ostamassa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saba9000cs
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 18:58

ostamassa

Viesti Kirjoittaja saba9000cs »

moro.olen kattellu/ostamassa tollasta sport sedania. mitkä ovat yleisimmät viat ja heikkoudet?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Yleisimmät taitanee olla lähinnä kosmeettisia ja akustisia. Varsinkin alkupään tuotannon autoissa, toki samoja oireita on ihan uusimmissakin.

Eli pultit ruostuu, peilien varsista/takaa lähtee maalit, logot haalistuu. Sisältä nappien pinnat ja muut pehmopinnat kuoriutuu. Kitinöitä ja natinoita siellä täällä. DTE näyttää väärin ja ajetaan tankki tyhjiin. Turvavyöt ei kelaudu kunnolla takaisin. Penkkien reunat murtuu ja penkit nitisee.

Mekaanisia vikoja:
Alusta kolisee, natisee ja rutisee. Ohjausvaihteessa välystä.
Automaateissa menee nestettä öljynsekaan ja tulee vaurio.

Siinä niitä noin aluksi. Kitinät ja kuoriutumiset tuli havaittua henkilökohtaisesti kun koeajeltiin muutamia käytettyjä parisen vuotta sitten. Muuten mitään kovin hälyttäviä vikoja ei liene odotettavissa. Itse välttäisin tosiaan alkupään < ´05 autoja. Tässä ihan lähipiirissä oli yksi ´03 (käyt. ´02) joka oli semmonen vikapesä, ettei toista löydy.

Sanoisin lopuksi, että tarkasta kunnolla alustan kunto. Lähinnä äänet paljastaa jos siellä on jotain häikkää. Muuten ei taida olla mitään erityistä huolenaihetta näissä malleissa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

Mallivuoden 2004 autoihin on jo tehty jotain päivityksiä (mm alustaan ja penkkeihin), erottaa kiinteistä lampunpesureista (ei ne ylöspomppaavat). Varsin moniin alkupään autoihin on noi korjaukset jo tehty ja hinnatkin ovat varsin kohdallaan. Oma sportsedan on ollut varsin luotettava kulkine, ohjaustehostajan pumppu ja hilseilevät peilinvarret takuuseen (jälkimmäisestä osat maahantuojalta ja työ omaan piikkiin). Omaan piikkiin haalistuneen logon uusiminen ja alustaan kolinapäivitys/jarruosien rasvaus narinan poistamiseksi. Siinäpä ne. Auto ei nitise, eikä natise ja mitään sanomista ei ole missään. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa sitä mihinkään muuhun.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tossa otti silmään yksi oleellinen vika, onko automaateissa tosiaan ollut vikaa? Mitä todellisuudessa siis tapahtuu? Mistä vuotaa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla on se käsitys tuosta automaatin hajoamisesta, että se johtuu lämmönvaihtimesta. Siellä nestettä menee öljyn sekaan. Olen myös ymmärtänyt, että kyseinen vika koskee vain vanhempia vuosimalleja 9-3 ja 9-5. Ei siis enää SS/SC malleja

Korjatkoon tai täsmentäköön asiaa joku paremmin tietävä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja illu »

Meillä on vm-03 ja voin sanoa että on harmia tuottanut. Marko A:n mainitsemat viat löytyy ja varmaan vielä lisääkin. Joten en suosittele ainakaan näitä ensimmäisiä malleja. Pitää nyt yrittää kai pärjätä tällä.. :( Taitaa olla seuraava pirssi mallia 9000.
#2389
9-5 2.0t XWD
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Mulla oli tuollainen VM03 9-3 ja ei siinä ollut mitään ihmeellisiä vikoja. Tai ainakaan sellaisia mitä ei olisi takuuseen korjattu mukisematta ja viatkin löytyi helposti kun olivat tiedossa. Auton kun ostin siinä oli jo 60tkm mittarissa ja oli about vuoden vanha, takuuseen oli ilmeisesti silloin päivitelty ohjainyksiköitä uusilla päivityksillä. Mulla ei mitään sähköongelmia ollut sen vuoden aikana kun auton omistin. Etuiskareista kuului ääntä ja ne korjattiin sillä korjaussarjalla (joku kumilärpäke jousen yläpäähän muistaakseni). Mutta tuo auto oli tehty keväällä 03 eli viimeisiä ko vuosimallin autoja. Toki noissa ensimmäisen mallivuoden autoissa on ongelmia ollut, mutta mulla on ainakin ollut sellainen käsitys että ne on saatu korjattua. Tai ainakin saadaan korjattua, jos ei vielä ole korjattu. Nitinöitä mulla on jonkin verran ollut nykyisessä VM06:ssakin...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja Bob »

