Uuden Saabin ruostesuojaus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
gemini
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 22:09
Paikkakunta: Lohtaja

Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja gemini »

Vaihtelin tuossa viikonloppuna talvikumit alle ja huomasin, että pyöräkoteloissa näytti olevan ainakin osittain pelkkää maalattua pintaa näkyvillä. En kiinnittänyt siihen silloin sen tarkemmin huomiota, mutta nyt olen alkanut miettimään, että millä tasolla näiden uusien autojen ruostesuojaus on? Pitääkö tuo nyt viedä uutena suojattavaksi, vai voiko tehtaan/maahantuojan toimiin luottaa ensimmäiset vuodet?
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Terve Saabisti!

Ruostesuojaaminen kannattaa aina ja mitä uudempana auto suojataan, niin sitä tehokkaampi suojauksesta tulee. Jos minulla joskus olisi niin paljon ylimääräistä rahaa, että saisin uuden Saabin ostettua, niin heti ensimmäisenä sen (itse) ruostesuojaisin ja vasta viikon kuivumisen jälkeen alkaisin sillä ajamaan. Harmittaa vaan, kun ensimmäiset omistajat yleensä ovat niin rahakkaita, että ei sillä ole heille mitään merkitystä, sillä auto vaihdetaan uuteen jo parin vuoden päästä. Toista se on meillä köyhillä, kun samalla tonnarilla pitäisi viellä ajella n. viisikymmentä vuotta. Vaikka ei se meikäläisen tonnarikaan ihan ruosteeton ole suojauksista huolimatta, vm-92 ja ajettu 446tkm ja tavaratilanpohjan alta poikittaisen tukipalkin vieressä vasemmalla on peukalonkynnen kokoinen pintaruostealue!

Ari #831

PS. Sonetin kori on kestänyt 34 vuotta ruosteettomana ja takaan, ettei se ruostu seuraavinakaan 34 vuotena
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Bob »

Omani on -04 mallia - ei ole jälkikäteen suojattu, eikä ole ruostettakaan missään.

Jos haluaa laittaa rahansa vaikkapa ylimääräiseen ruostesuojaukseen, niin mikäpäs siinä - hyvityshinnassa omiaan ei ainakaan saa takaisin. Autoliikkeitä kun ei oikeasti kiinnosta vaihtotilanteessa muu kuin ajetut kilometrit ja auton vuosimalli.

On totta, että 3. omistaja saa ruostesuojatusta autosta todennäköisesti hieman paremman pelin, mutta ensimmäisen omistajan kannalta on kysymys puhtaasti hyväntekeväisyydestä - jolle on tosin muitakin vaihtoehtoja.
gemini
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 22:09
Paikkakunta: Lohtaja

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja gemini »

Kiitoksia vastauksista! Hmmm, tässähän on kaksi hyvinkin eriävää mielipidettä :D Olennaista varmasti on nyt tässä tapauksessa se, kuinka kauan autoa aikoo itse pitää... Onkohan Saabin maahantuojalla/myyjillä mitään suosituksia ruostesuojauskäsittelylle, niinkuin joillakin merkeillä taitaa olla?
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Näinhän se on, että suojauksen oma taloudellinen kannattavuus on kiinni auton iästä hankintahetkellä ja siitä kauanko samalla autolla ajelee. Uuden auton suojaus kannattaa, jos meinaa ajaa samalla pirssillä vaikka 10 vuotta. Vähempikin riittää jos valitsee ruostuvaisemman automerkin (esim Nissan Primera -03 on jo kolmen vuoden jälkeen aika ruskea alustastaan, olen nähnyt). Suojaus on halpaa hommaa hitsaamiseen verrattuna, ellei hitsaa itse.
Itse hankin -01 mallisen 9-3 Saappaan vuosi sitten ja vein sen heti suojaamolle, koska aion ajaa tällä vielä kauan. Pohja oli kyllä vielä täysin ehjä, mutta tuskin olisi enää 7 vuoden päästä ilman suojausta. 500 euroa tässä vaiheessa oli mielestäni hyvä sijoitus, ja sillä on merkitystä jälleenmyynnissäkin. Helpompi myydä ehjä auto, kuin katsastamaton ruostereikärauta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse teetin äskettäin uuteen 9-5:een Dinitrol tehdastakuun lisäturva -käsittelyn.
Tuolta lisätietoja: http://www.sealco.fi/index.html?n=10831
Kuva auton pohjasta em käsittelyn jälkeen:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1627.jpg
Itse päädyin harkinnan jälkeen käsittelyn kannalle, kun laskin, että käsittelyn hinta on noin 1,5% uude n auton hinnasta...

