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Bob »

Narahdukseen:

Kallistuksenvaakajan kumipuslien, joilla se kiinnittyy koriin sisäpinta on kovettunut. Puslat on helppo vaihtaa eteen, eivätkä maksa kuin "muutaman" euron. Voitelemalla sprayvaseliinilla kumin ja vakaajan välin saa helpotusta hetkeksi, olettaen tietysti, että saat vaseliinia koko alalle.

Mutta kumien edullisuuden vuoksi voiteleminen on kuitenkin lähes ajanhukkaa.
Viimeksi muokannut Bob, La Marras 03, 2007 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukalle:

Kuskinpuolelta tulevan rusahduksen osalta kannattaa ensin tarkistaa kuuluuko ylimääräistä ääntä, kun ottaa jäähdytinpaketin (jäähdytin/ilmastointi/ahto) oikeanpuoleisesta kulmasta kiinni ja heiluttaa sitä edestä taakse. Jos se napsuu yhtään paikallaan, niin ajossa siitä kuuluu jo juhlava ääni. Korjauksena ylempien jäähdyttimen jousikuormitteisten tukien vaihto uudemmanmallisiin kokokumisiin reijitettyihin.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kiitos vihjeestä, täytyy koettaa tuota kunhan ulkona viitsii olla. Ääntä ei kuulu kuin loivissa kuopissa ja jousituksen liikkeen tahdissa, mutta kaikkihan mahdollista. Nuo vakaajan kumit varmaan vaihdatan näiden alustan osien kanssa.

Vaihdettava paketti on seuraava:
Etuiskarit
Aksiaalilaakerit
Lisäkilvet (lisätty 07 eteenpäin),
Takaylätukivarret (ns.takabanaanit a.k.a. opelpuslat)
Runkopuslat vakaajille (etu / taka)
Koiranluut eteen myös jos hinta ei ole naamaton.

hinta asennuksineen ja suuntauksineen menee 4-numeroiseksi, mutta ei hätää hain juuri loton.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Kiitos vihjeestä, täytyy koettaa tuota kunhan ulkona viitsii olla. Ääntä ei kuulu kuin loivissa kuopissa ja jousituksen liikkeen tahdissa, mutta kaikkihan mahdollista. Nuo vakaajan kumit varmaan vaihdatan näiden alustan osien kanssa.

Vaihdettava paketti on seuraava:
Etuiskarit
Aksiaalilaakerit
Lisäkilvet (lisätty 07 eteenpäin),
Takaylätukivarret (ns.takabanaanit a.k.a. opelpuslat)
Runkopuslat vakaajille (etu / taka)
Koiranluut eteen myös jos hinta ei ole naamaton.

hinta asennuksineen ja suuntauksineen menee 4-numeroiseksi, mutta ei hätää hain juuri loton.
Joo - loivissa kuopissa jousituksen tahdissa ilmenee tuo mainitsemani ääntelykin.

Tämänhän jo tiesitkin - sportkitin mukana (merkkiliikkeellä Suomessa kuutisensataa) saat kaikki orkkislaatua olevat iskarit, vakaajat ja niiden puslat pelkän varaosaorkkisetuiskariparin hinnalla.

Noiden koiraluiden vikaantuminen ei ole :saab: :n ongelma eli kannattaa tsekata kunto ensin.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hyvin hämmentävää hinnoittelua. Onko juuri tosi että sportkit (sis. jouset ja iskarit 4kpl? ja vielä vakaajatkin) maksaa vain 600e ja yksi iskari erikseen yli 300e!?! ei hyvää päivää! Kyllä on hankalaa. No joo ehkei niitä koiranluita tarvitse ei ne väljiltä tuntuneetkaan kun renkaita vaihtaessa kokeilin nykiä niitä.

Aloin tutkimaan kuvista tuota jäähyjen ripustusta ja hmm.. ehkä se saattaa sen ääneen aiheuttaakin. Alkoi niin paljon häiritä että menen pihalle kokeilemaan.