vm. 03 ja 04 välillä tuli enemmänkin muutoksia - sen sijaan 05:een ei juurikaan (itseasiassa toimintoja ja valmiuksia lisävarusteluun on pikkuhiljaa poistettu esim. esiasennettuja johtosarjoja tms.). 03:issa oli jonkin verran ongelmia käsijarrun päälle juuttumisen kanssa, mutta siihenkin löytyy korjaus - ylipäätään auton huoltohistoriasta merkkiliikkeeltä kannattaa tiedustella autoon tehdyistä takuu korjauksista/päivityksistä.

Kitinöistä täällä aina kitistään, mutta niistä pääsee pienellä vaivannäöllä eroon - myös 03:issa. Omani - 04:nen ei kitise, eikä kolise.

Originaalit iskarit eivät ole kovin pitkäikäiset, niiden vaihtaminen parempiin ei kuitenkaan ole iso asia. Etuiskareiden kääntölaakerit ovat kulutustavaraa, mutta halpoja ja niiden varustaminen vesisuojilla pidentää niiden ikää - nämä korjaukset voi tehdä kaikkiin vuosimalleihin.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Oma 9-3 on ollut minulla vasta vajaa 3 kk. Auto on -03 ja rekisteröitykin alkuvuodesta. Mitään ihmeellisempiä vikoja en ole autosta löytänyt.
Etupään narahdus loppui vakaajan kumien uusimisella. Vielä silloin tällöin saattaa isommassa kuopassa kuulua edestä kolahdus. Liekö syynä iskari tai kääntölaakeri, mutta katsotaan miten "vika" kehittyy ja ryhdytään sitten toimenpiteisiin. Viimeistään sitten, kun itse siihen kyllästyn.

Sisustan pienet nitinät, ei isompia, kuuluvat lähinnä siinä vaiheessa kun sisätilat ovat lämpenemässä. Ei taida moni muukaan nykyauto olla tuossa suhteessa merkittävästi parempi. Radio/CD-soittimen äänentoisto ei sensijaan ole perusmallissa kaksinen. Parannustoimenpiteet ovat aluillaan.

Palasin Saabin pariin VAG-leiristä. Ennen VAG-leiriin siirtymistä minulla oli yksi ja sama "tonnari turbo cd" peräti kuusi vuotta. Ehdottomasti paras autoni tähän mennessä. Nykyisestä toivoisin tälle haastajaa. Tonnaria ennen oli useita muita Saabeja. Viimeistään eilen ajaessa hirmuisessa loskakelissä Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla tulin onnittelleeksi itseäni paluusta jälleen Saabin rattiin.
Ei VAG-autokaan huono ajettava ollut, mutta kyllä ei Saabille pärjää. Etenkin kelien käydessä kehnoksi, silloin sen eron huomaa.

Todellisten pakkaskelien autuutta ei ole tällä nykyisellä Saabilla päästy vielä testaamaan kunnolla, mutta viitteet ainakin lämmityslaitteen osalta lupaavat hyvää. Myös automaattinen lämmitys-ilmastointilaite ACC toimii huomattavasti paremmin ja "nerokkaammin" kuin edellisessä autossani, vaikka siinäkin oli ko. konsernin climatronic (automaattinen sekin). Joten täytyy todeta, että kyllä se Saab osaa.

Sähkövikoja tai muitakaan mystisiä oikkuja ole ollut, ellei lasketa taustavalon pätkimisen vuoksi vaihdettua ICM-yksikköä (säädinpaneli). Vaihto meni autoliikkeen piikkiin. Sähkölaitteet ja etenkin elektroniikka on lisääntynyt ja lisääntyy autoissa koko ajan. Ongelmia tuntuu olevan kaikissa merkeissä. Tiettyjä "tyyppivikoja" ja usein myös kalliita.

Vielä palatakseni noihin alustan ääniin.
Kokemusta on usean vuoden ajalta VAG-leiristä. Siellä niitä ongelmia riittää myös. Eikä ne ole pelkkiä kosmeettisia (katsastussetä hylkää). Etupään monivarsituenta tulee kalliiksi korjata. Myös takapään väljyys vaivaa ja tekee ajosta levottoman.

