Sport-alusta?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Dr. Evil
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Joulu 06, 2007 14:19

Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja Dr. Evil »

Terve vaan,

Kaipaisin nyt kokeneemmilta Saab-ketuilta vähän vinkkejä. Todennäköisesti ensi viikolla olen ostamassa ensimmäistä omaa Saabbia; 9-3 SportCombi 1.8t Vector vm.08.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia tuosta sport-alustasta, että kannattaako moista ottaa. Se kun näyttäisi sitten vaativan vähintään 17 tuuman vanteet ja vaikuttaa siten myös noihin rengaskokoihin. Asfaltilla ajo-ominaisuudet ovat todennäköisesti oikein hyvät, mutta miten on hiekkateiden pätkillä ja lumella? Talvirenkaita ei taitaisi sitten 205:ttä kapeampia saada 17 vanteille ja 195:lla olen perinteisesti ajellut.

Katselin noita vanteita ja 18" 10-spoke ALU 65 näyttäisi aika makealta kesärenkaille. Tässäkin tosin sitten mietityttää, että kun yhdistetään tuohon alustaan vielä matalaprofiiliset renkaat, niin alkaako tuntumaan pikkukivetkin persuuksissa? 17 tuuman vanteista olen katsellut tuota 5-spoke twin ALU 50 -mallia.

Sen verran asun maaseudulla, että reilu kilometri on hiekkatietä kotia. Muutenpa tulee melkein ajeltua pelkästään asfaltilla. Työautona on Mitsubishi L200 ja sillä pääsen vaikeisiin paikkoihin.

Kiitoksia jo etukäteen. :)
Tzeipii
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 23:26
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja Tzeipii »

Osta pois vaan, ja minun tietääkseni vector-varustetaso jo sisältää hieman matalamman/kovemman alustan. Ajossa se on parempi/jämäkämpi verrattuna perusasetuksiin olevaan saabiin, alusta ei myöskään tunnu miltään "kivireeltä". Eikä varmasti mitkään pikkukivet ala tuntumaan kuskinpenkissä. Suosittelen kuitenkin, että käytät kesälläkin 17 tuuman rengastusta, nimittäin 18tuumaa vaikka näyttää hyvältä SC:ssä niin siinä jo alkaa kovuus tuntua ajossa juuri sen renkaan pienen ilma-alan myötä. Muista varmistaa, että uudessa saabissasi on bi-xenonit, nimittäin niillä todella näkeekin jotain!
Teknistä etumatkaa odotellessa
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja 966 »

Ei vaadi sport-alusta välttämättä 17-tuuman vanteita. Sportalustaisiinkin suositellaan merkkiliikkeissä useimmiten 16-tuumaisia talvipyöriä. Minullakin on SC 2.0TS Vectorissa sportalustalla alkuperäiset 17" kesäkäytössä ja 16"talvella. Tuntuu melko sopivalta yhdistelmältä, olisihan ne 18":s makeet, mutta pitää nämä 17":kin ääntä ihan "riittävästi".
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Dr. Evil
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Joulu 06, 2007 14:19

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja Dr. Evil »

Perjantaina olisi tarkoitus tuosta autokaupan myyjältäkin vielä kysäistä, että tarvitseeko sport-alusta ne 17" vanteet vai ei. Myyjä kyllä tarjosi tuon alustan kanssa 16" renkaita. Tai mitäpä tuota oikeastaan hirveästi tarkistelemaan jos sinulla on jo 16" renkaat käytössä ja hyviksi todettu. :)

Ihmetyttää vain, kun Saabin nettisivuilla mainitaan sport-alustasta seuraavaa:
"Madaltaa auton painopistettä 10 mm lähemmäs maata. Antaa voimakkaamman ulkonäön. Vastaa nopeammin ohjaukseen jäykempien jousien ja iskunvaimentimien avulla. Parantaa pitoa kaarteissa ja houkuttelee nauttimaan ajamisesta (vaatii 17" kevytmetallivanteet)".

Samoilta sivuilta löytyvässä hinnastossa mainitaan sport-alustan yhteydessä: "(ei 16"
vanteen yhteydessä)"

Kiitos kommenteista tähän saakka ja toivottavasti tulee vielä lisääkin. :)

P.S. Xenonit on tulossa pakettiin
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Dr. Evil kirjoitti:Perjantaina olisi tarkoitus tuosta autokaupan myyjältäkin vielä kysäistä, että tarvitseeko sport-alusta ne 17" vanteet vai ei. Myyjä kyllä tarjosi tuon alustan kanssa 16" renkaita. Tai mitäpä tuota oikeastaan hirveästi tarkistelemaan jos sinulla on jo 16" renkaat käytössä ja hyviksi todettu. :)

Ihmetyttää vain, kun Saabin nettisivuilla mainitaan sport-alustasta seuraavaa:
"Madaltaa auton painopistettä 10 mm lähemmäs maata. Antaa voimakkaamman ulkonäön. Vastaa nopeammin ohjaukseen jäykempien jousien ja iskunvaimentimien avulla. Parantaa pitoa kaarteissa ja houkuttelee nauttimaan ajamisesta (vaatii 17" kevytmetallivanteet)".

Samoilta sivuilta löytyvässä hinnastossa mainitaan sport-alustan yhteydessä: "(ei 16"
vanteen yhteydessä)"

Kiitos kommenteista tähän saakka ja toivottavasti tulee vielä lisääkin. :)

P.S. Xenonit on tulossa pakettiin
Miksi valita tiukempaa alustaa, jos renkaat/vanteet jätetään vakioiksi? Uskon, että valmistaja on tarkoittanut kokonaisuuden toimivan parhaiten (yllämainittujen mainoslauseiden mukaisen ajoelämyksen saavuttamiseksi :D ) kun alla on vähintäin 17" vanteet.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Olethan pyytänyt hinnan myös Vector Business-mallille.