Eski
gemini
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 22:09
Paikkakunta: Lohtaja

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja gemini »

Tuo lisäturva -käsittely on se, mitä vähän haeskelinkin! Onkohan tuo merkittävästi edullisempi kuin ns. täyskäsittely? Täytyy vielä kysellä lisätietoja saapas-huollosta, mitä siellä ajatellaan asiasta...
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ruostesuojafirmat ovat myös tehneet oman osansa estääkseen ruostesuojakäsittelyn. Sen verran hurjia stooreja käsittelyistä on kuultu, ja yhtä olen todistanut itsekin.

OG9-3 kohdalla olisin vienyt sen suojaukseen, mutten uskaltanut ym. syistä. Olen koittanut pestä sitä tunnollisesti myös alustasta. Näin se on säilynyt ruosteeettomana vuodesta -99 ilman käsittelyjäkin. Minusta säännöllinen peseminen (alusta, ovien alareinat jne.) auttaa. Kolmas koulukunta siis, :D

NG9-3 kanssa pohdin samaa asiaa nyt USAssa. Vastaus oli että hyöty ensimmäiselle omistajalle ja ruosteenestofirmojen luokaton työn jälkin ovat pääpiirteittäin lopettaneet biskeksen. Että näin. Taidan jatkaa "alapesulinjalla".

EDIT: pesu varmaan saa olla "hellää", ei täysillä painepesurilla
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jos suojaan teen sen itse. Olen sen verran neuroottinen autoni käsittelyn suhteen että esim TM:ssä olleiden juttujen perusteella ei todellakaan haluta vielä kallista autoa käsiteltäväksi.

Kunnon pesu on kaiken A ja O.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Firmoissa on myös sellaisia jotka tekevät homman kunnolla, kuten Jyväskylän Rusthalli. Itse vein autoni käsittelyyn ja pyysin, että myös helmamuovit irroitetaan (ei kuulu mihinkään normaalikäsittelyyn 9-5:ssä ja sen muovin altahan se ensimmäisenä ruostuu). Ekana päivänä autosta purettiin kaikki alustan muovit sisälokarit jne pois ja alusta pestiin nosturilla. Kävin toisen päivän aamuna itse katsomassa tilannetta ja auton pohja oli kuin uusi, ei pölynhiukkastakaan ja täysin kuiva. Toisena päivänä tehtiin käsittely ja sen jälkeen auto oli vielä vuorokauden sisällä kuivumassa, eli auto oli käsittelyssä kolme työpäivää. Käsittely maksoi 600e.

Eski
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uuden Saabin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Edellisen auton kun suojautin, niin ensimmäisenä päivänä pesivät ja kuivasivat seuraavana aamuna massasivat ja illalla sai hakea. Olihan alusta ihan hyvin massattu, mutta piilopaikoista ei pysty sanomaan, vaikka kertoivatkin sisälokasuojat irroittaneensa. Jos nykyisen veisin massattavaksi, irroittaisin itse sisälokasuojat ja sivuhelmat, jotta tulee kunnolla tehdyksi. Onhan massauksesta vielä yksi hyöty, mitä ei vielä ole mainittu: äänieristys paranee.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Vastaa Viestiin