Vielä kerran eberistä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Nyt sellainen vekotin on saanut kodin konepellin alta. Muutama asia herättää kysymyksiä.. Kierrättääkö eberi kokoajan vesipumppua tai ilmapumppua? auton ollessa käynnissä kuuluu hiljainen surina vaikka laitteessa ei ole polttomenossa? Tapahtuu myös auton lämmettyä kokonaan. Onko eeberi jossain valmiustilassa ihan koko ajan kun ulkolämpötila on alle 8c? Ilmeisesti saa ohjelmoitua vain ajastimella toimivaksi?

Päivällä ajastin auton ja kun tulin autolle ei ollut mitään tapahtunut. Ajastus on kyllä toiminut eilen ja tänä aamuna. Onko jotain rajoitteita milloin ajastus ei toimi. Vaikuttaako ulkolämpötila ajastukseen? Ulkona oli 6astetta lämmintä. Ajastin oli varmasti laitettu ja kellonaika oli ylittynyt n.10-15min asetetusta eli olisi pitänyt jo käynnistyä. Onko muilla sattunut vastaavaa tai onko tälle joku järkevä syy vai meneekö yöunet rikkinäisen uuden eeberin takia?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Luulin käyneeni haun tulokset läpi, mutta aina vain uutta löytyy.. joten itse itselleni vastaten. Tiedän että on hieman toistoa, mutta kun näitä vähän kerää niin ehkä jollekin iloa asian uudelleen käsittelystä.. Ja samalla toivon varmistu asioihin. Onko muilla vastaavaa ja kokemuksia?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ri#p403232

Onko tämä juttu nyt sitten siitä kiinni että auto pitää sammuttaa välillä jos ajoon lähtiessä lämmitetty ajastimella? Linkin jutut pitävät omassa keississä paikkaa, vaikkakin eri ajastin paikkaa käytin. aamulla A ja iltapäivällä B. Ehkä ongelma liittyy siihen että vain yksi muistipaikka voi olla käytössä ja se tulkitsee sen sitten per käynnistys kerta? Aika ihme juttu. Tavallaan ajatella että on yksi muistipaikka jonka voi valita ja kun se on käytetty (esim:aamulla) niin uusi ei tallennu kun se vanha on tavallaan menneessä voimassa. Kävisi muutenkin "järkee" takaisin tullessa ajastin auton koti pihalla minuutin päähän ja ajastus toimi. Tavallaan nyt oli uusi kerta käynnissä ja vanha käytetty ajastus ei vaikuttanut. Ohjelma osaa vaihtaa aikaa ja poistaa ajastuksen, mutta jos se on käytetty niin sitä ei voida enää muistissa muokata. Ohjelmointi bugi?

Tuossa hieman lisää:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=eberi
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hyvä saada varmistusta. Kyllä tällaisesta säännönmukaisesta toiminnan erikoisuudesta tulisi mainita ohjeissa, ei tuota olisi ihan heti tajunnut ellei joku muu olisi sen kanssa taistellu aiemmin ja tänne siitä kirjoittanut. Ellei se todellakin ole bugi tai johdu auto vs. eberin pienestä sovitus ongelmasta, mutta silti maininta siitä olisi hyvä onhan näitä jo useampi vuosi ollut ja asia tiedossa.

Mikäs tuon hurinan aikaan saa. En tarkoita polttoa. Onko eeberillä jonkilainen valmiustila missä se ei polta, mutta kuitenkin kierrättää jotain härveliä? Kyllä taidan käyttää huollossa muuttamassa "vain ajastimella" -toimintaan tuon. Turhaan huudattaa moottoreita. Ei kai asennettu eberi vaikeuta auton omaa jäähdytys nesteen kiertoa? Tyyliin kiertovesi pumppu hajoaa.. onhan autolla oma moottorin pyörittämä vesipumppu (niin miksi ajossa pyörittäisi kiertovesipumppua sähköllä?). Vai onko kyseessä eeberin ilmapumppu joka valmiustilassa hurraa, kun ilma on alle 8 astetta. Hieman hassua sitä huudatella, saahan sen käyntiin automaattisestikin jos kylmä tulee ja asteet laskee? Selittäkäähän hölmölle miksi ja mikä hurisee nyt ajossa. ymmärrän kyllä että eeberiin se kai liittyy kun sen asennuksen jälkeen ääni ilmestyi...