Edit:: ei se jäähdytin heilunut mihinkään suuntaan. En kyllä kovin rajusti kehdannut alkaa repimään, mutta ei ainakaan omalla painolla heilu siinä. Katsoin lisävaruste luettelosta nuita sarjoja. Todellakin se ratkaisisi ongelmat, mutta ei löydy M04, automaatti sedanille sarjaa (katsoin lisävaruste luettelosta, paperinen vm.07). Saabilla kait iskarit ja jouset yksilöidyt. EAC taas tunnistaa sarjat etuiskarin koodin mukaan (joka on runkonumero kyltissä) sen mukaan sellainen kuitenki olisi. Taitaa olla niitä juttuja mitä saa selvitellä tiskillä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Hyvin hämmentävää hinnoittelua. Onko juuri tosi että sportkit (sis. jouset ja iskarit 4kpl? ja vielä vakaajatkin) maksaa vain 600e ja yksi iskari erikseen yli 300e!?! ei hyvää päivää! Kyllä on hankalaa. No joo ehkei niitä koiranluita tarvitse ei ne väljiltä tuntuneetkaan kun renkaita vaihtaessa kokeilin nykiä niitä.
Tarkasti ottaen hinta oli tuolle kitille omaan autooni 619 euroa merkkiliikkeellä Suomessa. PFS:ltä saa tietysti vielä halvemmalla, vaikka siihen rahti tuleepi tietysti päälle. Takuuasiat ovat tietysti helpompia hoitaa Suomesta hankitulle kitille, sitten kun alkavat kopisemaan iskarit.

Tuo kitti sisältää siis jouset, iskarit ja uudet vakaajat uusilla puslilla - jos orkkisiskarit tyydyttää, niin siinäpä vaihtoehto...
Itse vain kypsyin noiden vaihteluun ja ostin sitten Konit kahden orkkissetin jälkeen - eipä ole tarvinnut katua valintaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuolla edellä mainittiin jäähdytin-paketin aiheuttavan äänen vasemmalle eli kuskin puolelle. Mistähän syystä juuri näin?

Itse en ole tuota testannut, mutta huomenna sen teen. Nyt en enää viitsi, koska ei siitä mitään tulisi muutaman rommin ja oluen jälkeen. Parempi siis siirtyä auton kimppuun vasta huomenna. Muutoin tulee vain lisää korjattavaa!!!!!

Se vielä jäi mietityttämään, voisiko minulla tuo jäähdytinpaketti sittenkään olla rusahduksen aiheuttajana.
Toisaalta kun miettii sen mahdollisen ilmankosteuden vähentävän ääntä, niin silloin vakaajan/jäähdyttäjän kumit olisivat hyvinkin mahdollisia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kannattaa kokeilla ainakin sitä. ajamisen ja lämpimässä häviävän äänen voi aiheuttaa iskari sen takia että kaasut ja nesteet käyttäytyy erilailla, mutta taas toisaalta kuten sanoit se kosteus niin puslatkin mahdollisia. En kyllä usko että ne puslat nyt niin kastuu että vaikuttaisi, mutta varmasti ei kyllä tiedä ennenkuin viimeisen osan on vaihtanut..
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Bob kirjoitti:
Poikarukka kirjoitti:Hyvin hämmentävää hinnoittelua. Onko juuri tosi että sportkit (sis. jouset ja iskarit 4kpl? ja vielä vakaajatkin) maksaa vain 600e ja yksi iskari erikseen yli 300e!?! ei hyvää päivää! Kyllä on hankalaa. No joo ehkei niitä koiranluita tarvitse ei ne väljiltä tuntuneetkaan kun renkaita vaihtaessa kokeilin nykiä niitä.
Tarkasti ottaen hinta oli tuolle kitille omaan autooni 619 euroa merkkiliikkeellä Suomessa. PFS:ltä saa tietysti vielä halvemmalla, vaikka siihen rahti tuleepi tietysti päälle. Takuuasiat ovat tietysti helpompia hoitaa Suomesta hankitulle kitille, sitten kun alkavat kopisemaan iskarit.

