Polttimon vaihto.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Vaihtelin tässä lähivalopolttimoita ehjiin pari päivää sitten. Tarkoitus oli vaihtaa molemmille puolille mutta ei onnistunut kuin vänkärin puolelle, kun ei kuskin puolelta saanut pissapojan täyttöputkea pois sitten millään. Onneksi oli sillä puolella vielä ehjä polttimo, mutta olisi mukava tietää vastaisen varalle, onko tuohon pissapojan täyttöputken irroitukseen mitään kikkakakkosta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

Moro, kyllä se meikäläisellä lähti ihan vetämällä ? Juuri kyseisen operaation suorittanut. Hieman oli tiukassa, mutta suoraan ylöspäin pitäisi lähteä ilman mitään kikka kolmosia...
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ok. Tahtoi olla sen verta tiukka rako, ettei saanut kunnon otetta tuota vetämistä varten. Ilmeisesti tuon täyttöputken poistaminen kuitenkin riittää?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Hetero »

tsaarela kirjoitti:Ok. Tahtoi olla sen verta tiukka rako, ettei saanut kunnon otetta tuota vetämistä varten. Ilmeisesti tuon täyttöputken poistaminen kuitenkin riittää?
Ohjekirjassa on ihan hyvä ohje polttimon vaihtoon. Siis jos luonto antaa periksi sieltä lukea :D Ohjeessa suositellaan akun suojamuovin ja sulakerasian irroitusta tuon täyttöputken irrotuksen lisäksi.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hetero kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Ok. Tahtoi olla sen verta tiukka rako, ettei saanut kunnon otetta tuota vetämistä varten. Ilmeisesti tuon täyttöputken poistaminen kuitenkin riittää?
Ohjekirjassa on ihan hyvä ohje polttimon vaihtoon. Siis jos luonto antaa periksi sieltä lukea :D Ohjeessa suositellaan akun suojamuovin ja sulakerasian irroitusta tuon täyttöputken irrotuksen lisäksi.
Jep, manuska on tullut luettua. :wink: Akun suojamuovin sekä siinä olevan letkun muistankin mutta mielestäni sulakerasian sijasta olisi pitänyt pitänyt irroittaa jokin muu letku täyttöletkun jälkeen. Onko tuo sulakerasia kuinka hyvin kiinni?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Hetero »

tsaarela kirjoitti: Jep, manuska on tullut luettua. :wink: Akun suojamuovin sekä siinä olevan letkun muistankin mutta mielestäni sulakerasian sijasta olisi pitänyt pitänyt irroittaa jokin muu letku täyttöletkun jälkeen. Onko tuo sulakerasia kuinka hyvin kiinni?
En muista itse irrotelleeni enää mitään muuta. Sulakerasia lähtee irti ylöspäin nostamalla.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hetero kirjoitti:
tsaarela kirjoitti: Jep, manuska on tullut luettua. :wink: Akun suojamuovin sekä siinä olevan letkun muistankin mutta mielestäni sulakerasian sijasta olisi pitänyt pitänyt irroittaa jokin muu letku täyttöletkun jälkeen. Onko tuo sulakerasia kuinka hyvin kiinni?
En muista itse irrotelleeni enää mitään muuta. Sulakerasia lähtee irti ylöspäin nostamalla.
Tyhmä kysymys, mutta sulakerasia ilmeisesti pysyy kuitenkin kytkettynä, vaikka sen saakin nostettua irti paikaltaan?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

tsaarela kirjoitti:
Hetero kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Ok. Tahtoi olla sen verta tiukka rako, ettei saanut kunnon otetta tuota vetämistä varten. Ilmeisesti tuon täyttöputken poistaminen kuitenkin riittää?
Ohjekirjassa on ihan hyvä ohje polttimon vaihtoon. Siis jos luonto antaa periksi sieltä lukea :D Ohjeessa suositellaan akun suojamuovin ja sulakerasian irroitusta tuon täyttöputken irrotuksen lisäksi.
Jep, manuska on tullut luettua. :wink: Akun suojamuovin sekä siinä olevan letkun muistankin mutta mielestäni sulakerasian sijasta olisi pitänyt pitänyt irroittaa jokin muu letku täyttöletkun jälkeen. Onko tuo sulakerasia kuinka hyvin kiinni?
Muutamaan otteeseen on noita tullut vaihdeltua ja sulakerasiaa ei kyllä tarvitse poistaa. "pissapojan" täyttöputki pitää poistaa (lähtee ylöspäin vetämällä) ja akun suojamuovi sekä mahdollisesti boxi joka on siinä akun edessä (ainakin itse sen olen irroittanut, sitä kautta saa lisää tilaa näpertää)
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Itse taas tein päinvastoin. Putki paikallaan ja rasia pois tieltä... Ei kannata liikaan nitkutella sitä rasiaa. Minulla ainakin tuli tunne ettei johdot tykkää siitä, mutta kaipa ne kestää jos näin ohjeistettu.
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Hetero »