Tässä nyt vain omia kokemuksiani. Eivät ole olleet sukulaisilla ja tuttavilla Volvot ja Bemaritkaan sen kummempia. Tavallisia "kuolevaisia" nekin. Kalliita jopa tyyppivioiksi luokiteltavia vikoja tuntuu olevan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Itselläni on kokemusta niin ranskalaisista(8v), saksalaisista(4v) ja japanilaisesta(3v), mutta lyhyesti, nyt Saabilla ajettuani vähän vajaan vuoden pidän sitä ehdottomasti parhaana. Saabissa on monia pikkujuttuja jotka on ajateltu ja mietitty todella tarkkaan. Myös omistajalla on mahdollisuus vaikuttaa "kokoonpanoon" ja ominaisuuksiin (mm. TechII asetuksia muuttamalla)
Autossa ei ole ollut mitään vikaa toistaiseksi (knok,knok...) ja alustan muutoksen yhteydessä ajettavuus parani entisestään.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

petrisa kirjoitti:Mulla on se käsitys tuosta automaatin hajoamisesta, että se johtuu lämmönvaihtimesta. Siellä nestettä menee öljyn sekaan. Olen myös ymmärtänyt, että kyseinen vika koskee vain vanhempia vuosimalleja 9-3 ja 9-5. Ei siis enää SS/SC malleja

Korjatkoon tai täsmentäköön asiaa joku paremmin tietävä.
Ongelma on vain 9-3SS/SC eikä 9-3 ja 9-5
9-5 Hirsch A 2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja Bob »

Saab-lady kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Mulla on se käsitys tuosta automaatin hajoamisesta, että se johtuu lämmönvaihtimesta. Siellä nestettä menee öljyn sekaan. Olen myös ymmärtänyt, että kyseinen vika koskee vain vanhempia vuosimalleja 9-3 ja 9-5. Ei siis enää SS/SC malleja

Korjatkoon tai täsmentäköön asiaa joku paremmin tietävä.
Ongelma on vain 9-3SS/SC eikä 9-3 ja 9-5
Mielenkiintoista... olen aiemmin mieltänyt nimenomaan 9-5:iin kohdistuvaksi ongelmaksi.

Juuri kun oli harkinnassa uusi automaatti 9-3:nen dieselillä (kylkilistojen puute ja ovenkahvat tosin tökkii...) - lisäprobleemoja ei kyllä tarvittaisi...

Tietäneekö joku onko kysymyksessä yleisempikin ongelma?
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Bob kirjoitti: onko kysymyksessä yleisempikin ongelma?
Eiköhän ongelma osat ole jo hajonnut tai vaihdettu. Ongelma poistunut vuosia sitten.
9-5 Hirsch A 2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Uskaltaisin epäillä saab-ladyn väitettä. Kaikki automaatin hajoamiset ovat olleet 9-5 malleissa, joista minä olen kuullut. Kyseessä ollut nimenomaan veden joutuminen öljyn sekaan.
Ja nekin kaikki ennen kuin 9-3SS tuli markkinoille. Onkohan kyseistä laatikkomallia edes käytetty 9-3:ssa.
Minä en vastaavasti ole kuullut 9-3SS:n automaattilaatikoiden epätavallisesta vikaherkkyydestä kuin vasta nyt muutaman palstalaisen kertomana. Huolestuttavaa, jos tuo pitää paikkansa. Toivottavasti ei.
Mikään automaattilaatikko ei kestä odotusten mukaisesti, ellei sitä huolleta säännöllisesti. Yksittäistapauksia toki varmaan löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Re: ostamassa

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

petrisa kirjoitti:Uskaltaisin epäillä saab-ladyn väitettä. Kaikki automaatin hajoamiset ovat olleet 9-5 malleissa, joista minä olen kuullut. Kyseessä ollut nimenomaan veden joutuminen öljyn sekaan.
Ja nekin kaikki ennen kuin 9-3SS tuli markkinoille. Onkohan kyseistä laatikkomallia edes käytetty 9-3:ssa.
Minä en vastaavasti ole kuullut 9-3SS:n automaattilaatikoiden epätavallisesta vikaherkkyydestä kuin vasta nyt muutaman palstalaisen kertomana. Huolestuttavaa, jos tuo pitää paikkansa. Toivottavasti ei.
Mikään automaattilaatikko ei kestä odotusten mukaisesti, ellei sitä huolleta säännöllisesti. Yksittäistapauksia toki varmaan löytyy.
Laatikot joihin jäähdytysneste pääsi öljyn sekaan oli numeroiltaan esim. FA57201 osanumero 12785050 epäilyllesi mihin autoihin niitä on tehtaalla laitettu löytänet jostain vahvistuksen.
9-5 Hirsch A 2007
Vastaa Viestiin