Tuo kitti sisältää siis jouset, iskarit ja uudet vakaajat uusilla puslilla - jos orkkisiskarit tyydyttää, niin siinäpä vaihtoehto...
Itse vain kypsyin noiden vaihteluun ja ostin sitten Konit kahden orkkissetin jälkeen - eipä ole tarvinnut katua valintaa.
Itse maksoin tuosta saabin omasta kitistä muistaakseni 505Eur. Asennuksineen ja kaikkineen vaihdettujen puslien kanssa 900Eur. Tähän 24kk takuu osille ja työlle. Ei ole ollut valittamista.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuntuu lämpenemisen vaikutus kuluneeseen kumipuslaan kuitenkin niin pieneltä, että tuskin äänessä olisi kovinkaan suurta eroa eri tilanteiden välillä. Nyt se on kuitenkin selvä. Kylmänä ääni on aivan selvästi kuuluva eikä sitä voi olla huomaamatta, mutta hetken ajon jälkeen se oikeastaan häviää kokonaan.
Iskarin osalta voisin kuvitella viallisena sen aiheuttavan kuvattua ääntelyä.
Asiaa tässä pohdittuani olen siis vahvasti kallistumassa iskarivikaan.
Äänikin tuntuu tulevan niin selvästi iskarin suunnasta ja vain laajoissa ja isoissa heitoissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vian etsintä on vielä hauskaa, mutta osien hankkiminen ei. Jos pelkät etuiskarit saisi järkevään hintaan luultavasti vaihdattaisin ne vain + muut pikku hilut. Jotenkin ylimitoitetulta tuntuu vaihtaa koko alusta alennusten vuoksi. Toisaalta kuuluuhan nuo jousetkin ajankanssa ettei se haittaakaan tee.. Konit on sitten toinen vaihtoehto, mutta nekin pitää sarjana vaihtaa (tai ainakin järkevää on).

Oikiasti valinnan vaikeus ja halvalla ei kuitenkaan olla missään vaihtoehdossa pääsemässä. Molemmissa menee hukkaan uudet takaiskarit. Haluaako joku ostaa ne pois? Onko tosi ettei nuita sachseja saa vieläkään merkkiliikkeen ulkopuolelta? Jos kuitenkin kaikki 4 on ostettava, niin luultavasti panostan sitten KONI:n tuotteisiin, koska en halua maksaa vakaajia tms. ja jouset on autoa katsoen ryhdissä. muutenkin jos miettii että originaalien oikea hinta on luokka 75-100e ja koni:en hinnan tietää todella olevan se ~200e /kpl niin voi laadun jo siitä päätellä. Ja kuitenkin orggiksissa tiedätään ongelmia olevan. Koneissa olisi sitten vielä säädettävyys jos sport-sarjan laittaa. FSD on myös vaihtoehto, mutta taas.. järki lähtee. Yksi mikä nuissa ei originaaleissa sitten minua vaivaa että saab erittelee manuaalit / automaatit eri koneet eri vaimentimille ja jousille. Pysyykö auto universaali malleilla tasapainoisena.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kun lukee näitä viestejä, tekisi itsekin mieli vaihtaa koko alustan setti uusiksi. Ja mielellään vielä orkkista paremmaksi (lue=kestävämmäksi). Mitenkähän mahtaa myyjäliike suhtautua tällaiseen. Pystyisiköhän neuvottelemaan jonkin 50-60 kustannusjaottelun. Pelko on vain siinä, että mikäli nyt myyjäliikeen toimesta oikean puolen rusahdus korjataan esim. Vaihtamalla sinne orkkis iskari, niin kohta mulla on vikaa vasemmalla ja ties vaikka takanakin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Narahdus ja rusahdus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ja vielä:
Kun luin Koni-aiheesta kirjoitettuja viestejä, niin hidastetöyssyjen aiheuttama rusahdus ei ollut monellakaan poistunut iskareiden vaihdon jälkeen.
Tämä siis viittaisi vakaajan kumeihin. Tästä herääkin kysymys, että miten ne täällä Oulun Aineella olivat sitten muka niitä voidelleet? Ei tuo ääni ole siitä muuttunut mihinkään. Ja eikö tuo olisi ollut sama vaihtaa ne suosiolla, koska eivät ole edes kalliit. Tästä päättelen, ettei kiinnityksiä ole avattu ollenkaan, vaan yritetty suihkutella jotain voiteluainetta ulkoapäin. Mikäli olisi kiinnitykset avattu, samalla ne olisivat vaihtuneet uusiin.

Nyt lähden kuitenkin testaamaan (painelemaan ja vääntelemään) auton keulaa. Tosin se on lämpimässä tallissa (+20), joten saas nähdä saako ääntä esiin. Arvatenkin ei. Täytynee siirtää auto sitten päiväksi ulos, kun on nyt kunnon pakkanenkin ja kuivaa (korkeapaine).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin