Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Kääntölaakeriko hajosi ja mysteerinen jousikoodi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Lapin reissu hajotti auton ihan tosissaan. Iskarin kääntölaakeriko nyt hajosi? rattia kääntäessä vähänkään kuuluu jousen bongahtelu ja klonksahtelu pelkääjän puolelta. Tuntuu ehkä hieman takertelua ratissa bongahtelun tahdissa. aikamoisessa vesisade / rännässä tuli ajettua ja välillä syvemmässä lumessakin. rattia käännellyt edes takaisin pihalla ja ääni on ja pysyy. Ei voi olla tosi taas tämä homma..
Viimeksi muokannut Poikarukka, Pe Tammi 04, 2008 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja ptme »

Erittäin tyypillisen kääntölaakerivaurion oireet.
Omaani vaihdettiin toissaviikolla takuuna 51 tkm:n jälkeen (samalla kum kässärin vaijeri uusittiin).
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hauskaa tiedossa.. vaihtoivatko pelkän laakerin vai vaihtuiko edestä enempikin rojua? Alkaa olemaan tuo alustan uusinta ajankohtainen muutenkin joten tässä mietin, että odotanko kunnes vaihdan iskareita vai kannattaisiko tuo vaihdatuttaa huollossa "siinä sivussa".
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Bob »

Kääntölaakerin vaihdossa pitää joustintuki irroittaa ja purkaa eli homma kannattaa ajoittaa vaikkapa iskareiden vaihtoon, jolloin siitä ei tule ylimääräisiä kustannuksia. Samalla kannattaa laittaa vesisuojat kääntölaakereille - vesisuojien varaosanumeron olen aiemmin laittanut tänne toiseen iskareita käsitelleeseen viestiketjuun.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuo ääni nyt vielä pieni kiusa, kunhan ei ala kovin voimakkaasti rusahtelemaan tai klonksumaan tms. tule oikeasti välystä sinne. Ilmeisesti kuitenkin vain liukuminen tökkii tässä vaiheessa. Todella ärsyttävä ja selkeä ääni, mutta vain ääni vielä. Ja ainahan voi tuuittautua uskoon, että se tekee ihmeparannuksen.. Autoillahan on tapana parantua vanhetessaan. Minulla on tuossa WIS:stä printattuna osat 04 ja 07 jousitukseen. Aiemmin haikailin iskareiden vaihtoa ja koneja, yms nitinöitä.. Tämä vain alkaa alusta taas. Edellisen kerran päätin (ilmeisesti) kallistuksen vaimentimen kumien nitinän olla, kun ei kerran iskareista ääni. Siitä taas päästiin orggis vai konit keskusteluun ja aiheeseen miksi yksittäisiä etuiskareita ei saa kohtuu hinnoilla.

Jarruremontti odottaisi täydellisenä (kaikki palat ja laikat) kohtapuoliin kuten 120tkm huoltokin. Aika suuria kuluja alkaa kasaantumaan lähitulevaisuuteen jos tässä vielä täytyy alusta vaihtaa + pienenä yllätysbonuksena discovalot kojetaulussa. Toisaalta huollettuna hyvä auto, toisaalta uuteenkin voisi miettiä jos hyvän tarjouksen saisi. Taitaa autokaupat olla nyt niin sekaisin ettei taida olla järkeä.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja renner »

Alsuta kuntoon ja kovaa ajoa :D , mitä sitä nyt uuttaa autoa vaihtamaan ?
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Poikarukka kirjoitti: Toisaalta huollettuna hyvä auto, toisaalta uuteenkin voisi miettiä jos hyvän tarjouksen saisi. Taitaa autokaupat olla nyt niin sekaisin ettei taida olla järkeä.
Jätkällä Saabistien märkä yöuni "AERO" alla ja suunnittelet vaihtoa 8O
Vikapaikat kuntoon ja kovaa ajoa :mrgreen:
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

joo varsin märkä uni.. Tämä laukes jo.. Ei vaan mietin vain asioita ääneen. Ja onhan uus Aero vielä irstaampi. Taidan huomenna soitella liikkeeseen ja tilata... sport-alusta paketin mikä sisältää kaikki alustan rojut ja siihen päälle laakerit ja suojukset.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Poikarukka kirjoitti:joo varsin märkä uni.. Tämä laukes jo.. Ei vaan mietin vain asioita ääneen. Ja onhan uus Aero vielä irstaampi. Taidan huomenna soitella liikkeeseen ja tilata... sport-alusta paketin mikä sisältää kaikki alustan rojut ja siihen päälle laakerit ja suojukset.
Mulla asennettuna oli hinta 930Eur joka sisälsi 4-piste mittauksen ja säädön. Itse sarja maksoi 505Eur. Siihen tosiaan kuuluu kaikki "kuluvat" kikkulat
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ei ihan siihen hintaan tunnu irtoavan..Eräässä pääkaupunkiseudun liikkeessä. töineen ja takabanaanien kanssa 1550e alustavasti.. Näyttää kummittelevan niissä banaaneissa edelleen maahantuojan antama väärä hinta n.140e/kpl.(ollut aiemmin monen kertaa foorumilla asiasta) osa liikkeistä myy ~70e hintaan. Takaylätukivarsien vaihto tietysti hieman nostaa kokonaishintaa ymmärrettävästi, mutta itse alustasarjakin oli yli 600e, mutta jousikoodi vaikuttaa asiaan. kuulemma 3 eri lajiketta olemassa ja tyyppikilpi on hanskalokerossa... Muutaman satasen tippuu varmaan tuo hinta kunhan "tarkistavat" hinnat. Tuli taas oltua ilkeä myyjälle. kenenkään ammattitaitoa epäile, mutta jos tiedän hinnan olevan varmasti puolet vähemmän niin älähdän. Laakerien ja kilpien hinnatkin olivat 3-4 kertaiset toisen liikkeen antamaan tarjoukseen. Tosin tähän vertailun liikkeeseen en vie taas muista syistä autoani.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuon hintaluokan ja työmäärän jutuissa vois kohta jo kääntyä PCS:n puoleen koko paketista.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hintoja vielä tarkistellaan ja näyttää, että muutaman satasen tuosta tippuu. Huomenna tietää enemmän lopullisesta hinnasta. Kyllä se nyt taitaa mennä merkkiliikkeessä laittamiseen. Ei ole intoa alkaa säätämään. Tuo alustasarja on kyllä halpa, miettii mitä nuo yleensä maksavat alkuperäisinä. kuitenkin puslaa ja vakaajaa mukana.

Olisi hyvä sellainen hinnat-topic mihin voisi jos haluaa kertoa, tehtyjä remontteja osineen hintoineen. Voisi täältä helposti etsiä suuntaa-antavaa summaa sitten. Toisaalta summat on toisaalta henkilökohtaisia ja työt autokohtaisesti vaihtelevia.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Hintoja vielä tarkistellaan ja näyttää, että muutaman satasen tuosta tippuu. Huomenna tietää enemmän lopullisesta hinnasta. Kyllä se nyt taitaa mennä merkkiliikkeessä laittamiseen. Ei ole intoa alkaa säätämään. Tuo alustasarja on kyllä halpa, miettii mitä nuo yleensä maksavat alkuperäisinä. kuitenkin puslaa ja vakaajaa mukana.

Olisi hyvä sellainen hinnat-topic mihin voisi jos haluaa kertoa, tehtyjä remontteja osineen hintoineen. Voisi täältä helposti etsiä suuntaa-antavaa summaa sitten. Toisaalta summat on toisaalta henkilökohtaisia ja työt autokohtaisesti vaihtelevia.
Hieman yli kuusisataa on normaalihinta tuolle alusta setille merkkiliikkeillä Suomessa - PFS:ltä tilaamalla saapi viidensadan pintaan.

Tuommoinen hinnat-topic olisi asiaa, samoin kuin joku "useimmiten kysytyt kysymykset" -topic kiinnitettynä tuohon foorumin alkuun - ei jaksa aina vastata ties kuinka monetta kertaa samaan asiaan ja tieto olisi jo foorumilla. Hakukaan ei välttämättä auta, ellei osaa juuri sopivilla hakusanoilla hakea. Osahintoja on tullut ripoteltua eri aiheisiin, mutta vaikeahan niitä on löytää - työhintoja harvemmin, kun ei ole tottunut asennuksista mitään maksamaan.

Noidenkin laakereiden ja vesisuojien hinnat pitäisi löytyä euron tarkkuudella foorumilta... jostakin viestiketjusta (en muista itsekkään mistä... :oops: ).
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Poikarukka kirjoitti:Hintoja vielä tarkistellaan ja näyttää, että muutaman satasen tuosta tippuu. Huomenna tietää enemmän lopullisesta hinnasta. Kyllä se nyt taitaa mennä merkkiliikkeessä laittamiseen. Ei ole intoa alkaa säätämään. Tuo alustasarja on kyllä halpa, miettii mitä nuo yleensä maksavat alkuperäisinä. kuitenkin puslaa ja vakaajaa mukana.

Olisi hyvä sellainen hinnat-topic mihin voisi jos haluaa kertoa, tehtyjä remontteja osineen hintoineen. Voisi täältä helposti etsiä suuntaa-antavaa summaa sitten. Toisaalta summat on toisaalta henkilökohtaisia ja työt autokohtaisesti vaihtelevia.
Oli mullakin hinta aluksi paaalljon kalliimpi, mutta kun aloin säätämään varaosakaverille että tuon kalut muualta ja otan teiltä halvan takuuasennuksen, niin lopputulos oli että myivät sarjankin samaan hintaan. Ja tämän tein ihan vedättämättä ja valehtelematta. Paikallisessa merkkiliikkeessä asennus oli halvin mutta osat "aluksi" kalliimmat. Valitettavasti vertailu ja tinkaaminen on nykypäivän kaupankäyntiä. Onhan se toisaalta hauskaakin käydä yllättämässä itsensä ensimmäisellä tarjouksella 8O
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kääntölaakeriko hajosi

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

No joo.. hupinsa kullakin.. joku häpy olla kuiten tuossa mitä asiakkaalle tarjotaan. Tietysti väärinkäsitys ja asioiden tarkentuminen eri asia. Tietysti nopeassa puhelin keskustellussa syntyy väärin käsityksiä jne. osat täytyy hakea erikseen ja eihän se samalla tavalla siinä esille ole juuri se automallikaan. Mutta välillä kyllä kornii itse luetella varaosa numerot kuin eräässä tarvikeosa liikkeen mainoksessa.. Toki internetin aika on asioita muuttanut. Asiakas voi itse selvittää valmiiksi asioita, toki se nyt liikkeelle voi olla kiusallinen tilanne selitellä asiakkaalle miksi hinta poikkeaa 50% 10km päässä olevasta liikkeestä joka myy saman firman vehkeitä. Mutta se on nykyaikaa. Sitten ne antaa alennuksen ja ylläri joku mutteri jumi ja menikin tunti enempi työhön.. pitiki sattua.. noh. onneksi ovat kai nuo varaosat ja korjaamot eriytetty etteivät voi toisiaan paikkailla. vai olenko liian idealistinen asiassa. taitaa haista turska..

Oliko niistä takaylätukivarsista joku tiedote olemassa tai jotain dokumenttia näyttää miksi hinta on 70 eikä 140e. Ku niiden kanssa oli joutunut tappeleen. jokuhan oli jälkikäteen hakenut rahansa takaisin. nyt tarvis jeesiä ettei tarvi itse alkaa jurnuttaan. On minulla toisen merkkifirman tarjous osasta jossa on oikea hinta.. mutta eivät taida siitä juuri innostua.
Vastaa Viestiin