Ajotietokoneen keskikulutus pielessä!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Ajotietokoneen keskikulutus pielessä!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Samanlainen ilmiö havaittu täälläkin, joskus ajotietokone jatkaa nollauksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen edellisen nollauksen jälkeisistä tuloksista. Sen huomaa siitä, että DIST jatkaa jostain 500 - 700 km lukemista, vaikka on tehnyt "koko clearin". Esiintyy silloin tällöin. Itseäni ei ole niin häirinnyt.

Toinen ilmiö on sitten se, että kun ajaa vaikka 200km matka-ajoa ja saa kulutuksen asialliseen tasoon 7,5 l/100km. - Pysähtyy kahville. - Ja jatkaa matkaa, niin matkanopeuteen päästyään kulutus onkin 10 l/100km paremmalla puolella. Ilmiön selitys on automaattilaatikko, koska se bensa myös häviää tankista!
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Ajotietokoneen keskikulutus pielessä!

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Ristom kirjoitti: Toinen ilmiö on sitten se, että kun ajaa vaikka 200km matka-ajoa ja saa kulutuksen asialliseen tasoon 7,5 l/100km. - Pysähtyy kahville. - Ja jatkaa matkaa, niin matkanopeuteen päästyään kulutus onkin 10 l/100km paremmalla puolella. Ilmiön selitys on automaattilaatikko, koska se bensa myös häviää tankista!
Olen pannut merkille ihan saman ilmiön, vaikka mulla onkin manuaali. Suhtaudun kyllä hieman epäillen siihen, että bensa myös häviäisi tankista...?

Eihän tuolla keskikulutsnäytöllä ole kauheasti käytännön merkitystä, mutta pännii vaan se, että tässä(kin) suhteessa näyttää Saabin laatu painuneen alaspäin. Edellisessä 9-3:ssani (vm. 2000) kulutsnäyttö oli hyvin tarkka!
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Ajotietokoneen keskikulutus pielessä!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kyllä se häviää, bensavalo syttyy yleensä kun tripissä on alle 500km. 550km on ennätykseni tankillisella, joten häviää. Saisi olla 80 litran tankki.

Kahvipaussitapauksessani SID jatkaa siitä mihin jäätiin ennen taukoa, mutta kiihdytyksen jälkeen lukemat on sitten surullisia. Eikä tarvi välttämättä edes pysähtyä, riittää kun vaihtuu kaupunkiajoon. Ei vika, vaan ominaisuus automaatissa.

Olen joskus miettinyt, että jos autotehtaalle esitettäisiin, että "Pultataan autoonne tämä valmistamamme voimansiirron osa, joka lisää bensankulutusta ja päästöjä 25% - 35%, samalla alentaen suorituskykyä ja ajonautintoa.", niin tulisiko kauppoja? Erikoinen juttu.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ajotietokoneen keskikulutus pielessä!

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Keskikulutusnäytöllä juuri merkitystä onkin, kaikenmaailman hetkelliset kulutusnäytöt on turhia. Ainakin minun autoissani mittarit ovat olleet tarkkoja, esim. nyt 9-5:ssa toki heittää, mutta aina saman 0,3 l. Edellisessä 900:ssa näytti aina saman 0,2 l liian paljon. Automaattivaihteisto ei lisää merkittävästi kulutusta, kaikki on ajotavasta kiinni.
Vastaa Viestiin