Huomasin myös erään muunkin erikoisuuden mikä tuli asennuksen myötä. Tankkasin auton täyteen ja minusta neula ei noussut ihan tappiin asti. En tiedä jäikö jostain syystä vajaaksi vai onko anturi estynyt / hajonnut. Hyvin pieni ero tyyliin puoli milliä ja voihan muistini tehdä tepposet asiassa.
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Huomasin myös erään muunkin erikoisuuden mikä tuli asennuksen myötä. Tankkasin auton täyteen ja minusta neula ei noussut ihan tappiin asti. En tiedä jäikö jostain syystä vajaaksi vai onko anturi estynyt / hajonnut. Hyvin pieni ero tyyliin puoli milliä ja voihan muistini tehdä tepposet asiassa.
Ne on saattanut polttoaineputken asennus vaiheessa vaurioittaa anturia.
Minulla on muuten vieläkin tuota mystistä ajastus vikaa (mikä ei johdu päällekkäin ajastuksesta). Hetken jo luulin, että asia korjaantui ohjelmiston päivityksellä,mutta vika tulikin muutaman viikon jälkeen takaisin. En tiedä voiko mikään mekaaninen vika aiheuttaa tälläistä,mitään vika koodeja ei laitteessa ollut.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kylläpä kuullostaa lupaavalta.. hmm.. Toivottavasti omani toimisi ilman mystiikkaa.. Korpeamaan rupeaa semmoinen. Oletko huomannut onko manual -puolen valinnoilla merkitystä ajastukseen? Täytyy tutkailla miten tuo omani pitemmällä ajalla toimii. Ilmeisesti mystisiä ajastus ongelmia ei kaikilla, vaan tuo yhdenmuistipaikan sääntö per käynnistys pitää paikkaansa. sen kanssa vielä voi elää.

Tuota anturin vaurioitumista epäilen/pelkään itsekin. Neula ei jää paljoa vajaaksi ja toimii muuten täydellisesti. Pitäisi kai asiasta soittaa liikkeeseen. Toisaalta ei nyt kauheasti haittaa, mutta jos todellakin rikki tai pahenee.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Päättelen sitten tuosta niin että jokin valmiustila on päällä kylmällä ilmalla. Pöhköä kurmottaa kokoajan. Ilmeisesti sitten kai polttaa myös pienemmällä teholla. Täytyy käydä uudemman kerran liikkeessä. Tuo bensamittari alkoi oikeasti mietityttään nyt. Nouseeko se tasan ylimmälle viivalle? ei kykene muistamaan (oliko aiemmin), jotenki vain pisti silmään asia. kyseessä nyt puolen millin fiba. Olen oikeasti hullu näiden pikkujuttujen kanssa.. Kunahn nyt tuo viikonloppu alkaa niin pääsen tutkimaan / kokeilemaan uusia palikoita ajankanssa. Mittarista taidan mainita kun soitan liikkeeseen. Onpahan asiasta reklamoitu ja tiedossa liikkeelle. Jos hajoaa tai tulee ongelmia on ainakin sanottu ja vastuu liikkeellä. Ei mulla kyl hirveesti semmoisenaan haittaa.

