Kallistuksenvakaajan uudet kumit
Kallistuksenvakaajan uudet kumit
Sellaista vaan, että tuossa kesällä vaihdoin muiden hommien ohessa etupään kallistuksenvakaajaan uudet kumit ja vasta nyt tänä talvena alkanut selviämään kuinka hurja ääni sieltä voi pakkasella kuulua. Edellisinä talvina vanhoilla rasvatuilla kumeilla meni pari talvea äänettömästi - eli ei se vaihtokaan ole aina paras ratkaisu. On tullut kyllä väkisinkin mieleen, että materiaali näissä uusissa kumeissa on jotenkin "pakkasherkempää" - mene ja tiedä. Uudetkin on kyllä rasvattu, mutta eipä tunnu samalla tavalla näihin auttavan - pitänee yrittää etsiä/laittaa vanhat kumit takaisin - ääni on kuin vanhassa hetekassa kun pakkasella esim. hidastetöyssyistä yli yrittää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kallistuksenvakaajan uudet kumit
Tämä osien laatu alkaa jo kuulostaa ihan siltä itseltään...Bob kirjoitti:Sellaista vaan, että tuossa kesällä vaihdoin muiden hommien ohessa etupään kallistuksenvakaajaan uudet kumit ja vasta nyt tänä talvena alkanut selviämään kuinka hurja ääni sieltä voi pakkasella kuulua. Edellisinä talvina vanhoilla rasvatuilla kumeilla meni pari talvea äänettömästi - eli ei se vaihtokaan ole aina paras ratkaisu. On tullut kyllä väkisinkin mieleen, että materiaali näissä uusissa kumeissa on jotenkin "pakkasherkempää" - mene ja tiedä. Uudetkin on kyllä rasvattu, mutta eipä tunnu samalla tavalla näihin auttavan - pitänee yrittää etsiä/laittaa vanhat kumit takaisin - ääni on kuin vanhassa hetekassa kun pakkasella esim. hidastetöyssyistä yli yrittää.
Re: Kallistuksenvakaajan uudet kumit
Tänään vaihdettiin uudet kumit myyjäliikkeen piikkiin. Ei kuulu narskumista vielä. Toivottavasti pysyy alusta näin äänettömänä myös pakkasilla ja vuosia eteenpäin. Pakkastesti on tekemättä lauhtuneiden säiden vuoksi, mutta äänettömyys jo nyt antaa viitteitä ongelman poistumisesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kallistuksenvakaajan uudet kumit
Malttia, malttia - vakaajaa vasten olevan kumin pinnan pitää ensin hieman kovettua... omassani meni siihen muutama kuukausi...petrisa kirjoitti:Tänään vaihdettiin uudet kumit myyjäliikkeen piikkiin. Ei kuulu narskumista vielä. Toivottavasti pysyy alusta näin äänettömänä myös pakkasilla ja vuosia eteenpäin. Pakkastesti on tekemättä lauhtuneiden säiden vuoksi, mutta äänettömyys jo nyt antaa viitteitä ongelman poistumisesta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kallistuksenvakaajan uudet kumit
Tässä olis taas tee-se-itse osastolle askartelu aiheita.. voisikohan noita korvata jollain muulla? jotain joustavaahan niiden täytyy olla ettei mene väljiksi ja ala kolisemaan, mutta vetäsis jonku tefloni palan/teipin siihen tankoon.
Re: Kallistuksenvakaajan uudet kumit
Tehokkain konsti pysyvästi hiljaisiin kumeihin on mielestäni se että antaa niiden narista. Jossain vaiheessa narina tulee häviämään kun kumissa oleva reikä kuluu väljemmäksi. Sitten odotellaan katastusmiehen narinaa Kallistuksenvakaajan kumihan oli katsastusmiehen suosikkikohde tonnarissa...
9-3 SS 1.8t
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kallistuksenvakaajan uudet kumit
Eipä tuo ääni sinänsä haittaa kun tietää mistä se tulee. Toki joskus vähän nolo... Toivotaan, että rauhottuu ajan mittaan. Luulen että omassa on rauhoittunutkin vähäsen, vai johtuuko kosteista keleistä.
Re: Kallistuksenvakaajan uudet kumit
Nyt narahdusten loputtua on huomio alkanut kiinnittyä kolahdukseen etupäästä.
Ääni ei ole jatkuva kolina vaan silloin tällöin kuuluva kolahdus. Ääni kuuluu eturenkaan osuessa syvempään kuoppaan. Eikä silloinkaan aina vaan joskus.
Kolahdusta kuuluu molemmilta puolilta, riippuen siitä kumman puolen renkaan sattuu kuoppaan ajamaan. Ääni tuntuu tulevan etupäästä melko ylhäältä. Aivan kuin se tulisi jousesta. Toinen vaihtoehto lienee tuo iskarin yläpään laakeri.
Tuntuu vain siltä, että iskarin laakeri ääntelisi koko ajan kuopissa. Tai ehkä sitten ei. Tarvitsee ilmeisesti sopivan edestakaisen liikkeen, jotta kolahtaa. Mielessä on myös käynyt jousen ja jousikupin välys. Muistelisin joskus joihinkin autoihin laitetun pätkät kumiletkua jousen päihin kolahtelun vuoksi. Hyvällä menestyksellä.
Harmittaa tällainen, kun tietää äänen johtuvan jostain viasta. Ominaisuus se ei mielestäni kuulu olla.
Ääni ei ole jatkuva kolina vaan silloin tällöin kuuluva kolahdus. Ääni kuuluu eturenkaan osuessa syvempään kuoppaan. Eikä silloinkaan aina vaan joskus.
Kolahdusta kuuluu molemmilta puolilta, riippuen siitä kumman puolen renkaan sattuu kuoppaan ajamaan. Ääni tuntuu tulevan etupäästä melko ylhäältä. Aivan kuin se tulisi jousesta. Toinen vaihtoehto lienee tuo iskarin yläpään laakeri.
Tuntuu vain siltä, että iskarin laakeri ääntelisi koko ajan kuopissa. Tai ehkä sitten ei. Tarvitsee ilmeisesti sopivan edestakaisen liikkeen, jotta kolahtaa. Mielessä on myös käynyt jousen ja jousikupin välys. Muistelisin joskus joihinkin autoihin laitetun pätkät kumiletkua jousen päihin kolahtelun vuoksi. Hyvällä menestyksellä.
Harmittaa tällainen, kun tietää äänen johtuvan jostain viasta. Ominaisuus se ei mielestäni kuulu olla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)