Sen ovh lienee ~2400 eur halvempi mutta tietty ale-% ei ole ihan niin suuri kuin tavallisessa Vectorissa mutta kannattaa koeponnistaa myyjän kaupantekohalut !

Vanteista ja Sport-alustasta piti kirjoittaman että tuolla eräällä saitilla on listattu Vectoriin vakiovarusteeksi 17" vanteet...

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
Dr. Evil
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Joulu 06, 2007 14:19

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja Dr. Evil »

Bob: Kyllä oli aikomus nuo kesärenkaat 17 tuumaisina ottaa, kun paketin mukana kerta tulevat. Lähinnä mietin, että olisiko vielä isompana ottanut.
Talvirenkaissa menee varmasti pienempikin; tärkeintä on ehkä tuon renkaan toimiminen lumessa ja sohjossa eli melko kapea saisi olla. Itse kun asustelen täällä Pohjois-Savossa, niin on luntakin talvella.

VKe: Juu, kyllä on nimenomaan Business-mallista nyt minulla tarjous. On tiukka hinta, kun kilpailutin useammalla myyjällä. Ja tuossa mallissa tulee joo 17" vanteet; joko ALU 45 tai ALU 50. Vaihtoehtona on lisämaksulla 18" ALU 65 vanteet.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Dr. Evil kirjoitti:Bob: Kyllä oli aikomus nuo kesärenkaat 17 tuumaisina ottaa, kun paketin mukana kerta tulevat. Lähinnä mietin, että olisiko vielä isompana ottanut.
Talvirenkaissa menee varmasti pienempikin; tärkeintä on ehkä tuon renkaan toimiminen lumessa ja sohjossa eli melko kapea saisi olla. Itse kun asustelen täällä Pohjois-Savossa, niin on luntakin talvella.
17-tuumaisissa on vielä jonkinverran mukavuuttakin jäljellä - tosin uraherkkyyden kannalta voisi ainakin talvikokona olla 205 leveä järkevä koko. Itse vaihdan kesäkumeiksikin ensikeväänä 205:et 225:ien tilalle.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bob kirjoitti:Itse vaihdan kesäkumeiksikin ensikeväänä 205:et 225:ien tilalle.
Olen täysin samoilla linjoilla. Talvirenkaina (sport alusta!) on 205/55/16 ja kyllä on uraherkkyyden kannalta huomattavasti mukavampi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Tzeipii kirjoitti:Osta pois vaan, ja minun tietääkseni vector-varustetaso jo sisältää hieman matalamman/kovemman alustan.
Eikös nykyään ole että Vector on vakioalustalla ja Vector Active sport? 03-07 Vectorissa sport alusta vakiona, tiedä häntä..
Mutta itse asiaan, ehdottomasti sportalusta mukaan. Auton luonne paranee heti, eikä Saabin sportalusta muuta autoa kivireeksi, sen kertoo jo inhimillinen madalluskin 10mm, eikä jokainen kadunkulma/parkkipaikka vie puskuria mennessään :wink:
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja H&M »

Meidän vehtorissa on sporttialusta ja talvikiekot on 225/45/17 michelin x-ice kitkat. Kyllä se on varsinkin hiekkateillä melkosta pauketta ja jyryytystä. Hyväkuntoisella asfaltilla taas se alusta on unelmajämäkkä.
Itellä on erikoisesti nuo renkaat: kesäkumit on muistaakseni 205/50/15! 8O Ilmeisesti entisellä omistajalla ollu kesäkiekkoina 18", mutta ottanut ne mukaansa autoa vaihtaessa..
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Twarrior kirjoitti:
Tzeipii kirjoitti:Osta pois vaan, ja minun tietääkseni vector-varustetaso jo sisältää hieman matalamman/kovemman alustan.
Eikös nykyään ole että Vector on vakioalustalla ja Vector Active sport? 03-07 Vectorissa sport alusta vakiona, tiedä häntä..
Mutta itse asiaan, ehdottomasti sportalusta mukaan. Auton luonne paranee heti, eikä Saabin sportalusta muuta autoa kivireeksi, sen kertoo jo inhimillinen madalluskin 10mm, eikä jokainen kadunkulma/parkkipaikka vie puskuria mennessään :wink:
kyllä 03-07 vectoriinkin piti sport alusta "ruksata" lisäeuroilla mukaan, tosin on ehdottomasti sijoituksen arvoinen ainakin oman n 5kk:n ja 10 tkm kokemuksen perusteella. mun edellisessä og 9-3:ssa oli extrana koni sport sarja, joka sinänsä oli siihen autoon hyvä, mutta kyllä ng 9-3:n sport alusta on huomattavasti enemmän mun (aikuiseen) makuun
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Suosittelen myöskin sport-alustaa, on mielestäni hyvin onnistunut toteutus eli riittävän jämäkkä muttei kuitenkaan kivireki.

Täälläkin on kesäkumit 17" vanteilla ja talvipyörät 16":lla.
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
gemini
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 22:09
Paikkakunta: Lohtaja

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja gemini »

Täälläkin on vm. 2008 SC Vector Activessa (sport-alusta) 205/55/16" talvikumeina ja ajomukavuuden kannalta 205 leveä rengas toimii kyllä paremmin kuin leveämpi kesäkumi!
gemini
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 22:09
Paikkakunta: Lohtaja

Re: Sport-alusta?

Viesti Kirjoittaja gemini »

Täälläkin on vm. 2008 SC Vector Activessa (sport-alusta) 205/55/16" talvikumeina ja ajomukavuuden kannalta 205 leveä rengas toimii kyllä paremmin kuin leveämpi kesäkumi!
Vastaa Viestiin