Kävin tuossa pihalla kokeilemassa tuota ja laitoin ajastuksen. ei lähtenyt, ei yrittänytkään (ajastus ei käynnistynyt). Laitoin uudestaan heti perään ja lähti normaalisti. Jotain ihmeellistä tuossa ajastuksen toiminnassa / käytössä on. Ei hyvä jos tällaiseen vehkeeseen ei voi luottaa. Uskon kuitenkin että jotain teen väärin. toisella kerralla en tullut valikosta pois EXIT:llä vaan painoin uudestaan CUSTOMIZEA (hyppää suoraa normitilaan). Ei ilmeisesti tallennu? ja toisella kerralla kätin valikon poistumisia. En tiedä täytyy huomenna räpeltää.
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Tuo hurina voi olla myös juurikin tuo eeberin puoliteho, mikä on selvästi täyttätehoa hiljaisempi mitä ei diisselissä edes kuule(paitsi parkissa).
Lämpöjen pitää olla normaali tasossa ennen kuin eeberi tippuu kokonaan pois.Minusta ajastus tallentuu siinä vaiheessa kun liekin kuva tulee sidiin. Itse laitan ajastuksen yleensä siinä vaiheessa kun olen sammuttanut auton ja ottanut avaimen pois, ja tulen aina exitillä pois valikoista.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Todella hiljainen se hurina on, mutta selvästi sellainen sähkömoottorin ääni. erottuu kun paikoillaan eikä muuta äänilähdettä ole. Juuri ylittää normaalin käynti äänen. Pitää vähän enempi ajella ja katella tuota. Kyllä se selvästi vaimenee kun auto lämmin, Silti sellainen ihan pikkuhitunen "sivuääni kuuluu". Pitää vielä kuullostella.

Pitääkö tuo avain aina laittaa lukkoon ja vääntää virrat takaisin päälle kun laittaa ajastusta. Manuaali toimintoon se vaaditaan, mutta mites tuo ajastaminen. miten ajotietokoneen valikoihin pääsee virtojen pois ollessa? Saattoi olla ettei ajastus tallentunut kun se liekkiP-merkki ei jäänyt tauluun. En ihan varma taas ole. Paha sanoa taas mitään kun ei kiinnitänyt huomiota. Voi olla että molemmilla kerroilla kun jäänyt starttaamatta on jäänyt merkkivalo syttymättä, mutta on ollut varmasti näytöllä teksti timer A/b/c activated. Ilmeisesti vaatii vielä jotain sen jälkeen, että varmasti tallentuu.

Aika siisti mitä katselin tuota asennusta. Hyvän paikan ja liitokset saavat nuilla alkp. osilla. en sitten tiedä onko samanlaiset osat autokohtaisessa tarvike sarjassa (onko niitä?). On loppuun asti suunniteltu tuo saabin valmius eeberille. Kaikille valmiit paikat. Rungossakin pakoputkelle läpivienti yms. yksityiskohtia.
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Pitääkö tuo avain aina laittaa lukkoon ja vääntää virrat takaisin päälle kun laittaa ajastusta. Manuaali toimintoon se vaaditaan, mutta mites tuo ajastaminen. miten ajotietokoneen valikoihin pääsee virtojen pois ollessa?
Kun sammuttaa auton ja ottaa avaimen pois virtalukosta niin jonkun tietyn ajan antaa muokata lämmittimen asetuksia, elikkä laittaako eeberin manuaali vai ajastin käytölle. Jos auto on ollut parkissa pitempään niin pitää nuo virrat käyttää päällä. Näin ainakin minulla.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Surina ilmeisesti on vesipumppu. Toiminta kaiketi eeberillä niin että alle 8 asteen päällä ja kun moottori lämmin 80c niin valmiustila. Valmiustilassa kai pumppu hyrrää? Minusta hölmöä pyörittää vesipumppua auton käydessä, kun siinä auton omakin pumppu puskee ainetta. sammuksissa ymmärrän kyllä kun sisätilan lämmitykseen tarvitaan kiertoa, mutta että käydessäkin?! Polkaisee kaasua vaikka tyhjäkäynniltä niin surina muuttuu hieman kevyemmäksi. Mikähän järki tässäkin taas on? Toimiikohan tuo nyt ihan oikein? Pakko käydä ohjelmoittamassa ajastin moodiin. Hermot menee kun pikku starteissakin alkaa pumppu lutkuttaan ja startti käy..