Twarrior kirjoitti: Muutamaan otteeseen on noita tullut vaihdeltua ja sulakerasiaa ei kyllä tarvitse poistaa. "pissapojan" täyttöputki pitää poistaa (lähtee ylöspäin vetämällä) ja akun suojamuovi sekä mahdollisesti boxi joka on siinä akun edessä (ainakin itse sen olen irroittanut, sitä kautta saa lisää tilaa näpertää)
Eikös se akun edessä oleva boxi ole nimenomaan sulakerasia? Sen irrottamista kuitenkin tarkoitin.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Hetero kirjoitti:
Twarrior kirjoitti: Muutamaan otteeseen on noita tullut vaihdeltua ja sulakerasiaa ei kyllä tarvitse poistaa. "pissapojan" täyttöputki pitää poistaa (lähtee ylöspäin vetämällä) ja akun suojamuovi sekä mahdollisesti boxi joka on siinä akun edessä (ainakin itse sen olen irroittanut, sitä kautta saa lisää tilaa näpertää)
Eikös se akun edessä oleva boxi ole nimenomaan sulakerasia? Sen irrottamista kuitenkin tarkoitin.
Eikös se tuo akun edessä oleva boxi ole A/C kompuran RELE?
No ei kait tuolla väliä, mutta sen irroittaminen helpottaa hommaa
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Bob »

Twarrior kirjoitti:
Hetero kirjoitti:
Twarrior kirjoitti: Muutamaan otteeseen on noita tullut vaihdeltua ja sulakerasiaa ei kyllä tarvitse poistaa. "pissapojan" täyttöputki pitää poistaa (lähtee ylöspäin vetämällä) ja akun suojamuovi sekä mahdollisesti boxi joka on siinä akun edessä (ainakin itse sen olen irroittanut, sitä kautta saa lisää tilaa näpertää)
Eikös se akun edessä oleva boxi ole nimenomaan sulakerasia? Sen irrottamista kuitenkin tarkoitin.
Eikös se tuo akun edessä oleva boxi ole A/C kompuran RELE?
No ei kait tuolla väliä, mutta sen irroittaminen helpottaa hommaa
Joo - A/C:n releen ohella siitä boxista löytyypi mm. Trionic:n päärele eli kovin "ässälle" ei kannata kääntää toistuvasti tuota johtosarjaa. Mutta kyllä se normaalit lampunvaihdot kestää - itse irroitan putken ja tuon relerasian lampunvaihdossa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Joo - A/C:n releen ohella siitä boxista löytyypi mm. Trionic:n päärele eli kovin "ässälle" ei kannata kääntää toistuvasti tuota johtosarjaa. Mutta kyllä se normaalit lampunvaihdot kestää - itse irroitan putken ja tuon relerasian lampunvaihdossa.
Ja tuon relerasian irroitukseen ei siis tarvi mitään työkaluja, sen kuin vaan nostaa?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Olettekos muuten laittanut ihan vakkari polttimoita vaiko jotain uutuuksia/parannuksia tilalle?
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Polttimon vaihto.

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

tsaarela kirjoitti:
Joo - A/C:n releen ohella siitä boxista löytyypi mm. Trionic:n päärele eli kovin "ässälle" ei kannata kääntää toistuvasti tuota johtosarjaa. Mutta kyllä se normaalit lampunvaihdot kestää - itse irroitan putken ja tuon relerasian lampunvaihdossa.
Ja tuon relerasian irroitukseen ei siis tarvi mitään työkaluja, sen kuin vaan nostaa?
Joo kyllä se lähtee nostamalla pois. Sisäpuolelta painaa lukitusliparetta ja nostaa ylöspäin koko boxia. Boxi liukuu muovikiskoja pitkin ylös. Paksu johto vähän siinä kangertaa, mutta kyllä se lähtee.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Vastaa Viestiin