Pahasti vaikuttaa, että mystiikkaa löytyy omastakin. 3 kertaa olen huomannut ettei lähde lämmittämään. Yhden kerran ihan tarkoituksella kokeilemalla. Ei edes yritä. Aika vain menee ajoituksen ohi eikä mitään tapahdu. Normaali tilanteet ovat sattuneet aina samalla tavalla. Aamulla lämmitetty ajastimella, ajettu töihin ja ajastettu pihalla. Toisella kerralla varmasti auton sammutuksen jälkeen ja timer activated teksti ja merkki tuli tauluun. exitillä valikoista. Töistä lähtenyt niin auto kylmä ja merkki ei pala. Mitähän tuosta ajattelee. Ainoa asia mihin kiinnittänyt huomiota että kun on ajaessa painanut park heateria niin manuaali ohjaus on "ON"-asennossa aina se ei siihen kai mene? Vaatiikohan avaimen paikallaan olon ajastaessa tai jotain mitä ei tajua nyt.
teho
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 15:10

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja teho »

Mystiikkaa tosiaan tuntuu eberin käyttöön liittyvän. Joku tuon ohjauksen logiikan on ohjelmoinut - jonkinlainen ajatus "oikeasta" käyttötavasta on silloin ollut taustalla. Miksiköhän sitä ei ole kerrottu auton ostajille? Ymmärrän, että jos asian selostaminen on kovin monimutkaista, se voi aiheuttaa monissa käsikirjan lukijoissa hämmennystä; kaikki eivät varmaankaan asian perusteellista kuvausta halua / tarvitse. Muille asian avaaminen olisi kuitenkin aiheellista kuten tämäkin keskusteluketju osoittaa.

Oma autoni rupeaa lähestymään kahden vuoden ikää ja takuuajan loppumista. Eber toimii muuten ok, mutta ajoittain savutus on hirveää. Käryä tulee esim. liikennevaloihin pysähtyessä aivan kuin olisi konetilassa tulipalo. Huollossa sanoivat syyn olevan polttimeen kerääntynyt karsta. Sen poistaminen edellyttää eberin irrotusta ja puhdistusta - olisi kuulemma "iso työ" (ei takuuseen).

9-3 TiDS A -06
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vielä kerran eberistä (myth busted)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Uskon ennemmin toiminta virheeseen, koska (järjen)logiikalla ei ole tekemistä. Esimerkki laitan ajastimen ja näen varmistavan viestin. aika täyttyy, ei starttaa, ei yritä. laitan minuutin päästä uudelleen ajoituksen tismalleen samalla tavalla ja tälläkertaa starttaa. Jotain himmeää minusta. Toki jos tiedät jotain erityistä asiasta niin neuvot otetaan vastaan.

Onko 9-3 myös "vain ajastimella"-toiminto mahdollista saada? huollossa ei oikein uskoneet asiaa varmaksi. Huomenna käydä liikkeessä kyselemässä asiaa ja ohjelmoittamassa sen jos mahdollista.

::edit
Taas itselleni vastaten ja ehkä joku muukin tätä joutuu joskus selvittelemään.
9-3 ei saa "vain ajastimella" toimintoa vaan jotenkin väyläohjaus toimii aina ja lämmitys käynnistyy lämpörajojen täyttyessä. Näin ainakin minulle vakuuteltiin.

Ajastuksesta sain ohjeeksi tehdä siinä vielä ylimääräisen vaiheen. Ajastamiseen ei vaikuta avain. Ajastin laitetaan päälle normaalisti. tulee timer activated ja valikko palaa park heater valikkoon (missä on manual ja timer on/off) tässä pitää vielä uudestaan mennä siihen ajastimeen ja painaa ajastusta hyväksyä timer on, jolloin aika jää palamaan ruutuun pitemmäksi ajaksi jonka jälkeen näyttö sammuu itsestään eikä valikoista tarvi erikseen lähteä. Tätä viimeistä vaihetta en ole tehnyt koskaan. Välillä toimi välillä ei ajastus ilman että teki tuon ohjeen mukaisesti. Katsotaan nyt oliko tämä se puuttuva temppu. Järkeen se ainakin minulle kävisi.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja saab93f »

teho kirjoitti:Mystiikkaa tosiaan tuntuu eberin käyttöön liittyvän. Joku tuon ohjauksen logiikan on ohjelmoinut - jonkinlainen ajatus "oikeasta" käyttötavasta on silloin ollut taustalla. Miksiköhän sitä ei ole kerrottu auton ostajille? Ymmärrän, että jos asian selostaminen on kovin monimutkaista, se voi aiheuttaa monissa käsikirjan lukijoissa hämmennystä; kaikki eivät varmaankaan asian perusteellista kuvausta halua / tarvitse. Muille asian avaaminen olisi kuitenkin aiheellista kuten tämäkin keskusteluketju osoittaa.

Oma autoni rupeaa lähestymään kahden vuoden ikää ja takuuajan loppumista. Eber toimii muuten ok, mutta ajoittain savutus on hirveää. Käryä tulee esim. liikennevaloihin pysähtyessä aivan kuin olisi konetilassa tulipalo. Huollossa sanoivat syyn olevan polttimeen kerääntynyt karsta. Sen poistaminen edellyttää eberin irrotusta ja puhdistusta - olisi kuulemma "iso työ" (ei takuuseen).

9-3 TiDS A -06
Meillä on ihan sama juttu. Auto on ollut useamman kerran liikkeessä tuon takia mutta vissiin vaan testaavat että käynnistyy ja sillä hyvä. Sammuuko sulla lämmitin omia aikojaan - eilen nimittäin kun lähdettiin ajelulle, lämmitin käynnistyi OK, merkkivalo paloi niinkuin pitääkin (-3 astetta) kunnes noin viiden minuutin jälkeen merkkivalo sammui ja pysyi poissa. Pysähdyttiin ja käytiin markettiostoksilla ehkä kolme varttia - kun lähdettiin liikkeelle, lämmitin taas käynnistyi OK mutta ekoissa liikennevaloissa savutti aivan tolkuttomasti. Eihän se mitään jos se katku ei tulisi myös kabiiniin :(
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja lamar »

Itsellä eberi oikuttelee seuraavasti. Joskus ajastimella lähtee päälle, joskus ei. Logiikka sucks? Nyttemmin ei lähde aina edes manuaalisesti päälle, kuin useamman yrityksen jälkeen. Yrittää kyllä käynnistyä (pari kolme sekunttia palaa valot kojelaudassa ja raksuttaa), mutta "lyö" pois päältä. Huoltoa tarvis vissiin eberille kehitellä, mutta pystyykö sitä itse tekemään vai täytyykö viedä liikkeeseen?
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vielä kerran eberistä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuo ajastus on kyllä ihmeellinen. Joku tietty asia ajastaessa vaikuttaa varmasti sen toimintaan. keksisi vain mikä. Bensa autoon tuo alkuperäinen ei ole kovin hyvä valinta. Toki käyttö nätisti SID:ssä, mutta kun se onkin sitten ainoa paikka käyttää ja ajastaa. Ei saa kakea, aina päälle ajossa jos kylmää. Vaikka kävisi vain maitokaupassa. 9-3 kun ei kuulemma saa vain ajastimella toimintoa. Että näin. Mutta onhan tuo kuitenkin mukava.

EDIT:: Akku vaihdettiin, ja ainakin tällä hetkellä ajastus ongelmat ovat olleet pois. (tosin ei ole yhtä useasti kyllä käytettykään leudon kelin vuoksi. Pirun kasvihuonekset) Luultavasti eeberin startin esti jännitteen aleneminen. Kuten jotku hieman sitä vihjailivatkin.. Tosin 99.9% varmuudella näin.
Vastaa Viestiin